Δήμος Ηρακλείου: Προσφυγή πέντε παρατάξεων κατά του νέου αναπτυξιακού οργανισμού

Ηράκλειο
Δήμος Ηρακλείου: Προσφυγή πέντε παρατάξεων κατά του νέου αναπτυξιακού οργανισμού

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζητούν ακύρωση των αποφάσεων της Οικονομικής Επιτροπής για την σύσταση εταιρείας «ΗΡΑΚΛΕΙΟ Α.Ε»

Σε άλλη διάσταση περνά πλέον η σφοδρή αντιπαράθεση μεταξύ των παρατάξεων της αντιπολίτευσης και της δημοτικής Αρχής Ηρακλείου γύρω από τον νέο αναπτυξιακό οργανισμό, καθώς 5 παρατάξεις, με επικεφαλής τους Γιάννη Κουράκη, Ηλία Λυγερό, Ευριπίδη Κουκιαδάκη, Πέτρο Ινιωτάκη και Ευαγγελία Σχοιναράκη, προσέφυγαν στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, ζητώντας να ακυρωθούν οι αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Ηρακλείου, με τις οποίες συστάθηκε ο νέος οργανισμός “Ηράκλειο Α.Ε. - ΑΟΤΟΑ” και η διοίκησή του.

Η κίνηση αυτή βεβαίως δεν έσκασε σαν “κεραυνός εν αιθρία” αφού είχε τρόπον τινά προαναγγελθεί από τις παρατάξεις, ενώ δεν περνά απαρατήρητο το ότι τη σχετική προσφυγή στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, πέραν των τριών παρατάξεων Κουράκη -Λυγερού -Ινιωτάκη, που έχουν εδώ και πολύ καιρό διαμορφώσει ένα κοινό πολιτικό μπλοκ, μπλοκ ουσιαστικά πλειοψηφίας μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο, τη συνυπογράφουν και ο Ευριπίδης Κουκιαδάκης, ο οποίος έχει κι αυτός ουσιαστικά συνταχθεί σε πολλά με το μπλοκ, αλλά και η Βαγγελιώ Σχοιναράκη. Πλέον, μετά την κοινή προσφυγή των 5, είναι προφανές ότι μιλάμε πια για ένα πολιτικό συνασπισμό αντιπολίτευσης που μετρά 5 παρατάξεις και μια ευρεία πλειοψηφία εδρών μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο!

Οι παρατάξεις,   «ΗΡΑΚΛΕΙΟ 3-7-5», «ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ», «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ» , «ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΔΗΜΟΤΩΝ  ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ», «ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ  ΑΞΙΖΕΙ»  κατέθεσαν  προσφυγή  στη  Αποκεντρωμένη  Διοίκηση   ζητώντας  την ακύρωση  των αποφάσεων  696/2021 και 740/2021 ,  της  Οικονομικής  Επιτροπής.

Αναλυτικότερα όπως αναφέρουν σε ανακοίνωση τους : «Οικονομική επιτροπή,  η οποία έχει αντικαταστήσει πλήρως το Δημοτικό Συμβούλιο και την λαϊκή βούληση. Οικονομική επιτροπή,  που η  πλειοψηφία  δόθηκε  στην   μειοψηφούσα  δημοτική αρχή  με  νομοθετικές  παρεμβάσεις που ήρθαν   μετά  τις  εκλογές και  χωρίς να  εκπροσωπούνται όλες οι παρατάξεις (μόνο 4 από τις 9).

Λειτουργεί  μόνη της χωρίς καν να δίνει λογαριασμό στο ανώτατο θεσμικό όργανο που είναι το δημοτικό συμβούλιο,   αγνοώντας  έτσι  πλήρως το εκλογικό αποτέλεσμα και τη λαϊκή βούληση.

Η  καθολική υποκατάσταση  του άμεσα   εκλεγμένου Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία  επιβάλλεται από τις αποφάσεις της οικονομικής  επιτροπής,   με τη  δημιουργίας  της ανώνυμης  εταιρείας,    «ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΑΕ»   μέσω της οποίας    δημιουργείται  μια παράλληλη ( διορισμένη – μη ελεγχόμενη)  πολυδάπανη δημοτική εξουσία  χωρίς διαφάνεια,   δεν γίνεται   αποδεκτή  από  την  συντριπτική  πλειοψηφία   δημοτών  και παρατάξεων.

Η   διαμόρφωση  πλασματικών εικονικών   πλειοψηφιών, με  αντισυνταγματικές  μετεκλογικές  νομοθετικές  ρυθμίσεις  οδηγεί    στην  πλήρη υποβάθμιση και απαξίωση   των   εκλεγμένων οργάνων,  αλλοιώνει τη λαϊκή βούληση,  η οποία αποτελεί  την πεμπτουσία της Δημοκρατίας και διαμορφώνει,  εκτός των άλλων,  συνθήκες   αδιαφάνειας  και αντιδημοκρατικής λειτουργίας.

Η συνεχιζόμενη  χρήση των  εξυπηρετικών νόμων  , από την μειοψηφική Δημοτική Αρχή  , σήμερα  στηρίζεται σε  16 συμβούλους από τους  49  ( κάτι λιγότερο από το  1/3),  , πρέπει να δώσει  την θέση  της  , στην δημοκρατική λειτουργία και αναβάθμιση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Αυτοί  είναι  οι βασικοί  λόγοι που  μας   οδήγησαν  στην  κατάθεση της προσφυγής. Οι  διαδικασίες  θα φτάσουν μέχρι το τέλος    για να  επικρατήσουν οι προβλεπόμενες , από το σύνταγμα,  δημοκρατικές  διαδικασίες».

Πώς φτάσαμε όμως στην κατάθεση προσφυγής;

Ο νέος οργανισμός “Ηράκλειο Α.Ε. - ΑΟΤΟΑ” πέρασε ως γνωστόν όχι από το Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά από την Οικονομική Επιτροπή, καθώς η δημοτική Αρχή αποφάσισε να αξιοποιήσει τη δυνατότητα αυτή που έδωσαν πρόσφατες κυβερνητικές τροπολογίες. Η αντιπολίτευση βγήκε εξαρχής στα... “κάγκελα”, κάνοντας λόγο για νέο πολιτικό ατόπημα και νέα παράκαμψη του κορυφαίου θεσμικού οργάνου του Δήμου, που δεν είναι φυσικά άλλο από το Δημοτικό Συμβούλιο. Χαρακτηριστική ήταν μάλιστα η προ ημερών κοινή, αιχμηρή δήλωση με τον χαρακτηριστικό τίτλο “Καταργώντας τη λαϊκή βούληση”, που έδωσαν χθες στη δημοσιότητα τα δύο μέλη της Οικονομικής Επιτροπής Ηλίας Λυγερός (επικεφαλής της παράταξης “Ηράκλειο - Ενεργοί Πολίτες”) και Γιώργος Αγριμανάκης (δημοτικός σύμβουλος της παράταξης “Ηράκλειο 3.7.5”), οι οποίοι, όπως έχουμε γράψει, είχαν εκφράσει έντονες διαφωνίες και είχαν καταψηφίσει κατά την εκρηκτική συνεδρίαση στην Επιτροπή.

Όπως λοιπόν αρκετοί ανέμεναν, οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης αποφάσισαν να κινηθούν κατά της σύστασης του νέου αναπτυξιακού οργανισμού και ιδίως κατά του τρόπου που αυτός συστάθηκε.

Οι επικεφαλής λοιπόν 5 παρατάξεων (Γιάννης Κουράκης από την παράταξη “Ηράκλειο 3.7.5”, Ηλίας Λυγερός από τους “Ενεργούς Πολίτες”, Ευριπίδης Κουκιαδάκης από την παράταξη “Συνεργασία για το Ηράκλειο”, Πέτρος Ινιωτάκης από τη “Σύμπραξη Δημοτών” και Ευαγγελία Σχοιναράκη από την παράταξη “Ηράκλειον Αξίζει”) κατέθεσαν προσφυγή στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, στην οποία επισημαίνουν: «Επειδή δεν αποδεχόμαστε τις αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Ηρακλείου (ήτοι την 696/2021, όπως παρανόμως συμπληρώθηκε με την 740/2021 απόφασή της), τις προσβάλουμε ενώπιόν σας και ζητούμε να ακυρωθούν και εξαφανισθούν».

Οι πτυχές της υπόθεσης

Στην πολυσέλιδη προσφυγή ξεδιπλώνονται πολλά θέματα και πτυχές της υπόθεσης, με νομικό, διοικητικό και πολιτικό υπόβαθρο. Μεταξύ άλλων, οι προσφεύγουσες δημοτικές παρατάξεις ζητούν την ακύρωση των αποφάσεων της Οικονομικής Επιτροπής για τη σύσταση του νέου αναπτυξιακού οργανισμού του Δήμου Ηρακλείου, με το εξής σκεπτικό:

Σε 1ο επίπεδο, οι 5 παρατάξεις παραθέτουν μια σειρά από νομικές διατάξεις, βάσει των οποίων, όπως τονίζουν, «προκύπτει ότι η κρινόμενη προσφυγή μας ασκείται παραδεκτά και εμπρόθεσμα ενώπιόν σας, κατά συνέπεια πρέπει να γίνει δεκτή ως νόμιμη και βάσιμη και να ακυρωθεί ή προσβαλλομένη απόφαση λόγω κακής (μη νόμιμης) συνθέσεως της Οικονομικής Επιτροπής, αναρμοδιότητας αυτής να λάβει μια τόσο σημαντική απόφαση για τη δημιουργία ενός παράλληλου δήμου, ακριβοπληρωμένων στελεχών, αγνοώντας προκλητικά και συστηματικά τις αρχές της πλειοψηφίας, της λαϊκής κυριαρχίας, του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος του εκλέγεσθαι σε σημαντικό αριθμό δημοτικών συμβούλων κατά τον “ορισμό” της, χωρίς ουσιαστικές δημοκρατικές και συμμετοχικές διαδικασίες, λόγω της αφαίρεσης του δικαιώματος του εκλέγεσθαι από τους εκπροσώπους πέντε δημοτικών παρατάξεων που ψηφίστηκαν από το 1/5 των πολιτών και, τέλος, λόγω ελλείψεως τεκμηριωμένης μελέτης βιωσιμότητας».

De facto και παρανόμως

Σε ένα δεύτερο άξονα επιχειρημάτων, οι παρατάξεις επισημαίνουν στην προσφυγή τους τα εξής: «Στην κρινόμενη περίπτωση “στερήθηκε” de facto και παρανόμως από το Δημοτικό Συμβούλιο ακόμη και η διεκπεραιωτική διαδικασία του ορισμού του προσωρινού Διοικητικού Συμβουλίου και της διάθεσης του μετοχικού κεφαλαίου της υπό σύστασης εταιρείας, με παρερμηνεία των αντισυνταγματικών ούτως ή άλλως διατάξεων των άρθρων 3, 6 και 10 του Ν. 4623/2019, του άρθρου 177 του Ν. 4635/2019, του άρθρου 2 του Ν. 4674/2020, του άρθρου 42 παρ. 1 και 3 του Ν. 4735/2020, του άρθρου 46 του Ν. 4795/2021 και των άρθρων 54 και 55 του Ν. 4811/2021.

Ειδικότερα: Η Οικονομική Επιτροπή για τους ίδιους παραπάνω λόγους, οι οποίοι ανάγονται στην αντίθεση των διατάξεων που εφαρμόστηκαν με τις διατάξεις του Συντάγματος, του επικυρωμένου Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας και του Πρώτου Προσθέτου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, δεν είναι αρμόδια για τη λήψη των προσβαλλομένων αποφάσεων, δεδομένου ότι ακόμη και αν γίνει δεκτό ότι η Οικονομική Επιτροπή έχει την αρμοδιότητα της ίδρυσης ή της συμμετοχής του Δήμου σε αναπτυξιακό οργανισμό (άρθρο 55 του Ν. 4811/2021), η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου στο στάδιο αυτό ορίζεται υποχρεωτικά από το Δημοτικό Συμβούλιο με τις προβλέψεις του άρθρου 74 του Ν. 3852/2010, όπως πολλαπλώς μέχρι σήμερα έχει τροποποιηθεί και ισχύει μέχρι να κριθεί ότι είναι ανίσχυρο για τους παραπάνω λόγους και όχι από την Οικονομική Επιτροπή, όπως έγινε με τη συμπροσβαλλόμενη 740/20/ 07/2021 συμπληρωματική απόφαση.

Με απόφαση ομοίως του Δημοτικού Συμβουλίου προσδιορίζεται και εγκρίνεται η καταβολή του μετοχικού κεφαλαίου, ιδίως λαμβανομένου υπόψη ότι ακόμη και αν με τις παράνομες αναμορφώσεις του προϋπολογισμού έχει προβλεφθεί η εγγραφή του σε αυτόν με τις γνωστές αποσπασματικές κατά κανόνα αναιτιολόγητες αναμορφώσεις. Η εκταμίευση του διόλου ευκαταφρόνητου ποσού των 500.000 ευρώ δεν μπορεί να εγκριθεί από την Οικονομική Επιτροπή, αλλά από το Δημοτικό Συμβούλιο.

Η μονοπαραταξιακή σύνθεση του προσωρινού Διοικητικού Συμβουλίου της μονομετοχικής εταιρείας είναι αντίθετη ακόμη και με τις ευεργετικές για τη μειοψηφία διατάξεις του άρθρου 6 του Ν. 4623/2019, σύμφωνα με το οποίο “1. Όπου στις διατάξεις νόμων, προεδρικών διαταγμάτων και λοιπών κανονιστικών πράξεων προβλέπεται ο ορισμός μελών στη διοίκηση των νομικών προσώπων των Δήμων και των Περιφερειών, καθώς και των συνδέσμων τους, κατά συγκεκριμένη αναλογία, τα τρία πέμπτα επί του συνόλου των μελών με τους αναπληρωτές τους, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου, ορίζονται από τον δήμαρχο ή τον περιφερειάρχη, αντίστοιχα”».

ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ

«Επικίνδυνα ανεξέλεγκτες υπερεξουσίες»

Σε έναν τρίτο άξονα επιχειρημάτων, οι παρατάξεις τονίζουν: «Η έλλειψη τεκμηριωμένης, ειδικώς αιτιολογημένης μελέτης βιωσιμότητας, η οποία αποτελεί προϋπόθεση της συστάσεως της αναπτυξιακής εταιρείας, καθιστά μη νόμιμη τη σύσταση της εταιρείας, ακόμη και αν εσφαλμένα γίνει δεκτό ότι η διάταξη του άρθρου 55 του Ν. 4811/2021 δεν αντίκειται στις διατάξεις του Συντάγματος.

α) Ο πρόεδρος, ο διευθύνων σύμβουλος και η διοίκηση ορίζονται ή “εκλέγονται” από τη Γενική Συνέλευση της μονομετοχικής εταιρείας, δηλαδή από τον εκπρόσωπο της δημοτικής Αρχής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη διαφάνεια, τη νομιμότητα, την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των επιλογών. Το σύνολο των επιλογών μέχρι σήμερα τουλάχιστον καλύπτουν τις ενδοπαραταξιακές ανάγκες, τις εσωτερικές ισορροπίες, αντιθέσεις, αντιφάσεις και φιλοδοξίες και όχι τις ανάγκες της πόλης και των πολιτών.

β) Ο πρόεδρος και κυρίως ο διευθύνων σύμβουλος έχουν επικίνδυνα ανεξέλεγκτες υπερεξουσίες.

γ) Τα δικαιώματα της μειοψηφίας των μετόχων σε μία μονομετοχική ανώνυμη εταιρεία, τα οποία περιγράφονται στο καταστατικό που εγκρίθηκε, είναι ανυπόστατα και ο διάλογος ανύπαρκτος.

δ) Οι παρατάξεις που δε συνεργάζονται με τη δημοτική Αρχή δεν έχουν δυνατότητα συμμετοχής στη διοίκηση της εταιρείας ή μη μόνον αν το επιτρέψει η “κυβερνώσα” μειοψηφία».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News