Κρήτη: Επανέρχεται η λύση της σήραγγας για τα αρχαία στο τμήμα Καστέλι-Χερσόνησος

Κρήτη
Κρήτη: Επανέρχεται η λύση της σήραγγας για τα αρχαία στο τμήμα Καστέλι-Χερσόνησος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Βουλή το θέμα μετά την δημοσίευση αποκλειστικών φωτογραφιών από τις αρχαιότητες που έχουν εντοπιστεί

Εξαιρετικά σημαντικές αρχαιότητες έχουν εντοπιστεί στο εργοτάξιο της νέας συνδετήριας οδού Καστελίου-Χερσονήσου, μόλις μερικά μέτρα από την υδατογέφυρα του ρωμαϊκού υδραγωγείου του Δήμου Χερσονήσου.

Μετά το χθεσινό ρεπορτάζ του neakriti.gr της εφημερίδας «Νέα Κρήτη» και τις αποκλειστικές φωτογραφίες από τις αρχαιότητες που έχουν εντοπιστεί και ανασκάπτονται εντός του εργοταξίου για την κατασκευή της συνδετήριας οδού Καστελίου-ΒΟΑΚ, στο πλαίσιο του μεγάλου έργου του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ. Ηρακλείου Βασίλης Κεγκέρογλου επανέφερε στη Βουλή το ζήτημα της εξεύρεσης μιας προσφορότερης λύσης αντί της παρακάμψεως, που ενδεχομένως προκαλέσει καθυστερήσεις.

Ο κ. Κεγκέρογλου κατέθεσε ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή για την κατασκευή σήραγγας 3 χλμ. στον δρόμο Καστελίου-Χερσονήσου, αντί της καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος και των αρχαιοτήτων, αναφέροντας ότι έχει ήδη υποβληθεί αίτημα από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης, αλλά ο υπουργός το έχει απορρίψει. Μάλιστα, ερωτά τους λόγους της απόρριψης, αλλά και αν υπάρχει μελέτη ή εκτίμηση για τη βέλτιστη λύση. Συγκεκριμένα, ο κ. Κεγκέρογλου αναφέρει στην ερώτησή του, κάνοντας ειδική μνεία στο ρεπορτάζ: «Οι ερευνητικές εργασίες των αρχαιολόγων στον δρόμο “Καστέλι-Χερσόνησος” και ιδιαίτερα στο τμήμα “Άγνος-Ξεροκαμάρες” έχουν φέρει στο φως σημαντικές αρχαιότητες, γεγονός αναμενόμενο, που οδηγεί εκ των πραγμάτων στη διαδικασία αλλαγής χάραξης του δρόμου.

Επειδή η αλλαγή χάραξης για ένα σημαντικό τμήμα του δρόμου θα έχει ούτως ή άλλως ως αποτέλεσμα τη σχετική καθυστέρηση υλοποίησης του έργου,

Επειδή, όπως έχει επισημανθεί και άλλες φορές αλλά και με πρόσφατη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, η κατασκευή του δρόμου με τη νέα χάραξη (επιφανειακά) στο συγκεκριμένο τμήμα προκαλεί σοβαρά περιβαλλοντικά ζητήματα και αλλοίωση του τοπίου,

Επειδή και η νέα χάραξη ενδέχεται να βρεθεί μπροστά στην ανεύρεση νέων αποκαλύψεων και αρχαιοτήτων και έτσι θα έχουμε νέες καθυστερήσεις,

Επειδή, σύμφωνα με τους ειδικούς, όπως προκύπτει και από το έγκυρο σημερινό (σ.σ. χθεσινό) με την κατασκευή σήραγγας 3 περίπου χιλιομέτρων:

  1. Λύνεται το πρόβλημα των αρχαιοτήτων και της παράκαμψής τους,
  2. Αφήνεται ανέπαφο το εξαιρετικό φυσικό τοπίο της περιοχής που έχει διατηρηθεί μέχρι σήμερα και είναι εντελώς απαράδεκτο να κακοποιηθεί,
  3. Διατηρείται το τοπικό δίκτυο και η εναλλακτική διασύνδεση των τοπικών οικισμών και της περιοχής Χερσονήσου και

Επειδή, αν ληφθούν τώρα οι αποφάσεις, δε θα υπάρχουν επιπλέον καθυστερήσεις,

Ερωτάσθε, κύριε υπουργέ:

  1. Γιατί απορρίπτετε την πρόταση του Π.Σ. Κρήτης για τη δημιουργία σήραγγας;
  2. Υπάρχει εγκεκριμένη μελέτη ή έστω υπάρχει εγκεκριμένη εκτίμηση για τη βέλτιστη λύση στο πρόβλημα; Ποιος την εκπόνησε; Ποιος την ενέκρινε;».

Τα ευρήματα

Το ρεπορτάζ έφερε στο φως τις πρώτες φωτογραφίες από τα αρχαιολογικά ευρήματα στο εργοτάξιο της νέας συνδετήριας οδού Καστελίου-Χερσονήσου, η ύπαρξη των οποίων δεν αποκλείεται να προκαλέσει κάποιες καθυστερήσεις, αφού απαιτείται ανασκαφή και τροποποίηση χάραξης. Τα ευρήματα βρίσκονται κοντά στην υδατογέφυρα του ρωμαϊκού υδραγωγείου του Δήμου Χερσονήσου. Πρόκειται για θέση εγκατάστασης είτε δημόσιου είτε ιδιωτικού κτηρίου, που δε σχετίζεται με τη χρήση νερού ή το υδραγωγείο, και κατά πληροφορίες έχουν περισυλλεχθεί από το σκάμμα και πολύτιμα κινητά αντικείμενα πέραν των οστράκων αγγείων, όπως νομίσματα και βραχιόλια. Η λύση της σήραγγας που είχε προταθεί ως ιδανική λύση σε μήκος 1,25 χλμ. από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης από Άγνος ως Ξεροκαμάρες, που βρέθηκαν οι αρχαιότητες, απερρίφθη από τον υπουργό Υποδομών πριν από περίπου 2-3 μήνες με το αιτιολογικό ότι είναι λύση που ανεβάζει το κόστος.

Η ευρύτερη περιοχή είναι πλούσια σε ευρήματα και η εισήγηση του 2009 από τις τότε δύο Εφορίες Αρχαιοτήτων στο Ηράκλειο, στο πλαίσιο της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, τα είχε καταγράψει όλα αυτά. Μάλιστα, στη σύμβαση παραχώρησης, στο άρθρο 13 αυτής οι τότε εντοπισμένες θέσεις αλλά όχι ανεσκαμμένες αναφέρονταν αναλυτικά με χρονολογική εκτίμηση από τα προϊστορικά μέχρι τα μεταβυζαντινά χρόνια.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στη σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου τον Μάιο του 2019, για το συγκεκριμένο σημείο οι αρχαιολόγοι κατέγραφαν «μετά από αυτοψία οι εκπρόσωποι της ΚΓ’ Εφορίας Κλασικών και Προϊστορικών Αρχαιοτήτων υπέδειξαν στο τμήμα “Χερσόνησος-Αεροδρόμιο” περί τη χ.θ. 4+900 ίχνη γεωμετρικού-αρχαϊκού οικισμού και περί τη χ.θ. 6+550 ίχνη ρωμαϊκού υδραγωγείου (μη κηρυγμένοι αρχαιολογικοί χώροι - έγγραφο Φ8/4/3405/16-04-2009)».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News