Φωνή αγανάκτησης στο Αγάκου Μετόχι: Λακκούβες, έλλειψη φωτισμού και σκουπίδια

Ηράκλειο
Φωνή αγανάκτησης στο Αγάκου Μετόχι: Λακκούβες, έλλειψη φωτισμού και σκουπίδια

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα μεγάλα πρόβληματα που κάνουν δύσκολη την καθημερινότητα στην περιοχή

Φωνή απόγνωσης για τα προβλήματά τους, βάζοντας σε πρώτη προτεραιότητα τη διάνοιξη των δρόμων, υψώνουν χρόνια τώρα οι κάτοικοι της περιοχής Αγάκου Μετόχι του δήμου Μαλεβιζίου, αλλά θεωρούν πως δεν έχουν βρει από την εκάστοτε δημοτική Αρχή την κατανόηση και την ανταπόκριση που θα έπρεπε, με συνέπεια η ζωή τους να γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη και η κατάσταση συνεχώς και πιο ασφυκτική, με τα αυτοκίνητα, όταν θα συναντηθούν στον δρόμο, να μη χωράνε να περάσουν... Κάποιος πρέπει να κάνει πίσω. Και φυσικά, όταν θα χρειαστεί να περάσει ασθενοφόρο ή πυροσβεστικό, το σίγουρο είναι ότι η... “άμεση επέμβαση” δεν είναι εφικτή, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε μια πολύ επικίνδυνη στιγμή, που φυσικά απεύχονται οι πάντες!

Στη “Νέα Κρήτη” μίλησαν κάτοικοι της περιοχής, δηλώνοντας πως εναποθέτουν σήμερα τις ελπίδες τους στη νέα δημοτική Αρχή και προσωπικά στον δήμαρχο Μαλεβιζίου Μενέλαο Μποκέα, που από την πλευρά του, πάντως, λέει στην εφημερίδα μας ότι έχει δρομολογήσει για την ευρύτερη περιοχή σημαντικές παρεμβάσεις για ουσιαστική αναβάθμιση.

Μπορεί να είναι κοντά στην περιοχή τους το ΠΑΓΝΗ, όπως και η Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης και το ΙΤΕ, και να εξυπηρετούν τις ανάγκες επιστημόνων, φοιτητών, ασθενών και επισκεπτών, όμως οι υποδομές σε δρόμους, φρεάτια για να φεύγουν τα όμβρια νερά, σκουπίδια, κ.λπ., δεν είναι τέτοιες που να διευκολύνουν τη ζωή κανενός. Η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη καθημερινά, μάλιστα, για τους γονείς και μαθητές, που προσπαθώντας να περάσουν για να φτάσουν ως το Γάζι, για τις ανάγκες της εκπαίδευσης στα σχολεία της περιοχής, κυριολεκτικά δεινοπαθούν.

Στο μεταξύ, οι περισσότεροι κάτοικοι δεν έχουν αφήσει έξω από τα σπίτια τους την απόσταση που χρειάζεται για τη διαπλάτυνση του δρόμου. Και κάποιοι που έχουν αφήσει, γίνονται μάρτυρες μιας απίστευτης κατάστασης: ο Δήμος να μην πηγαίνει να καθαρίσει την έκταση αυτή, για να παραδοθεί στους κατοίκους!

Η οικοδόμηση στην περιοχή ξεκίνησε από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 με αρχές της δεκαετίας του ’90. Η περιοχή ήταν εκτός σχεδίου δόμησης. Έτσι, οι άνθρωποι αναγκάστηκαν και έχτισαν αυθαίρετα, τα οποία όμως σήμερα ολοένα και περισσότεροι τα εντάσσουν στον σχετικό νόμο για να τα νομιμοποιήσουν, έχοντας φυσικά και τις ανάλογες απαιτήσεις για την ποιότητα της ζωής τους, σε μια περιοχή που πήγαν για να αποφύγουν τον θόρυβο της πόλης και να μπορέσουν να ζήσουν όσο γίνεται πιο ήσυχα, κοντά στη φύση, αλλά όχι και τόσο μακριά από την πόλη και τις δουλειές τους.

«Από τον Βουτιανό δρόμο, μπαίνοντας από την αρχή της οδού Αγίας Παρασκευής μέχρι να κατέβουμε στον παράλληλο της εθνικής οδού, είναι επικίνδυνα στενά. Δύο αυτοκίνητα δεν τα βάζει να περάσουν», λέει στην εφημερίδα μας ένας από τους πιο παλιούς κατοίκους της περιοχής, ο κ. Γιώργος Παπαδάκης. «Πρέπει να βρούμε κάποια “εμπασά” για να σταματήσει ο ένας να περάσει ο άλλος. Τώρα και 25 με 30 χρόνια, ελάχιστοι είναι οι κάτοικοι εκείνοι που έχουν αφήσει δρόμο. Δεν ξέρω ποιοι πρέπει να αφήσουν και ποιοι να μην αφήσουν. Αλλά εγώ όπως και ο γείτονάς μου από την αρχή που αγοράσαμε εδώ αφήσαμε δρόμο. Το τι πρέπει να γίνει τώρα, αυτό είναι δουλειά των Αρχών. Το σίγουρο είναι, πάντως, ότι υπάρχουν διάφοροι κίνδυνοι. Αν δεν προσέχουμε, για παράδειγμα, μπορεί να έχουμε ατυχήματα. Τα ίδια προβλήματα έχει και ένα ασθενοφόρο ή ένα πυροσβεστικό όχημα που μπορεί να χρειαστεί να μπει στον οικισμό μας. Μπαίνουν αλλά με προσοχή. Και αν είναι ανάγκη άμεσης επέμβασης, μόνο αν βρει τον δρόμο ανοιχτό θα τρέξει. Αν δεν τον βρει, θα έχει πρόβλημα», λέει χαρακτηριστικά, και προσθέτει: «Οι δρόμοι πρέπει να φτιαχτούν. Έχουμε και τις λακκούβες. Αλλά το βασικό είναι ο δρόμος. Και ειδικά το καλοκαίρι έχουμε πιο πολλά προβλήματα γιατί έχουμε πιο πολλή κίνηση. Εμείς μείναμε εδώ το 1990 και από τότε η κατάσταση έχει γίνει αφόρητη...».

Στο ίδιο μήκος κύματος μίλησε στη “Νέα Κρήτη” και η κάτοικος Μαρία Κοσμαδάκη. «Ο δρόμος είναι το μεγαλύτερό μας πρόβλημα. Υπάρχουν λακκούβες που δεν μπορούμε να τις περάσουμε με τίποτα τον χειμώνα. Και τον χειμώνα δε βλέπεις... Για να περάσουμε τις λακκούβες πρέπει να “σπάσουμε” τα αυτοκίνητά μας. Αλλά το κυρίαρχο ζήτημα για μας στην οδό Αγίας Παρασκευής είναι ότι πρέπει να γίνει διαπλάτυνση του δρόμου. Εμείς αφήσαμε κάμποσα μέτρα. Να αφήσουν και οι υπόλοιποι, να γίνει η διάνοιξη μέχρι να βγούμε στον κεντρικό δρόμο. Κάθε πρωί που πάμε τα παιδιά μας στα σχολεία, πρέπει να σταματήσουν ένα-δυο αυτοκίνητα... Όχι “κάνε μπρος”, όχι “κάνε πίσω”... Χαμός».

Ούτε φωτισμός στους δρόμους

Η Μαρία Κοσμαδάκη, όμως, μας λέει ακόμη ότι οι δρόμοι στην ευρύτερη περιοχή, όχι μόνο είναι στενοί, όχι μόνο είναι κακοί, αλλά δεν έχουν ούτε φωτισμό. «Καταρχήν εδώ μένουν φοιτητές. Και δεν κυκλοφορούν και φταίει αυτό. Διότι τη νύχτα δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν. Συγκοινωνία δεν έχουμε. Και αν και είναι πολύ βασικό, δε διεκδικούμε καταρχάς συγκοινωνία, διεκδικούμε όμως να μας εξασφαλίσουν τον φωτισμό. Να ανοίξει ο δρόμος και να φωτιστεί ο δρόμος. Και όταν έχουμε λακκούβες, ας περνάνε πότε-πότε να τις κλείνουν. Γιατί έχει πολλή κίνηση ο δρόμος αυτός. Συνδέει το Γάζι, το Τσαλικάκι, το ΠΑΓΝΗ, το Πανεπιστήμιο... Εδώ η περιοχή αναπτύσσεται. Εμείς ανοίγουμε τον δρόμο από μόνοι μας, αλλά ο κεντρικός δρόμος που πρέπει να ανοιχτεί από τον Δήμο δεν ανοίγεται και είναι βασικό...».

«Είναι μεγάλο το πρόβλημα»

«Είναι απαράδεκτο να μην μπορείς να περάσεις όταν θα βρεθεί μπροστά σου ένα αυτοκίνητο και να πρέπει να βρεις μια “εμπασιά” του αλλουνού για να πας να σταματήσεις και να δώσεις στον άλλο την προτεραιότητα», λέει στην εφημερίδα μας και ο Σταμάτης Μαυρουδής. «Πρέπει λοιπόν και οι όλοι οι κάτοικοι που δεν έχουν αφήσει δρόμο, να το κάνουν. Από την πάνω μεριά μέχρι την κάτω. Ένα-ενάμιση μέτρο... όσο χρειάζεται. Εμάς ο δρόμος μας, που είμαστε τέσσερα σπίτια, “βάζει” δύο αμάξια όταν συναντηθούν. Ούτε ακουμπούν μεταξύ τους. Και φορτηγό σταματημένο να υπάρχει, περνάει ο άλλος δίπλα. Αλλά στον κεντρικό δρόμο δε “βάζει” δύο αμάξια να περάσουν...».

Όσο για την κατάσταση του δρόμου, πέρα από τη στενότητα; «Από λακκούβες είναι ο δρόμος γεμάτος», λέει ο Σταμάτης Μαυρουδής. «Και όταν θα πάρουμε τηλέφωνο στον Δήμο Μαλεβιζίου για να μας φτιάξουν τη λακκούβα, περιμένουμε για μεγάλο χρονικό διάστημα, πάντα, μέχρι να έρθουν...».

«Έχουμε κάνει “άχρηστα” τα αυτοκίνητά μας»

Και δεν είναι μόνο αυτά τα θέματα που απασχολούν τους κατοίκους της περιοχής. Υπάρχει και μια άναρχη κατάσταση με δέντρα ακλάδευτα, που για να περάσει το αυτοκίνητο από τα συγκεκριμένα σημεία θα πρέπει να υποστεί φθορές από τα κλαδιά... Είτε πρόκειται για ελαιόδεντρα είτε πρόκειται και για άλλου είδους δέντρα, ακόμα και φιστικιές. «Δε γίνεται να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση. Πρέπει να δέντρα να κλαδεύονται. Δεν είναι πράγματα αυτά», λένε στη “Νέα Κρήτη” οι κάτοικοι της περιοχής Αγάκου Μετόχι.

Εκατοντάδες κυβικά χάνονται στον δρόμο - Ανάλυση νερού για την... «κυριότητα σωλήνας»!

Στην οδό Νίδας υπάρχει ένα σημείο που συνεχώς λιμνάζει. Όταν δε θα γεμίσει από τα νερά της βροχής, θα γεμίσει από τα νερά της... παρακείμενης σωλήνας που έχει σπάσει κάτω από τη γη και χάνει ένα σωρό κυβικά, μέχρι να την επισκευάσουν. Πρόκειται για σωλήνα που βρίσκεται σε κοντινή απόσταση.

Αυτό έγινε και πρόσφατα, με τους κατοίκους να μας λένε ότι «δεν πιστεύαμε στ' αφτιά μας... Μας απάντησε η ΔΕΥΑΜ ότι η σωλήνα ανήκει στη ΔΕΥΑΗ. Και από την πλευρά της η ΔΕΥΑΗ μάς απάντησε ότι η σωλήνας ανήκει στη ΔΕΥΑΜ. Στο τέλος, αντί να πάνε να τη φτιάξουν, μας είπαν ότι από κοινού συμφώνησαν να κάνουν μια ανάλυση νερού και με βάση τα αποτελέσματα της ανάλυσης θα βρουν σε ποια από τις δύο υπηρεσίες ανήκει η σωλήνα»..!

Στο μεταξύ, βέβαια, πολλές εκατοντάδες κυβικά νερού χύθηκαν στο οδόστρωμα, σε μια τόσο δύσκολη περίοδο από την άποψη της λειψυδρίας. Και χύνονταν στον δρόμο ατέλειωτα κυβικά νερού για ολόκληρες εβδομάδες...

Οι κάτοικοι είναι αγανακτισμένοι με την κατάσταση αυτή. Μάλιστα, αν δε διοχετευτούν τα νερά σε συγκεκριμένο χωράφι, μπορεί να μπουν και μες στα σπίτια τους... Το ερώτημα είναι: γιατί οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Μαλεβιζίου σήμερα και του Δήμου Γαζίου τα προηγούμενα χρόνια δεν έχουν ασχοληθεί με την κακοτεχνία που υπάρχει στην οδό Νίδας;

Στο μεταξύ, τόσο η ΔΕΥΑΗ όσο και η ΔΕΥΑΜ δεν έχουν κάνει κάτι εμφανές προκειμένου να αποφεύγονται οι πλημμύρες στους δρόμους.

Μια άρτια και ολοκληρωμένη λύση - μας έλεγαν κάτοικοι της περιοχής - θα ήταν η δημιουργία δικτύου ομβρίων. Αν θέλουμε όμως να είμαστε ρεαλιστές, αυτό το σενάριο αποτελεί “όνειρο θερινής νυκτός”, αφού δεν υπάρχει ούτε σχέδιο πόλης, ούτε καν αποχετευτικό δίκτυο, σε ένα μεγάλο μέρος της ευρύτερης περιοχής. Η πιο απλή λύση είναι να βγαίνουν συνεργεία του Δήμου συνοδεία υπευθύνων και να παρατηρούν τα προβληματικά σημεία και να καθαρίζουν εγκαίρως τα “τεχνικά” που περνούν κάτω από την εθνική οδό. Λόγω της ασυνειδησίας του κόσμου που πετάει σκουπίδια στους δρόμους, τα “τεχνικά” διαρκώς φρακάρουν από σκουπίδια. Κι όπου υπάρχουν χέρσα χωράφια να ξεχορτίζουν ένα μικρό μέρος του σημείου επαφής με την άσφαλτο, ώστε τα νερά να διοχετεύονται μέσα στο χωράφι. Ανορθόδοξη μεν λύση, αποτελεσματική δε...

Στις ιδιοκτησίες όπου υπάρχουν χτισμένα τοιχία βέβαια τρέχα-γύρευε... Εκεί κάθε περίπτωση είναι ιδιαίτερη και απαιτεί ξεχωριστή αντιμετώπιση από ανθρώπους με ταλέντο στις.... ευρεσιτεχνίες και στις πατέντες...

Όταν γίνονται ασφαλτοστρώσεις (πράγμα που σπανίζει, όπως λένε), θα πρέπει να δίνονται οι σωστές κλίσεις στην άσφαλτο, ώστε να οδηγούνται τα νερά στα σημεία όπου θα προκαλούν τη λιγότερη δυνατή ζημιά (π.χ. στη ζώνη πρασίνου).

Όταν μπαλώνουν τις λακκούβες με άσφαλτο ή με τσιμέντο (πρακτική που συνηθίζεται), τουλάχιστον να το κάνουν βάσει κάποιας λογικής, και όχι σχεδόν “στην τύχη”, με αποτέλεσμα σε διάστημα λιγότερο του μηνός η λακκούβα να επανεμφανίζεται... δριμύτερη!

Τα διάφορα συνεργεία που σκάβουν στους δρόμους για να εκτελέσουν έργα (ΔΕΗ, ΟΤΕ, άλλες εταιρείες κ.λπ.) να προσέχουν ώστε να μην “ανοίγουν πληγές” στους ήδη πολυ-προβληματικούς δρόμους. Η πρόσφατη διαρροή στον παράλληλο της εθνικής οδού, κατά πάσα πιθανότητα, προκλήθηκε από συνεργείο που περνούσε οπτικές ίνες...

Τι λέει ο Δήμος - «Έχουμε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την ευρύτερη περιοχή»

Όλα αυτά τα ζητήματα τα θέσαμε υπόψη του νέου δημάρχου Μαλεβιζίου Μενέλαου Μποκέα. «Είναι περιοχές που έχουν μείνει εδώ και πολλά χρόνια εκτός προτεραιοτήτων των προηγούμενων δημοτικών Αρχών. Δεν έχουν γίνει οι επεμβάσεις που έπρεπε να έχουν γίνει. Προφανώς εμείς και με την αντιπλημμυρική προστασία μπαίνουμε σε αυτή τη διαδικασία και με έργα διανοίξεων που θα πρέπει να γίνουν. Όπως και με έργα υποδομών, όπως είναι παιδικές χαρές ή οτιδήποτε άλλο θα μπορούσε να ανακουφίσει τη ζωή των ανθρώπων...», είπε.

Αλλά ιδιαίτερα για τις διανοίξεις των δρόμων, ο Μενέλος Μποκέας ήταν σαφής: «Αυτό είναι σε άμεση συνάρτηση με το σχέδιο πόλης. Δηλαδή, εκεί όπου θα γίνουν εισφορές σε γη, θα δούμε μήπως και προχωρήσουμε λίγο πιο γρήγορα. Με τη σύμφωνη γνώμη των ιδιοκτητών, να προχωρήσουμε πιο γρήγορα για να κάνουμε τις απαραίτητες διανοίξεις. Δηλαδή, αυτό που προβλέπει το σχέδιο πόλης να το ολοκληρώσουμε πριν ολοκληρωθεί όλη η διαδικασία. Χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των ιδιοκτητών, δεν μπορεί να γίνει σωστά και γρήγορα. Πρέπει να γίνουν απαλλοτριώσεις. Αλλά ξέρετε ότι και στις απαλλοτριώσεις, αν κάνεις ένας ένσταση, μπορεί να καθυστερήσουν πάρα πολλά χρόνια...».

Στο σημείο αυτό, διευκρινίζει: «Δεν εξαρτάται όμως μόνο από μας το όλο χρονοδιάγραμμα. Είναι και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Είναι και το υπουργείο. Είναι ένα σωρό άλλες υπηρεσίες που θα πρέπει να συντονίσουν και τις δικές τους ενέργειες. Εμείς πάντως θα συνεργαστούμε με τους κατοίκους και θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να τους ανακουφίσουμε...».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News