Ηράκλειο

Άη Γιάννης Χωστός: Έτσι θα σωθεί η περιοχή - Ο κόμβος με «αμαρτίες» από το 1969

Η μελέτη που θα λύσει το κυκλοφοριακό στον Άγιο Ιωάννη Χωστό και οι απαλλοτριώσεις που πληρώθηκαν πριν από 53 χρόνια, αλλά το έργο δεν έγινε ποτέ

Την ώρα που οι οδηγοί δεινοπαθούν στον κόμβο της «οργής», όπως έχει εξελιχθεί αυτός ο σχεδόν αυτοσχέδιος κόμβος στον Αϊ Γιάννη Χωστό, η «ΝΚ» παρουσιάζει σήμερα Πέμπτη 12 Μαΐου, την ολοκληρωμένη μελέτη της Περιφέρειας Κρήτης, που, όταν εφαρμοστεί και κατασκευαστούν τα έργα, θα λυθεί το κυκλοφοριακό στην περιοχή.

Ταυτόχρονα, όμως, έρχεται στο φως και μια «αμαρτωλή» ιστορία από το μακρινό 1969, οπότε συντελέστηκαν απαλλοτριώσεις και δόθηκαν αποζημιώσεις ύψους 578.050 δραχμών για τη διαπλάτυνση του δρόμου, ωστόσο το έργο δεν κατασκευάστηκε ποτέ.

Σήμερα χρειάζονται εκ νέου απαλλοτριώσεις για όσους έχτισαν επί των απαλλοτριώσεων, αλλά και για τα σημεία που χρειάζεται διαπλάτυνση, καθώς η κατασκευή κυκλικών κόμβων που προβλέπει η νέα μελέτη απαιτεί μεγαλύτερο πλάτος. Οι νέες αποζημιώσεις χονδρικά ίσως φτάσουν το 1 εκατ. ευρώ, συν τις παλιές να «τρέχουν».

Η μελέτη που είναι έτοιμη εδώ και κάποια χρόνια αφορά στην ανακατασκευή και διαπλάτυνση του δρόμου των Μαλάδων ως τη γέφυρα, και προβλέπει μεταξύ άλλων δύο λωρίδες κυκλοφορίας χαμηλής ταχύτητας, παράπλευρες οδούς και 11 κόμβους, ενώ έχει προϋπολογισμό 32 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, δύο εκ των 11 κόμβων προβλέπονται να κατασκευαστούν μετά τη γέφυρα του Αγίου Ιωάννη Χωστού: ένας περίπου εκεί που βρίσκεται σήμερα και ο προσωρινός με πλαστικά κολονάκια που τοποθέτησε ο Δήμος Ηρακλείου τις τελευταίες ημέρες και ένας στο ύψος της διακλάδωσης Μαλάδων-Φοινικιάς. Η μελέτη είχε παρουσιαστεί επισήμως το 2019 από τον τότε αντιπεριφερειάρχη Ηρακλείου Ευριπίδη Κουκιαδάκη στην εκπομπή «Ελεύθερο Σημείο» της ΚΡΗΤΗ TV με τον Λευτέρη Συμβουλάκη. Μάλιστα τότε είχε παρουσιαστεί και το σχέδιο για την κατασκευή του δρόμου που δείχνει τη διαπλάτυνσή του, αλλά και τον κυκλικό κόμβο για τον οποίο σήμερα όλοι συζητούν ως αναγκαιότητα.

Το σχέδιο αυτό δημοσιεύεται σήμερα και κάποιος μπορεί να διακρίνει τον κόμβο που αναμένουν όλοι να κατασκευαστεί για να «πάρει ανάσα» το κυκλοφοριακό μπροστά από το γνωστό ζαχαροπλαστείο «Κανάρια». Ο κόμβος αυτός θα ρυθμίζει την κυκλοφορία στη διακλάδωση για Φοινικιά και Μαλάδες και θα επιτρέπει και την κυκλική διαδρομή ώστε κάποιος εισερχόμενος από την εθνική οδό να μπορεί να ακολουθεί το ρεύμα της γέφυρας του Αγίου Ιωάννη Χωστού προς Ηράκλειο χωρίς ανάστροφές και παρανομίες.

Το ερώτημα είναι: Αφού η μελέτη είναι έτοιμη γιατί δεν έχει ως τώρα δημοπρατηθεί και αναμένονται νέες αδειοδοτήσεις; Το 2019, ο τότε αντιπεριφερειάρχης Ηρακλείου Ευριπίδης Κουκιαδάκης είχε μιλήσει για έτοιμη αδειοδοτημένη μελέτη και με διαθέσιμα 5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 4,1 εκατ. ευρώ για δημοπράτηση και 900.000 ευρώ για τις απαλλοτριώσεις. Τι ακριβώς όμως έχει συμβεί και καθυστερεί η εξέλιξη του έργου αυτού, που αποδεικνύεται ότι είναι πιο επιτακτικό από ποτέ, παρά το γεγονός ότι ο δρόμος αυτός, που ακόμη δεν έχει κατασκευαστεί, σχεδιαζόταν από τη δεκαετία του 1960;

Η μελέτη

Ακόμη πιο πολύ ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι η μελέτη που σήμερα είναι έτοιμη για δημοπράτηση προκηρύχθηκε επί νομαρχίας Σαρρή. Ανατέθηκε αλλά δεν προχώρησε, καθώς δεν πληρώθηκαν χρήματα. Οι μελετητές ευτυχώς δε διέκοψαν τη σύμβαση. Στην επόμενη νομαρχιακή θητεία δεν προχώρησε, και το 2010, όπως ο Ευριπίδης Κουκιαδάκης εξομολογείται από τη θέση του αντιπεριφερειάρχη Κρήτης, προχώρησε τη σύμβαση και πλήρωσε τους μελετητές για να γίνει η μελέτη, η οποία έχει περάσει από όλα τα στάδια αδειοδοτήσεων.

Δόθηκαν αποζημιώσεις αλλά δεν έγινε το έργο - Μια «αμαρτωλή» ιστορία 53 χρόνων

Πίσω από όλη αυτή τη χρονοκαθυστέρηση μισού αιώνα κρύβεται η κατάρα των δημοσίων έργων στην Ελλάδα. Μάλιστα, πιο εξοργιστικό είναι ότι για την κατασκευή του δρόμου αυτού, μαζί με τον οποίο προβλεπόταν και έξοδος προς εθνική οδό περίπου στο ύψος της διακλάδωσης, είχαν καταβληθεί και απαλλοτριώσεις. Το έργο ποτέ δεν έγινε. Τα λεφτά εισπράχθηκαν βεβαίως, κάποιοι έχτισαν στο εύρος των απαλλοτριώσεων, ενώ φυσικά κλάδος προς τον εθνικό δρόμο δεν κατασκευάστηκε, καθώς όταν επιχειρήθηκε ξανά τη δεκαετία 2010 οι αρμόδιες υπηρεσίες θεώρησαν ότι θα ήταν επικίνδυνο, γιατί συνέπιπταν οι λωρίδες επιβράδυνσης και επιτάχυνσης.

Στοιχεία της «ΝΚ» από ρεπορτάζ του 2003, από το πλούσιο αρχείο της, παρουσιάζει την «αμαρτωλή» ιστορία των απαλλοτριώσεων για την κατασκευή του δρόμου στον Αϊ Γιάννη Χωστό.

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην περιοχή λοιπόν δεν είναι καινούργιο. Το 2003 η τότε δημοτική Αρχή, αναζητώντας λύση για τον Άγιο Ιωάννη Χωστό, ανακάλυψε στα κιτάπια τής Πολεοδομίας Ηρακλείου ότι προβλεπόταν έξοδος της εθνικής οδού στη διχάλα των δρόμων Φοινικιάς και Μαλάδων, και μάλιστα βρήκαν ότι είχαν γίνει 32 απαλλοτριώσεις στον δρόμο του Αγίου Ιωάννη, ακόμη και μπροστά από την εκκλησία, και είχαν καταβληθεί και τα χρήματα στους δικαιούχους (578.050 δρχ.) με το υπ’ αριθμ. γραμμάτιο 14657/30.11.1970. Μάλιστα η απαλλοτρίωση αφορούσε από τη διασταύρωση του δρόμου με την οδό Χριστομιχάλη Ξυλούρη και προχωρούσε προς Φοινικιά, και από τις δύο πλευρές, περνούσε τη γέφυρα και έφτανε σε βάθος 100 μέτρων μετά την εκκλησία του Αγίου Ιωάννη. Παρά το γεγονός ότι οι εκτάσεις αυτές πέρασαν στο Δημόσιο, δεν υπήρξε διοικητική αποβολή και κάποιες χτίστηκαν και συνέχισαν να τις εκμεταλλεύονται οι ιδιώτες.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια