Ηράκλειο

Έπεσαν οι υπογραφές για το αεροδρόμιο στο Καστέλι

Δρομολογήθηκε ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα στην Κρήτη

Στο Ηράκλειο έφτασε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης για την υπογραφή ενός από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα που πρόκειται να πραγματοποιηθούν στην Κρήτη.

Για μία «ιδιαίτερη μέρα, μέρα χαράς για όλους όσους έχουν  συνδράμει τα τελευταία 15 χρόνια προκειμένου να φτάσουμε σήμερα εδώ, στην υπογραφή των συμβάσεων» έκανε λόγο ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης στην αρχή της ομιλίας του.

Όπως τόνισε ο ίδιος, «το 2015 ξεκινήσαμε αυτή την προσπάθεια, ανοίξαμε διάλογο με όλους τους φορείς, και τους ανθρώπους φυσικά που έδωσαν την περιουσία τους προκειμένου να γίνει το αεροδρόμιο στο Καστέλι. Όλες οι απόψεις ελήφθησαν υπ’ όψιν και προχωρήσαμε με βελτίωση του διαλόγου που ανοίχτηκε, μέσα σε μια δύσκολη περίοδο, εν μέσω κρίσης».

Εν συνεχεία, ο κ. Σπίρτζης ανέφερε στην ομιλία του όλα όσα προβλέπονται για το αεροδρόμιο Καστελίου, είπε πως «κατά τη διάρκεια της παραχώρησης, τα οφέλη υπερδιπλασιάστηκαν για την τοπική κοινωνία», ενώ ανέφερε και το γεγονός ότι το Ηράκλειο πρόκειται για μία πόλη με μεγάλη τουριστική κίνηση και γι’ αυτό χρειάζεται ένα αεροδρόμιο που θα μπορεί να στηρίξει τους εκατομμύρια τουρίστες που καταφθάνουν κάθε χρόνο.

Παράλληλα, υπογράμμισε ότι το νέο αεροδρόμιο θα αποτελέσει και ένα εκθεσιακό κέντρο για τις κρητικές επιχειρήσεις και τα τοπικά προϊόντα.

«Θα βρούμε λύσεις για τους αγρότες»

Ο υπουργός Υποδομών κατά τη διάρκεια της ομιλίας του δε θα μπορούσε να μην αναφερθεί στο γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι δίνουν τις περιουσίες τους προκειμένου να υλοποιηθεί αυτό το μεγάλο έργο, έργο – πνοής όχι μόνο για την Κρήτη αλλά και για ολόκληρη την Ελλάδα.

«Οι άνθρωποι που δίνουν τα χωράφια τους για το αεροδρόμιο, είναι κατά κύριο λόγο αγρότες. Μαζί με το δήμαρχο και όλους τους φορείς ψάχνουμε να βρούμε λύσεις για την πρωτογενή παραγωγή που δίνεται  για τη δημιουργία του αεροδρομίου στο Καστέλι. Παράλληλα, συζητάμε προκειμένου να είμαστε έτοιμοι για να αξιοποιηθεί το υπάρχον αεροδρόμιο».

«Αδικημένη η Κρήτη στα μεγάλα έργα»

Ο κ. Σπίρτζης τόνισε πόσο αδικημένη είναι η Κρήτη σαν περιοχή αναφορικά με τα μεγάλα έργα, όπως είναι το αεροδρόμιο αλλά και ο ΒΟΑΚ: «τα έργα που ξεκινούν και δρομολογούνται όμως, νομίζω πως αρχίζουν να καλύπτουν αυτή την αδικία.».

Τέλος, ο υπουργός εξέφρασε τη βεβαιότητα πως το χρονοδιάγραμμα για το αεροδρόμιο στο Καστέλι να «μιλά» για 5 χρόνια, όμως ο ίδιος πιστεύει πως μπορεί να ολοκληρωθεί με πολλή δουλειά και σε λιγότερο από 4 χρόνια.

Ο κ. Καπουρ, εκπρόσωπος της κοινοπραξίας «Ariadne Airport Group», στην οποία συμμετέχουν η ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited, ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Όποτε έρχομαι στην Ελλάδα εκπλήσσομαι από τις ομοιότητες της πολιτικής ηθικής της χώρας μου, της Ινδίας με την Ελλάδα. Τα αεροδρόμια της εταιρείας μας είναι από τα καλύτερα στον κόσμο. Δεσμευόμαστε να παραδώσουμε ένα project Παγκοσμίου εμβέλειας, που θα αυξήσει τον τουρισμό της Ελλάδας.».

Σταύρος Αρναουτάκης: Το νέο αεροδρόμιο θα συμβάλλει στην οικονομία & ανάπτυξη του νησιού

Νωρίτερα, ο Περιφερειάρχης Κρήτης ανέβηκε στο βήμα και αναφέρθηκε στη μεγάλη σημασία που έχει το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Καστελίου για ολόκληρο το νησί.

Συγκεκριμένα ο κ. Αρναουτάκης είπε στην ομιλία του:

«Η σημερινή ημέρα αποκτά ιδιαίτερη σημασία για την Περιφέρεια Κρήτης, για όλους τους Κρητικούς. Σήμερα ξεκινά και επίσημα ένα μεγάλο ταξίδι, ένα ταξίδι από την Κρήτη στον κόσμο, με σταθμό το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου, εδώ στο Καστέλι.

Με την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και λειτουργία του νέου αεροδρομίου η Κρήτη ολόκληρη αποκτά μια νέα αναπτυξιακή ταυτότητα.

Το αποτύπωμα αυτού του μεγάλου έργου θα μεταβάλει καθοριστικά τη θέση του νησιού στον παγκόσμιο χάρτη των αερομεταφορών. Με βεβαιότητα πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο υποδομής, ένα έργο που αποδεικνύει πως όταν λαμβάνονται οι κατάλληλες αποφάσεις σε πολιτικό επίπεδο, μπορούν να προκύψουν σημαντικά οφέλη για ολόκληρη την κοινωνία.

Για την Περιφέρεια Κρήτης το νέο αεροδρόμιο:

  • δίνει μεγάλη ώθηση στον τουρισμό της Κρήτης σε ετήσια βάση,
  • αναβαθμίζει το γεωστρατηγικό ρόλο του νησιού,
  • και ταυτόχρονα αποτελεί μια σημαντική επένδυση που θα προσφέρει εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας σε σταθερή και μόνιμη βάση για τα επόμενα χρόνια.

Την ίδια στιγμή εκφράζουμε την πάγια θέση μας, πως για τέτοια μεγάλα έργα υποδομής θα πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη και να ικανοποιούνται, στο μέτρο του εφικτού, οι ανάγκες και τα αιτήματα των τοπικών κοινωνιών.

Με αυτό το δεδομένο τονίζουμε για μια ακόμη φορά πως το έργο θα πρέπει να είναι περιβαλλοντικά βιώσιμο. Θα πρέπει σε όλα τα στάδια να τηρηθεί η κείμενη νομοθεσία, να διασφαλιστεί παράλληλα ότι οι ιδιοκτήτες των εκτάσεων που θα απαλλοτριωθούν θα αποζημιωθούν με τρόπο δίκαιο και αντικειμενικό.

Αγαπητέ Υπουργέ, φίλες και φίλοι

Από σήμερα η ευρύτερη περιοχή του Καστελίου εισέρχεται σε μια νέα αναπτυξιακή τροχιά. Μια αναπτυξιακή πορεία που δεν θα συμπεριλαμβάνει μόνο το έργο του αεροδρομίου, αλλά που θα πρέπει να συνοδεύεται και από την κατασκευή ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου, κατάλληλου και ικανού να εξυπηρετήσει τα εκατομμύρια των επιβατών που σε ετήσια βάση θα ταξιδεύουν από το νέο αεροδρόμιο. Την ίδια στιγμή κρίνεται απαραίτητη και η κατάρτιση μιας αναπτυξιακής στρατηγικής για την περιοχή τα επόμενα χρόνια, την υλοποίηση της οποίας θα στηρίξει η Περιφέρεια Κρήτης.

Κλείνοντας, και αφού συγχαρώ τους μελετητές, το αρμόδιο Υπουργείο, το Δήμο Μινώα Πεδιάδας, τα στελέχη που θα αναλάβουν την ευθύνη της κατασκευής για την άριστη συνεργασία που έχουμε μέχρι σήμερα, να επαναλάβω πως με τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου γίνεται πράξη η στρατηγική μας προτεραιότητα για ολοκληρωμένη ανάπτυξη που προωθούμε με συνέπεια τα τελευταία χρόνια στην Περιφέρεια Κρήτης.».

Γιάννης Κουράκης: Να αξιοποιήσουμε τις εκτάσεις του παλαιού αεροδρομίου προς όφελος της τοπικής κοινωνίας

Με την ευκαιρία της υπογραφής της Σύμβασης για την κατασκευή του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου Ηρακλείου στο Καστέλι, ο επικεφαλής της Δημοτικής Κίνησης ΗΡΑΚΛΕΙΟ 3.7.5. Γιάννης Κουράκης, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Ολοκληρώθηκε, η φάση ωρίμανσης του μεγάλου αναπτυξιακού έργου του νέου αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλι και αρχίζει επιτέλους η φάση της κατασκευής. Το έργο δημιουργεί νέες αναπτυξιακές προϋποθέσεις για την Περιφέρεια Κρήτης και ειδικότερα για το Ηράκλειο.

Με την ολοκλήρωση του αναμένεται να ενισχυθεί ο τουρισμός που αποτελεί την ατμομηχανή ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας και να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις των πολιτών από και προς την Κρήτη. Ταυτόχρονα ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για το σχεδιασμό της ανάπτυξης των εκτάσεων του παλαιού αεροδρομίου και των μη χρησιμοποιούμενων στρατιωτικών εγκαταστάσεων, σε απόλυτη συνάρτηση με τις ανάγκες της περιοχής άμεσης γειτνίασης, της Αλικαρνασσού, η οποία έχει υποστεί τις δυσμενείς επιπτώσεις από τη λειτουργία του επί δεκαετίες.

Παράλληλες διαδικασίες για παλαιό και νέο αεροδρόμιο

Η νέα ανάπτυξη θα κινείται και στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδιασμού για τη διαμόρφωση μιας νέας εικόνας για το Δήμο Ηρακλείου όπως πρόσφατα αποτυπώθηκε στο προγραμματικό πλαίσιο της δημοτικής μας κίνησης ΗΡΑΚΛΕΙΟ 3.7.5. Οι σχετικές διαδικασίες προετοιμασίας είναι σκόπιμο να κινηθούν παράλληλα με την φάση κατασκευής του νέου αεροδρομίου από τους αρμόδιους φορείς που είναι υπεύθυνοι για το σχεδιασμό της ανάπτυξης των αποδεσμευμένων εκτάσεων.

Η δημοτική κίνηση μας προτείνει την άμεση ανάθεση μελέτης για περιοχές ειδικών χωρικών παρεμβάσεων στην ευρύτερη ζώνη του αεροδρομίου έτσι ώστε να διασφαλιστεί η βιώσιμη, πράσινη ανάπτυξη στην περιοχή προς όφελος των κατοίκων».

Η υπογραφή παραχώρησης

Τη σύμβαση παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι υπέγραψαν ο υπουργός Υποδομών κ. Σπίρτζης και τα στελέχη της επενδυτικής κοινοπραξίας που έχουν συστήσει ο ελληνικός κατασκευαστικός Όμιλος ΤΕΡΝΑ και ο ινδικός κολοσσός GMR Airports Limited, παρουσία του δημάρχου Ζαχαρία Καλογεράκη και των αιρετών του Δήμου Μινώα Πεδιάδος, βουλευτών, περιφερειάρχη, αντιπεριφερειαρχών, δημάρχων, και εκπροσώπων των τουριστικών και παραγωγικών φορέων.

Η τελετή της υπογραφής έλαβε χώρα σε πανηγυρικό κλίμα στο Δημαρχείο Καστελίου. Όχι άδικα θα πει κανείς, εκ μέρους της κυβέρνησης, αφού υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης του έργου 16 χρόνια μετά την πρώτη κυβερνητική εξαγγελία και αφού μεσολάβησε όλα αυτά τα χρόνια ένα πρωτοφανές “γαϊτανάκι” εξαγγελιών από πλευράς πρωθυπουργών, υποψήφιων πρωθυπουργών και εκάστοτε υπουργών Υποδομών (ή ΥΠΕΧΩΔΕ ή Μεταφορών παλαιότερα).

Στο περιθώριο αυτής της σημαντικής μέρας όμως, υπήρξαν και αντιδράσεις από μερίδα πολιτών η οποία δεν επιθυμεί, για τους δικούς της λόγους, το αεροδρόμιο Καστελίου. Και αστυνομική δύναμη βρίσκεται στο χωριό όπου έπεσαν οι υπογραφές της σύμβασης.

Μάλιστα, από την εκδήλωση για τις υπογραφές παραχώρησης προκειμένου να δρομολογηθεί το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου δεν έλειψαν και τα… «παρατράγουδα».

Μετά το πέρας της ομιλίας του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, ένας κάτοικος του Δήμου Μινώα Πεδιάδος, συγκεκριμένα ο πρόεδρος της Κοινότητας του Ευαγγελισμού - «Μουχτάρο» Μηνάς Ανδρεαδάκης, ζήτησε από τον υπουργό να εκθέσει κάποια αιτήματα που έχει ο ίδιος και άλλοι συντοπίτες του αναφορικά με τις απαλλοτριώσεις.

Αφού ο κ. Σπίρτζης είπε κάποια τελευταία λόγια για τη μεγάλη σπουδαιότητα της Ινδίας η οποία θα τονώσει την ανάπτυξη της Ελλάδας, ο κ. Ανδρεαδάκης πήρε το λόγο.

Τα δύο ζητήματα που έθεσε ήταν να αλλάξουν οι τιμές στις απαλλοτριώσεις, αλλά και η καταβολή των αποζημιώσεων πριν ξεκινήσει το έργο… «διαφορετικά θα το εμποδίσουμε».  

16 χρόνια αναμονής για ένα έργο πνοής

Ήταν Νοέμβριος του 2003 όταν εξαγγέλθηκε για πρώτη φορά, από τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Βερελή τότε, επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, η δημιουργία νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι του Ηρακλείου.

Τον Φεβρουάριο του 2006, επί κυβέρνησης Ν.Δ., εξήγγειλε το έργο ο τότε υπουργός Μεταφορών Μιχάλης Λιάπης. Το 2009 είχε γίνει η εξαγγελία δημοπράτησής του από τον τότε υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιά. Τελικά η πρώτη απόπειρα δημοπράτησης έγινε το 2011 από τον πρώην υπουργό Υποδομών κ. Ραγκούση, που τελικά βγήκε άγονη λόγω μη συμμετοχής.

Σχόλια