ΒΟΑΚ: Μέσα στο 2022 τα πρώτα εργοτάξια στην Κρήτη

Κρήτη
ΒΟΑΚ: Μέσα στο 2022 τα πρώτα εργοτάξια στην Κρήτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο ΒΟΑΚ, από μια απλή μολυβιά στο χάρτη χωρίς μελετητική ωριμότητα, χάραξη και χρηματοδότηση έχει πλέον προσωρινούς αναδόχους σε μεγάλο μέρος του και μέσα στη χρονιά θα δούμε και τα πρώτα εργοτάξια», τονίζει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών - Τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τα χρονοδιαγράμματα του εμβληματικού έργου

Πιο κοντά στα εργοτάξια και στις μπουλντόζες βρίσκεται πλέον το μεγαλύτερο τμήμα του νέου ΒΟΑΚ, καθώς μετά από αρκετή αναμονή εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για το έργο παραχώρησης από τα Χανιά έως τη Χερσόνησο, εξέλιξη που ανοίγει τον δρόμο για την επόμενη διαγωνιστική φάση, αυτήν της υποβολής προσφορών και της ανάδειξης αναδόχου παραχωρησιούχου.

Την ικανοποίησή του για την εξέλιξη εξέφρασε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, τονίζοντας σε σχετική δήλωση-μήνυμά του πως «τώρα ανοίγει ο δρόμος για να ξεκινήσει η β' φάση του διαγωνισμού και εντός του 2023 να αρχίσει η κατασκευή του ΒΟΑΚ, που ήταν για δεκαετίες το μεγάλο ζητούμενο για ολόκληρο το νησί. Μέσα σε τρία χρόνια παίρνει σάρκα και οστά. Ήταν μια δέσμευση την οποία είχα αναλάβει προσωπικά και γίνεται πράξη».

Η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) υπεγράφη από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής του υπουργείου Ενέργειας-Περιβάλλοντος. Πρόκειται για τη δεύτερη ΑΕΠΟ που εκδίδεται για τον ΒΟΑΚ, μετά την ΑΕΠΟ για το τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη Λασιθίου”, ενώ παράλληλα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας βρίσκεται σε φάση προετοιμασίας για την περιβαλλοντική αδειοδότηση και για τα επόμενα τμήματα του οδικού άξονα.

Εντός του φθινοπώρου αναμένεται να υποβληθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το τμήμα της προαίρεσης της σύμβασης “Κίσσαμος-Χανιά”, ενώ σε διαβούλευση βρίσκεται η ΜΠΕ για τις τρεις παρακάμψεις, Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου.

Κατά τη β’ φάση του διαγωνισμού για το μεγάλο τμήμα “Χανιά-Χερσόνησος”, μήκους 157,5 χιλιομέτρων και εκτιμώμενου κόστους 1,5 δισ. ευρώ, προβλέπεται η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών των υποψηφίων, ενώ στόχος είναι εντός του 2023 να ξεκινήσουν οι εργασίες.

Με την υποβολή προσφορών και την ανάδειξη, ακολούθως, αναδόχου για το “Χανιά-Χερσόνησος” θα ολοκληρωθεί πλέον το παζλ των διαγωνισμών για τον νέο ΒΟΑΚ, καθώς έχει ήδη προκύψει ανάδοχος (η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - “Άκτωρ Παραχωρήσεις” - Intrakat) για το έργο ΣΔΙΤ που αφορά στο τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη Λασιθίου”, ενώ εντός των ημερών αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης με την ανάδοχο εταιρεία “Άκτωρ” για το κομμάτι “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”.

«Η Κρήτη αποκτά τον δρόμο που της αξίζει»

«Είχαμε μια σημαντική εξέλιξη για την Κρήτη. Ύστερα από μια μακρά διαδικασία διαβούλευσης που διήρκεσε περισσότερο από έναν χρόνο, εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του Βόρειου Οδικού Άξονα για το τμήμα “Χανιά-Ηράκλειο”.

Για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα, χρειάστηκε η διαρκής και εξαντλητική συνεργασία των αρμόδιων υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Κρήτης, που συνέβαλαν ουσιαστικά και δημιουργικά στην οριστικοποίηση του μεγάλου έργου.

Τώρα ανοίγει ο δρόμος για να ξεκινήσει η β' φάση του διαγωνισμού και εντός του 2023 να αρχίσει η κατασκευή του. Το δεύτερο έργο, που υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ, “Χερσόνησος-Νεάπολη”, έχει ήδη προσωρινό ανάδοχο και τα εργοτάξια θα στηθούν τους επόμενους μήνες, εντός του 2022, ενώ τις επόμενες μέρες υπογράφεται η σύμβαση και ξεκινούν οι εργασίες και για το έργο από τη Νεάπολη ως τον Άγιο Νικόλαο. Οι μελέτες για το “Κίσσαμος-Χανιά” ολοκληρώνονται, ενώ με γοργούς ρυθμούς προχωρούν και για τα τμήματα ανατολικά του Αγίου Νικολάου.

Ο ΒΟΑΚ, που ήταν για δεκαετίες το μεγάλο ζητούμενο για ολόκληρο το νησί, μέσα σε τρία χρόνια παίρνει σάρκα και οστά. Ήταν μια δέσμευση την οποία είχα αναλάβει προσωπικά και γίνεται πράξη. Μελέτες ολοκληρώνονται, εγκρίσεις δίνονται και σύντομα όλοι οι Κρητικοί θα δουν εργοτάξια να στήνονται.

Η Κρήτη αποκτά επιτέλους τον δρόμο που της αξίζει. Και με αυτόν τον δρόμο, σε συνδυασμό και με όλα τα έργα που έχουν δρομολογηθεί, θα εκπληρώσει τη μεγάλη αναπτυξιακή της δυναμική. Αυτό είπαμε, αυτό κάνουμε», αναφέρει σε δήλωσή του ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Οφείλουμε στην Κρήτη ένα ασφαλές οδικό δίκτυο, για απρόσκοπτες μετακινήσεις, σύγχρονο και αντάξιο της δυναμικής του νησιού. Και αυτό πετυχαίνουμε. Μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για το μεγάλο τμήμα “Χανιά-Ηράκλειο”, θα προχωρήσουμε με τις δεσμευτικές προσφορές και μέσα στο 2023 θα ξεκινήσουν και σε αυτό το τμήμα οι εργασίες, καθώς το φθινόπωρο θα έχουμε εργοτάξια στο τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος” και θα ακολουθήσει έως τέλος του έτους το τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη”. Παραλάβαμε μια μικρή ως ανύπαρκτη μελετητική ωριμότητα, με αποσπασματικές παρεμβάσεις, διάσπαρτες κατά μήκος του άξονα, χωρίς συνοχή, και μέσα από εντατική και συστηματική δουλειά τα καταφέραμε. Προχωράμε μπροστά για να δώσουμε στην Κρήτη το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ», σημειώνει ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και προσθέτει πως «Ο ΒΟΑΚ, από μια απλή μολυβιά στο χάρτη χωρίς μελετητική ωριμότητα, χάραξη και χρηματοδότηση έχει πλέον προσωρινούς αναδόχους σε μεγάλο μέρος του και μέσα στη χρονιά θα δούμε και τα πρώτα εργοτάξια. Και το Άκτιο – Αμβρακία, μετά από μια απίστευτη περιπέτεια, παραδίδεται σήμερα στο μεγαλύτερο μέρος του και μάλιστα πέντε μήνες νωρίτερα από τη συμβατική υποχρέωση».

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης, δήλωσε: «Ο ΒΟΑΚ μπαίνει στην τελική ευθεία υλοποίησης, ακριβώς όπως είχαμε δεσμευτεί ως κυβέρνηση, ακολουθώντας την εντολή του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη. Μέσα σε τρία χρόνια κάνουμε πράξη ένα όνειρο δεκαετιών για την Κρήτη, αποδεικνύοντας ότι, όταν υπάρχει θέληση, αφοσίωση και αποφασιστικότητα, όλα είναι δυνατά».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, δήλωσε: «Κάνουμε ένα σημαντικό βήμα για την υλοποίηση του μεγαλύτερου νέου αυτοκινητόδρομου που κατασκευάζεται αυτήν τη στιγμή στην Ευρώπη. Το εμβληματικό έργο, που αποτελεί προσωπική δέσμευση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, θα συμβάλει σημαντικά στη μείωση του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων, αλλά και στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας της περιοχής. Παράλληλα, πρόκειται να δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας και να μειώσει το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων και προϊόντων στο οδικό δίκτυο του νησιού. Η Κρήτη σύντομα θα αποκτήσει έναν υπερσύγχρονο οδικό άξονα, όπως της αξίζει».

Ο αρμόδιος υφυπουργός για θέματα Χωροταξίας, Αστικού Περιβάλλοντος και Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων, Νίκος Ταγαράς, επισήμανε: «Οι περιβαλλοντικοί όροι που τέθηκαν εξασφαλίζουν πλήρη προστασία του περιβάλλοντος και επιτρέπουν την απρόσκοπτη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση του έργου, που αποτελεί τόσο για την κυβέρνηση όσο και για τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, το σημαντικότερο αναπτυξιακό έργο για την Κρήτη τον επόμενο αιώνα».

«Λένε πως η μέρα που θα σπείρεις δεν είναι ίδια με τη μέρα που θα δρέψεις τους καρπούς. Μπορεί να μη βρίσκομαι σήμερα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ως υφυπουργός, αλλά τα θεμέλια του σχεδιασμού για τις υποδομές της Κρήτης που ξεκινήσαμε πριν τρία χρόνια αποδεικνύονται τελικά πολύ γερά.

Δεν είναι δύσκολο. Με λογισμό και όνειρο όλα γίνονται», σημειώνει ο βουλευτής Ρεθύμνου και πρώην υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Κεφαλογιάννης.

Τέλος του χρόνου τα πρώτα έργα - Τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τα χρονοδιαγράμματα

Με αφορμή την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έδωσε χθες στη δημοσιότητα τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τα χρονοδιαγράμματα και των τριών επιμέρους έργων του νέου ΒΟΑΚ που “τρέχουν”.

Τμήμα “Χανιά-Ηράκλειο”

Στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου, προβλέπεται, μεταξύ άλλων:

  • Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
  • 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.
  • 26 σήραγγες.
  • 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος.
  • 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.

Τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη”

Στο τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη, που θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ, υπάρχει προσωρινός ανάδοχος και αναμένεται η συμβασιοποίηση εντός του φθινοπώρου. Τα πρώτα εργοτάξια αναμένεται να στηθούν στο τέλος του 2022. Προϋπολογισμός έργου: 290 εκατ. ευρώ.

Τεχνικά στοιχεία:

  • Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου 9,65 χλμ.
  • 12 γέφυρες (1,7 χλμ.).
  • 5 σήραγγες (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.).

Τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”

Για το τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”, που θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο, αναμένεται η υπογραφή σύμβασης με τον ανάδοχο εντός των προσεχών ημερών και στις αρχές του φθινοπώρου να στηθούν τα πρώτα εργοτάξια και να εκκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες.

Το μήκος του αυτοκινητοδρόμου είναι 14 χλμ. και ο προϋπολογισμός του έργου είναι 186 εκατ. ευρώ.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News