Ηράκλειο

Στη Βουλή η σύμβαση για το Καστέλι - Τέλος σε ένα σίριαλ 16 ετών!

Ξεκίνησε χθες στην αρμόδια Επιτροπή η συζήτηση για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του νέου αεροδρομίου

Κι όμως είναι αλήθεια! Ένα σίριαλ 16 και πλέον ετών για την Κρήτη, ένα σίριαλ με ατελείωτα επεισόδια και με ατελείωτη λίστα πρωταγωνιστών σε επίπεδο πρωθυπουργών, αρχηγών κομμάτων, υπουργών και υφυπουργών, λαμβάνει και με τη βούλα τέλος. Χθες το μεσημέρι, σε μια ιστορική στιγμή για το νησί μας, ξεκίνησε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής η συζήτηση για τη σύμβαση παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, που αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα που θα κατασκευαστούν στη χώρα.

Η σύμβαση θα περάσει από την Ολομέλεια της Βουλής τις προσεχείς ημέρες, το πιθανότερο αμέσως μετά τη μικρή εορταστική ανάπαυλα του Πάσχα, και με την υπερψήφισή της με ευρεία - όπως όλα δείχνουν - πολιτική συναίνεση στη Βουλή θα επισφραγιστεί ως νόμος του ελληνικού κράτους ένα μεγάλο έργο υποδομών. Έργο, το οποίο έρχεται να δώσει άλλο αναπτυξιακό αέρα στην Ανατολική Κρήτη.

Τη σημαντική χθεσινή εξέλιξη με την αποστολή της σύμβασης παραχώρησης για το Καστέλι στη Βουλή είχαμε προαναγγείλει πριν από λίγες ημέρες εδώ από τη “Ν.Κ.”, αποκαλύπτοντας πως ο υπουργός Υποδομών είχε στείλει τον ολοκληρωμένο φάκελο της σύμβασης στη Γ.Γ. της κυβέρνησης και ήταν θέμα ημερών να έρθει η σύμβαση στη Βουλή.

Όπερ και εγένετο! Το νομοσχέδιο με τίτλο “Κύρωση σύμβασης παραχώρησης του έργου της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης και Μελέτης, Κατασκευής και Χρηματοδότησης των οδικών συνδέσεων” κατατέθηκε στη Βουλή και η συζήτησή του ξεκίνησε χθες στη συνεδρίαση της Επιτροπής Παράγωγης και Εμπορίου.

Η συζήτηση του νομοσχεδίου θα απασχολήσει τρεις συνεδριάσεις της Επιτροπής, η οποία θα καλέσει για ακρόαση ειδικούς και φορείς. Η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής, καθώς και η ψήφιση του νομοσχεδίου αναμένονται - εκτός απροόπτου - να πραγματοποιηθούν μετά το άνοιγμα της Βουλής από τις μίνι... διακοπές του Πάσχα.

Όπως όλα δείχνουν, η σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου θα υπερψηφιστεί με ευρεία πλειοψηφία από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, αφού θετικά έχουν ήδη εκφραστεί τα περισσότερα κόμματα, τόσο σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών όσο και σε επίπεδο τοποθετήσεων, χθες, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

Άλλωστε είναι ενδεικτικό ότι με την άποψη που εξέφρασε χθες στην Επιτροπή ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, ότι το αεροδρόμιο Καστελίου αποτελεί ένα έργο με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα για την Κρήτη, συντάχθηκαν τόσο η Ν.Δ. όσο και η ΔΗ.ΣΥ., αναγνωρίζοντας ότι η λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου θα ενισχύσει την αναπτυξιακή προοπτική της Κρήτης, ζητώντας, παράλληλα, περαιτέρω βελτιωτικές αλλαγές στο νομοσχέδιο. Αρνητική θέση εξέφρασαν το ΚΚΕ, που κατήγγειλε «ληστρικό χαρακτήρα» της σύμβασης, και η Χρυσή Αυγή.

Με την επικείμενη κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, ξεκινά η υλοποίηση ενός έργου με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα για την Κρήτη, αλλά και γενικότερα για την εθνική οικονομία. Πρόκειται για μια επένδυση 1,5 δισ. ευρώ και ενός έργου συμβατικού αντικειμένου πάνω από 520 εκατ. ευρώ.

Σε διαδικαστικό μέτωπο, για να γίνει η έναρξη της κατασκευής, θα πρέπει να εγκριθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος η τροποποιημένη σύμβαση περιβαλλοντικών όρων με βάση την προσφορά που έδωσε η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR. Παράλληλα την παραχώρηση θα πρέπει να εγκρίνει οριστικά μετά το πρώτο “πράσινο φως” η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δηλαδή η διεύθυνση της γνωστής πλέον DG Comp.

Σε πρακτικό επίπεδο, θα δούμε μετά το καλοκαίρι κάποιες πρώτες προκαταρκτικές εργασίες (στήσιμο εργοταξίου, μίσθωση μηχανημάτων κ.ά.). Άλλωστε στην έκθεση που συνοδεύει τη σύμβαση παραχώρησης επισημαίνεται ότι υπάρχει ειδική πρόβλεψη για προκαταρκτικές εργασίες σε ποσοστό μέχρι 5% του συνολικού αντικειμένου του έργου. Το “κυρίως πιάτο” των κατασκευαστικών εργασιών αναμένεται στις αρχές του 2020.

Η κατασκευαστική περίοδος του έργου έχει οριστεί σε 5 χρόνια από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης. Για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της προόδου των εργασιών η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει 6 τμηματικές προθεσμίες, με αφετηρία την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης. Συνολικά η διάρκεια της περιόδου παραχώρησης είναι 35 χρόνια από την ημερομηνία έναρξής της.

Το έργο θα υλοποιήσει ο όμιλος ΤΕΡΝΑ, που, μαζί με την ινδική GMR Airports Limited, θα διατηρεί ποσοστό 54,1% στην εταιρεία που θα συσταθεί για τη λειτουργία και διαχείριση του αερολιμένα για 35 έτη, με το ποσοστό του Δημοσίου να ανέρχεται σε 45,9%. Η συμμετοχή του Δημοσίου στο κόστος κατασκευής θα ανέλθει σε περίπου 180 εκατομμύρια ευρώ.

Όταν ξεκινήσει η λειτουργία του αεροδρομίου, τα τέλη θα ανέλθουν σε περίπου 19 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη και θα περιοριστούν σταδιακά στα 17 ευρώ. Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται πως 2% από τα έσοδα του αεροδρομίου θα αποδίδονται στον Δήμο Μίνωα Πεδιάδος και στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου.

 

Οι εισηγητές

Εισηγητής από πλευράς κυβέρνησης στη χθεσινή συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής της Βουλής ήταν ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης, ο οποίος έκανε λόγο «για σύμβαση παραχώρησης που αποτελεί σταθμό για την αναπτυξιακή προοπτική και τη γεωστρατηγική θέση της Κρήτης». Ο κ. Ηγουμενίδης παρέθεσε αναλυτικά σημαντικές τεχνικές-οικονομικές πτυχές του έργου, ενώ υπογράμμισε ότι «το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι μια υπόθεση που έχει περάσει από σαράντα κύματα και σήμερα με τον πιο θεσμικό τρόπο ολοκληρώνεται, βάζοντας φρένο σε μια παρατεταμένη αναμονή που μόνο πίσω πήγε την περιοχή».

«Θα πρέπει να τονιστεί ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πέτυχε, για πρώτη φορά, το Δημόσιο να διατηρήσει παρουσία σε μια εξαιρετικής σημασίας επένδυση, τόσο στη φάση της υλοποίησης όσο και στη λειτουργία του αεροδρομίου, με συγκεκριμένα οφέλη. Αξίζει να σημειωθεί ότι προηγήθηκε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου ένας σημαντικός κύκλος παρεμβάσεων και αλλαγών στη δομή του διαγωνισμού. Είναι παρεμβάσεις υπέρ του δημόσιου συμφέροντος, καθώς και με οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, που αποτυπώνονται στη σύμβαση παραχώρησης», τόνισε ακόμα ο βουλευτής.

Η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι θα αποτελέσει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που έχει γίνει στην Κρήτη και μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στη χώρα», σημείωσε χαρακτηριστικά στην τοποθέτησή του ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Βαρδάκης, και πρόσθεσε: «Θέλω να ευχαριστήσω τον υπουργό κ. Σπίρτζη, τον διευθυντή Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Καρνέση, και τους υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου, που χωρίς αυτούς δε θα συζητούσαμε σήμερα την κύρωση της συμφωνίας για το αεροδρόμιο Καστελίου».

Υπέρ της κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι τάχθηκε ο γενικός εισηγητής της Ν.Δ. Λευτέρης Αυγενάκης, τονίζοντας «ότι είναι ένα έργο που έχει τη σφραγίδα της Νέας Δημοκρατίας».

«Χαιρόμαστε που σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ συντάχθηκε με τη λύση που προώθησε αρχικά η Ν.Δ. και προσχώρησε στο μοντέλο παραχώρησης της σύμβασης. Χρειάστηκαν όμως 11 χρόνια για να το αντιληφθεί. Η Ν.Δ. επιθυμεί να γίνει στο Καστέλι το δεύτερο μεγάλο διεθνές αεροδρόμιο μετά το “Ελευθέριος Βενιζέλος”. Είναι ένα έργο που πραγματικά θα φέρει ανάπτυξη σε ολόκληρη την Κρήτη και θα δημιουργήσει πάνω από 1.500 θέσεις εργασίας», ανέφερε ακόμα ο κ. Αυγενάκης, που υπογράμμισε την ανάγκη αξιοποίησης και του παλιού αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης”.

 

13 συν 1 βελτιώσεις

Για «κρίσιμο αναπτυξιακό έργο» έκανε λόγο ο ειδικός αγορητής της ΔΗ.ΣΥ., βουλευτής Ηρακλείου Βασίλης Κεγκέρογλου, επισημαίνοντας παράλληλα ότι υπάρχουν παραλείψεις σε δράσεις και ενέργειες για κρίσιμα πρόσθετα έργα, που δε συμπεριλαμβάνονται στη σύμβαση, και τα οποία θα πρέπει να εξεταστούν.

«Ψηφίζουμε τη σύμβαση για το νέο διεθνές αεροδρόμιο του Ηρακλείου, που αποτελεί συνέχεια μιας προσπάθειας, πριν από πολλά χρόνια, που ξεκίνησε με πρωτοβουλίες των τοπικών κοινωνιών του ΠΑΣΟΚ, και ευελπιστούμε στην υιοθέτηση των προτάσεών μας, ώστε το έργο να απογειώσει την ανάπτυξη όχι μόνο του Ηρακλείου, αλλά ολόκληρης της Κρήτης», κατέληξε ο κ. Κεγκέρογλου, που παρέθεσε 13 συν 1 συμπληρωματικές προτάσεις.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ και βουλευτής Ηρακλείου, Μανόλης Συντυχάκης, χαρακτήρισε «ληστρική» τη σύμβαση παραχώρησης και υποστήριξε ότι εξυπηρετεί μόνο οικονομικά συμφέροντα και δε λαμβάνει πρόνοια ούτε για την προστασία του περιβάλλοντος, ούτε για τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, ενώ δε διασφαλίζεται ο δημόσιος χαρακτήρας του αεροδρομίου, όπως επισήμανε.

 

ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

1.500 θέσεις εργασίας

Αυτό που βασικά “καίει” και την περιοχή, την τοπική κοινωνία της Κρήτης, είναι να ξεκινήσουν τα έργα, καθώς εκτιμάται ότι μεγάλο μέρος του τεχνικού δυναμικού του νησιού θα κληθεί να συμμετάσχει ενεργά, είτε άμεσα είτε έμμεσα. Συγκεκριμένα, η εκτίμηση που υπάρχει είναι πως, κατά τη διάρκεια των μελετών-κατασκευών, θα δημιουργηθούν 1.500 θέσεις εργασίας, ενώ δεκάδες εταιρείες (κυρίως τοπικές) θα λειτουργήσουν υπεργολαβικά προσφέροντας προμήθειες και υπηρεσίες, πράγμα που σημαίνει κάποιες έμμεσες χιλιάδες εργασίες μόνο στην κατασκευή.

 

Χρήστος Σπίρτζης

«Έργο που θα αφήσει το αναπτυξιακό αποτύπωμά του στην Κρήτη»

Για έργο που βάζει άλλο «αναπτυξιακό αποτύπωμα στην Κρήτη» έκανε λόγο στην ομιλία του ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, που μίλησε για μεγάλες τομές που έγιναν στον συγκεκριμένο διαγωνισμό για την παραχώρηση της σύμβασης του αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης, με προβλέψεις ισχυρές, τόσο για τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος, όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και για τα αντισταθμιστικά οφέλη της τοπικής κοινωνίας.

«Για πρώτη φορά, οι πολίτες και οι τοπικές κοινωνίες θα έχουν ισχυρά οφέλη, καθώς διπλασιάζονται τα έσοδα από το αντισταθμιστικό αντάλλαγμα που θα λαμβάνει το κράτος από την εκμετάλλευση του έργου, φτάνοντας το 2%. Για πρώτη φορά επίσης, ένα σύγχρονο έργο θα σέβεται την πολιτιστική και την αρχιτεκτονική κληρονομιά του τόπου», τόνισε ο κ. Σπίρτζης.

Ακόμα, διαβεβαίωσε ότι προστατεύονται απολύτως τα συμφέροντα του Δημοσίου έναντι πιθανών μελλοντικών αξιώσεων του κατασκευαστή, ενώ ανέφερε ότι ήδη έχει ολοκληρωθεί το 90% των απαλλοτριώσεων.

«Υπάρχουν πράγματι άνθρωποι και κινήματα αλλαγής που έχουν πραγματικές περιβαλλοντικές ευαισθησίες και αντιδρούν. Υπάρχουν όμως και άλλοι που απλώς τις επικαλούνται. Η χωροθέτηση του έργου στο Καστέλι δεν έγινε ελαφρά τη καρδία. Καταλαβαίνουμε ότι υπήρχαν και υπάρχουν ορισμένες αντιδράσεις από περιβαλλοντική ευαισθησία, ωστόσο εμείς είμαστε ανοικτοί για να τις ακούσουμε. Όμως είμαστε αντίθετοι σε αντιδράσεις που βασίζονται στα οικονομικά συμφέροντα κάποιων, που θέλουν να παραμείνει σε λειτουργία το αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης”, είτε γιατί εξυπηρετεί συγκεκριμένες δράσεις τους, είτε γιατί τους ευνοεί χωροταξικά», επισήμανε ο υπουργός, ο οποίος δήλωσε ανοικτός στο να αναζητηθεί λύση και να υπάρξει ειδική πρόβλεψη για τους κατ' επάγγελμα αγρότες σε σχέση με τις απαλλοτριώσεις, όπως στο να δημιουργηθούν σε άλλες περιοχές ελαιώνες.

 

Σχόλια