Τραγωδία στη Λ. Δημοκρατίας: Έργα «λάβωσαν» τις ρίζες του πεύκου;

Κρήτη
Τραγωδία στη Λ. Δημοκρατίας: Έργα «λάβωσαν» τις ρίζες του πεύκου;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο επίκεντρο της έρευνας τα μπαλώματα στην άσφαλτο και τα δύο φρεάτια της ΔΕΥΑΗ δίπλα στο φονικό δέντρο - Εντολή Εισαγγελέα να μην εκριζωθεί το υπόλειμμα του κορμού προτού οριστεί πραγματογνώμονας - Γιατί θα πρέπει να ελεγχθούν όλα τα πεύκα κατά μήκος της Λεωφόρου

Τη διατήρηση του επιχωματωμένου κορμού μεταξύ ασφάλτου και πεζοδρομίου στη λεωφόρο Δημοκρατίας, καθώς και τη φύλαξη των κομματιών από το υπόλοιπο τεμαχισμένο πεύκο μέχρι να οριστεί ειδικός πραγματογνώμονας από την ΕΛ.ΑΣ. ζήτησε η Εισαγγελία Ηρακλείου, στο πλαίσιο της έρευνας για την αναζήτηση της αιτίας που προκάλεσε την πτώση του δέντρου με αποτέλεσμα τον θάνατο του 51χρονου δικυκλιστή Παναγιώτη Μητρέλου. Την ίδια ώρα, η έρευνα φαίνεται να στρέφεται και σε άλλες πτυχές εκτός από τη νοσηρότητα του δέντρου, ώστε να δικαιολογηθεί η «ακαριαία» πτώση του πεύκου, το οποίο μοιάζει να έχασε την ισορροπία του όπως ένας άνθρωπος όταν χάνει τα... πόδια του!

Διαβάστε επίσης:

⇒ Τραγωδία στη Λ. Δημοκρατίας: Νέα φωτογραφία - ντοκουμέντο από το «κουφάρι» του φονικού πεύκου

Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο κάδρο των ερευνών μπαίνουν πλέον υπηρεσίες και εργολάβοι που πέρασαν τα τελευταία χρόνια από τη λεωφόρο Δημοκρατίας για διάφορες κατασκευές και έργα που μπορεί να «τραυμάτισαν» ή και να απέκοψαν τμήμα του ριζικού συστήματος προς τον δρόμο, με αποτέλεσμα το πεύκο να πέσει σαν «χάρτινο» από εκείνη την πλευρά μέσα σε δύο δευτερόλεπτα, όπως χαρακτηριστικά δείχνει το χρονόμετρο σε βίντεο κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι με την εκρίζωση του υπολείμματος του επιχωματωμένου πεύκου, που θα γίνει από ειδικό πραγματογνώμονα, θα διαπιστωθεί εκ πρώτης όψεως αν υφίσταται πλήρες το ριζικό σύστημα ή κλάδοι αυτού έχουν αποκοπεί. Εικάζεται ότι αυτό μπορεί να έχει συμβεί στο πλαίσιο εργασιών στη λεωφόρο Δημοκρατίας, όπως για παράδειγμα έργα της ΔΕΥΑΗ που έγιναν και τα «μπαλώματα» είναι ακόμη εμφανή στην άσφαλτο. Εξάλλου, το μοιραίο πεύκο φαίνεται να βρίσκεται μεταξύ δύο φρεατίων και ενός συστήματος αγωγών της ΔΕΥΑΗ (ύδρευσης, αποχέτευσης ή και ομβρίων), οπότε θα εξεταστούν αν τυχόν οι ρίζες του προς τον δρόμο είναι αποκομμένες ή τραυματισμένες και το ποσοστό υγρασίας για τυχόν διαρροή υδάτων υπογείως του δρόμου και φυσικά του πεζοδρομίου.

Πολλές φορές έχει στηλιτευτεί ότι η κατάρα των ελληνικών δρόμων, και δη των δρόμων του Ηρακλείου, είναι τα «μπαλώματα» στην άσφαλτο από τις πολλές κατασκευαστικές παρεμβάσεις και τη μη αποκατάσταση πλήρως του ασφαλτοτάπητα. Εν προκειμένω, όμως, τα «μπαλώματα» ίσως οδηγήσουν την έρευνα στη λύση του μυστηρίου της πτώσης του δέντρου, το οποίο ούτως ή άλλως φέρει εμφανώς σημεία σήψης και αλλοίωσης, όπως εμφατικά τόνισε από την πρώτη στιγμή στη «ΝΚ» ο καθηγητής Δασολογίας του ΑΠΘ και ειδικός στο ξύλο Ιωάννης Μπαρμπούτης, εξετάζοντας μόνο φωτογραφίες μετά το ατύχημα. Αν δει τώρα κάποιος τις φωτογραφίες από το σημείο που βρίσκεται το υπόλειμμα του κορμού του πεύκου, θα παρατηρήσει ότι στο οδόστρωμα μπροστά από το πεύκο διέρχεται μια τομή 30-50 εκατοστών, δηλαδή ακριβώς στο σημείο που θα έπρεπε να απλώνονται οι ρίζες από την πλευρά του δρόμου.

Παράλληλα, από τη φωτογραφία που δημοσιεύεται σήμερα Πέμπτη 25 Αυγούστου, φαίνεται καθαρά η κάθετη τομή-έργο της ΔΕΥΑΗ που διέρχεται του οδοστρώματος και φτάνει στο πεζοδρόμιο, όπου βρίσκονται και τα φρεάτια που μαρτυρούν την ύπαρξη δικτύου αγωγών.

Υπενθυμίζεται ότι ανάμεσα στα δύο φρεάτια βρίσκεται το πεύκο και θα είχε ενδιαφέρον να αποκαλυφθεί αν υπάρχει και κάποια άλλη κατασκευή κάτω από το οδόστρωμα, όπως ένας συλλεκτικός αγωγός ή κάποιο άλλο φρεάτιο, που κατά τις πληροφορίες θεωρείται πιθανό. Η έρευνα θα πρέπει να επικεντρωθεί λοιπόν και στις κατασκευές και εργασίες - ίσως με τομές που θα πρέπει να γίνουν στο πλαίσιο των ερευνών των εμπειρογνωμόνων τόσο από την ΕΛ.ΑΣ., όσο και από την οικογένεια - που έγιναν ώστε να διαπιστωθεί αν τυχόν «τραυματίστηκε» το πεύκο και φυσικά να φανεί από την εκρίζωσή του αν υπάρχει αποκοπή κλάδων αυτού. Όλα αυτά θα εξηγούσαν την ξαφνική και σχεδόν ακαριαία πτώση του σε συνθήκες νηνεμίας!

Η απουσία μέρους του ριζικού συστήματος ειδικά από την πλευρά του δρόμου θα αιτιολογούσε τη μετατόπιση κέντρου βάρους και την πτώση χωρίς θραύση, όπως και έγινε.

Έρευνα σε όλα τα πεύκα της λεωφόρου Δημοκρατίας

Αν η θεωρία αυτή ότι κόπηκαν ή «πληγώθηκαν» βάναυσα από κάποιες κατασκευαστικές εργασίες οι ρίζες του φονικού πεύκου επαληθευτεί από την πραγματογνωμοσύνη, τότε μοιραία θα πρέπει να γίνει τομή στο οδόστρωμα για να φανούν τα τυχόν έργα που έγιναν και να αποδοθούν ευθύνες. Όμως τότε δε θα πρέπει να ελεγχθούν και όλα τα πεύκα της λεωφόρου Δημοκρατίας με τομές στην άσφαλτο, αν υποτεθεί ότι ό,τι έργα έγιναν π.χ. από τη ΔΕΥΑΗ έγιναν κατά μήκος του δρόμου και παράλληλα των πεζοδρομίων, δηλαδή σε σημείο που τα δέντρα έχουν αναπτύξει ριζικό σύστημα;

Διαβάστε ακόμη:

Τραγωδία στη Λ. Δημοκρατίας: «Τον άνδρα μου μπορούν να τον φέρουν πίσω;» - Ξέσπασε η χήρα Μητρέλου (vid)

Σήψη και υπόγεια υγρασία

Η σήψη στο δέντρο θα πρέπει να διαπιστωθεί και από τον πραγματογνώμονα. Ήδη ο καθηγητής Δασολογίας του ΑΠΘ Ιωάννης Μπαρμπούτης μίλησε για σήψη και αλλοιώσεις σε κλάδους και κορμό, αλλά και για πιθανή εκτεταμένη σήψη στο ριζικό σύστημα. Θα πρέπει να διαπιστωθεί επισήμως η εκδοχή αυτή και φυσικά να αναζητηθεί και η αιτία της σήψης, όπως για παράδειγμα το κακό κλάδεμα ή εκτεταμένη υγρασία στο ριζικό σύστημα. Το γεγονός ότι δε φαίνεται σημείο θραύσης, αλλά εκριζώθηκε από το βάρος του μονόπλευρα το πεύκο, όχι εξαιτίας της ασύμμετρης ανάπτυξης των κλάδων αλλά γιατί πολύ απλά μπορεί να μην είχε ρίζες, αποτελεί την εκδοχή που θα εξετάσουν οι ειδικοί. Επιπλέον θα πρέπει να συνυπολογιστούν η σήψη και οι αλλοιώσεις.

Ο χρόνος πτώσης

Όπως έχει αναφερθεί, ο χρόνος πτώσης είναι σημαντικός για τη διαπίστωση των αιτιών της τραγωδίας, καθώς δείχνει ένα δέντρο που πέφτει σε συνθήκες άπνοιας, σαν να έπαψε πλέον να στηρίζεται. Αντίθετα, μόνο η σήψη και οι αλλοιώσεις χωρίς εξωγενή παράγοντα δε θα έριχναν το δέντρο, όπως έχει ήδη σημειωθεί χαρακτηριστικά και από τον καθηγητή Μπαρμπούτη στο αποκαλυπτικό δημοσίευμα της «ΝΚ» στις 22 Αυγούστου 2022.

Ο αντιδήμαρχος

Στο μεταξύ την Τετάρτη 24 Αυγούστου, έξι ημέρες μετά την τραγωδία, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων με ευθύνη για τη συντήρηση του Πρασίνου, Γιάννης Αναστασάκης, αναφέρθηκε με ανάρτησή του στη σελίδα του στο Facebook ότι απουσίαζε την ημέρα του τραγικού συμβάντος από το Ηράκλειο, επικαλείται αόριστα λόγους υγείας, όμως αναφέρει ότι παρ’ όλα αυτά κατόρθωσε να επιστρέψει τη Δευτέρα 22 Αυγούστου, στη θέση του και να καταθέσει στις Αρχές όσα γνώριζε και όλα τα στοιχεία με τις παρεμβάσεις που είχαν γίνει στο πεύκο από την υπηρεσία του.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News