Ηράκλειο

Αεροδρόμιο Καστελίου : Τι αλλάζει με περιβαλλοντικούς όρους -Πράσινο φως από ΕΤΕΠ για χρηματοδότηση

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα θα χρηματοδοτήσει την οικονομική συμβολή του Δημοσίου για το αεροδρόμιο με 180 εκατ. ευρώ

Ορθάνοιχτος είναι πλέον ο δρόμος για να πάει το υπουργείο Υποδομών στην έναρξη της επίσημης περιόδου παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, αφού ήρθε και το τελικό “πράσινο φως” που περίμεναν στην κυβέρνηση από πλευράς Ε.Ε.

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ενέκρινε οριστικά τη χρηματοδότηση ύψους 180 εκατ. ευρώ, για την κάλυψη του ποσού που θα βάλει το ελληνικό Δημόσιο στο έργο.

 Παράλληλα, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) ενέκρινε τη σύμβαση παραχώρησης του νέου αεροδρομίου, όπως αυτή επικυρώθηκε τον Μάιο από το ελληνικό Κοινοβούλιο.

Αυτές ήταν οι δύο μοναδικές εκκρεμότητες που είχαν απομείνει από διαδικαστικής πλευράς.

Μετά λοιπόν το διπλό αυτό “πράσινο φως” από τις Βρυξέλλες, τα πάντα είναι πια έτοιμα για να ξεκινήσει η 37ετής παραχώρηση του έργου, στην οποία εντάσσεται φυσικά και η 5ετής κατασκευαστική περίοδος.

Προφανώς στο υπουργείο Υποδομών είχαν σχετική ενημέρωση για τα θετικά μαντάτα από την ΕΤΕπ και τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, αν αναλογιστεί κανείς την προαναγγελία που έκανε τις προάλλες εδώ από το Ηράκλειο ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του υπουργείου Γιάννης Καρνέσης, πως η έναρξη της περιόδου παραχώρησης αναμένεται μέσα στον Νοέμβριο.

Αναλυτικότερα, στην έγκριση της χρηματοδότησης, ύψους 180 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο σκέλος της κρατικής συμμετοχής, του αεροδρομίου στο Καστέλι προχώρησε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Ταυτόχρονα, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) ενέκρινε και το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου. Το “πράσινο φως” της ΕΤΕπ και της DG Comp αποτελούσαν τις δύο σημαντικές εκκρεμότητες του αεροδρομίου στο Καστέλι, του οποίου έχουν ξεκινήσει οι πρόδρομες κατασκευαστικές εργασίες από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR.

Σύμφωνα μάλιστα με το capital.gr, η επίτροπος της Ε.Ε., αρμόδια για την Πολιτική Ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, σε πρόσφατη συνάντησή της στην Αθήνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών ανέφερε ότι το έργο του αεροδρομίου στο Καστέλι είναι ιδιαίτερα σημαντικό και πρέπει άμεσα να ξεκινήσει να υλοποιείται.

Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνεται η υλοποίηση:

- Νέου ανισόπεδου κόμβου Χερσονήσου-οδού σύνδεσης του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ, στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου, μήκους 18 χλμ.

- Εργασιών αποκατάστασης στην υφιστάμενη εθνική οδό Χερσονήσου-Καστελίου-οδού σύνδεσης του αεροδρομίου με την οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννου, μήκους 5 χλμ.

- Της περιμετρικής οδού Καστελίου, μήκους 1,5 χλμ. και

- Εξωτερικού περιμετρικού δικτύου αεροδρομίου με την αναβάθμιση των υφιστάμενων οδών, συνολικού μήκους 20 χλμ.

Την εταιρεία λειτουργίας του νέου αεροδρομίου θα ελέγχουν με 45,90% και με 54,1% το Δημόσιο και το σχήμα ΤΕΡΝΑ-GMR Airports, αντίστοιχα.

Προβλέπεται, ακόμη, η καταβολή αντισταθμιστικού ανταλλάγματος από την εταιρεία προς το Δημόσιο, που αντιστοιχεί στο 2% επί των εσόδων που προκύπτουν από την εκμετάλλευση του έργου (1% στον Δήμο Μινώα Πεδιάδας της Περιφέρειας Κρήτης και 1% στους ΟΤΑ).

 

Τα χρονοδιαγράμματα

 

Εξήντα μήνες από την έναρξη παραχώρησης

 

Η συνολική προθεσμία για την ολοκλήρωση της κατασκευής του αεροδρομίου ορίζεται συμβατικά σε 60 μήνες από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης, εντός των οποίων η Εταιρεία του Αεροδρομίου, πέρα της κατασκευής, πρέπει να έχει ικανοποιήσει όλες τις προϋποθέσεις για την πιστοποίηση του αεροδρομίου και την έκδοση της άδειας λειτουργίας αεροδρομίου.

Για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της προόδου των κατασκευών της περιόδου μελετών-κατασκευών (ΤΙ), η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει 6 τμηματικές προθεσμίες, με αφετηρία την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης. Συγκεκριμένα:

(α) Πρώτη τμηματική προθεσμία - 4 μήνες:

  • Προσδιορισμός θέσης προσωρινών κατασκευών,
  • Ενημέρωση όλων των εμπλεκόμενων οργανισμών ή αρμόδιων Αρχών για έκδοση αδειών ή εκτέλεση εργασιών για το έργο και συγκέντρωση των στοιχείων για τις απαιτούμενες άδειες και κυρίως για τις τυχόν απαιτούμενες πρόσθετες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις,
  • Υποβολή για έγκριση του χρονοδιαγράμματος εφαρμογής περιόδου μελετών-κατασκευών.

(β) Δεύτερη τμηματική προθεσμία - 8 μήνες:

  • Υποβολή για έγκριση του Χρονοδιαγράμματος Αεροναυτιλίας, σε περίπτωση που η ΥΠΑ έχει επιλέξει να μην προβεί η ίδια στη διαδικασία προμήθειας, εγκατάστασης και θέσης σε λειτουργία του εξοπλισμού αεροναυτιλίας του αεροδρομίου.

(γ) Τρίτη τμηματική προθεσμία - 24 μήνες:

  • Ολοκλήρωση προς λειτουργία της εγκατάστασης πλήρους βιολογικού καθαρισμού κατάλληλης δυναμικότητας επεξεργασίας των ακαθάρτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής και Ρουσσοχωρίων.

(δ) Τέταρτη τμηματική προθεσμία - 36μήνες - Ολοκλήρωση:

  • Των χωματουργικών εργασιών στον διάδρομο προσαπογειώσεων, στους συνδετήριους τροχόδρομους, στον υποχρεωτικό τροχόδρομο, στις συνδετήριες εξόδους υψηλής ταχύτητας και στο δάπεδο του χώρου στάθμευσης αεροσκαφών,
  • Των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας του αεροδρομίου,
  • Του φέροντος οργανισμού του κτηρίου του κεντρικού αεροσταθμού.

(ε) Πέμπτη τμηματική προθεσμία - 45 μήνες - Ολοκλήρωση:

  • Αυτοκινητόδρομου ΒΟΑΚ - είσοδος αεροδρομίου,
  • Αρτηρίας σύνδεσης αεροδρομίου με την οδό Ηρακλείου-Βιάννου,
  • Συναρμογών με Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

(στ) Έκτη τμηματική προθεσμία - 54 μήνες:

  • Έναρξη δοκιμαστικής λειτουργίας των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου.

 Τροποποιούνται οι περιβαλλοντικοί όροι

Εντωμεταξύ, χθες ανακοινώθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος απόφαση του αρμόδιου γενικού διευθυντή Περιβαλλοντικής Πολιτικής του υπουργείου, με την οποία τροποποιούνται οι περιβαλλοντικοί όροι του νέου αερολιμένα Καστελίου Κρήτης στον νομό Ηρακλείου και των οδικών του συνδέσεων, που εγκρίθηκαν με την ΚΥΑ οικ. 143779/28.8.2009.

Με την απόφαση τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων του νέου αερολιμένα Καστελίου Κρήτης, γίνονται αλλαγές που αφορούν στην αναδιάταξη, προσαρμογή και εξειδίκευση των παρακάτω:

  1. Αναδιάταξη των τροχιοδρόμων.
  2. Προσαρμογή στη μικρή μεταβολή των προβλέψεων κίνησης αεροσκαφών και επιβατών.
  3. Πρόβλεψη απομονωμένης θέσης στάθμευσης για αεροσκάφος που για λόγους ασφαλείας πρέπει να απομονωθεί από τις συνήθεις δραστηριότητες του αεροδρομίου.
  4. Εξειδίκευση θέσης και σχεδιασμού των εγκαταστάσεων εντός του αερολιμένα, όπως:

4.1. Ο αεροσταθμός (terminal).

4.2. Οι υποστηρικτικές εγκαταστάσεις λειτουργίας.

4.3. Ο πύργος ελέγχου και ο μετεωρολογικός σταθμός.

4.4. Ο σταθμός Πυροσβεστικής, η υπερυψωμένη δεξαμενή νερού και το κτήριο της Αστυνομίας.

4.5. Οι χώροι στάθμευσης οχημάτων.

4.6. Ο σταθμός συλλογής στερεών και επικίνδυνων αποβλήτων.

4.7. Η μονάδα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων και το σύστημα διάθεσης του ανακτημένου νερού.

  1. Προσαρμογή της περιμετρικής οδού και των εσωτερικών οδών του αεροδρομίου.
  2. Προσαρμογή της χωρητικότητας της μονάδας αποθήκευσης και διανομής καυσίμων αεροσκαφών και πρόβλεψη σταθμού καυσίμων οχημάτων που κινούνται στον εσωτερικό χώρο του αεροδρομίου (airside).
  3. Εξειδίκευση της διαχείρισης και διάθεσης όμβριων υδάτων ανάλογα με την πιθανότητα ρύπανσής τους.
  4. Εξειδίκευση των θέσεων των μελλοντικών εγκαταστάσεων του αεροδρομίου.

Σχόλια