Ηράκλειο

Ξεκινούν την Δευτέρα οι εκπτώσεις

Μικροί τζίροι στα καταστήματα του Ηρακλείου τις γιορτές - Τη Δευτέρα ξεκινούν οι εκπτώσεις

Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι κυμάνθηκε η κίνηση και κατά συνέπεια ο τζίρος στα ταμεία των εμπορικών καταστημάτων της Κρήτης τις φετινές εορταστικές ημέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Με δεδομένο ότι η ρευστότητα και η οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών δεν έχει αλλάξει, οπότε και τα τελευταία χρόνια η αγοραστική τους δυνατότητα είναι περιορισμένη σε πολύ μεγάλο βαθμό, ώθηση για αγορές έδωσαν ξεκάθαρα οι ανάγκες για το γιορτινό τραπέζι, οι ανάγκες των παιδιών και η προσπάθεια των γονιών να τους τις καλύψουν, όπως επίσης και οι ανάγκες για την αγορά δώρων στους εορτάζοντες αλλά και στους συγγενείς και φίλους, όπως προστάζει το έθιμο των ημερών.

Τα καλά, ωστόσο, νέα είναι ότι την ερχόμενη Δευτέρα 14 Ιανουαρίου ξεκινούν οι χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες και θα διαρκέσουν μέχρι και τις 28 Φεβρουαρίου, ενώ την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων, δηλαδή στις 20 Ιανουαρίου, προβλέπεται προαιρετική και όχι υποχρεωτική λειτουργία των καταστημάτων, με προτεινόμενο ωράριο 11 π.μ.-7 μ.μ. Σημειώνεται δε πως οι ώρες λειτουργίας των καταστημάτων στην Κρήτη αλλά και σε όλη τη χώρα έχουν επιστρέψει στους κανονικούς τους ρυθμούς μετά το πέρας του εορταστικού ωραρίου των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Σχολιάζοντας την κίνηση στα καταστήματα και τη γεύση που άφησε στους εμπόρους του νησιού, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου και πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης κ. Μανόλης Κουμαντάκης τόνισε ότι «στο Ηράκλειο και στην Κρήτη γενικότερα μπορούμε να πούμε πως τα αποτελέσματα από την αγοραστική κίνηση τις ημέρες των εορτών δείχνουν ότι είμαστε στα ίδια με πέρυσι επίπεδα. Γνωρίζοντας πως οι οικονομικές συνθήκες των καταναλωτών δεν είναι και οι καλύτερες, μπορούμε να πούμε πως είμαστε ικανοποιημένοι. Τα τελευταία τρία χρόνια, τόσο η κίνηση της αγοράς τις γιορτές όσο και την περίοδο των εκπτώσεων βρίσκεται σε μια διαρκή πτώση και δυστυχώς δε βλέπουμε να υπάρχει καμία προοπτική αλλαγής της όλης αυτής κατάστασης. Το μόνο που βοήθησε φέτος ήταν κάποιες - προεκλογικές - επιδοτήσεις που δόθηκαν και μπόρεσε ο κόσμος λίγο να ανασάνει και να προχωρήσει σε αγορές, δίνοντας κυρίως προτεραιότητα στις ανάγκες των παιδιών σε είδη ένδυσης και υπόδησης, ενώ καλά κάπως κινήθηκαν τα είδη δώρων και παιχνιδιών. Σειρά τώρα έχουν οι εκπτώσεις».

Από 10 έως 20% η πτώση του τζίρου στην υπόλοιπη Ελλάδα

Στην υπόλοιπη χώρα τώρα, χαμηλότερα από πέρυσι κινήθηκε ο τζίρος στη μία από τις δύο επιχειρήσεις στην περίοδο των Χριστουγέννων, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, ενώ στη μία από τις τρεις παρέμεινε σταθερός και στη μία από τις πέντε επιχειρήσεις πραγματοποιήθηκαν υψηλότερες πωλήσεις σε σύγκριση με πέρυσι. Αναλυτικότερα, χαμηλότερος ήταν ο χριστουγεννιάτικος τζίρος για τις μισές επιχειρήσεις, το 51%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό του 2017, το οποίο ήταν 42% (με μειώσεις της τάξης του 10%-20%).

Ο κλάδος που επλήγη περισσότερο είναι η ένδυση/υπόδηση, ενώ αυτός των τροφίμων και ποτών είχε τις μικρότερες απώλειες. Αύξηση στις πωλήσεις κατέγραψε μόλις το 18% των επιχειρήσεων. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 24% για όσες επιχειρήσεις απασχολούν μισθωτή εργασία και σε 28,6% για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις.

Δηλαδή, όπως σημειώνεται, περισσότερο χαμένοι ήταν οι αυτοαπασχολούμενοι έμποροι και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις, αλλά σημαντικές διαφοροποιήσεις παρουσιάστηκαν και μεταξύ των πολύ μεγάλων επιχειρήσεων που βρίσκονται στις εμπορικές πιάτσες, και οι οποίες συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο μερίδιο του τζίρου. Ωστόσο, υπογραμμίζεται ότι, εάν κάποιος εξετάσει τη γεωγραφική περιοχή στην οποία δραστηριοποιείται η επιχείρηση, υπάρχουν διαφοροποιήσεις. Έτσι, στην Αττική και στη Νότια Ελλάδα περισσότερες επιχειρήσεις πήγαν καλύτερα σε σύγκριση με τη Βόρεια ή την Κεντρική Ελλάδα.

Ακόμη, όπως σημειώνεται, την υποτονική σε τζίρο έναρξη της εορταστικής περιόδου ακολούθησε η πολύ έντονη αγοραστική κίνηση των τελευταίων ημερών. Έτσι, φαίνεται ότι η καλύτερη περίοδος των εορτών από άποψη αγοραστικής κίνησης ήταν η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα (45%), ενώ για ένα σημαντικό ποσοστό (32%) η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι από το σύνολο των εμπορευμάτων που προσφέρουν οι εμπορικές επιχειρήσεις, τα πιο φθηνά φαίνεται να κινήθηκαν περισσότερο (47%) σε αντίθεση με τα πιο ακριβά. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το εύρημα του τρόπου κάλυψης των αναγκών σε προσωπικό. Η πλειοψηφία, το 74,5%, αναγκάστηκε να καλύψει το ίδιο το διευρυμένο ωράριο και 22,3% επέλεξαν να διευρύνουν το ωράριο των μισθωτών τους.

Σχεδόν οι 4 στους 10 επιχειρηματίες πραγματοποίησαν προσφορές στα καταστήματά τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ποσοστό μειωμένο σε σχέση με πέρυσι, ενώ από τις επιχειρήσεις που δήλωσαν ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν σε σύγκριση με την περυσινή χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο, το 15% είχε πτώση έως και 10%, ενώ οι περισσότερες επιχειρήσεις (45%) είχαν μείωση από 11%-20%. Τέλος, ποσοστό 17% κατέγραψε μείωση στις πωλήσεις του άνω του 41%, ενώ τα 3⁄4 των επιχειρήσεων φαίνεται ότι κατάφεραν να καλύψουν τις φορολογικές υποχρεώσεις τους.

Σχόλια