Ηράκλειο

Η ώρα του αεροδρομίου Καστελίου - Υπογράφεται η σύμβαση παρουσία Σπίρτζη, Τέρνα & Ινδών Επενδυτών

Ημέρα ορόσημο για την Κρήτη - Έτσι θα είναι το αεροδρόμιο

Μια σημαντική ημέρα για την Κρήτη και ολόκληρη τη χώρα ξημερώνει σήμερα... Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και τα στελέχη της επενδυτικής κοινοπραξίας που έχουν συστήσει ο ελληνικός κατασκευαστικός Όμιλος ΤΕΡΝΑ και ο ινδικός κολοσσός GMR Airports Limited, παρουσία του δημάρχου Ζαχαρία Καλογεράκη και των αιρετών του Δήμου Μινώα Πεδιάδος, βουλευτών, περιφερειάρχη, αντιπεριφερειαρχών, δημάρχων, και εκπροσώπων των τουριστικών και παραγωγικών φορέων, θα υπογράψουν στις 12 το μεσημέρι στο Δημαρχείο Καστελίου τη σύμβαση παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι!

Οι σημερινές επίσημες υπογραφές για το Καστέλι θα πέσουν σε πανηγυρικό κλίμα. Όχι άδικα θα πει κανείς, εκ μέρους της κυβέρνησης, αφού θα υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης του έργου 16 χρόνια μετά την πρώτη κυβερνητική εξαγγελία και αφού μεσολάβησε όλα αυτά τα χρόνια ένα πρωτοφανές “γαϊτανάκι” εξαγγελιών από πλευράς πρωθυπουργών, υποψήφιων πρωθυπουργών και εκάστοτε υπουργών Υποδομών (ή ΥΠΕΧΩΔΕ ή Μεταφορών παλαιότερα).
Ήταν Νοέμβριος του 2003 όταν εξαγγέλθηκε για πρώτη φορά, από τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Βερελή τότε, επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, η δημιουργία νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι του Ηρακλείου.

Τον Φεβρουάριο του 2006, επί κυβέρνησης Ν.Δ., εξήγγειλε το έργο ο τότε υπουργός Μεταφορών Μιχάλης Λιάπης. Το 2009 είχε γίνει η εξαγγελία δημοπράτησής του από τον τότε υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιά. Τελικά η πρώτη απόπειρα δημοπράτησης έγινε το 2011 από τον πρώην υπουργό Υποδομών κ. Ραγκούση, που τελικά βγήκε άγονη λόγω μη συμμετοχής.

 

Το σχέδιο δημοπράτησής του επανήλθε το 2014 από τον πρώην υπουργό Υποδομών κ. Χρυσοχοΐδη, που μάλιστα έδωσε και ημερομηνία διαγωνισμού για τα τέλη του 2014.

Αναλαμβάνοντας η νέα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. και ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, μετέθεσαν την ημερομηνία δημοπράτησης εστιάζοντας στην αλλαγή των όρων του διαγωνισμού. Όντως οι όροι του διαγωνισμού άλλαξαν προς όφελος του Δημοσίου και τελικά το μεγάλο έργο δημοπρατήθηκε στα τέλη Οκτωβρίου του 2016.

Μετά από δυο χρόνια και κάτι φτάσαμε στη σημερινή ημέρα-ορόσημο με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης.

Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης επιλέχτηκε τελικά από το υπουργείο Υποδομών και την κυβέρνηση να γίνει επί κρητικού εδάφους και στο ίδιο το Καστέλι, για προφανείς, συμβολικούς λόγους. Η πανηγυρική τελετή έχει προγραμματιστεί για τις 12 το μεσημέρι στο Δημαρχείο Καστελίου.

Στη σχετική επίσημη ανακοίνωση-πρόσκληση του υπουργείου αναφέρεται: «Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, σας προσκαλεί στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του έργου “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης καθώς και μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών συνδέσεων αυτού”. Η τελετή υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη, και του παραχωρησιούχου “Ariadne Airport Group”, θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2019 (σ.σ. σήμερα), στις 12 το μεσημέρι, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου στο Δημαρχείο Καστελίου, στον Δήμο Μινώα Πεδιάδος».

Οι 4 που υπογράφουν

Τη σύμβαση παραχώρησης του έργου κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου Καστελίου και των συνοδών οδικών και άλλων έργων θα υπογράψουν 4 πρόσωπα και συγκεκριμένα οι:
1. Χρήστος Σπίρτζης, υπουργός Υποδομών & Μεταφορών.
2. Μιχάλης Γουρζής, πρόεδρος Δ.Σ. και διευθύνων σύμβουλος “Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.”.
3. Sidharath Kapur, executive director (εκτελεστικός διευθυντής) του ινδικού ομίλου GMR.
4. Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, μέλος Δ.Σ. ΤΕΡΝΑ Α.Ε.

Στην τελετή υπογραφής της σύμβασης θα παρευρίσκεται φυσικά πλήθος επισήμων και εκπροσώπων των τοπικών πολιτικών, αυτοδιοικητικών και θρησκευτικών Αρχών και φορέων.

Ανάμεσά τους υπάρχει και μια ελληνική παρουσία που ξεχωρίζει. Το “παρών” αναμένεται να δώσει και ο ισχυρός άνδρας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Γιώργος Περιστέρης.

Στη διάρκεια των ομιλιών και τοποθετήσεων θα υπάρχει ως σταθερό φόντο το σχετικό λόγκο-άποψη του νέου αεροδρομίου που δημοσιεύει σήμερα η “Ν.Κ.”, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες θα γίνουν και τα αποκαλυπτήρια της πλήρους μακέτας του νέου αεροδρομίου.

Μετά τις σημερινές υπογραφές στο Δημαρχείο Καστελίου, η σύμβαση παραχώρησης θα σταλεί προς επικύρωση στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Μόλις κυρωθεί η σύμβαση από τη Βουλή, θα συσταθεί και το 9μελές διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας που θα διαχειρίζεται το νέο αεροδρόμιο: εννεαμελές συμβούλιο διοίκησης, στο οποίο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, θα συμμετέχουν 4 εκπρόσωποι του Ελληνικού Δημοσίου, 4 εκπρόσωποι της επενδυτικής κοινοπραξίας της ΤΕΡΝΑ και της GMR και 1 πρόσωπο κοινής αποδοχής.

Οι Ινδοί

Το ενδιαφέρον σήμερα κεντρίζει ασφαλώς και η ινδική παρουσία. Τόσο ο εκτελεστικός διευθυντής του Ομίλου GMR, Sidharath Kapur, όσο και τα υπόλοιπα υψηλόβαθμα στελέχη της εταιρείας θα τραβήξουν αναμφίβολα τα βλέμματα...

Ο λόγος απλός. Το αεροδρόμιο Καστελίου δεν είναι απλώς το πρώτο έργο στο οποίο μπαίνουν οι Ινδοί σε επενδυτικό κονσόρτσιουμ στην Κρήτη ή στην Ελλάδα... Με το Καστέλι οι Ινδοί κάνουν την πρώτη εμφάνιση, το πρώτο “μπάσιμό” τους σε κονσόρτσιουμ επενδυτικό σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ως εκ τούτου μιλάμε για ένα σημαντικό ευρωπαϊκό γεγονός και είναι δεδομένο ότι οι Ινδοί έχουν ευρύτερα επενδυτικά πλάνα μετά το πρώτο αυτό “μπάσιμό” τους στην Ε.Ε. μέσω του νέου αεροδρομίου Καστελίου.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι οι Ινδοί του Ομίλου GMR προχώρησαν, σύμφωνα με πληροφορίες της “Ν.Κ.”, σε μια στρατηγική κίνηση, με την αύξηση του δικού τους ποσοστού συμμετοχής στο επενδυτικό πρότζεκτ του Καστελίου από 10% που ήταν αρχικά σε 40%! Η κίνηση αυτή αποτυπώνει το μεγάλο, στρατηγικό ενδιαφέρον του ινδικού ομίλου για το συγκεκριμένο έργο, αλλά και για την επενδυτική διείσδυσή τους στον ευρωπαϊκό χάρτη.

Δεν είναι επίσης τυχαίο ότι η ινδική αντιπροσωπία βρίσκεται, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, από προχθές στην Αθήνα και έχει μπαράζ επαφών με κυβερνητικά στελέχη, με στελέχη της αντιπολίτευσης, με εκπροσώπους της αγοράς αλλά και με στελέχη της Ε.Ε.

Τοπική κοινωνία

Με εξαιρετικό ενδιαφέρον αναμένουν η δημοτική Αρχή Μινώα Πεδιάδος, οι τοπικοί φορείς και η τοπική κοινωνία το τι θα ειπωθεί σήμερα από πλευράς υπουργού Υποδομών και αναδόχου παραχωρησιούχου για ζητήματα που “καίνε” την περιοχή, όπως είναι αυτά των αποζημιώσεων των απαλλοτριώσεων, των προσλήψεων, των αντισταθμιστικών ωφελημάτων, των συνοδών έργων κ.τ.λ.

Θυμίζουμε ότι κατά την προ ολίγου καιρού συνάντηση με τον δήμαρχο, που τους έθεσε με έμφαση το ζήτημα των προσλήψεων και την ανάγκη, όπως υπογράμμισε, να δοθεί η δέουσα βαρύτητα στο κριτήριο της εντοπιότητας, οι εκπρόσωποι της ΤΕΡΝΑ είχαν διαβεβαιώσει πως θα γίνει μια ιεράρχηση με γνώμονα την εντοπιότητα. Σημείωσαν, μάλιστα, πως θα δοθεί προτεραιότητα στους κατοίκους της περιοχής που θα χάσουν τις περιουσίες τους λόγω των αναγκαίων απαλλοτριώσεων. Για να δούμε τι θα ειπωθεί σήμερα..!

Τι θα θέσει ο δήμαρχος - Οι τρεις σημαντικές παρακαταθήκες

Ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος, στην τοποθέτηση-ομιλία του στη σημερινή τελετή, είναι δεδομένο ότι θα θέσει εμφατικά το διεκδικητικό πλαίσιο που έχει χαράξει το Δημοτικό Συμβούλιο.

Ο Ζαχαρίας Καλογεράκης αναμένεται να υπογραμμίσει ότι στόχος της δημοτικής Αρχής, από την πρώτη κιόλας μέρα ανάληψης των καθηκόντων της, ήταν και παραμένει, μέσα από συγκεκριμένο σχέδιο διεκδικήσεων και παρεμβάσεων, η αύξηση των θετικών και η μείωση των αρνητικών επιπτώσεων από την κατασκευή και λειτουργία του νέου αεροδρομίου.

Ως γνωστόν, μετά από διεκδικήσεις-πιέσεις ο Δήμος Μινώα Πεδιάδος έχει καταφέρει να κατοχυρώσει 3 σημαντικές παρακαταθήκες:
* Το 2% επί των ακαθάριστων εσόδων εκ των οποίων το 1% απευθείας στον Δήμο Μινώα Πεδιάδας και άλλο 1% για έργα και κοινωνικές δράσεις υπερτοπικής εμβέλειας στο σύνολο των όμορων δήμων.
* Τη δημιουργία εκθεσιακού συνεδριακού κέντρου.
* Τον μεγαλύτερο κοινωνικό έλεγχο και συμμετοχή του Δημοσίου.

Από εκεί και πέρα ο δήμαρχος αναμένεται να θέσει εκ νέου στο τραπέζι το ζήτημα των παραπόνων που υπάρχουν για το ύψος των αποζημιώσεων των απαλλοτριωμένων περιουσιών.

Θα υπενθυμίσει τις πολιτικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης και προσωπικά του Χρήστου Σπίρτζη, ζητώντας να δοθεί η δυνατότητα στους πολίτες που θα μείνουν ακτήμονες να μπορέσουν να αντικαταστήσουν με βάση το ύψος της αποζημίωσης τις περιουσίες τους.

Εμφατικά αναμένεται να βάλει ο Ζαχαρίας Καλογεράκης και το ζήτημα με το τοπικό χωροταξικό σχέδιο της περιοχής. Θα ζητήσει να κλείσει η χρηματοδότηση της σχετικής μελέτης, με βάση και τη σχετική δέσμευση του υπουργού Περιβάλλοντος-Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη ότι ο Δήμος Μινώα Πεδιάδας θα αποτελέσει τον πρώτο δήμο στη χώρα ο οποίος θα χρηματοδοτηθεί για να εκπονήσει το τοπικό χωροταξικό του σχέδιο.

Να μη γίνει το “Ν. Καζαντζάκης” νέο Ελληνικό

Μια βασική παράμετρος του κεφαλαίου που λέγεται “νέο αεροδρόμιο Καστελίου” είναι το τι μέλλει γενέσθαι με το υπάρχον αεροδρόμιο. Και αυτή είναι μια παράμετρος στην οποία αναμένεται να σταθεί σήμερα ο υπουργός Υποδομών. Ο Χρήστος Σπίρτζης, όπως το είχε κάνει και προ μηνών φιλοξενούμενος στην εκπομπή “Αντιθέσεις” της “ΚΡΗΤΗ ΤV” και στον Γιώργο Σαχίνη, αναμένεται να θέσει το θέμα αξιοποίησης του “Ν. Καζαντζάκης” όταν αυτό κλείσει, με την έναρξη λειτουργίας του αεροδρομίου Καστελίου, ως μια μεγάλη πρόκληση για όλους - υπουργείο, Αυτοδιοίκηση και τοπικούς φορείς. Μια πρόκληση μάλιστα με ευρύτερες διαστάσεις, αφού, όπως αναμένεται να πει ο Χρήστος Σπίρτζης, το πλάνο αξιοποίησης δε θα πρέπει να περιορίζεται μονάχα στην έκταση του αεροδρομίου, αλλά και στις γειτονικές εκτάσεις της ΣΕΑΠ, της 126 Σμηναρχίας Μάχης και των παλιών ανενεργών, εδώ και χρόνια, στρατοπέδων προς την πλευρά του Καρτερού.

Στο τραπέζι εδώ και χρόνια υπάρχει από πλευράς Δήμου Ηρακλείου η παραχώρηση σημαντικών εκτάσεων εντός των στρατιωτικών αυτών χώρων που πλαισιώνουν ως μια ενιαία ενότητα το αεροδρόμιο και τις φυλακές της Νέας Αλικαρνασσού.

Αν το δει κανείς από τη σκοπιά αυτή, μιας ενιαίας ενότητας που δίνει άλλες δυνατότητες χωροταξικής, οικιστικής και επενδυτικής ανάπτυξης, με νέα δεδομένα και από πλευράς πολεοδομικής, από πλευράς συντελεστών δόμησης, μιλάμε για τη μεγαλύτερη πρόκληση των επόμενων δεκαετιών για κυβέρνηση και τοπικούς φορείς.

Σχόλια