Ηράκλειο

Στη Βουλή για κύρωση η σύμβαση για το αεροδρόμιο Καστελίου

Δείτε live τη συνεδρίαση της Βουλής - Η κυβέρνηση εξασφάλισε την ισχυρή παρουσία του Δημοσίου στη σύμβαση και ολοκλήρωσε τον διαγωνισμό

Μετά το πέρας της συζήτησης για την ψήφο εμπιστοσύνης, ήρθε η ώρα να εισαχθεί και στην Ολομέλεια της Βουλής προς κύρωση η σύμβαση για το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης εδώ και πολλές δεκαετίες, το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου.

Την περασμένη εβδομάδα, η σύμβαση πέρασε από την αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής και μετά την επικύρωσή της από την πλειοψηφία των παρατάξεων (ΣΥΡΙΖΑ, Ν.Δ. και ΔΗ.ΣΥ.) οδηγείται πλέον και στην Ολομέλεια, όπου θα εισαχθεί σήμερα.
Το νομοσχέδιο έγινε δεκτό επί της αρχής με μεγάλη πλειοψηφία και θα πάει τις επόμενες ημέρες στην Ολομέλεια της Βουλής για την ψήφιση και την τελική επικύρωση της σύμβασης παραχώρησης του έργου του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι.

Το έργο μπορεί να προκάλεσε έντονη αντιπαράθεση στη Βουλή, κυρίως μεταξύ της κυβέρνησης και των δύο κομμάτων που έχουν υπάρξει κυβέρνηση (Ν.Δ.-ΔΗ.ΣΥ., ως ΠΑΣΟΚ η δεύτερη), ωστόσο στην αναγκαιότητα και σκοπιμότητα του έργου συμφώνησαν οι εκπρόσωποι και των τριών κομμάτων. Αντίθετα, αντιπαρατέθηκαν ως προς το... τι έκανε το κάθε κόμμα για το έργο του νέου αεροδρομίου και το ποιος δρομολόγησε τι και με ποιο σκεπτικό, ενώ η “βεντάλια” της κόντρας άνοιξε, “πιάνοντας” συνολικά τα έργα υποδομών της Κρήτης, με επίκεντρο τον ΒΟΑΚ και τον κάθετο άξονα Ηρακλείου-Μεσαράς.

Με αφορμή την εισαγωγή της σύμβασης στην Ολομέλεια της Βουλής, ο εισηγητής του νομοσχεδίου του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Ηρακλείου Νίκος Ηγουμενίδης δήλωσε μεταξύ των άλλων τα εξής: «Όλο το προηγούμενο διάστημα προηγήθηκε μια εκτεταμένη διαβούλευση και συζήτηση με τους εμπλεκόμενους φορείς και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ενώ στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής φωτίστηκαν όλες οι κρίσιμες πλευρές της σύμβασης.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πέτυχε το Δημόσιο να διατηρήσει παρουσία σε μια εξαιρετικής σημασίας επένδυση, τόσο στη φάση της υλοποίησης, όσο και στη λειτουργία του αεροδρομίου με συγκεκριμένα οφέλη για τον τόπο.

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι κομμάτι μιας ευρύτερης προσπάθειας. Όλες οι τελευταίες θετικές εξελίξεις με τον ΒΟΑΚ, που επισφραγίστηκαν στην Κρήτη με την παρουσία του πρωθυπουργού, η παράδοση του έργου “Γούρνες-Χερσόνησος” και του πολύπαθου δρόμου Ηρακλείου-Μεσαράς είναι μερικά ακόμη κομμάτια του “παζλ” που δείχνουν ότι η σημερινή κυβέρνηση κατορθώνει σε συμπυκνωμένο χρόνο και με χειροπιαστό αποτέλεσμα να υπερβεί κενά δεκαετιών.

Όλοι γνωρίζουν πόσες δεκαετίες μεσολάβησαν και πόσες υποσχέσεις δόθηκαν - και από ποιους - μέχρι να φτάσουμε στο σήμερα.
Τελικά, είναι η σημερινή κυβέρνηση εκείνη που αφενός μεν εξασφάλισε την ισχυρή παρουσία του Δημοσίου στη σύμβαση, και αφετέρου ολοκλήρωσε επιτυχώς τον διαγωνισμό, δρομολογώντας και θέτοντας σε ισχύ νόμου τη σύμβαση για ένα νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο και την Κρήτη».

Ο Νίκος Ηγουμενίδης για το αεροδρόμιο στο Καστέλι

Τις βασικές πλευρές του νομοσχεδίου για την κύρωση της σύμβασης για το νέο αεροδρόμιο Καστελίου παρουσίασε αναλυτικά σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής ο εισηγητής του νομοσχεδίου και βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης.

Ο Νίκος Ηγουμενίδης, απευθυνόμενος από το βήμα της Βουλής σε μερίδα της Αντιπολίτευσης τόνισε ότι «στην Αριστερά δεν αντιμετωπίζουμε τις υποδομές ως μέσο πλουτισμού των εμπλεκόμενων μερών» και εξήγησε ότι «το αεροδρόμιο θα συμβάλει στην αναβάθμιση του ρόλου της Κρήτης -και φυσικά της χώρας- στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου».

Ειδικά για τη διαγωνιστική διαδικασία,  ο Νίκος Ηγουμενίδης σημείωσε ότι «η σύμβαση που θα κυρώσουμε στο τέλος της σημερινής συζήτησης στην Ολομέλεια προστατεύει από πιθανές μελλοντικές αξιώσεις του κατασκευαστή το δημόσιο και την κοινή εταιρεία με τον παραχωρησιούχο».

Αναφερόμενος συγκεκριμένα στο άρθρο 6 της σύμβασης και σε όλες τις τυχόν περιπτώσεις (πχ. γεωτεχνικές συνθήκες,  διαφοροποίηση εσόδων στο υπάρχον αεροδρόμιο Ηρακλείου, τυχόν θέματα λειτουργίας του στρατιωτικού αεροδρομίου, προβλήματα εκσκαφών κ.ά), ο Νίκος Ηγουμενίδης υπογράμμισε: «Όλα τα παραπάνω είναι κίνδυνοι και ρίσκα που δεν τις αναλαμβάνει το ελληνικό δημόσιο ή η εταιρεία που μετέχει το ελληνικό δημόσιο. Αυτό είναι προφανές ότι προστατεύει το δημόσιο από τον κατασκευαστή».

Σχετικά με την πρόβλεψη για διακριτό ανοικτό δημόσιο διεθνή διαγωνισμό για τον ανεξάρτητο μηχανικό, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ διευκρίνισε ότι: «Μέχρι τώρα στις παραχωρήσεις, όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και στο εξωτερικό, ο ανεξάρτητος μηχανικός κατέβαινε συνήθως μαζί με την προσφορά του παραχωρησιούχου. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί δεν έχει καμία εξάρτηση από τον παραχωρησιούχο».

Αναφορικά με τη συμμετοχή του Δημοσίου, ο Νίκος Ηγουμενίδης υπογράμμισε το μεγάλο ποσοστό που κατέχει το δημόσιο, προσθέτοντας ότι «τα έσοδα πάνω από τα 6,5 εκατ. επιβατών του «Νίκος Καζαντζάκης», πηγαίνουν μόνο στο δημόσιο και ότι δεν μπορεί να μεταβιβαστεί το 35% της εταιρίας πουθενά αλλού».

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ έδωσε έμφαση και στις ειδικές προβλέψεις για την τοπική κοινωνία, επαναλαμβάνοντας ότι τα ανταποδοτικά οφέλη στην τοπική κοινωνία φτάνουν το 2% του τζίρου. Σημειώνεται ότι με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης  θα διατίθεται με αποφάσεις του Υπουργού κατά ποσοστό 1% στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης και κατά 1% για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις.

«Για να έχουμε μια σύγκριση, στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» τα ανταποδοτικά οφέλη ήταν 0% για τους όμορους Δήμους και θα ξεκινήσουμε εμείς, την κουβέντα για τα ανταποδοτικά των όμορων Δήμων, ακόμη και σήμερα, στην περιοχή του «Ελευθέριος Βενιζέλος», είπε χαρακτηριστικά ο βουλευτής Ηρακλείου.

Απευθυνόμενος σε μερίδα της Αντιπολίτευσης, ο Νίκος Ηγουμενίδης τόνισε ότι «Σε αυτή την προσπάθεια η αριστερά -και εδώ είναι η διαφορά μας, από τη συντηρητική παράταξη -  δεν βλέπουμε τις υποδομές ως αναγκαίες προεκλογικές χάντρες και καθρεφτάκια για την εξαγορά εκλογικών συνειδήσεων. Δεν αντιμετωπίζουμε τα έργα υποδομών ως μέσο πλουτισμού των εμπλεκόμενων μερών».

Ο Νίκος Ηγουμενίδης ανέφερε χαρακτηριστικά ότι για την Αριστερά «οι υποδομές που έχει ανάγκη η πατρίδα, οι υποδομές που βελτιώνουν την καθημερινότητα του πολίτη είναι συστατικό στοιχείο της Ελλάδας μετά τα μνημόνια. Είναι ταυτοτικό στοιχείο της Ελλάδας της νέας εποχής».

Σωκράτης Βαρδάκης: «Ένα οραματικό έργο μπαίνει ουσιαστικά πλέον στο στάδιο της υλοποίησης»

«Σήμερα με την κύρωση της σύμβαση το διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, ένα οραματικό έργο μπαίνει ουσιαστικά πλέον στο στάδιο της υλοποίησης αφού τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν μέχρι το τέλος του 2019», ανέφερε κατά την τοποθέτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου Σωκράτης Βαρδάκης κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου.

Ο κ. Βαρδάκης χαρακτήρισε ως ιδιαίτερα σημαντική την κύρωση της Σύμβασης για το νέο αεροδρόμιο αφού όπως επισήμανε για την κυβέρνηση το «αύριο» της Κρήτης ήταν και είναι στενά συνυφασμένο με την ολοκλήρωση των έργων υποδομής που παρέμεναν ημιτελή, αλλά και την προώθηση υλοποίησης των καίριων αναπτυξιακών έργων όπως ο Β.Ο.Α.Κ., το αεροδρόμιο και η ενεργειακή διασύνδεση του νησιού. Έργα τα οποία όπως χαρακτηριστικά υπογράμμισε «για δεκαετίες περίμενε η Κρήτη και θα δώσουν μια νέα ώθηση στην βιώσιμη ανάπτυξη. Συγκεκριμένα το Νέο Αεροδρόμιο θα αποτελέσει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που έχει γίνει ποτέ στην Κρήτη με άκρως αναπτυξιακό χαρακτήρα. Έργο σταθμός για τον τουρισμό, για την ανάπτυξη, αλλά και την τοπική κοινωνία».

Επίσης ο κ. Βαρδάκης δεν παρέλειψε να συγχαρεί τους εργαζόμενους στο υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» που παρά την περιορισμένη φέρουσα ικανότητα υπερβάλλουν εαυτό για πολλά χρόνια

Όσον αφορά τις δηλώσεις της Αντιπολίτευσης και ιδιαίτερα του Γραμματέα της ΝΔ κ. Αυγενάκη για το αεροδρόμιο Καστελίου και συγκεκριμένα ότι αυτό φέρει την σφραγίδα της ΝΔ, ο κ. Βαρδάκης τόνισε ότι «παρά τα ψέματα και την παραπληροφόρηση ο κρητικός λαός ξέρει ότι 15 χρόνια η απραξία και η ανικανότητα σας ήταν αιτία ολόκληρη η Κρήτη να είναι ο φτωχός συγγενής σε υποδομές και αναπτυξιακά έργα. Ότι όμως, δεν κάνατε 20 χρόνια, αυτή η κυβέρνηση σε 4 χρόνια προγραμματίζει, υλοποιεί και παραδίδει αναπτυξιακά έργα και δημιουργεί επιτέλους τις προοπτικές ανάπτυξης αυτού του τόπου».

Ακολουθεί ολόκληρη η τοποθέτηση του κ. Βαρδάκη:

«Σήμερα είναι σημαντική μέρα για το Ηράκλειο, για την Κρήτη.

Με το παρόν σχέδιο αποκτά ισχύ νόμου η σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή και λειτουργία ενός οραματικού και εμβληματικού έργου.

Του νέου Διεθνούς αερολιμένα στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης.

Δεν μπορούμε να μην αναγνωρίσουμε ότι η ανάγκη για την κατασκευή του ήταν υπαρκτή ήδη από την δεκαετία του 1990.

Και βέβαια υπήρξαν σοβαρές ενέργειες ιδιαίτερα από τον Μανόλη Στρατάκη, πρώην Υφυπουργό Μεταφορών και από άλλους που πραγματικά βοήθησαν και μπορώ να πω ότι προσπάθησαν να βάλουν στις ράγες αυτό το μεγάλο έργο.

H υλοποίησή του, όμως, μεταφερόταν από χρόνο σε χρόνο, συμβάλλοντας στην διατήρηση και διόγκωση του αναπτυξιακού ελλείμματος της Κρήτης.

Μιας Περιφέρειας που παρά τους περιορισμούς των υφιστάμενων αεροδρομίων αποτελούσε και αποτελεί την ναυαρχίδα του τουρισμού της χώρας με εκατομμύρια αφίξεις επισκεπτών.

Ενδεικτικά το υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου το 2015-16-17 κατά μέσο όρο εξυπηρέτησε 6,5 εκατ. Κόσμο.

Το 2018 το «Νίκος Καζαντζάκης», με περισσότερους από 8 εκατομμύρια επιβάτες, ήταν το δεύτερο αεροδρόμιο της χώρας σε επιβατική κίνηση πίσω από το «Ελευθέριος Βενιζέλος».

(και εδώ επιτρέψτε μου να συγχαρώ τους εργαζόμενους στο υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου Νίκος Καζαντζάκης που παρά την περιορισμένη φέρουσα ικανότητα υπερβάλλουν εαυτό για πολλά χρόνια)

Το 2015 βρεθήκαμε μπροστά σε πολλά ανοιχτά μέτωπα, εκκρεμότητες, έργα, παρεμβάσεις, αλλά και ρυθμίσεις που ζητούσαν δρομολόγηση ή επίλυση.

Από την πρώτη στιγμή για μας ήταν ξεκάθαρο ότι το «αύριο» της Κρήτης είναι στενά συνυφασμένο με την ολοκλήρωση αυτών των έργων που παρέμεναν ημιτελή, αλλά και την προώθηση υλοποίησης των καίριων αναπτυξιακών έργων όπως ο ΒΟΑΚ το αεροδρόμιο και η ενεργειακή διασύνδεση του νησιού.

Έργα που για δεκαετίες περίμενε η Κρήτη.

Έργα που θα δώσουν μια νέα ώθηση στην βιώσιμη ανάπτυξη.

Κυρίες και κύριοι της αντιπολίτευσης συμφωνώ μαζί σας ότι η απόφαση για το αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι από το 2003.

Όμως μόνο σήμερα μετά από 16 χρόνια η σημερινή κυβέρνηση είναι αυτή που μέσα από συζήτηση, διάλογο με όλους τους φορείς, με όλες τις συλλογικότητες, με το Δήμο, με την Περιφέρεια, με τις συλλογικότητες που διαφωνούσαν, με τους ανθρώπους των οποίων η περιουσία απαλλοτριώθηκε, κάνει πράξη το οραματικό αυτό έργο.

Πιστέψτε με δεν ήταν μια εύκολη διαδικασία.

Κατατέθηκαν και ελήφθησαν υπόψη όλες οι προτάσεις, όλες οι απόψεις.

Η πλειοψηφία της τοπικής κοινωνίας και της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου και της Κρήτης, ήταν και είναι υπέρ του να γίνει το αεροδρόμιο και έτσι προχωρήσαμε.

Είναι η σημερινή κυβέρνηση εκείνη που εξασφάλισε την ισχυρή παρουσία του δημοσίου στην σύμβαση, είναι η σημερινή κυβέρνηση εκείνη που ολοκλήρωσε τον διαγωνισμό.

Είναι η σημερινή κυβέρνηση που εξασφάλισε για πρώτη φορά το αντισταθμιστικό αντάλλαγμα, που θα λαμβάνει το κράτος από την εκμετάλλευση του έργου να φτάνει το 2%.

Το ποσό αυτό δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο, μιλάμε για έσοδα, πολλών εκατ ευρώ που θα βοηθήσουν ουσιαστικά πλέον την ανάπτυξη ολόκληρης της περιοχής και όχι μόνο.

Καταφέραμε να αλλάξουμε τους όρους του υποτιθέμενου προηγούμενου διαγωνισμού και το έργο να φέρει αναπτυξιακή μόχλευση στη οικονομία του τόπου μέσα από ισχυρές προβλέψεις για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, την προστασία του περιβάλλοντος και με ισχυρά αντισταθμιστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία.

Σήμερα με την κύρωση της σύμβαση το διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, ένα οραματικό έργο μπαίνει ουσιαστικά πλέον στο στάδιο της υλοποίησης αφού τα έργα αναμένετε να ξεκινήσουν μέχρι το τέλος του 2019.

Πρόκειται για μια επένδυση 1,5 δις ευρώ και ενός έργου συμβατικού αντικειμένου πάνω από 520 εκατ. ευρώ.

Με την έναρξη του έργου δημιουργούνται 1.500 θέσεις εργασίας, κατά την περίοδο κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας, κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν νέες εμπορικές υποδομές και χρήσεις.

Θα αποτελέσει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που έχει γίνει ποτέ στην Κρήτη με άκρως αναπτυξιακό χαρακτήρα.

Έργο σταθμός για τον τουρισμό, για την ανάπτυξη, αλλά και την τοπική κοινωνία.

Από σήμερα η ευρύτερη περιοχή του Καστελίου εισέρχεται σε μια νέα αναπτυξιακή τροχιά.

Μια αναπτυξιακή πορεία που δεν θα συμπεριλαμβάνει μόνο το έργο του αεροδρομίου, αλλά συνοδεύεται και από την κατασκευή ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου, κατάλληλου και ικανού να εξυπηρετήσει τα εκατομμύρια των επιβατών που σε ετήσια βάση θα ταξιδεύουν από το νέο αεροδρόμιο.

Είναι αλήθεια ότι τέτοιου είδους επένδυση αναβαθμίζει και μεταβάλει καθοριστικά τη θέση του νησιού στον παγκόσμιο χάρτη των αερομεταφορών και των τουριστικών προορισμών.

Και να επαναλάβουμε για μια ακόμη φορά και με πίστη σ’ αυτό που σας λέω, ότι τα έργα, οι δημόσιες Υποδομές, δεν ανήκουν σε κανέναν Υπουργό, Περιφερειάρχη, Κυβέρνηση ή Δήμαρχο.

Ανήκουν στον ελληνικό λαό.

Και εμείς, κρινόμαστε από τη διαφάνεια, την αποτελεσματικότητα να υλοποιούμε αυτές τις υποδομές, στην υπηρεσία αυτού του λαού.

Ξέρω ότι ο αρμόδιος υπουργός κ. Σπίρτζης δείχνει απόλυτη ευαισθησία και στο θέμα των αποζημιώσεων σε σχέση με τις απαλλοτριώσεις.

Είμαι σίγουρος ότι όπου βέβαια μπορεί να παρέμβει θα το κάνει.

Κλείνοντας κ. Πρόεδρε,

Δεν μπορώ να μην σχολιάσω την δήλωση του Γραμματέα κ. Αυγενάκη

Μετά την πρώτη επιτροπή, δήλωσε ότι με σφραγίδα της ΝΔ το αεροδρόμιο στο Καστέλι

Ανακοινώστε όσες σφραγίδες θέλετε, εξάλλου έχετε εθιστεί πλέον στο ψέμα και την παραπληροφόρηση.

Ο κρητικός λαός ξέρει ότι 15 χρόνια η απραξία και η ανικανότητα σας ήταν αιτία ολόκληρη η Κρήτη να είναι ο φτωχός συγγενής σε υποδομές και αναπτυξιακά έργα.

Ότι όμως, δεν κάνατε 20 χρόνια, αυτή η κυβέρνηση σε 4 χρόνια προγραμματίζει, υλοποιεί και παραδίδει αναπτυξιακά έργα και δημιουργεί επιτέλους τις προοπτικές ανάπτυξης αυτού του τόπου».

Δείτε αναλυτικά την τοποθέτηση του κ. Βαρδάκη στο βίντεο:

Αντ. Μπαλωμενάκης: «Έργο - Σύμβολο της νέας εποχής»

Με ευρεία συναίνεση κυρώθηκε σήμερα από την Ολομέλεια της Βουλής η σύμβαση κατασκευής αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδος. Στη συζήτηση παρενέβη ο Βουλευτής Χανίων κ. Αντώνης Μπαλωμενάκης. Υπενθύμισε ότι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ολοκληρώθηκε μια εκκρεμότητα 15 ετών τουλάχιστον. «Η κρίση» , τόνισε, «είχε επίδραση στην καθυστέρηση, πλην όμως είναι αδιαμφισβήτητο ότι η σημερινή Κυβέρνηση εν μέσω οικονομικών δυσκολιών, επίσης, σχεδίασε και υλοποίησε την ολοκλήρωση των αναγκαίων διαδικασιών, που οδήγησαν στην υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης». «Την ίδια ισχυρή πολιτική βούληση επέδειξε η Κυβέρνηση και για τα άλλα μεγάλα έργα στη  Κρήτη που επίσης πέρασαν σε φάση υλοποίησης, όπως και ενδεικτικά ο νέος Β.Ο.Α.Κ. και η ηλεκτρική διασύνδεση με την ηπειρωτική χώρα.»

Ο Βουλευτής Χανίων αναφέρθηκε επίσης στις χωροταξικές και περιβαλλοντικές διαστάσεις του έργου και αναφέρθηκε στις νέες δυνατότητες αλλά και τις νέες ανάγκες που δημιουργούνται. Ιδιαίτερη σημασία είχε η επισήμανσή του προς τον παριστάμενο Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη ότι η κατασκευή νέου αεροδρομίου στο Καστέλι φέρνει στην πρώτη γραμμή την ανάγκη να επιταχυνθεί η δημιουργία σύγχρονης οδικής σύνδεσης από τη Σούδα προς το αεροδρόμιο «Ιωάννης Δασκαλογιάννης» των Χανίων. Η ανάγκη προκύπτει από την απομάκρυνση του αεροδρομίου του νομού Ηρακλείου από το Νομό Ρεθύμνης τουλάχιστον κατά μισή ώρα διαδρομής, γεγονός που θα αυξήσει τις μετακινήσεις των κατοίκων του γειτονικού νομού δια μέσου  του αεροδρομίου στο  Ακρωτήρι.

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Μπαλωμενάκη έχει ως εξής:

«Ακούστηκαν, Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι, τις προηγούμενες μέρες πολλά.

Οι Εισηγητές της ΝΔ και του ΚΙΝΑΛ επιχείρησαν να παρουσιάσουν το πράγματι μεγάλο έργο της κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδος, ως επίτευγμα της δικής του, καθένας, διακυβέρνησης.

Είναι αλήθεια ότι οι σκέψεις και η όλη προετοιμασία σε επίπεδο μελετητικών προτάσεων χρονολογούνται από το μακρινό 2003 .Το 2009 ξεκινά η διαγωνιστική διαδικασία, που όμως διακόπηκε για να ξεκινήσει ξανά και να ολοκληρωθεί επί των ημερών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Τον Μάιο 2017 ορίζεται ο προσωρινός ανάδοχος, το Σεπτέμβριο 2018 ορίζεται ο οριστικός ανάδοχος και τον Φεβρουάριο του επομένου έτους 2019 υπογράφεται η σύμβαση.

Τηρουμένων των αναλογιών, είναι η πρώτη φορά που υπάρχει τόσο μικρή χρονικά απόσταση ανάμεσα στις διάφορες φάσεις της διαγωνιστικής διαδικασίας ενός μεγάλου έργου.

Αυτό υποδηλώνει μια πολύ ισχυρή πολιτική Βούληση να προχωρήσει το έργο. 

Αποτέλεσμα της πολιτικής Βούλησης και της μεγάλης προσπάθειας που έγινε, είναι και η σύμβαση που σήμερα κυρώνουμε.

Δεν είναι στις προθέσεις μου να παρελθοντολογήσω. Τέτοιου είδους προσεγγίσεις ενέχουν μεγάλους κινδύνους αοριστίας .

Άλλωστε  ούτε η Κυβέρνηση έδωσε αυτήν τη διάσταση ως πρωτεύουσα, αν και θα μπορούσε διότι παρέλαβε ένα έργο σε κώμα και το φέρει αισίως στην αφετηρία της υλοποίησης, βελτιωμένο μάλιστα όπως πιο κάτω θα αναπτύξω.

Είμαι έτοιμος να δεχθώ ότι η οικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα από το 2009 φέρνοντάς την στα όρια της χρεωκοπίας, έκανε πολύ δύσκολη τη χρηματοδότηση ενός τόσο μεγάλου έργου. Η επενδυτική απροθυμία ήταν δεδομένη και οι προοπτικές εντελώς αβέβαιες.

Οι οικονομικές δυσκολίες και το αβέβαιο τοπίο στα δημόσια πράγματα της χώρας μέχρις ότου η χώρα λάβει μια σταθερή τροχιά εξόδου από την μνημονιακή επιτήρηση, συνιστούσαν εμπόδιο και για τη δική μας Κυβέρνηση.

Παρόλο που το έργο αποφασίστηκε και οι πρώτες καθοριστικές ενέργειες έγιναν εν μέσω των γνωστών δυσκολιών , ακριβώς επειδή υπήρχε η πεποίθηση ότι θα τα καταφέρουμε δεν υπήρξε ο παραμικρός ενδοιασμός, η η όποια καθυστέρηση.

Μ’ αυτήν την έννοια, το έργο αυτό συμβολίζει την επάνοδο της χώρας μας στην ανάπτυξη . Στην ανάκτηση της ικανότητάς της να σχεδιάζει με αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση έργα προόδου και ευημερίας.

Έχει πρόσθετη σημασία το έργο αυτό, καθώς η Κρήτη για πολύ μεγάλο διάστημα έχει υπάρξει «αγκιστρωμένο ψάρι». Δεν αποτελεί μυστικό ότι οι υποδομές στο νησί σημειώνουν καθυστέρηση εκσυγχρονισμού σε σχέση με άλλες περιοχές στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Οι χρόνοι που απαιτήθηκαν για να φθάσομε στο σημερινό αποτέλεσμα υπήρξαν οι ελάχιστοι αναγκαίοι από την νομοθεσία. Η Κυβέρνηση, όπως ακριβώς έγινε και για τα άλλα μεγάλα έργα που επιτέλους μπήκαν μπροστά, όπως η δημιουργία ενός σύγχρονου διεθνών προδιαγραφών αυτοκινητόδρομου  καθ’ όλο το βόρειο μήκος της Κρήτης , και η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με καλώδιο, για τα οποία δεσμεύτηκε δια στόματος Πρωθυπουργού και υλοποιεί τις δεσμεύσεις της χωρίς παρεκκλίσεις και άσκοπες καθυστερήσεις.

Στο παρελθόν , πριν το 2015, όπως είπε ο κ. Κεγκέρογλου στην τοποθέτηση του στην επιτροπή, υπήρξε «μια όχι τόσο στέρεη διαδικασία» και σ’ αυτήν απέδωσε μέρος της καθυστέρησης. Εμείς αντίθετα εφαρμόσαμε με αποφασιστικότητα αδιάβλητες και ταχύτατες διαδικασίες με αποτέλεσμα να περάσουν μόλις 5 μήνες από την οριστικοποίηση του αναδόχου και την υπογραφή της σύμβασης που σήμερα κυρώνουμε, (Σεπτέμβριος 2018 με Φεβρουάριο 2019).

 Η επιτυχία πιστώνεται στο επιτελείο του υπουργείου και προσωπικά στον Υπουργό, ναι, στον Υπουργό των …. «μουσαμάδων» όπως με κακεντρέχεια τον έχουν αποκαλέσει εκείνοι που άφηναν χρόνια ολόκληρα σημαντικά έργα να βαλτώνουν.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Οι θετικές επιπτώσεις από την κατασκευή νέου αεροδρομίου δεν περιορίζονται μόνο στην κεντρική και ανατολική Κρήτη.

Διαχέονται σε όλο το νησί.

Οι γύρω δήμοι ωφελούνται πρωτίστως, εφ’ όσον μετά από διαπραγματεύσεις, αντί για το 0,5% που ήταν αρχικά, θα εισπράττουν το 2% επί του ετησίου τζίρου.

Η δυνατότητα της κεντρικής διοίκησης να διανέμει το 1% από το ποσόν αυτό με τρόπο εναρμονισμένο με τις χωροταξικές και περιβαλλοντικές ανάγκες και δυνατότητες της περιοχής , είναι ένα καλό εργαλείο που, εκτός των άλλων, θα ωθήσει στο σχεδιασμό για τον οποίο μίλησαν πολλοί φορείς.

Συζήτηση έγινε και για το θέμα των περιβαλλοντικών συνεπειών.

Θέμα το οποίο πάντοτε επιβάλλει προσοχή και εξέταση όλων χωρίς εξαίρεση των παραμέτρων, χωρίς αφορισμούς και απλουστεύσεις.

Κατά τη μακρά διάρκεια των ετών που πέρασαν τέθηκαν πολλές φορές στο δημόσιο λόγο προβληματισμοί και αμφιβολίες για τη σκοπιμότητα και την απόδοση του νέο αεροδρομίου.

Γνωρίζουμε πόσο κράτησε η συζήτηση για τον λοξό διάδρομο στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» καθώς και ότι δεν μπόρεσε να δοθεί επιστημονικά αξιόπιστη διαβεβαίωση για την ασφάλειά του.

Νομίζω ότι ορθά σταθμίστηκε εν τέλει το μέγεθος της επιβάρυνσης που σήμερα δέχεται η πόλη του Ηρακλείου από το υπάρχον αεροδρόμιο που λειτουργεί κάτω από ασφυκτικές συνθήκες και επιβαρύνει την καθημερινότητα όχι μόνο της νέας Αλικαρνασσού αλλά συνολικά του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Διατυπώθηκαν ερωτηματικά αν από την μετατροπή αγροτικής γης θα επέλθει μείωση του αγροτικού εισοδήματος και , όπως ακούστηκε στην ακρόαση των φορέων, διακινδύνευση της διατροφικής αυτάρκειας της Κρήτης.

Γενικά για το θέμα αυτό υπάρχουν νομίζω κάποιες απλουστεύσεις.

Η Κρήτη έχει τεράστιες παραγωγικές δυνατότητες, αναπτύσσει συνεχώς την παραγωγικότητα και ενισχύει την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων της.

Η συγκεκριμένη περιοχή συμμετέχει με σχετικά μικρό ποσοστό στη συνολική αγροτική παραγωγή του νησιού, (σημειωτέον δεν υπάρχει σχετική μελέτη ούτε ακούστηκαν αξιόπιστοι αριθμοί).

Κάθε ποσοτική απώλεια  μπορεί να εξισορροπηθεί και ήδη αυτό συμβαίνει σε σημαντικό βαθμό, με βελτιώσεις, τυποποίηση, εξαγωγική διείσδυση μεγάλης κλίμακας που με επιμονή προωθούν οι παραγωγικοί φορείς του νησιού με σημαντικά ως τώρα αποτελέσματα.

Η συμβατική υποχρέωση δημιουργίας στο χώρο του νέου αεροδρομίου κέντρου προβολής και προώθησης των κρητικών προϊόντων, θα δώσει ώθηση στην προσπάθεια να καθιερωθεί BRAND NAME επώνυμων ποιοτικών προϊόντων της τοπικής οικονομίας και στη διάδοση της αξίας πολλών από τα ξεχωριστά είδη διατροφής που παράγονται στην Κρήτη.

Η απαίτηση των κατοίκων για ευνοϊκή μεταχείριση ως προς τις αποζημιώσεις όσων χάνουν με τις αλλοτριώσεις μεγάλο μέρος της αγροτικής ακίνητης περιουσίας τους είναι ορθή και πρέπει να αναζητηθούν τρόποι εξισορρόπησης, όπως άλλωστε αναγνώρισε και εξήγγειλε προ ολίγου ο κ. υπουργός

Φυσικά απομένουν πολλά.

Η χιλιομετρική απομάκρυνση του αεροδρομίου Ηρακλείου από το Ρέθυμνο καθιστά απόλυτης προτεραιότητας τη βελτίωση του δρόμου από τη Σούδα στο αεροδρόμιο στο  Ακρωτήρι. 

Χρειάζεται η ολοκλήρωση των λοιπών οδικών συνδέσεων, πλάνο εκτιμώ της επόμενης πενταετίας, οι βιολογικοί, ο οριστικός καθορισμός των χρήσεων γης κ.ά. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι σήμερα είναι μια σημαντική ημέρα που η Βουλή των Ελλήνων κυρώνει μια συμφωνία, η υλοποίηση της οποίας θα σημάνει πολλά για το μέλλον της Κρήτης και των ανθρώπων της.

Είναι προς τιμήν της Κυβέρνησης και των επιτελικών στελεχών που εργάστηκαν εντατικά και συντονισμένα για το σημερινό αποτέλεσμα».

Σχόλια