Ανάπλαση Δικαιοσύνης - Ίδης: «Λευκή πετσέτα» στο πολύπαθο έργο

Ηράκλειο
Ανάπλαση Δικαιοσύνης - Ίδης: «Λευκή πετσέτα» στο πολύπαθο έργο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παράταση στην ανάπλαση Δικαιοσύνης - Ίδης ζητά η Λότζια, μεταθέτοντας την «καυτή πατάτα» στη νέα δημοτική Αρχή

Η φράση “ρίχνω λευκή πετσέτα” συνηθίζεται να χαρακτηρίζει σε ένα αγώνα μπάσκετ τον προπονητή μιας από τις δύο ομάδες, όταν η εξέλιξη του αγώνα είναι τόσο κακή για την ομάδα του, ώστε δεν έχει καμία άλλη επιλογή παρά να εγκαταλείψει κάθε προσπάθεια για νίκη και να παραδεχτεί την ήττα του. Το στυλ βέβαια ιστορικά υιοθετήθηκε από τους αγώνες πυγμαχίας, όταν ο πυγμάχος αδυνατούσε να συνεχίσει τον αγώνα, διαπίστωση που γινόταν από το προπονητικό του team στην ανάπαυλα μεταξύ δύο γύρων...

Αυτό φαίνεται να συμβαίνει και στο έργο της ανάπλασης των οδών Δικαιοσύνης-Ίδης, στο κέντρο της πόλης μας, στην εξέλιξη του οποίου ο Δήμος έχει ρίξει “λευκή πετσέτα”, παραδεχόμενος την αποτυχία του στο να το ολοκληρώσει, παραδομένος στις “επιλογές” του εργολάβου. Η υλοποίηση του έργου, που δεν είναι και κάτι τόσο πολύπλοκο, χρονικά για το εύρος της παρέμβασης σπάει όλα τα αρνητικά ρεκόρ σε διάρκεια.

Τα “σημάδια” είναι ήδη πάρα πολλά και αποκαλυπτικά! Αφορούν στις τροποποιήσεις της σύμβασης και στη χρονική πορεία του έργου, στην ποιότητα της κατασκευής και στα ελαττωματικά υλικά, στην... επικοινωνιακή διαχείριση και τέλος στις επιπτώσεις που έχει η αποτυχία αυτή στην πόλη και στον επιχειρηματικό κόσμο.

Το γεγονός ότι ο εργολάβος δε ζήτησε με αίτημά του παράταση της προθεσμίας υποδηλώνει την πρόθεσή του να... εγκαταλείψει το έργο, επιρρίπτοντας ευθύνες στον Δήμο! Και ο Δήμος με την... έγκριση αυτής της οριακής παράτασης έχει απλά μεταφέρει τη... συζήτηση και τις αποφάσεις για το θέμα της ολοκλήρωσης του έργου μετά τις... εκλογές, στην επόμενη ηγεσία της Λότζιας!

Οι τροποποιήσεις της σύμβασης

Ας ξεκινήσουμε από τα της σύμβασης λοιπόν, δηλαδή από τις τροποποιήσεις της σύμβασης και τις προθεσμίες ολοκλήρωσης του έργου. Η σύμβαση του έργου υπογράφτηκε την 27η Οκτωβρίου 2017 (!) με προθεσμία 18 μήνες (!) ή 540 ημέρες. Αυτό σημαίνει ότι το έργο θα έπρεπε να τελειώνει και να παραδίδεται σε... δύο εβδομάδες, δηλαδή στις 19 Απριλίου 2019 - χρονικό διάστημα μεγάλο για μια παρέμβαση που δεν είναι και δύσκολη. Ακόμη όμως κι έτσι, με τόσο μεγάλο περιθώριο χρόνου εκτέλεσης, η πρόοδος του έργου σήμερα φτάνει μόλις στο 40% (!).

Αυτό το... ομολογεί ενυπόγραφα στην εισήγησή του στο Δημοτικό Συμβούλιο, στις 27 του περασμένου Μάρτη, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Αναστασάκης, όπως αποδεικνύεται από το έγγραφο που παραθέτουμε.

Από το ίδιο το έγγραφο προκύπτει έμμεσα ότι ο εργολάβος δε ζήτησε με αίτημά του την παράταση της προθεσμίας του έργου όπως προβλέπει η νομοθεσία, κάτι που “ανάγκασε” την υπηρεσία και τον αντιδήμαρχο να εισηγηθούν στο Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου τη χορήγηση στο έργο τής λεγόμενης «οριακής προθεσμίας» έξι μηνών, επικαλούμενοι τις ανάγκες του έργου, η οποία προθεσμία εγκρίθηκε μόνο με τις ψήφους της πλειοψηφίας. Έτσι το έργο, του οποίου το χρονοδιάγραμμα τινάχτηκε στον αέρα, θεωρητικά θα... τελειώσει τη 19η Οκτωβρίου 2019, όταν δηλαδή θα έχει ήδη αναλάβει η νέα δημοτική Αρχή (!).

Τι κρύβει η παράταση

Το γεγονός όμως ότι ο εργολάβος δε ζήτησε με αίτημά του παράταση της προθεσμίας υποδηλώνει την πρόθεσή του να... εγκαταλείψει το έργο, επιρρίπτοντας ευθύνες στον Δήμο!

Και ο Δήμος με την... έγκριση αυτής της οριακής παράτασης έχει απλά μεταφέρει τη... συζήτηση και τις αποφάσεις για το θέμα της ολοκλήρωσης του έργου μετά τις... εκλογές στην επόμενη ηγεσία της Λότζιας! Αυτό δεν το λες και... επιτυχία! Εκτός κι αν έτσι θέλουν να προετοιμάσουν τον δρόμο για κάτι ακόμη πιο σύνθετο, την κήρυξη του αναδόχου σε έκπτωτο...

Στο ίδιο Δημοτικό Συμβούλιο τής 27ης Μαρτίου 2019, εγκρίθηκε και ο 2ος Ανακεφαλαιωτικός Πίνακας του έργου, με τον οποίο αφενός (και υπό τον φόβο προφανώς του ανακριτή, ελέω δικαστικής έρευνας) μειώθηκαν οι τιμές για τα μειωμένου πάχους υλικά (κυβόλιθοι, κράσπεδα, πλάκες, κ.λπ.), την αλλαγή των οποίων ανέχτηκε η υπηρεσία και τα οποία τοποθέτησε ο εργολάβος, και αφετέρου αναλώθηκε ακόμη ένα μέρος των απροβλέπτων, αφήνοντας στα απρόβλεπτα της σύμβασης ένα υπόλοιπο μόλις 17.633,21 ευρώ. Το πώς θα μπορέσει λοιπόν να ολοκληρωθεί το υπόλοιπο 60% του έργου με τα ελάχιστα αυτά απρόβλεπτα που απομένουν, μόνο ο κ. αντιδήμαρχος Τεχνικών... γνωρίζει. Στο τμήμα του έργου από τη μικρή Έβανς μέχρι τη 1866 και ενώ το πλήρες έργο θα τέλειωνε σε δύο εβδομάδες, δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη οι εργασίες. Μάθαμε πως το τμήμα αυτό δεν έχει ακόμη... παραδοθεί στον εργολάβο! Για την καθυστέρηση αυτή, κανείς στον Δήμο δε μιλάει. Φταίει η ΔΕΗ, φταίει ο κακός προγραμματισμός, φταίει ο εργολάβος που δεν ξεκινάει ή τους φταίνε οι... ποδηλάτες κατά το γνωστό ανέκδοτο;

Στο τελειωμένο από τον Μάρτιο 2019 τμήμα της Ίδης, δεν τοποθετείται ούτε φωτισμός ούτε και αστικός εξοπλισμός (π.χ. παγκάκια). Γράφτηκε ότι ο εργολάβος δεν έχει ακόμη παραγγείλει τα υλικά! Δεν είναι τουλάχιστον παράξενο; Τι ακριβώς διαβεβαίωνε η δημοτική Αρχή σε κάθε Δημοτικό Συμβούλιο όπου εθίγετο το θέμα της ανάπλασης του κέντρου;

ΟΙ ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΥΛΙΚΩΝ

Η ποιότητα κατασκευής του έργου

Στο έργο, μετά και από τα αλλεπάλληλα δημοσιεύματα, έχουν ήδη επέμβει η Εισαγγελία και οι επιθεωρητές Δημοσίων Έργων. Το πόρισμά τους αναμένεται ότι θα είναι αποκαλυπτικό. Σίγουρα θα έχει δοθεί στον ανακριτή. Ο Δήμος, όμως, έχει την υποχρέωση να το ζητήσει και να το δώσει στη δημοσιότητα.

Σήμερα, μετά τις προβληματικές, τις αναιτιολόγητες και τις παράνομες αλλαγές των υλικών (κράσπεδα, κυβόλιθοι, πλάκες πωρόλιθου κ.λπ.), προέκυψαν, πριν καλά-καλά το έργο δοθεί προσωρινά σε χρήση, και υλικά κακής ποιότητας τα οποία θρυμματίζονται, όπως π.χ. οι μαρμάρινες πλάκες από πωρόλιθο. Μετά από τα δημοσιεύματα περί «πλακών της πλάκας» κ.λπ., ο αρμόδιος αντιδήμαρχος δήλωσε ότι οι πλάκες αυτές θα ξηλωθούν και θα αποκατασταθούν.

Περιμένουμε να το... δούμε. Γενικά όμως η ποιότητα της κατασκευής, σε ό,τι αφορά την επιτυχία και τη μακροβιότητά της, θα επηρεαστεί έντονα και από τις μειώσεις στα πάχη των υλικών επίστρωσης που προαναφέραμε. Όλα αυτά θα δοκιμαστούν στην πράξη όταν τα οχήματα θα κυκλοφορήσουν στα πλακόστρωτα. Μέχρι τότε, ας “κρατούν μικρό καλάθι” και στον Δήμο και σε όσα ΜΜΕ τούς “λιβανίζουν”. Στο θέμα της... επικοινωνιακής διαχείρισης του έργου, πέρα από την ψηφιακή απεικόνιση, τις... πληροφοριακές πινακίδες και τις διθυραμβικές ανακοινώσεις της Λότζιας περί εμβληματικού έργου, τις αλλεπάλληλες διαβεβαιώσεις του κ. δημάρχου για τον... έλεγχο της ποιότητας των υλικών, τις αναρτήσεις του κ. αντιδημάρχου για το ότι... γίναμε Ευρώπη (!) και τα διάφορα “υποστηρικτικά δημοσιεύματα” φιλικών μέσων, τα οποία ομολογουμένως έχουν... σταματήσει, θα λέγαμε πως όλοι σήμερα “έχουν καταπιεί τη γλώσσα τους”.

Η εφημερίδα μας, από την άλλη, σε κάθε στιγμή δημοσίευε τα πραγματικά και αληθινά στοιχεία για το έργο και έκανε τις απαραίτητες συστάσεις συμμόρφωσης στα όργανα του Δήμου, όπως οφείλει να πράττει κάθε μέσο ενημέρωσης που σέβεται τον ρόλο του. Αυτό είναι ένα γεγονός που δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς! Σε όλα αυτά δεν πήραμε ποτέ απαντήσεις...

Για τις επιπτώσεις στην πόλη και στον επιχειρηματικό κόσμο, τέλος, δε χρειάζεται να πούμε πολλά.

Το έργο, με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, θα κατασκευάζεται μέχρι τον Οκτώβριο 2019 και επομένως το κέντρο της πόλης θα συνεχίζει για περισσότερο από δύο χρόνια να είναι ένα εργοτάξιο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους δημότες, τις επιχειρήσεις και τους επισκέπτες... Μπορεί ακόμα και στο διάστημα αυτό να δούμε και τη... διάλυση της εργολαβίας...

Την “καυτή πατάτα” θα την παραλάβει όμως για να τη λύσει η επόμενη δημοτική Αρχή, δεδομένου πως η παρούσα, όπως προαναφέραμε, “έριξε λευκή πετσέτα”. Κύριοι της Λότζιας, με δεδομένο ότι τα στοιχεία που δημοσιεύουμε αλλά και όσα στοιχεία έχουμε δημοσιεύσει κατά το παρελθόν για το έργο και τη διαχείριση της σύμβασης είναι απόλυτα τεκμηριωμένα αλλά και αληθή, σας καλούμε να αφήσετε κατά μέρος τους αφορισμούς και τις υπεκφυγές και να δώσετε εξηγήσεις στους δημότες, αναλαμβάνοντας και τις ευθύνες σας. Την ίδια στάση οι πολίτες απαιτούν και από τους επικεφαλής των άλλων δημοτικών παρατάξεων στον Δήμο. Οι στήλες της εφημερίδας μας είναι διαθέσιμες.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News