Ηράκλειο

Αγία Πελαγία: Ξεκίνησαν για να... σταματήσουν τα έργα στους κόμβους

Γιατί υπάρχει εμπλοκή στο έργο;

Με χαρά, ικανοποίηση και ενθουσιασμό είδαμε πριν από ένα δίμηνο τις μπουλντόζες να πιάνουν δουλειά στο έργο κατασκευής των πολυσυζητημένων κόμβων του ΒΟΑΚ στο ύψος της Αγίας Πελαγίας..! Να όμως που, δύο μήνες μετά, τα μηχανήματα σταμάτησαν, δυστυχώς, να δουλεύουν λόγω εμπλοκής σε διαδικαστικό επίπεδο...


Η εμπλοκή αφορά στο κομμάτι της αρχαιολογικής επίβλεψης των εργασιών εκσκαφής. Η τοπική Αρχαιολογική Υπηρεσία φέρεται να έχει προχωρήσει σε διάβημα, κάνοντας λόγο για εκτελούμενες εργασίες χωρίς την απαιτούμενη επίβλεψή της, ενώ την ίδια ώρα οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών επισημαίνουν ότι έπραξαν από τη μεριά τους τα δέοντα και πως αν υπάρχουν διοικητικές παραλείψεις ή καθυστερήσεις ευθύνεται το υπουργείο Πολιτισμού και όχι το ΥΠΟΜΕΔΙ.
Από ό,τι φαίνεται, υπάρχει ένα “γαϊτανάκι” ασυνεννοησίας ανάμεσα στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες και τους φορείς, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα την προσωρινή παύση εργασιών στους κόμβους. Ευχής έργο, φυσικά, είναι να βρεθεί άμεσα λύση και να αποδειχθεί η εμπλοκή μια μικρή κακή παρένθεση... Όχι μόνο επειδή μιλάμε για ένα έργο κρίσιμο σε επίπεδο οδικής ασφαλείας σε ένα σημείο- “καρμανιόλα” του ΒΟΑΚ, έργο που η περιοχή, οι τοπικοί φορείς και η τοπική κοινωνία περίμεναν πάρα πολλά χρόνια και δεν αντέχουν να το δουν να μπλέκει σε περιπέτειες, αλλά επειδή, πέραν της κοινωνικής διάστασης με τα πολλά τροχαία ατυχήματα και την εξυπηρέτηση των οδηγών, μιλάμε και για ένα έργο που έχει “σφιχτά” χρονοδιαγράμματα - συγκεκριμένα, χρονοδιάγραμμα 12 μηνών για την υλοποίησή του - και συνεπώς μια μεγάλη χρονικά εμπλοκή μπορεί να το “τινάξει” στον αέρα, επισείοντας κίνδυνο απένταξης...


Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η “Φωνή του Μαλεβιζίου”, «αιτία της εμπλοκής είναι η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας για την παρακολούθηση του έργου από την ΕΦΑ Ηρακλείου. Σε έγγραφο που απέστειλε στις 9 Σεπτεμβρίου η Διεύθυνση Υποδομών Σταθερής Τροχιάς Συντηρήσεων και Ασφάλειας (Δ14), που έχει υπό την κηδεμονία της το έργο, προς την ΕΦΑ Ηράκλειου, φαίνεται ότι αφενός υπάρχει εμπλοκή και αφετέρου ότι το έργο κινδυνεύει με απένταξη, αν υπάρχει καθυστέρηση. Η Αρχαιολογία αναφέρει ότι εκτελούνται εργασίες εκσκαφής «χωρίς προηγούμενη ενημέρωση και επίβλεψη της υπηρεσίας», την ώρα που η Δ14 σημειώνει ότι ενημέρωσε εγκαίρως, ενώ υπάρχει και σχετική χρηματοδότηση για αρχαιολογικές έρευνες στο μη καταληφθέν από το υπάρχον οδικό δίκτυο εδαφικό τμήμα. Μάλιστα, ρητά και κατηγορηματικά ξεκαθαρίζεται ότι τυχόν διοικητικές καθυστερήσεις αφορούν στην υπηρεσία και στο υπουργείο Πολιτισμού, και σε καμία των περιπτώσεων δεν έχουν ανάμειξη το υπουργείο Υποδομών και η σχετική εργολαβία.


Τονίζεται δε ότι το χρονοδιάγραμμα του έργου έχει ασφυκτικά περιορισμένες χρονικές προθεσμίες για την υλοποίησή του, σύμφωνα με το οποίο η ολοκλήρωσή του είναι μέχρι τον Μάιο του 2020.


Τυχόν καθυστερήσεις ενέχουν τον κίνδυνο απένταξής του από το συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα και η άμεση υλοποίησή του είναι επιβεβλημένη για την οδική ασφάλεια των διερχόμενων πεζών και οχημάτων, δεδομένης και της συνεχούς καταγραφής τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων.
Υπενθυμίζεται ότι οι εργασίες του έργου “Επεμβάσεις στους κόμβους Αγίας Πελαγίας και Αχλάδας του ΒΟΑΚ για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας”, οι οποίες παρακολουθούνται από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών (με τον Δήμο Μαλεβιζίου να συνεπικουρεί με κάθε διαθέσιμο τρόπο, που ξεκίνησαν στις αρχές Ιουλίου, περιλαμβάνουν την κατασκευή δύο κόμβων, έναν στην ανατολική πλευρά της Αγίας Πελαγίας, που θα καλύψει σε μήκος 650 μ. του ΒΟΑΚ, κι έναν δεύτερο στη δυτική πλευρά, στο ύψος της Αχλάδας, μήκους 1.000 μ.

«Δε θα δεχτούμε να πάει πίσω το έργο»

Στο δημοσίευμα φιλοξενείται και σχετική δήλωση-αντίδραση του δημάρχου Μαλεβιζίου Μενέλαου Μποκέα, που αναφέρει: «Δε θα ανεχτούμε η γραφειοκρατία να πάει πίσω το έργο... Η συχνότητα των ατυχημάτων και οι ανθρώπινες απώλειες στο φονικό σημείο του Βόρειου Οδικού Άξονα, στο ύψος της Αγίας Πελαγίας, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο καθυστερήσεων.
Ας γίνει αντιληπτό από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ότι δε θα ανεχτούμε γραφειοκρατικές διαδικασίες να πάνε πίσω ένα έργο που συζητιέται 25 χρόνια και η έλλειψη του οποίου βάφει με αίμα την άσφαλτο. Πιέζουμε προς πάσα κατεύθυνση. Στον σεβασμό της ανθρώπινης ζωής δε χωρά ούτε μία μέρα καθυστέρησης! Η κατασκευή των κόμβων πρόσβασης προς Αγία Πελαγία και Αχλάδα πρέπει να ολοκληρωθεί με βάση το επίσημο χρονοδιάγραμμα της σύμβασης, έτσι ώστε ο Ιούνιος του 2020 να βρει την περιοχή με ασφαλή οδική πρόσβαση για ντόπιους και ξένους επισκέπτες».

Σχόλια