Ηράκλειο

Το ταμείο είναι… μείον από τις καλοκαιρινές εκπτώσεις στο Ηράκλειο

Για την αγοραστική κίνηση στην Κρήτη, τα στοιχεία είναι αρνητικά

Μείωση της αγοραστικής κίνησης κατά 10% με 15% στην Κρήτη παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής εκπτωτικής περιόδου - που ξεκίνησε την 1η Ιουλίου και λήγει σήμερα Σάββατο 31 Αυγούστου - σε σχέση με πέρυσι.

Πρόκειται ασφαλώς για ένα καθόλου ευχάριστο νέο, με δεδομένο πως οι συνθήκες ευνοούσαν την επικράτηση ενός καλύτερου οικονομικού κλίματος.

Την ίδια στιγμή, στα ίδια ή σε χειρότερα επίπεδα συγκριτικά με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο διαμορφώθηκαν οι πωλήσεις κατά τις θερινές εκπτώσεις για 9 στις 10 επιχειρήσεις, σύμφωνα με την περιοδική έρευνα του Ινστιτούτου Μικρομεσαίων της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, για τις θερινές εκπτώσεις του 2019.

Η εφημερίδα «Νέα Κρήτη» επικοινώνησε με τον κ. Μανόλη Κουμαντάκη, πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου και της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης, ο οποίος έδωσε το στίγμα της αγοράς κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής εκπτωτικής περιόδου που λήγει σήμερα, λέγοντας χαρακτηριστικά:

«Στην εκπτωτική περίοδο του καλοκαιριού που λήγει (σ.σ. σήμερα), σε μια σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, και στο Ηράκλειο - χωρίς να έχουμε διαμορφώσει συγκεκριμένα στοιχεία - αλλά και στην υπόλοιπη Κρήτη μπορούμε να πούμε πως υπάρχει μείωση της τάξης του 10% με 15%. Δυστυχώς, αυτό καταδεικνύει πως υπάρχει πρόβλημα στην κοινωνία. Σαφέστατα φύγαμε από τα μνημόνια, αλλά υπάρχουν προβλήματα που δεν ξεπερνιούνται εύκολα. Τα εισοδήματα είναι συρρικνωμένα. Οι πολιτικές που πρέπει να εφαρμοστούν για να διαμορφώσουν καινούργια εισοδήματα δεν μπορούν να διαμορφωθούν από τη μια μέρα στην άλλη. Ο τουρισμός φέτος δεν είναι στα καλύτερά του και αυτό επηρεάζει και τα οικονομικά μεγέθη και τη μείωση της ρευστότητας της αγοράς. Σαφώς και αυτό επηρεάζει αρνητικά την αγορά. Όλα τα παραπάνω επηρεάζουν και τη διάθεση και την ικανότητα της αγοράς. Οι αγορές είναι αδυσώπητες και καταγράφουν την πραγματικότητα. Σε κάθε περίπτωση, η μείωση κυμαίνεται από 10% έως 15%».

Μετά το πέρας της καλοκαιρινής περιόδου εκπτώσεων, ωστόσο, έρχεται και η ενδιάμεση φθινοπωρινή εκπτωτική περίοδος, η οποία θα κρατήσει από την 1η του Σεπτέμβρη (δηλαδή από αύριο Κυριακή) μέχρι και τις 15 του ίδιου μήνα. Μιλώντας στην εφημερίδα, ο κ. Κουμαντάκης ευχήθηκε η ενδιάμεση φθινοπωρινή περίοδος να σημάνει και την αρχή για κάτι καλύτερο όσον αφορά την αγοραστική κίνηση.

Συγκεκριμένα, όπως είπε, «τα δεδομένα είναι συγκεκριμένα, ωστόσο ελπίζουμε πως θα υπάρχει μια καλύτερη διάθεση γιατί τελειώνει η καλοκαιρινή περίοδος και θα ανοίξουν τα σχολεία, που ίσως δώσουν μια ώθηση στην αγορά. Τελειώνουν οι διακοπές και ίσως αυτό ωθήσει την αγορά σε κάτι καλύτερο. Έχουμε την πρόβλεψη πως αυτή η δεκαπενθήμερη εκπτωτική περίοδος ίσως είναι καλύτερη».

Εννέα στις 10 με χαμηλότερο τζίρο

Την ίδια στιγμή, σε χαμηλά επίπεδα κινήθηκαν οι θερινές εκπτώσεις στην υπόλοιπη Κρήτη, καθώς οι 9 στις 10 επιχειρήσεις είχαν χαμηλότερο τζίρο σε σχέση με πέρυσι, όπως αποτυπώθηκε από τα αποτελέσματα έρευνας του Ινστιτούτου Μικρομεσαίων της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας.

Εντούτοις, πρέπει να σημειωθεί πως περίπου οι μισές εξ αυτών (52%) δήλωσαν επιδείνωση, ποσοστό το οποίο είναι χαμηλότερο από το αντίστοιχο των θερινών εκπτώσεων του 2018 (60%). Όπως, εξάλλου, προκύπτει από την έρευνα, οι επιχειρήσεις με υψηλότερο ετήσιο κύκλο εργασιών καθώς και εκείνες που απασχολούν προσωπικό εμφανίζουν σε γενικές γραμμές καλύτερες επιδόσεις κατά την εκπτωτική περίοδο, γεγονός που επιβεβαιώνει την άνιση κατανομή των ωφελειών υπέρ των μεγαλύτερων μονάδων.

Όπως συνάγεται από τα αποτελέσματα της έρευνας, σύμφωνα με όσα αναφέρει ανακοίνωση της ΕΣΕΕ, οι πωλήσεις κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων δεν ικανοποίησαν τις επιχειρήσεις, ενώ προκύπτουν διαφοροποιήσεις αναλόγως του μεγέθους και του κλάδου δραστηριοποίησης. Ωστόσο, η σταδιακή βελτίωση του οικονομικού κλίματος συνέβαλε στην αποκλιμάκωση της πτωτικής τάσης.

Αναλυτικά τα αποτελέσματα έχουν ως εξής:

  • Για τη μεγαλύτερη μερίδα των επιχειρήσεων (9 στις 10) οι πωλήσεις κατά τις θερινές εκπτώσεις διαμορφώθηκαν στα ίδια ή σε χειρότερα επίπεδα, συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Εντούτοις, πρέπει να σημειωθεί πως περίπου το 52% των επιχειρήσεων δήλωσε επιδείνωση, ποσοστό το οποίο είναι χαμηλότερο από το αντίστοιχο περυσινό (60%). Ως εκ τούτου, ενισχύθηκε το μερίδιο των επιχειρήσεων που δεν εμφάνισε μεταβολή στον τζίρο του από 27% το 2018 σε 35% φέτος. Το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρήσεων που κατέγραψε πτώση των πωλήσεων ανήκει στον κλάδο ειδών ψυχαγωγίας και επιμορφωτικών ειδών.
  • Οι επιχειρήσεις με υψηλότερο ετήσιο κύκλο εργασιών, καθώς και εκείνες που απασχολούν προσωπικό εμφανίζουν σε γενικές γραμμές καλύτερες επιδόσεις κατά την εκπτωτική περίοδο, γεγονός που επιβεβαιώνει την άνιση κατανομή των ωφελειών υπέρ των μεγαλύτερων μονάδων.
  • Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (45%) υιοθέτησαν ποσοστό έκπτωσης από 21% έως 40%, ενώ το 37% αυτών επέλεξε ακόμη υψηλότερα ποσοστά. Σε επίπεδο επιμέρους κλάδων: 1 στις 2 επιχειρήσεις Ένδυσης/Υπόδησης προχώρησε σε γενναίες εκπτώσεις άνω του 40%, γεγονός ενδεικτικό των πιέσεων που έχουν ασκηθεί στον συγκεκριμένο κλάδο κατά την τελευταία περίοδο.
  • Για 2 στις 3 επιχειρήσεις που εμφάνισαν αύξηση του τζίρου τους, η βελτίωση των πωλήσεών τους κυμάνθηκε σε έως και 10%. Αντιθέτως, σχεδόν 7 στις 10 επιχειρήσεις από εκείνες που δήλωσαν επιδείνωση των πωλήσεών τους κατέγραψαν ποσοστό πτώσης άνω του 10%.
  • Για μία ακόμη φορά ο Ιούλιος αναδείχτηκε η καλύτερη περίοδος από άποψη αγοραστικής κίνησης σε σύγκριση με τον Αύγουστο.
  • Περισσότερες από τις μισές συναλλαγές (55%) διεξήχθησαν φέτος μέσω χρήσης «πλαστικού» χρήματος (κάρτες), όταν το 2018 το αντίστοιχο ποσοστό κυμάνθηκε στο 48%.
  • Τέλος, μόνο το 21% προχώρησε στην αγορά νέου εμπορεύματος ειδικά για την εκπτωτική περίοδο, εύρημα που επιβεβαιώνει την επιφυλακτικότητα του εμπορικού κόσμου για τον χρόνο πλήρους αποκατάστασης της κανονικότητας της αγοράς.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ 26 και 29 Αυγούστου. Ήταν τηλεφωνική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 250 επιχειρήσεων, εφαρμόζοντας στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε δύο στάδια, σε εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας.

Σχόλια