Ηράκλειο

«Ναι» για τον δρόμο Καβουσίου - Αγκαθιάς, Tι ζητούν οι κάτοικοι

Εγκρίθηκεη ΜΠΕ του έργου, ζητώντας να εξεταστεί εναλλακτική χάραξη για το Καβούσι

Και τρίτο «ναι», μετά τη θετική γνωμοδότηση του Δήμου Σητείας και τη θετική - έστω και οριακά - γνωμοδότηση του Δήμου Ιεράπετρας ήρθε χθες επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το προωθούμενο οδικό έργο αναβάθμισης του ΒΟΑΚ στο τμήμα “Καβούσι-Αυχένας Αγκαθιάς”.
Όπως αναμενόταν, η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης γνωμοδότησε θετικά, και μάλιστα ομόφωνα, επί της ΜΠΕ του σημαντικού όσο και δύσκολου από τεχνικής σκοπιάς οδικού έργου, με έναν αστερίσκο-προσθήκη. Η προσθήκη αφορά στο αίτημα για τη δυνητική υιοθέτηση της εναλλακτικής πρότασης χάραξης που έχει καταθέσει ο αρχιτέκτονας Μιχάλης Δερμιτζάκης (και είναι αποδεκτή από την Τοπική Κοινότητα) αναφορικά με την κατασκευή ενός υπόγειου τούνελ ώστε ο νέος δρόμος να μην “κόψει” τον οικισμό και την παραγωγική του ζωή στα δύο.


Η χθεσινή θετική γνωμοδότηση της Περιφέρειας επί της περιβαλλοντικής μελέτης περιλαμβάνει προσθετικά και την πρόταση αξιοποίησης της μελέτης αυτής για το υπόγειο τούνελ, όχι όμως με δεσμευτικό αλλά με δυνητικό τρόπο. Κοινώς, δηλαδή, η Περιφέρεια καλεί τα συναρμόδια υπουργεία και τους μελετητές να αξιολογήσουν την εναλλακτική τεχνική πρόταση χάραξης για τον οικισμό του Καβουσίου και να δουν αν μπορούν να την ενσωματώσουν στον σχεδιασμό, δίχως όμως να το απαιτεί και δεσμευτικά.


Όπως έχουμε γράψει, στο “μικροσκόπιο” των εμπλεκόμενων Δήμων Ιεράπετρας και Σητείας, καθώς επίσης και της Περιφέρειας Κρήτης διά της Επιτροπής Περιβάλλοντος βρέθηκε αυτές τις μέρες η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το πιο δύσκολο προωθούμενο οδικό έργο στην Κρήτη. Ο λόγος για το έργο αναβάθμισης του ΒΟΑΚ στο τμήμα “Καβούσι-Αυχήν Αγκαθιάς”, δηλαδή στο πιο δύσκολο κομμάτι του δρόμου από Άγιο Νικόλαο και Ιεράπετρα προς Σητεία, που περιλαμβάνει τις συνεχείς, ζόρικες στροφές...


Πρόκειται άλλωστε αναμφίβολα για το σημαντικότερο αναπτυξιακό έργο οδοποιίας που έχει ανάγκη αυτή τη στιγμή το ανατολικό άκρο της Κρήτης, μαζί με το επίσης κομβικό έργο της παράκαμψης της Παχιάς Άμμου μέχρι το Καβούσι. Δύο οδικά έργα που, αν υλοποιηθούν, θα μειώσουν άρδην τη σημερινή ταλαιπωρία των οδηγών και των επαγγελματιών, και συμβάλλουν στην αξιοποίηση τόσο του λιμανιού όσο και του αεροδρομίου της Σητείας, που μπορεί να αναβαθμίστηκε πριν λίγα χρόνια από πλευράς υποδομών, ωστόσο ταλανίζεται από τον σκόπελο της προβληματικής οδικής πρόσβασης...
Βεβαίως, για να μη δημιουργούνται παρεξηγήσεις, το εν λόγω οδικό έργο απέχει κατά πολύ από το να θεωρηθεί ώριμο και έτοιμο να δρομολογηθεί.
Άλλωστε, και έτοιμο να ήταν, παραμένει το “αγκάθι” του μεγάλου κόστους που δεδομένα θα έχει, λόγω γεωμορφίας και αναγκαίων μεγάλων τεχνικών έργων (7 σήραγγες, 4 μικρότερα τούνελ, 13 γέφυρες), η αναβάθμιση του σημερινού εθνικού δρόμου από Καβούσι μέχρι Αυχένα Αγκαθιάς, λίγο πριν τη Σητεία.
Το έργο έχει ακόμα “ψωμί” για να θεωρηθεί ότι μπαίνει στις “ράγες”. Αναμφίβολα όμως η θεσμοθέτηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία είναι σε εξέλιξη την περίοδο αυτή, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός.

Αντιδρά η τοπική κοινωνία

Το Δημοτικό Συμβούλιο γνωμοδότησε πριν λίγες μέρες θετικά επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του προωθούμενου οδικού έργου. Τις προάλλες γνωμοδότησε θετικά και το Δημοτικό Συμβούλιο Ιεράπετρας, με οριακό βεβαίως τρόπο. Ουσιαστικά η θετική γνωμοδότηση ήρθε με όρους και τη διπλή ψήφο του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Ιεράπετρας, Βαγγέλη Μπινιχάκη. Είχε προηγηθεί η αρνητική θέση του Τοπικού Συμβουλίου Καβουσίου, που θεωρεί ότι η προτεινόμενη από την ΜΠΕ χάραξη έχει πολύ αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, στην παραγωγική δραστηριότητα και στη γενικότερη οικονομική ζωή της περιοχής. Το Τοπικό Συμβούλιο, την ίδια ώρα, δήλωσε ότι αποδέχεται την εναλλακτική χάραξη που έχει βάλει στο τραπέζι ο αρχιτέκτονας και τέως πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου Καβουσίου Μιχάλης Δερμιτζάκης.


Η εναλλακτική χάραξη αυτή θέλει τον νέο δρόμο να περνά υπόγεια με τούνελ 290 μέτρων κάτω από τον οικισμό του Καβουσίου και ο νέος ΒΟΑΚ να συνεχίζει πάνω στη χάραξη του σημερινού αυτοκινητόδρομου, χωρίς να “κόψει” τον κάμπο και την τουριστική περιοχή στα δύο. Η εναλλακτική αυτή πρόταση θα αποσταλεί προς εξέταση κεντρικά στα υπουργεία από την Περιφέρεια Κρήτης με βάση τη χθεσινή απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος, που κατά τα υπόλοιπα ήταν ομόφωνα θετική επί της ΜΠΕ του οδικού έργου, μαζί με κάποιες επιμέρους παρατηρήσεις που έχουν τεθεί από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας.
Όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος και εντεταλμένος σύμβουλος Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Νίκος Ξυλούρης, «το έργο αναβάθμισης του ΒΟΑΚ από το Καβούσι μέχρι τον Αυχένα Αγκαθιάς είναι ένα πολύ σημαντικό έργο, γιατί ένα κομμάτι του δρόμου περίπου 30 χιλιόμετρα με τη καινούργια χάραξη κατεβαίνει στα 20. Προφανώς λοιπόν συντομεύει η απόσταση σε ένα ασφαλέστερο δρόμο. Με λίγα λόγια, φέρνει πιο κοντά τη Σητεία και γενικότερα την Ανατολική Κρήτη στο Ηράκλειο. Είναι ένα έργο καλοδεχούμενο, αναγκαίο, σημαντικό. Βεβαίως υπάρχουν ενστάσεις που έχουν να κάνουν με τη γεωργική γη και με την επίδραση στο περιβάλλον. Έχει προσκομιστεί μια εναλλακτική πρόταση να γίνει υπόγειο πέρασμα μέσα από το Καβούσι. Παραπέμπουμε την εναλλακτική αυτή πρόταση κεντρικά, ώστε να αξιολογηθεί και να δούμε αν θα γίνει αποδεχτή από τους μελετητές».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια