Ηράκλειο

Αεροδρόμιο Καστελίου: Στη Βουλή η επικύρωση της σύμβασης

Στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής συζητείται σήμερα η σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου

Στην τελική ευθεία μπαίνει πλέον η επικύρωση από τη Βουλή της σύμβασης παραχώρησης για την κατασκευή του νέου αεροδρόμιου στο Καστέλι. Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο με τίτλο “Κύρωση σύμβασης παραχώρησης του έργου της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης και Μελέτης, Κατασκευής και Χρηματοδότησης των οδικών συνδέσεων” κατατέθηκε στη Βουλή και η συζήτησή του ξεκίνησε σήμερα Μ. Δευτέρα στη συνεδρίαση της Επιτροπής Παράγωγης και Εμπορίου.


Εισηγητής από πλευράς κυβέρνησης είναι ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης. Από τη Ν.Δ. εισηγητής είναι ο γραμματέας του κόμματος και βουλευτής Ηρακλείου Λευτέρης Αυγενάκης, ενώ από το ΚΙΝ.ΑΛ., εισηγητής είναι ο Βασίλης Κεγκέρογλου, και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία αφού είναι γνώστης του θέματος ως νομαρχιακός σύμβουλος από το 1994 .

Ο Νίκος Ηγουμενίδης υπογράμμισε ότι «το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι μια υπόθεση που έχει περάσει από 40 κύματα και σήμερα με τον πιο θεσμικό τρόπο ολοκληρώνεται βάζοντας φρένο σε μια παρατεταμένη αναμονή που μόνο πίσω πήγε την περιοχή».

«Κόντρα σε όσους έταζαν χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα, κόντρα σε όσους πόνταραν σε μια δήθεν «Αριστερή παρένθεση», κόντρα σε όσους σε κάθε φάση του έργου δεν σταματούσαν να κινδυνολογούν, είμαι στη θέση να πω ότι είναι η σημερινή Κυβέρνηση της Αριστεράς που φέρνει στη Βουλή προς κύρωση και με όρους δημοσίου συμφέροντος τη σύμβαση για το αεροδρόμιο στο Καστέλι", ανέφερε ο ίδιος.  

Μεταξύ των άλλων, εξάλλου, και ο Βασίλης Κεγκέρογλου αναμένεται να εισηγηθεί την επικύρωση της σύμβασης για τη δημιουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου, αλλά θα θέσει ταυτόχρονα και όλα τα εκκρεμή ζητήματα, πέρα από τη σύμβαση, που απασχολούν το Ελληνικό Δημόσιο και αφορούν ολοκληρωμένες οδικές συνδέσεις, περιβαλλοντικές παρεμβάσεις, αλλά και την καταβολή δίκαιων αποζημιώσεων στους κατοίκους και τους ιδιοκτήτες της περιοχής.


Όπως όλα δείχνουν, η σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου θα υπερψηφιστεί, αφού έχουν ψηφίσει θετικά όλα τα μεγάλα κόμματα. Άλλωστε η εκτίμηση αυτή προκύπτει από τις δεσμεύσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκου Μητσοτάκη, της προέδρου του Κινήματος Αλλαγής Φώφης Γεννηματά, του προέδρου των Ανεξάρτητων Ελλήνων Πάνου Καμμένου και του προέδρου του Ποταμιού Σταύρου Θεοδωράκη.


Η συζήτηση του νομοσχεδίου θα απασχολήσει τρεις συνεδριάσεις της Επιτροπής, η οποία θα καλέσει για ακρόαση ειδικούς και φορείς. Η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής, καθώς και η ψήφιση του νομοσχεδίου αναμένεται να πραγματοποιηθούν μετά το άνοιγμα της Βουλής από τις διακοπές του Πάσχα.

Σημαντικοί σταθμοί

Χθες, σε ανακοίνωσή του, ο Βασίλης Κεγκέρογλου σημείωσε πως «το θέμα αναδείχτηκε από την “ΚΡΗΤΗ TV” και την εφημερίδα “Νέα Κρήτη” και απέκτησε κοινωνική συναίνεση τόσο στην Αλικαρνασσό και το Ηράκλειο, αφού έλυνε το σημαντικό θέμα της ασφάλειας, όσο και ευρύτερα, αφού θα δρομολογούσε την ανάπτυξη του τουρισμού με καλύτερες προοπτικές για την οικονομία και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Σημαντικά γεγονότα ήταν η υπογραφή της διακήρυξης των εκατό φορέων στις 29 Νοεμβρίου του 2001 και η ιστορική συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, με νομάρχη τον αείμνηστο Γιάννη Γαρεφαλάκη, που αποφάσισε με μεγάλη πλειοψηφία την αλλαγή πλεύσης από την κατασκευή του “λοξού” στο υπάρχον αεροδρόμιο στη δημιουργία ενός νέου διεθνούς αεροδρόμιου στο Καστέλι.
Οι πρωτοβουλίες συνεχίστηκαν το 2003 σε κεντρικό επίπεδο από τον υπουργό κ. Βερελή και τον υφυπουργό κ. Στρατάκη με τη μελέτη επιλογής της κατάλληλης θέσης, που επιβεβαίωσε την καταλληλότητα της θέσης στο Καστέλι. Η νομοθετική πρωτοβουλία το 2004 διακόπηκε λόγω αλλαγής της κυβέρνησης και ενεργοποιήθηκε ξανά το 2008 με το άρθρο 28 του Νόμου 3710. Το 2009 εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι και οι όροι της οδικής σύνδεσης, ενώ εγκρίθηκε και η εφαρμογή του συστήματος “μελέτη-κατασκευή”.


Σημαντικός σταθμός υπήρξε η απόφαση του υπουργού Μιχάλη Χρυσοχοΐδη στις 14/5/2014 για τη διενέργεια ειδικού διεθνούς διαγωνισμού του έργου. Λόγω κυρίως της κρίσης αλλά και άλλων τεχνικών ζητημάτων που αντιμετωπίστηκαν, η ημερομηνία υποβολής προσφορών παρατάθηκε έντεκα φορές, τρεις από τον κ. Χρυσοχοΐδη και οκτώ από τον κ. Σπίρτζη, με τελική ημερομηνία την 26η Οκτωβρίου του 2016.


Κατά την ημερομηνία αυτή κατατέθηκε μια προσφορά από τον όμιλο εταιριών “Ένωση Προσώπων ΤΕΡΝΑ Α.Ε.-GMR Airports Limited”. Στις 14/9/2018 εγκρίθηκε το αποτέλεσμα του διαγωνισμού και η παραπάνω εταιρεία ανακηρύχτηκε ανάδοχος του έργου. Η σύμβαση παραχώρησης υπογράφηκε από τον υπουργό Υποδομών και τον εκπρόσωπο της αναδόχου στις 21/2/2019, και προβλέπει την ολοκλήρωση του έργου σε πέντε χρόνια. Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 521 εκατ. ευρώ και η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου είναι α) 180 εκατ. ευρώ που θα καταβληθούν εντός έξι μηνών, β) το 65% των εισπράξεων του ειδικού τέλους από το αεροδρόμιο “Καζαντζάκη” κατά την περίοδο κατασκευής και γ) το 75%των εισπράξεων από το ειδικό τέλος για όλο το διάστημα που θα λειτουργεί το αεροδρόμιο Καστελίου. Επιπλέον προβλέπεται κόστος απαλλοτριώσεων 54 εκατομμυρίων ευρώ. Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης ορίζεται σε 35 έτη και τα ανταποδοτικά οφέλη επιμερίζονται σε 1% για τον δήμο Μινώα Πεδιάδος και 1% για του όμορους Δήμους».

Σχόλια