Επιτυχημένη «αυλαία» για το 1o Σχολείο Αστροφυσικής Κρήτης

Κρήτη
Επιτυχημένη «αυλαία» για το 1o Σχολείο Αστροφυσικής Κρήτης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διοργανώθηκε από το Ινστιτούτο Αστροφυσικής του ΙΤΕ, σε συνεργασία με το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης και τον Σύλλογο Φυσικών Κρήτης

Μια πολλά υποσχόμενη πρωτοβουλία, που φέρνει τους Κρητικούς μαθητές κοντά στην Αστροφυσική και το Αστεροσκοπείο του ΙΤΕ και του Πανεπιστημίου Κρήτης στον Σκίνακα του Ψηλορείτη, ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία, πολλά υποσχόμενη για τη συνέχεια. Ο λόγος για το 1ο Σχολείο Αστροφυσικής Κρήτης, το οποίο διοργανώθηκε από το Ινστιτούτο Αστροφυσικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, σε συνεργασία με το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης και τον Σύλλογο Φυσικών Κρήτης.

Το σχολείο, που λειτούργησε από τον Μάρτιο έως τον Μάιο του 2021, ολοκλήρωσε και τυπικά τις εργασίες του με την επίσημη διαδικτυακή τελετή λήξης που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 29 Μαΐου. Στην τελετή λήξης ήταν παρών και ο αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης, καθηγητής Μιχάλης Παυλίδης, ο οποίος χαιρέτισε τους μαθητές εκ μέρους του Πανεπιστημίου και τους έδωσε θερμά συγχαρητήρια για το ενδιαφέρον τους να εξερευνήσουν στον ελεύθερο χρόνο τους το αναπτυσσόμενο πεδίο της σύγχρονης Αστροφυσικής, έχοντας ως ξεναγούς τους αξιόλογους επιστήμονες που στελεχώνουν το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το ΙΤΕ.

Το σχολείο απευθύνθηκε σε 153 επιλεγμένους μαθητές, οι οποίοι βρίσκονται στην Α’ ή στη Β’ τάξη σε 48 Λύκεια και από τους 4 νομούς της Κρήτης, και επιθυμούσαν να αποκτήσουν δωρεάν περισσότερες γνώσεις στην Αστροφυσική, καθώς και στις αρχές της Φυσικής, οι οποίες καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το Σύμπαν.

«Υπερδιπλάσιες των θέσεων»

«Οι αιτήσεις συμμετοχής ήταν υπερδιπλάσιες των διαθέσιμων θέσεων», ανέφερε ο δρ. Μιχάλης Καραδημητρίου, αντιπρόεδρος του Συλλόγου Φυσικών Κρήτης, που με τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου ανέλαβαν το δύσκολο έργο να επιλέξουν τους μαθητές που θα μπορούσαν να παρακολουθήσουν το σχολείο.

«Μια που όλοι οι υποψήφιοι ήταν εξαίρετοι, φροντίσαμε να δώσουμε περισσότερο βάρος στη γεωγραφική κατανομή - ώστε να συμπεριλάβουμε μαθητές απ’ όλη την Κρήτη - καθώς και να έχουμε τους περισσότερους, 114 τον αριθμό, στη Β’ Λυκείου, μια που αυτοί δε θα μπορούν να παρακολουθήσουν το σχολείο του χρόνου».

Μέσα από μια σειρά 8 διαλέξεων, οι οποίες έγιναν διαδικτυακά λόγω της πανδημίας, καθηγητές του Τμήματος Φυσικής και ερευνητές του Ινστιτούτου Αστροφυσικής κάλυψαν συνοπτικά τη βασική θεματολογία της σύγχρονης Αστροφυσικής, βασιζόμενοι στις γνώσεις Φυσικής λυκείου. Οι μαθητές που παρακολούθησαν όλες τις διαλέξεις έλαβαν και βεβαίωση συμμετοχής. Επιπλέον, όσοι μαθητές το επιθυμούσαν, συμμετείχαν και σε διαδικτυακές εξετάσεις πάνω στην ύλη που παρουσιάστηκε στις διαλέξεις. Το έπαθλο για τους 5 πρώτους ήταν βιβλία Αστρονομίας των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης. Επιπλέον, οι τρεις πρώτοι από αυτούς λαμβάνουν και ένα ιδιαίτερο βραβείο: τη δυνατότητα να συμμετάσχουν το φετινό καλοκαίρι σε 2 βραδιές αστρονομικής παρατήρησης με το τηλεσκόπιο 1.3 μ, μαζί με τους ερευνητές του Αστεροσκοπείου Σκίνακα.

Όπως ανέφερε η Βασιλική Παυλίδου, καθηγήτρια στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης, «είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που, εκτός από τον ενθουσιασμό με τον οποίο περιέβαλαν όλοι οι μαθητές το πρώτο αυτό σχολείο Αστροφυσικής, 54 από αυτούς, παρά τις άλλες υποχρεώσεις τους σε μια αντικειμενικά δύσκολη χρονιά, επέλεξαν να πάρουν μέρος και στις εξετάσεις για να ελέγξουν τις γνώσεις που αποκόμισαν. Οι πέντε πρώτοι στην κατάταξη ήταν: o Αλέξανδρος Πεδιαδιτάκης από το Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου, ο Αδάμ Παπαμαστοράκης από το 2ο ΓΕ.Λ. Ηρακλείου, ο Νικόλαος Τσακμάκας από το 1ο ΓΕ.Λ. Ρεθύμνου, η Αντωνία Χαραλαμπάκη από το 1ο ΓΕ.Λ. Ηρακλείου και η Νικολέτα Μαυράκη από το 5ο ΓΕ.Λ. Ηρακλείου».

ΒΑΣ. ΧΑΡΜΑΝΔΑΡΗΣ

«Ραντεβού και πάλι λοιπόν το 2022!»

Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Αστροφυσικής, καθηγητής Βασίλης Χαρμανδάρης, επισήμανε ότι «το σχολείο αυτό είναι μια προσπάθεια να προσεγγίσουμε τους μελλοντικούς φοιτητές και πολίτες της χώρας μας που ενδιαφέρονται για κάτι διαφορετικό πέρα από τη στενή σχολική γνώση. Κύριος στόχος του είναι να δώσει ένα κίνητρο στους μαθητές να ανακαλύψουν τη χαρά της κατανόησης του κόσμου που μας περιβάλλει, να εκτιμήσουν τον καθοριστικό ρόλο που έχει η τεχνολογία στη συλλογή και ανάλυση δεδομένων, αλλά και να μάθουν να εφαρμόζουν τη μεθοδολογία επίλυσης των αστρονομικών ερωτημάτων σε άλλους κλάδους της Φυσικής και της ίδιας της ζωής. Το ενδιαφέρον που έδειξαν οι μαθητές με την ενεργό συμμετοχή στις διαλέξεις και τις εύστοχες ερωτήσεις τους μάς γεμίζει αισιοδοξία. Όλοι οι φορείς που υλοποίησαν το Σχολείο Αστροφυσικής επιθυμούν να γίνει ένας θεσμός, ο οποίος θα προσφέρει στους μαθητές της Κρήτης αλλά και της χώρας μας για πολλά χρόνια στο μέλλον. Ραντεβού και πάλι λοιπόν το 2022!».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News