Ηράκλειο

Χρήμα στα κρατικά ταμεία φέρνει το νέο αεροδρόμιο

2,6 δισ. ευρώ την περίοδο παραχώρησης και 3,7 δισ. με τη λήξη της θα πάρει το Δημόσιο

Όχι μόνο καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, ανάπτυξη στην περιοχή της Πεδιάδας, θέσεις εργασίας αλλά και μια τεράστια έκταση- “φιλέτο” στη διάθεση των τοπικών φορέων που θα απελευθερωθεί με το κλείσιμο του “Ν. Καζαντζάκης”, αλλά και πολύ... χρήμα στο κρατικό ταμείο θα φέρει το έργο κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι!

Δικαίως βεβαίως όλοι στέκονται στα τεχνικά χαρακτηριστικά και στην αναπτυξιακή χροιά που έχει το έργο, όμως το νέο αεροδρόμιο Καστελίου θα αποδειχτεί και ένα μικρό “χρυσωρυχείο” για το ίδιο το κράτος... Και αυτό γιατί κατά τη διάρκεια της 35ετούς παραχώρησης στο ταμείο του Δημοσίου θα μπουν περί τα 2,6 δισ. ευρώ, ενώ μετά τη λήξη της περιόδου παραχώρησης, όταν το νέο αεροδρόμιο επιστρέψει πια από τα χέρια του αναδόχου παραχωρησιούχου στο ελληνικό κράτος, το Δημόσιο θα παραλάβει μια υποδομή αξίας 3,7 δισ. ευρώ!

Τα εντυπωσιακά αυτά οικονομικά στοιχεία, που δεν έχουν αναδειχθεί ως τώρα στην όλη υπόθεση του μεγάλου αναπτυξιακού έργου, προκύπτουν μέσα από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

Έκθεση, η οποία συνοδεύει το σχέδιο νόμου της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου που ξεκίνησε να συζητιέται προχθές Μ. Δευτέρα στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής και θα περάσει τις προσεχείς ημέρες προς ψήφιση από την Ολομέλεια του Κοινοβουλίου.

Πώς προκύπτουν τα έσοδα αυτά για το κρατικό κορβανά; Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο της σύμβασης παραχώρησης, στη διάρκεια της 35ετούς παραχώρησης και λειτουργίας του νέου αεροδρομίου το Δημόσιο θα εισπράξει ένα ποσό της τάξης των 2,6 δισ. ευρώ!

Το 50% των επικείμενων εσόδων, συγκεκριμένα ποσό 1,22 δισ. ευρώ, θα προκύψει από την είσπραξη μερισμάτων και διανομών της εταιρείας “Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.” (ΔΑΗΚ), η οποία θα αναλάβει την κατασκευή και τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου.

Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, από την έναρξη της λειτουργίας, σε περίπου 5 έτη από τώρα, έως και τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης, το Δημόσιο, το οποίο συμμετέχει με ποσοστό 45,9% στη ΔΑΗΚ, θα εισπράξει 1,03 δισ. ευρώ από τη φορολογία των κερδών της εταιρείας. Τα έσοδα όμως κατά τη 35ετή παραχώρηση δε σταματούν εκεί. Στα κρατικά ταμεία θα εισρεύσουν άλλα 250 εκατομμύρια ευρώ, χρήματα που θα προέλθουν από τους φόρους που θα πληρώσουν οι ιδιώτες μέτοχοι επί των μερισμάτων που θα λάβουν.

Επιπρόσθετα, το Γενικό Λογιστήριο τοποθετεί συνολικά σε 114,8 εκατ. ευρώ την αύξηση των δημόσιων εσόδων από την είσπραξη του αντισταθμιστικού ανταλλάγματος που θα καταβάλλει στο Δημόσιο η εταιρεία. Θυμίζουμε ότι η σύμβαση παραχώρησης, που συζητιέται αυτές τις ημέρες στη Βουλή για να επικυρωθεί, προβλέπει την καταβολή αντισταθμιστικού ανταλλάγματος ύψους 2% επί των συνολικών εσόδων της ΔΑΗΚ στους ΟΤΑ της περιοχής.

Κατά την περίοδο μελετών-κατασκευών, η οποία υπολογίζεται να ανέλθει σε περίπου 5 χρόνια, και μέχρι να λάβει άδεια λειτουργίας το αεροδρόμιο, η εταιρεία “Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.” θα εισπράττει το 65% επί του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), εφόσον η επιβατική κίνηση στο “Νίκος Καζαντζάκης” δεν υπερβεί τα 6,4 εκατομμύρια. Το ποσό που θα εισπραχθεί θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη δαπανών που σχετίζονται με τη μελέτη και την κατασκευή του αεροδρομίου.

Εφόσον η επιβατική κίνηση υπερβεί τα 6,4 εκατομμύρια, το Δημόσιο θα εισπράττει το 100% του ΤΕΑΑ. Τώρα το ΤΕΑΑ ανέρχεται σε 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη. Κατά τη διάρκεια λειτουργίας το ΤΕΑΑ αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου 18 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη.

Κι αν τα εκτιμώμενα έσοδα κατά τη διάρκεια της 35ετούς παραχώρησης-λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι ανέρχονται σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου στα 2,6 δισ. ευρώ, διόλου ευκαταφρόνητο είναι το όφελος που αναμένεται να έχει το Ελληνικό Δημόσιο μετά τη λήξη της περιόδου παραχώρησης. Όταν λήξει η περίοδος των 35 ετών (που προαιρετικά μπορεί να παραταθεί, πάντως, για 10 ακόμα χρόνια) και το αεροδρόμιο επιστρέψει στα χέρια του κράτους, η αξία της υποδομής, όπως ανέφερε στη Βουλή ο εισηγητής της κυβέρνησης, βουλευτής Ηρακλείου Νίκος Ηγουμενίδης, θα ανέρχεται τότε στο ποσό των 3,7 δισ. ευρώ...

 

ΡΗΤΡΑ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ

Η συμβολή του Δημοσίου

Οι συνολικές χρήσεις κεφαλαίου της περιόδου μελετών-κατασκευών ανέρχονται σε 521.840.633,99 (σε τρέχουσες τιμές). Η χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου έχει μειωθεί κατά 40 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, η συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται πλέον σε 180 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 220 εκατ. ευρώ που προβλέπονταν, κατά μέγιστο ποσό, στη διακήρυξη του διαγωνισμού και καταβλητέα εντός 360 ημερών από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης.

Σημειώνεται ότι προβλέπεται και ρήτρα αποζημίωσης για την εταιρεία του αεροδρομίου. Η ΔΑΗΚ θα έχει δικαίωμα να ζητήσει αποζημιώσεις από το Δημόσιο, σε περίπτωση που καταργηθεί η στρατιωτική χρήση του αεροδρομίου της Σούδας, εάν επεκταθεί ή αναβαθμιστεί το αεροδρόμιο της Σητείας, ή εάν το Δημόσιο χρηματοδοτήσει τη δημιουργία νέου πολιτικού αεροδρομίου στην Κρήτη.

 

Σχόλια