Πόσο καλά γνωρίζεις τα αγάλματα του Ηρακλείου;

Πολιτισμός
Πόσο καλά γνωρίζεις τα αγάλματα του Ηρακλείου;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μικροί πολιτιστικοί «θησαυροί» στο Ηράκλειο

Το Ηράκλειο κρύβει σε κάθε γωνιά μικρούς θησαυρούς, άγνωστους σε πολλούς από εμάς. Ένας περίπατος στους δρόμους και στις πλατείες μπορεί να μας εφοδιάσει με άπλετες γνώσεις για τον πολιτισμό και την ιστορία του τόπου μας. Άλλωστε, οι τόποι μνήμης στέκονται αρωγοί στην αποφυγή της λήθης.

Το γλυπτό στην Ανατολική πλευρά του πάρκου Γεωργιάδη αναπαριστά, ίσως μια από τις πιο γενναίες αντιστάσεις του Κρητικού λαού στους Γερμανούς κατακτητές, τη Μάχη της Κρήτης, στις 20 Μαϊου 1941.

Ο Δήμος Ηρακλείου για να τιμήσει την ηρωική αυτή αντίσταση των κατοίκων του νησιού έστησε το λαμπρό μνημείο στην καρδιά της πόλης. Ενώ, ο καλλιτέχνης ο Γιάννης Κανακάκης αποτύπωσε με τον πιο συμβολικό τρόπο τον κομβικό Αγώνα των Κρητικών.  Οι περαστικοί μπορούν να το θαυμάσουν με μια απλή βόλτα, παρατηρώντας πρώτα τα δύο ιταλικά πυροβόλα, που βρίσκονται μπροστά στο μνημείο και στη συνέχεια το όνομα του αγάλματος. «Ο κρητικός ποιεί». Ο κρητικός δημιουργεί και φτιάχνει τόπους μνήμης ύψιστης ιστορικής και πολιτισμικής αξίας.

Λίγο παρακάτω, στην Πλατεία Κορνάρου, δεσπόζει το χάλκινο γλυπτό του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας. Ο έφιππος Ερωτόκριτος που αποχαιρετά την αγαπημένη του Αρετούσα είναι ένα  γλυπτό που αποτελεί φόρο τιμής σε ένα από τα μεγαλύτερα ποιήματα της νέας ευρωπαϊκής λογοτεχνίας και ίσως από τα σημαντικότερα της κρητικής λογοτεχνίας.

Αναμφίβολα, ο Γιάννης Παρμακέλης, ο δημιουργός του μικρού αυτού στολιδιού, αποτύπωσε με τον πιο ευφάνταστο τρόπο τον Ρωμαίο και την Ιουλιέτα της Κρήτης. Και φυσικά, δε λείπει η πινελιά και του ίδιου, καθώς τα τρία κεφάλια που ξεχωρίζουν στο άλογο αλλά και η διπλή μορφή του Ερωτόκριτου αποδίδουν την κίνηση και τη δραματικότητα του αποχαιρετισμού.

Και από το ένα στολίδι της πόλης κατηφορίσαμε στο άλλο, σε ένα πιο σύγχρονο, στο πάρκο του Θεοτοκόπουλου. Από το 1994 δεσπόζει το άγαλμα του Μανόλη Τζομπανάκη. Η «χορεύτρια» του Ηρακλείου την αποκαλούν πολλοί και διόλου τυχαία, καθώς η μοναδική φιγούρα με την απίστευτη κίνηση στα χέρια και στα πόδια κεντρίζουν το ενδιαφέρον κάθε περαστικού. Ενώ, ο καλλιτέχνη με την ανθρωποκεντρική αυτή πινελιά αποδίδει με τον καλύτερο τρόπο τη γυναικεία ομορφιά, τη γυναικεία κινησιολογία.

Ρεπορτάζ: Μαρία Σπουρδαλάκη
ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News