Αντιπλημμυρικά στο Καστέλι μέσω ΤΕΡΝΑ - Τι περιλαμβάνει η μελέτη

Κρήτη
Αντιπλημμυρικά στο Καστέλι μέσω ΤΕΡΝΑ - Τι περιλαμβάνει η μελέτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στην παραχωρησιούχο εταιρεία του νέου αεροδρομίου μεταφέρει το υπουργείο Υποδομών το αντικείμενο της αντιπλημμυρικής θωράκισης στην ευρύτερη περιοχή

Διά χειρός της παραχωρησιούχου εταιρείας του νέου αεροδρομίου, ουσιαστικά διά χειρός της ΤΕΡΝΑ, που έχει και το κατασκευαστικό κομμάτι του έργου, αναμένεται να εξασφαλιστεί τελικά η αντιπλημμυρική θωράκιση στην ευρύτερη περιοχή του Καστελίου, θωράκιση, αν μη τι άλλο, αναγκαία αν αναλογιστεί κανείς τα πλημμυρικά φαινόμενα των προηγούμενων ετών, με αποκορύφωμα τις πλημμύρες του φθινοπώρου του 2020 και τις εκτεταμένες ζημιές που προκάλεσαν.

Όπως αποκαλύπτει το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών αποφάσισε να “επιστρατεύσει” στην προσπάθεια της αντιπλημμυρικής θωράκισης την εταιρεία “Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.” (εταιρεία που έχουν συστήσει, ως γνωστόν, με κοινοπραξία η ελληνική εταιρεία ΤΕΡΝΑ και ο ινδικός όμιλος GMR Airports Limited), καλώντας τη να αναλάβει αυτή το αντικείμενο των αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων, αρχής γενομένης από την εκπόνηση του αναγκαίου “πακέτου” μελετών.

Όπως επισημαίνεται στη σχετική υπουργική απόφαση που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Ε.Ε., το ζήτημα των αντιπλημμυρικών έργων είναι εκτός υποχρεώσεων της εταιρείας και εκτός αντικειμένου της σύμβασης παραχώρησης που έχει συναφθεί με το ελληνικό Δημόσιο για την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι. Ωστόσο, το υπουργείο καλεί την εταιρεία να το επωμιστεί, κοινώς δηλαδή περνά τα αντιπλημμυρικά στη δική της ευθύνη, και μάλιστα αδαπάνως για το Δημόσιο, δεδομένου ότι ο Δήμος Μινώα Πεδιάδος και η Περιφέρεια Κρήτης έχουν δηλώσει αδυναμία από τη μεριά τους να αναλάβουν το ζήτημα σχεδιασμού, μελέτης και υλοποίησης των αναγκαίων αντιπλημμυρικών έργων, και ότι υπάρχει κίνδυνος πλημμυρικά φαινόμενα να επηρεάσουν τη λειτουργία του νέου αερολιμένα.

Πρόκειται για μια εξέλιξη που έρχεται σε ικανοποίηση σχετικού αιτήματος που είχε θέσει ο Δήμος Μινώα Πεδιάδος. Συγκεκριμένα, το είχε επαναθέσει τον Μάιο του 2021 ο δήμαρχος Μανόλης Φραγκάκης, ζητώντας με επιστολή του προς τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή όπως «το υπουργείο μεριμνήσει για την ταχεία δρομολόγηση επίλυσης των σοβαρότατων πλημμυρικών προβλημάτων και την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής, σε συνέχεια και αντιστοιχία των έργων του αεροδρομίου», επισημαίνοντας ταυτόχρονα πως κατά τον περασμένο χειμώνα ο Δήμος επλήγη σοβαρά από τα πλημμυρικά φαινόμενα, με συνέπεια να κηρυχτεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Με έτερη ανάλογη απόφαση-εντολή, το υπουργείο Υποδομών περνά στην παραχωρησιούχο εταιρεία και το κομμάτι της υδροδότησης του νέου αεροδρομίου, που επίσης είναι εκτός αντικειμένου της σύμβασης, καλώντας την εγγράφως να “τρέξει” τις απαιτούμενες έρευνες και μελέτες.

Το έγγραφο του Υποδομών

«Αφού λάβαμε υπόψη:

- Τα με αρ. πρωτ. 4679/15-06-2020, 13998/24-09-2020, 14117/25-09-2020 έγγραφα του Δήμου Μίνωα Πεδιάδος προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, και με τα οποία διατυπώθηκαν αιτήματα υλοποίησης έργων αντιπλημμυρικής θωράκισης στον Δήμο Μίνωα Πεδιάδος και αιτήθηκε την άμεση ανάληψη πρωτοβουλιών για τον σχεδιασμό-μελέτη των υδραυλικών έργων αποκατάστασης των αποδεκτών και όσων άλλων έργων υποδειχθούν από κατάλληλες μελέτες για την επίλυση των σημαντικών και χρονιζόντων πλημμυρικών προβλημάτων που εντοπίζονται στην περιοχή,

- Το με αρ. πρωτ. 2518/16-12-2020 έγγραφο της Περιφέρειας Κρήτης προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, με το οποίο διατυπώνεται η σύμφωνη γνώμη για την ανάληψη πρωτοβουλιών εκ μέρους του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών,

Και επειδή:

- Η Περιφέρεια Κρήτης αλλά και ο Δήμος Μινώα Πεδιάδος έχουν εκφράσει αδυναμία για την υλοποίηση των ως άνω υποχρεώσεων σχεδιασμού, μελέτης και κατασκευής αντιπλημμυρικών έργων, με συνέπεια να υφίσταται κίνδυνος τα πλημμυρικά φαινόμενα να προκαλέσουν όχι μόνο σοβαρές υλικές και περιβαλλοντικές ζημίες, αλλά και ανθρώπινα θύματα,

- Τα ως άνω πλημμυρικά φαινόμενα δύνανται να επηρεάσουν και τη λειτουργία του νέου αερολιμένα,

- Οι προς εκτέλεση εργασίες βρίσκονται εκτός της ζώνης εκτέλεσης του έργου παραχώρησης, πλην όμως η εκτέλεσή τους έχει τελικά ουσιώδη σχέση με την ασφαλή λειτουργία του συνολικού συστήματος αποστράγγισης των όμβριων υδάτων, που εκτείνεται και πέραν της ζώνης εκτέλεσης του έργου παραχώρησης,

Εντέλλουμε την, αδαπάνως για το Δημόσιο, εκπόνηση από την “Εταιρεία” των αναγκαίων Προκαταρκτικών Μελετών και Ερευνών (περιλαμβανομένων των αναγκαίων περιβαλλοντικών μελετών, καθώς και των μελετών οριοθέτησης) για την αντιμετώπιση κινδύνων από πλημμυρικά φαινόμενα της ευρύτερης περιοχής πέριξ του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης».

Εκπόνηση μελετών - Η απόφαση για την υδροδότηση του νέου αεροδρομίου

- Είναι αναγκαία η εκπόνηση των απαιτούμενων ερευνών και μελετών, έτσι ώστε να υδροδοτηθεί ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης μέχρι τα όρια του ακινήτου,

- Από τον συνδυασμό των άρθρων 14.4.1 και 14.4.2 της Σύμβασης Παραχώρησης προκύπτει ότι ο Δημόσιο επιβαρύνεται με τη δαπάνη διάθεσης από τους Οργανισμούς Κοινής Ωφέλειας (ΟΚΩ), μεταξύ άλλων και των παροχών υδροδότησης μέχρι τα όρια του ακινήτου, δηλαδή του χώρου ανάπτυξης του αερολιμένα,

- Οι υπόψη μελέτες δεν περιλαμβάνονται στο Τίμημα Μελετών-Κατασκευών, ούτε στις υποχρεώσεις της Εταιρείας, με βάση τις διατάξεις και τους όρους της Σύμβασης Παραχώρησης,

- Η δαπάνη των εν λόγω ερευνών και μελετών που θα εκπονηθούν από την Εταιρεία θα καθοριστεί σύμφωνα με το άρθρο 18.6.4 (iii) της Σύμβασης Παραχώρησης, με εφαρμογή τεκμαρτής έκπτωσης 30% επί των αμοιβών ερευνών και μελετών,

Εντέλλουμε την “Εταιρεία” να εκπονήσει τις απαιτούμενες έρευνες και μελέτες για την υδροδότηση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, σε συνεργασία με τη ΔΕΥΑΜΠ - Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης-Αποχέτευσης Δήμου Μινώα Πεδιάδας», αναφέρεται στο έτερο έγγραφο του υπουργείου υποδομών ως προς το ζήτημα της υδροδότησης του νέου αεροδρομίου.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News