Στην επόμενη φάση, με την έναρξη των κυρίως πια κατασκευαστικών εργασιών, ετοιμάζεται να περάσει το μεγάλο αναπτυξιακό έργο του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι!
Μέσα στις προσεχείς ημέρες, σύμφωνα με κεντρικά δημοσιεύματα, αναμένεται να εγκριθεί το master plan, που αποτελούσε τη βασική τελευταία εκκρεμότητα, και το οποίο έρχεται να ανοίξει τον δρόμο για να περάσουμε από τις πρόδρομες εργασίες στις κύριες εργασίες στους βασικούς χώρους και υποδομές του νέου αεροδρομίου.
Βάσει του εγκεκριμένου master plan, θα ξεκινήσουν οι κύριες εργασίες κατασκευής του αεροδρομίου και όλων των χώρων που το αποτελούν (τερματικός σταθμός, διάδρομος προσαπογείωσης, βοηθητικοί διάδρομοι, κτήρια, χώροι στάθμευσης αεροπλάνων κ.ά.).
Το master plan καθυστέρησε λίγο λόγω και των ιδιαίτερων συνθηκών με την πανδημία. Ωστόσο συντάχθηκε από την παραχωρησιούχο κοινοπραξία που συνθέτουν ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τον ινδικό όμιλο GMR, και έχει σταλεί προς έγκριση στον ανεξάρτητο μηχανικό και προς την ΥΠΑ. Φαίνεται λοιπόν πως έχουμε εσχάτως εξελίξεις, με την έγκριση του master plan να είναι προ των πυλών.
Όπως αναφέρει ειδικότερα το ypodomes.com, «θέμα ημερών θεωρείται πως είναι η έγκριση του master plan στο έργο κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου. Η έγκριση είναι απαραίτητη για να δώσει “σάρκα και οστά” και να κάνει συγκεκριμενοποιήσεις στο τι, αλλά και πώς θα κατασκευαστούν κτήρια και διάδρομος προσαπογείωσης.
Μέχρι να γίνει αυτό, οι πρόδρομες εργασίες “τρέχουν” παρά την επέλαση και την “επιμονή” της πανδημίας του COVID-19 και των μεταλλάξεών του. Η έμφαση που δίνεται είναι στην προστασία της ασφάλειας των εργαζομένων και την παράλληλη υλοποίηση των έργων. Το χρονοδιάγραμμα των εργασιών έχει σαφώς επηρεαστεί από τη διάρκεια της πανδημίας και είναι κάτι που θα εξεταστεί σε επόμενο χρόνο».
Μικρή μετατόπιση του δρόμου
Την ίδια ώρα, φαίνεται ότι προέκυψε και μια επιμέρους εξέλιξη ως προς τα σχεδιαζόμενα έργα και συγκεκριμένα, μια μερική μετατόπιση της χάραξης του βασικού συνδετήριου οδικού άξονα του ΒΟΑΚ με το νέο αεροδρόμιο.
«Μετά από αίτημα της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, μετατοπίζεται ένα τμήμα περίπου 5 χιλιομέτρων του συνδετήριου άξονα που ενώνει το αεροδρόμιο Καστελίου με τον ΒΟΑΚ. Η μετατόπιση προσφάτως εγκρίθηκε από το ΚΑΣ και το επόμενο βήμα είναι να ξεκινήσουν οι μελέτες της χάραξης σε αυτό το τμήμα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Η μετατόπιση της χάραξης παραμένει εντός της ζώνης απαλλοτρίωσης, οπότε δε δημιουργεί κάποιο πρόβλημα στην εξέλιξη του έργου. Μιλώντας για τα αρχαιολογικά ευρήματα, οι ανασκαφές συνεχίζονται, αλλά προσώρας δεν έχει αποκαλυφθεί κάτι σημαντικό.
Οι γεωλογικές και γεωτεχνικές έρευνες έχουν ολοκληρωθεί, ενώ έχει διαμορφωθεί πλήρως και ο εργοταξιακός χώρος αλλά και τα προσωρινά του κτήρια, που θα επιτρέπουν την απρόσκοπτη λειτουργία του.
Αξίζει να αναφέρουμε πως στην περίπτωση του εργοταξίου του αεροδρομίου και λόγω της απομακρυσμένης θέσης του, έχει επιλεγεί να γίνεται επιτόπου η παραγωγή σκυροδέματος (το ίδιο είχε εφαρμόσει η ΤΕΡΝΑ και στο έργο του Κέντρου Πολιτισμού-Ίδρυμα “Σταύρος Νιάρχος”)», αναφέρεται στο ίδιο δημοσίευμα.
ΤΙ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ
Το προφίλ του μεγάλου έργου
Το υπό κατασκευή νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος θα ενισχύσει δραστικά το τουριστικό προφίλ της Κρήτης, καθώς θα θέσει τέλος στα προβλήματα συμφόρησης που παρατηρούνται στο “Νίκος Καζαντζάκης”, το οποίο είχε κατασκευαστεί με προδιαγραφές για πολύ μικρότερο φόρτο επιβατικής κίνησης.
Θα διαθέτει κεντρικό κτήριο επιφάνειας 71.620 τ.μ. με 19 αίθουσες αναμονής επιβατών, που θα μπορεί να εξυπηρετήσει έως 15 εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο.
Ο διάδρομος προσαπογείωσης θα έχει μήκος 3.200 μέτρα, με δυνατότητα επέκτασης στα 3.800 μέτρα, και πλάτος 23 μέτρα. Το αεροδρόμιο θα διαθέτει 27 θέσεις στάθμευσης την πίστα, με δυνατότητα αυτόνομης προσέγγισης και απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε θέση στάθμευσης.
Το έργο ακόμη προβλέπει δύο πυροσβεστικούς σταθμούς, ένα αστυνομικό σταθμό, ιατρικές εγκαταστάσεις, εγκαταστάσεις και εξοπλισμό επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών, σύστημα διαχείρισης αποβλήτων, χώρους στάθμευσης για τουλάχιστον 800 οχήματα, τουριστικά λεωφορεία, ταξί και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Ακόμη προβλέπεται εμπορική ζώνη 400 στρεμμάτων και η δημιουργία εκθεσιακού κέντρου για παραδοσιακά κρητικά προϊόντα.
Στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου Καστελίου με τον Βόρειο και Νότιο Οδικό Άξονα της Κρήτης, μέσω του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χλμ. περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση, με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του αεροδρομίου με τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου. Για τη σύνδεση με τον Νότιο Οδικό Άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ. περίπου, διατομής μίας λωρίδας ανά κατεύθυνση, με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο - Αρκαλοχώρι- Βιάννος.