Κόλπος Δερματά: «Άδοξο» τέλος για την πλαζ

Ηράκλειο
Κόλπος Δερματά: «Άδοξο» τέλος για την πλαζ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι εργασίες στον Δερματά διακόπτονται - Στον αέρα το «εμβληματικό» έργο

Την οριστική διακοπή των εργασιών για τη διαμόρφωση του κόλπου του Δερματά και τη δημιουργία τεχνητής πλαζ αποφάσισε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης με έγγραφό της, που γνωστοποιεί προς τον Δήμο Ηρακλείου και τις αρμόδιες υπηρεσίες του, ενημερώνοντας παράλληλα και τον ανάδοχο του έργου για το «άδοξο» τέλος του, σε αυτή τη φάση.

Η απόφαση αυτή είναι το αποτέλεσμα των εξαρχής λάθος διαδικασιών και επιλογών της δημοτικής Αρχής, ανεξήγητων καθυστερήσεων και παραλείψεων, αλλά και καταγγελιών ακόμη και επώνυμα πολιτών, για αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής.

Πρακτικά, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης στο έγγραφό της, σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Νέα Κρήτη», ζητάει από τον Δήμο Ηρακλείου εξαρχής κανονική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και ταυτόχρονα συμμόρφωση με τα όσα επώνυμα καταγγέλλουν πολίτες για την αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος στον κόλπο του Δερματά. Έτσι, από τις 8 Μαρτίου που αποκαλύψαμε την ύπαρξη εντολής αρχικά για προσωρινή παύση των εργασιών και την αντίδραση του αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων, ότι «σε τρεις μέρες το πολύ θα διευθετηθεί ένα γραφειοκρατικό πρόβλημα που προέκυψε», φτάσαμε μόλις χτες, Τετάρτη, στην οριστική διακοπή του έργου, που αποδεικνύει ότι μόνο απλό που δεν ήταν το πρόβλημα.

Στον αέρα το «εμβληματικό» έργο

Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο έργο χαρακτηρίστηκε από τον ίδιο τον δήμαρχο Ηρακλείου, Βασίλη Λαμπρινό, σε τηλεοπτική του συνέντευξη, ως το εμβληματικό έργο (!) αυτής της πεντάχρονης θητείας του, που θα ήθελε να είναι το σημείο αναφοράς για την πόλη του Ηρακλείου! Με αριθμούς, ένα έργο με τελικό ποσό σύμβασης μετά την εργολαβική έκπτωση 881.522 ευρώ, αυτή τη στιγμή και με βάση το έγγραφο-απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης τινάζεται στον αέρα. Ταυτόχρονα, το σκεπτικό της απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης δημιουργεί προβληματισμό και ερωτηματικά για τον τρόπο με τον οποίο επιχείρησε η δημοτική Αρχή να εκτελέσει ένα έργο που το αποκάλεσε εμβληματικό για το Ηράκλειο (!), στην ουσία, δηλαδή, χωρίς όρους και έγκριση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για την οποία τώρα υποχρεώνεται να καταθέσει ολοκληρωμένη μελέτη.

Όλα αυτά ενώ μιλάμε για μια διαμόρφωση στον κόλπο του Δερματά με παράλληλη δημιουργία τεχνητής πλαζ. Όπως αποδεικνύεται, το έργο επιχειρήθηκε να εκτελεστεί πατώντας πάνω στον χαρακτηρισμό των εργασιών «εκτάκτου ανάγκης» (!), για καθίζηση στις παρυφές της ακτής, στο ίδιο σημείο, για τις οποίες είχε ληφθεί παράταση εργασιών με απόφαση της Περιφέρειας Κρήτης και χωρίς την ανάγκη πριν την εκτέλεση του έργου αυτού περιβαλλοντικών όρων.

Σε αυτό το σχήμα, που ήδη δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά στον τεχνικό κόσμο της πόλης και ιδίως σε μηχανικούς περιβάλλοντος, επιχειρήθηκε να «κολλήσει» και όλη η διαμόρφωση του κόλπου Δερματά μαζί με την τεχνητή πλαζ, ώστε να παρακαμφθεί η σύνταξη και κατάθεση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Το αποτέλεσμα είναι πως ακόμη και με αυτόν τον τρόπο η αβελτηρία της Αντιδημαρχίας Τεχνικών Έργων εξάντλησε ακόμη και τα χρονικά όρια της παράτασης που δόθηκε για άλλο θέμα, ξεχάστηκε ακόμη και το μνημόνιο συνεργασίας με την Αρχαιολογική Υπηρεσία και υπογράφτηκε με καθυστέρηση και, σε συνδυασμό με τις επώνυμες καταγγελίες πολιτών για αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος, «τίναξε» το έργο στον αέρα.

Σημειώνεται ότι ο ανάδοχος του έργου έχει εκτελέσει ήδη εργασίες που ανέρχονται στο 25% της συνολικής σύμβασης του έργου, το οποίο τώρα μετατρέπεται σε «μαύρη τρύπα».

Το έργο

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τις διακηρύξεις της δημοτικής Αρχής και τις δηλώσεις του δημάρχου Βασίλη Λαμπρινού, το έργο, που από τον ίδιο χαρακτηρίστηκε εμβληματικό (!) για την πόλη του Ηρακλείου, προέβλεπε «την προσωρινή διαμόρφωση του κόλπου Δερματά και συγκεκριμένα τη διαμόρφωση δύο ραμπών που θα συνδέουν τον ανοικτό δημόσιο χώρο στο επίπεδο της πόλης (+7,00 μ.) μεταξύ του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας και του πρώην ξενοδοχείου “Ξενία” με το νέο επίπεδο της παραλίας μετά την προσάμμωση (+1,50 μ.). Μέσω της διαμόρφωσης των ραμπών να επιτυγχάνεται η πρόσβαση στον υπό διαμόρφωση χώρο της παραλίας από το επίπεδο του δρόμου (+7,00 μ.)». Επίσης, προβλεπόταν η προσάμμωση στον κόλπο του Δερματά για την προστασία της παραλίας.

Ουσιαστικά, η β' φάση της όλης παρέμβασης στον Δερματά αφορούσε στη δημιουργία δημοτικής τεχνητής πλαζ. Στο πλαίσιο του έργου, όλος ο κόλπος του Δερματά, που καλύπτει έκταση 100 μέτρων μήκος, θα αποκτούσε τεχνητή παραλία μήκους 25 μέτρων!

Αντί επιλόγου

Οι χθεσινές εξελίξεις και σε αυτό το έργο αποδεικνύουν για μια ακόμη φορά την αδυναμία εκτέλεσης και ολοκλήρωσης ενός απλού σχετικά έργου, το οποίο, σύμφωνα με έμπειρους τεχνικούς, υπό κανονικές συνθήκες δε θα ξεπερνούσε τους τρεις μήνες. Ταυτόχρονα, «τινάζουν στον αέρα» ένα ακόμη αφήγημα περί ανάπλασης της εικόνας της πόλης, αυτή τη φορά στο παραλιακό μέτωπο.

Αυτό όμως που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση είναι η ύπαρξη αφενός μεν καταγγελιών πολιτών για την αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος στην περιοχή, κάτι που ελήφθη υπόψη από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση στην απόφαση για οριστική διακοπή του έργου, και αφετέρου το εγχείρημα πάνω στην παράταση των εργασιών για τη στήριξη της καθίζησης στις παρυφές της ακτής, κατ’ εξαίρεση και για λόγους εκτάκτου ανάγκης πολιτικής προστασίας, να επιχειρηθεί μια τόσο εκτεταμένη παρέμβαση συνολικά στον κόλπο του Δερματά και με τη δημιουργία τεχνητής πλαζ, χωρίς την ύπαρξη Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Το ενδιαφέρον πλέον στρέφεται τόσο στην αντίδραση της δημοτικής Αρχής, η οποία το χαρακτήρισε εμβληματικό (!), που πλέον μπλοκάρει οριστικά, όσο και στην αντίδραση των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, μηχανικών περιβάλλοντος, Τεχνικού Επιμελητηρίου και άλλων επίσημων φορέων. Αφού πλέον θα πρέπει να δοθούν πειστικές εξηγήσεις πώς μια τέτοια παρέμβαση στον κόλπο του Δερματά πήγαινε να γίνει με το τρικ της «έκτακτης ανάγκης», για να αποφύγουν τις νόμιμες μελέτες και αδειοδοτήσεις. Αποτέλεσμα; Τουλάχιστον προς το παρόν και για ένα πολύ μεγάλο διάστημα το συγκεκριμένο σημείο μετατρέπεται σε μια «μαύρη τρύπα» μιας ακόμη απραξίας και αναποτελεσματικότητας στα έργα της δημοτικής Αρχής.

Αποζημίωση για τη χασούρα θα διεκδικήσει ο εργολάβος

Η οριστική διακοπή των εργασιών στον κόλπο του Δερματά και για τη διαμόρφωση τεχνητής πλαζ με το χθεσινό έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης στην ουσία οδηγεί σε «ναυάγιο» το έργο, αφού ζητάει εξαρχής την εκπόνηση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Οι εργασίες στο εργοτάξιο, που έχουν σταματήσει από τις 7 Μαρτίου υπό τον τύπο του προσωρινού, πλέον μετατράπηκαν σε οριστική διακοπή! Για να μπορέσουν να ξεκινήσουν ξανά, θα πρέπει να συνταχθεί, να κατατεθεί και να εγκριθεί μια πλήρης ΜΠΕ εξαρχής, στην οποία θα πρέπει να δίνονται απαντήσεις και στις καταγγελίες των πολιτών για το ότι ήδη έχει συντελεστεί αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος με εργασίες εκβραχισμού, και όχι μόνο, στο σημείο.

Ταυτόχρονα, η οριστική διακοπή των εργασιών ανοίγει και νέο ζήτημα, αυτή τη φορά μεταξύ του Δήμου Ηρακλείου και του αναδόχου του έργου. Αυτό γιατί, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ανάδοχος του έργου έχει προπληρώσει, προμηθευτεί και εγκαταστήσει όλα τα υλικά και μηχανήματα για το συγκεκριμένο έργο, τα οποία στο σύνολό τους έχουν πιστοποιηθεί για την παραλαβή τους από τις υπηρεσίες του Δήμου.

Επιπλέον, έχει προκαταβάλει και τα αναγκαία ποσά όσον αφορά στα συνεργεία και τα μηχανήματα των πλωτών εργασιών και του βυθού, που θα πραγματοποιούνταν στην περιοχή. Μετά την οριστική διακοπή των εργασιών είναι αναμενόμενο ότι ο εργολάβος, θεωρώντας ότι παθαίνει οικονομική ζημία στον τζίρο της επιχείρησής του και όχι με δική του ευθύνη, θα εγείρει ακόμη και αξιώσεις αποζημίωσης, που μπορεί να φτάσουν μέχρι και το 50% του τελικού ποσού της σύμβασης των 881.522 ευρώ, αφαιρουμένου φυσικά του 25% του συνολικού ποσού της σύμβασης που ήδη έχει πληρωθεί.

Ανακοίνωση Δήμου Ηρακλείου: Το έργο διαμόρφωσης του κόλπου Δερματά θα ολοκληρωθεί                                      

Ο Δήμος Ηρακλείου έχει επιδοθεί από το 2014 σε μια μεθοδική προσπάθεια για να αποκατασταθεί ο κόλπος του Δερματά, μετά από την σοβαρή ζημιά που προκλήθηκε το 2010 και την απραξία που ακολούθησε. Στόχος μας υπήρξε εξαρχής να γίνει η περιοχή απόλυτα ασφαλής για τους δημότες και επισκέπτες της πόλης, παίρνοντας ξανά τη μορφή που είχε πριν αρκετές δεκαετίες.

Είναι γνωστό ότι το έργο «Διαμόρφωση της περιοχής του κόλπου Δερματά» (Π/Υ 2.000.000 ευρώ) περιλαμβάνει μια ήπια και πλήρως αναστρέψιμη διαμόρφωση, με προσάμμωση του κόλπου προκειμένου να επιτευχθεί η αντιδιαβρωτική προστασία που απαιτείται. Λόγω του κατεπείγοντος χαρακτήρα του έργου, ακολουθήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες για κήρυξη σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης της εν λόγω περιοχής, η οποία παρέχει τη δυνατότητα για ταχύτερες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις.

Ο Δήμος Ηρακλείου έκανε ακριβώς ό,τι χρειάζεται λαμβάνοντας τις σχετικές παρατάσεις προκειμένου να εκτελεσθεί απρόσκοπτα το έργο. Τελευταία φορά, προχώρησε στην ανανέωση της κήρυξης της περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας έως τις 11-6-2019 (με την αρ. πρωτ. οικ. 598/11-12-2018 Απόφαση Περιφερειάρχη Κρήτης) και διαβίβασε στις 20-12-2018 τον σχετικό φάκελο στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης.

Δύο μήνες μετά την αποστολή του σχετικού φακέλου (στις 22-2-2019),  ζητήθηκαν διευκρινίσεις. Παρά τις εξηγήσεις που δόθηκαν, την γνωμοδότηση της Νομικής Υπηρεσίας του Δήμου και τις αλλεπάλληλες συσκέψεις μεταξύ  στελεχών των δυο Υπηρεσιών για την επίλυση του θέματος, λάβαμε τελικά στις 2-4-2019 έγγραφο για τη μη χορήγηση παράτασης της έγκρισης του τεχνικού φακέλου και της εξαίρεσης από την διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου.

Είναι προφανές ότι λόγω της μη ολοκλήρωσης των εργασιών, η επικινδυνότητα  για την οποία ο Περιφερειάρχης κήρυξε την περιοχή σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης δεν έχει αρθεί πλήρως μέχρι σήμερα.

Για αυτό ακριβώς το λόγο, ο Δήμος Ηρακλείου θα εξαντλήσει όλες τις νόμιμες ενέργειες προκειμένου να ολοκληρωθεί σε κάθε περίπτωση αυτό το σημαντικό έργο, έστω και αν υπάρξει καθυστέρηση μετά την απροσδόκητη αυτή εξέλιξη.

Δεν θα σταματήσουμε μέχρι να ολοκληρωθεί το σύνολο των απαιτούμενων παρεμβάσεων και το Ηράκλειο να αποκτήσει την πρώτη του αστική παραλία.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News