default-image

Πύλη «Βηθλεέμ»: Τιμή στον El Greco… αλά καρτ

Κρήτη
Πύλη «Βηθλεέμ»: Τιμή στον El Greco… αλά καρτ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

4 χρόνια τώρα, η Πύλη “Βηθλεέμ” παραμένει κλειστή και ανοίγει μόνο για τις παραστάσεις που προγραμματίζονται στο μικρό θεατράκι, που διαμορφώθηκε πρόχειρα στη χαμηλή πλατεία

Πριν από δέκα χρόνια εγκαινιάστηκε στην Πύλη “Βηθλεέμ” μια μόνιμη έκθεση αφιερωμένη στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο με θέμα “El Greco-Επιστροφή στην πατρίδα”. Η έκθεση υλοποιήθηκε από τον Δήμο Ηρακλείου και εγκαταστάθηκε, μετά από τις απαραίτητες εγκρίσεις, στον διαμορφωμένο χώρο της Πύλης “Βηθλεέμ”.

Η διαμόρφωση της στοάς της Πύλης “Βηθλεέμ”, από την Πλαστήρα μέχρι τη μικρή πλατεία και από τη μικρή πλατεία μέχρι το Στάδιο Ελευθερίας, έγινε από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ηρακλείου (αντιδήμαρχος Κώστας Μαμουλάκης) και χρηματοδοτήθηκε από την Περιφέρεια με κονδύλια του Γ’ ΚΠΣ.

Τα περισσότερα εκθέματα, όπως αναφέρει και η σχετική πινακίδα που είναι αναρτημένη ακόμη στην είσοδο της Πύλης, ήταν από ευγενική προσφορά του Γιάννη και της Ελένης Σμαραγδή.

Η έκθεση αυτή από το 2015 μέχρι σήμερα δε λειτουργεί και, από τους πίνακες που ήταν εκτεθειμένοι εκεί, οι περισσότερο σημαντικοί - όπως μάθαμε - έχουν μεταφερθεί μόνιμα στην Ορθόδοξη Ακαδημία Κρήτης.

Ψάχνοντας ακόμη περισσότερο το θέμα, μάθαμε πως η μεταφορά των πινάκων έγινε με τη σύμφωνη γνώμη της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού, επειδή δε θεωρήθηκε η έκθεση αυτή ως κάτι το... αξιόλογο, αφού οι πίνακες ήταν... αντίγραφα, παρά το γεγονός ότι ήταν έργα αξιόλογων Ελλήνων ζωγράφων, κάτι που ασφαλώς μέτρησε στην εκτίμηση των αρμοδίων της Ορθόδοξης Ακαδημίας Κρήτης που με χαρά υποδέχτηκαν τους πίνακες.

Έτσι, τέσσερα λοιπόν χρόνια τώρα, η Πύλη “Βηθλεέμ” παραμένει κλειστή και ανοίγει μόνο για τις παραστάσεις που προγραμματίζονται στο μικρό θεατράκι, που διαμορφώθηκε πρόχειρα στη χαμηλή πλατεία.

Περνώντας οι Ηρακλειώτες από την είσοδο της Πύλης “Βηθλεέμ” μέχρι τη χαμηλή πλατεία για να πάνε στο θεατράκι, βλέπουν μια πραγματικά θλιβερή εικόνα από τα όσα εκθέματα παρέμειναν εκεί, αλλά χωρίς φωτισμό ανάδειξης ούτε και πληροφοριακά έντυπα.

Τα θυμηθήκαμε όλα αυτά σήμερα, επειδή την περασμένη Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου έγιναν στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου τα εγκαίνια της έκθεσης με τίτλο “Απηχήσεις της αρχαιότητας στο έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου”.

Είδαμε λοιπόν στην έκθεση όχι τα αυθεντικά έργα του καλλιτέχνη, αλλά, όπως τα αποκαλούν οι διοργανωτές, «έργα σύγχρονης εικαστικής τεχνολογίας», τα οποία με απλά λόγια είναι ψηφιακές αναπαραγωγές, δηλαδή... φωτογραφίες των έργων του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου.

Τις ψηφιακές αυτές απεικονίσεις τις παραχώρησαν Μουσεία της Ευρώπης και της Αμερικής (Τολέδου, Μαδρίτης, Βατικανού, Νέας Υόρκης, Ρώμης, Φλωρεντίας, Οξφόρδης, κ.ά.) που έχουν στην κατοχή τους τα αυθεντικά έργα.

Μια μορφή σύγχρονου marketing είναι και αυτή...

Ο κ. δήμαρχος στον σύντομο χαιρετισμό του στα εγκαίνια ανέφερε μεταξύ άλλων: «Η έκθεση έργων του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, που εγκαινιάζεται σήμερα (σ.σ. την περασμένη Δευτέρα), βασισμένη στη σύγχρονη εικαστική τεχνολογία, αποτελεί μια επιβεβλημένη τιμή, μια ακόμη έκφραση του διαρκούς χρέους του Ηρακλείου στη σημαντικότερη μορφή που γεννήθηκε σε αυτή την πόλη, καθ’ όλη την ιστορική της πορεία».

H έκθεση θα διαρκέσει έως και τις 6 Οκτωβρίου, ενώ η άλλη, αυτή της Πύλης “Βηθλεέμ”, θα ήταν μόνιμη.

Και το ερώτημα είναι: Γιατί η υποχρέωση έκφρασης «του διαρκούς χρέους του Ηρακλείου, στη σημαντικότερη μορφή που γεννήθηκε σε αυτή την πόλη, καθ’ όλη την ιστορική της πορεία», δεν εκδηλώθηκε από την παρούσα δημοτική Αρχή και για την έκθεση στην Πύλη “Βηθλεέμ”;

Κάντε λοιπόν τις συγκρίσεις, αν το θεωρείτε απαραίτητο...

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News