Ηράκλειο: «Πόλεμος» για το κυκλοφοριακό και τα πλακόστρωτα - Κλειστά για τα οχήματα ή όχι;

Κρήτη
Ηράκλειο: «Πόλεμος» για το κυκλοφοριακό και τα πλακόστρωτα - Κλειστά για τα οχήματα ή όχι;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο επίκεντρο της σύγκρουσης, βρίσκεται το τι κυκλοφοριακό αν δηλαδή θα πάμε σε καθαρή πεζοδρόμηση ή σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας

Ανοιχτό στα οχήματα ή αμιγώς απαγορευμένη ζώνη το αναπλασμένο κέντρο του Ηρακλείου; Ιδού το ερώτημα που πλανάται τις τελευταίες μέρες πάνω από την πόλη και αναμένεται να τεθεί επί τάπητος στο σημερινό Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου, στο “μικροσκόπιο” του οποίου θα μπει η προωθούμενη αναθεωρημένη κυκλοφοριακή μελέτη για το κέντρο της πόλης, εν μέσω πάντως ενός συγκρουσιακού κλίματος και εν μέσω προσφυγών, εξώδικων και συλλογής υπογραφών διαμαρτυρίας από τα δύο αντίπαλα “στρατόπεδα” που φαίνεται να έχουν διαμορφωθεί.

Στο επίκεντρο της σύγκρουσης, που θα περάσει αναπόφευκτα απόψε στο Δημοτικό Συμβούλιο, βρίσκεται το τι κυκλοφοριακό καθεστώς θα ισχύσει τελικά στη ζώνη ανάπλασης του κέντρου, αν δηλαδή θα πάμε σε καθαρή πεζοδρόμηση όπως ζητούν κάτοικοι και αρκετοί έμποροι και επιχειρηματίες, που έχουν μπει μάλιστα σε διαδικασία ηλεκτρονικής συλλογής υπογραφών, ή σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, όπως ζητούν, στον αντίποδα, το Αστικό ΚΤΕΛ, οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών πάρκινγκ αλλά και μερίδα εμπόρων και κατοίκων.

Επί του παρόντος, δεν υπάρχει απάντηση ούτε σαφές θεσμικό τοπίο για το τι κυκλοφοριακό καθεστώς θα ισχύσει τελικά στους κεντρικούς δρόμους της πόλης (Δικαιοσύνης, Έβανς, Χ. Γιάνναρη, Ίδης, 1821), όπου εκτελέστηκε μετά πολλών κόπων, βασάνων και περιπετειών έργο ανάπλασης.

Ο αρχικός σχεδιασμός με τον οποίο δρομολογήθηκε η ανάπλαση προέβλεπε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας.

Στην πράξη, τα πέντε αυτά χρόνια που διήρκεσαν οι εργασίες ανάπλασης, οι κεντρικοί αυτοί δρόμοι λειτούργησαν ως αμιγώς πεζόδρομοι, με εξοστρακισμένα όχι μόνο τα Ι.Χ., αλλά επίσης τα ταξί και τα λεωφορεία του Αστικού ΚΤΕΛ.

Αυτό το σκηνικό λειτούργησε με βάση ουσιαστικά τα εργοταξιακά κυκλοφοριακά μέτρα. Ωστόσο η ανάπλαση ολοκληρώθηκε και έτσι έμεινε μετέωρο το κυκλοφοριακό “γίγνεσθαι”. Με την αναθεωρημένη κυκλοφοριακή μελέτη να “τρέχει”, αλλά να απέχει ακόμα από τη θέσπισή της και δίχως οριστικές ακόμα κυκλοφοριακές αποφάσεις από πλευράς Λότζιας, αυτή τη στιγμή το μόνο που υπάρχει σε θεσμικό επίπεδο είναι μια τεχνική παράταση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για τον αποκλεισμό των οχημάτων που είχαν θεσπιστεί στο πλαίσιο της ανάπλασης, την οποία και αποφάσισε προσφάτως ο Δήμος Ηρακλείου.

Ουσιαστικά κατά πολλούς πρόκειται για ένα τρικ από πλευράς Λότζιας για να κερδηθεί χρόνος λίγων μηνών μέχρι να ξεκαθαριστεί το τοπίο ως προς τι μέλλει γενέσθαι κυκλοφοριακά στην “καρδιά” του Ηρακλείου. Η κίνηση αυτή της Λότζιας προκάλεσε αντιδράσεις σε διοικητικό και νομικό επίπεδο. Είχαμε τις προηγούμενες ημέρες την κατάθεση δύο προσφυγών από τους επιχειρηματίες των ιδιωτικών χώρων στάθμευσης (μία από το Σωματείο Επιχειρηματιών Χώρων Στάθμευσης και άλλη μία από την ιδιοκτήτρια εταιρεία του πάρκινγκ “Θησέας”) στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, με τις οποίες ζητούν την ακύρωση των σχετικών αποφάσεων του Δήμου Ηρακλείου που παρατείνουν τον αποκλεισμό των οχημάτων ως παρανόμων! Παράλληλα είχαμε κινητοποίηση και από πλευράς του Αστικού ΚΤΕΛ, που απέστειλε προ ημερών εξώδικο στην Τροχαία ζητώντας να επιτραπεί η κίνηση των λεωφορείων του, για την ακρίβεια των μίνι μπας σε Δικαιοσύνης και Έβανς, με το δεδομένο, όπως επισημαίνει το ΚΤΕΛ, ότι η σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου δεν έχει εγκριθεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης.

Από τη στιγμή που δεν έχει εγκριθεί, «η απόφαση παράτασης των προσωρινών κυκλοφοριακών μέτρων δε θεωρείται ισχύουσα» και άρα θα έπρεπε από σήμερα Δευτέρα 14 Νοεμβρίου «να φύγουν οι απαγορευτικές μπάρες και να επιτραπεί η διέλευση των μίνι μπας», επισήμαινε η πλευρά του Αστικού ΚΤΕΛ, που τελικά αποφάσισε να κάνει μια μικρή υποχώρηση.

Σε ένδειξη καλής θέλησης, το Αστικό ΚΤΕΛ δεν επιμένει στην πρόθεση που είχε κοινοποιήσει εξωδίκως να εκτελεστούν δρομολόγια σήμερα, δίχως βεβαίως αυτό να σημαίνει ότι αλλάζει στάση, αλλά ίσα-ίσα επιμένει για το άνοιγμα των αναπλασμένων δρόμων στα δρομολόγια των μίνι μπας. Στον άξονα αυτό, της πλευράς δηλαδή που ζητά οι κεντρικοί αυτοί δρόμοι να είναι ανοιχτοί, συντάσσεται και η πλευρά των επαγγελματιών ταξί.

Πολίτες και έμποροι συλλέγουν υπογραφές για τον αποκλεισμό των οχημάτων

Στην αντίπερα όχθη, συγκεντρώνοντας δυνάμεις και πιέσεις για ένα κέντρο-καθαρό πεζόδρομο, κινητοποιείται την ίδια ώρα σημαντική μερίδα πολιτών και εμπόρων. Ήδη είναι σε εξέλιξη η διαδικασία ηλεκτρονικής συλλογής υπογραφών με αίτημα την πλήρη πεζοδρόμηση και τον κυκλοφοριακό αποκλεισμό σε όλη την έκταση του άξονα ανάπλασης της Δικαιοσύνης, της Έβανς, της Χ. Γιάνναρη, της Ίδης και της 1821. Στο σχετικό κείμενο που έχει αναρτηθεί μάλιστα από την Πρωτοβουλία Πολιτών επισημαίνεται χαρακτηριστικά: «Ζητάμε να μην επιτραπεί η κυκλοφορία οχημάτων στις πεζοδρομημένες ζώνες του ιστορικού κέντρου της πόλης του Ηρακλείου (εκτός, φυσικά, των οχημάτων έκτακτης ανάγκης και τροφοδοσίας). Τα έργα ανάπλασης του κέντρου, αν και χρονοβόρα, είχαν ως αποτέλεσμα τη βελτίωση τόσο της εικόνας της πόλης όσο και της ποιότητας ζωής των κατοίκων, καθώς, για πρώτη φορά, το Ηράκλειο έδειξε να έχει μια εικόνα ευρωπαϊκής πόλης, που σέβεται και αναδεικνύει την πολιτιστική της κληρονομιά και λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες των κατοίκων και των επισκεπτών για χώρους φιλικούς προς τους πεζούς, τις οικογένειες με μικρά παιδιά, τα ΑμεΑ κ.τ.λ. Για πρώτη φορά, οι κάτοικοι και οι επισκέπτες μπορούν να περπατήσουν στο ιστορικό κέντρο της πόλης χωρίς τον θόρυβο, το καυσαέριο και το κυκλοφοριακό κομφούζιο των οχημάτων. Η επαναφορά των οχημάτων στις πεζοδρομημένες ζώνες του ιστορικού κέντρου του Ηρακλείου είναι ένα πισωγύρισμα που δε θέλουμε και δεν αξίζουμε ως πόλη».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News