Στα άδυτα του αμφιλεγόμενου ΟΕΥ

Ηράκλειο
Στα άδυτα του αμφιλεγόμενου ΟΕΥ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τώρα η “μπάλα” του νεογέννητου Οργανισμού στην εξέδρα... ή αλλιώς στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο!

Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Παρασκευής 21 Δεκεμβρίου ψηφίστηκε ο Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας (OEY) του Δήμου Ηρακλείου, που αφορά τις αρμοδιότητες των διαφόρων τμημάτων, τις ειδικότητες και τον τρόπο επιλογής των προϊσταμένων που θα καταλάβουν θέσεις ευθύνης, κ.ά.

Αποκλειστικά υπεύθυνος εμφανίστηκε ο αντιδήμαρχος Προσωπικού, για τον οποίο τα “φίλια” μέσα αμέσως έσπευσαν να μας πουν ότι ήταν και «στοίχημα ζωής»!

Μια δημοτική Αρχή που έκανε τη μεγαλύτερη θητεία απ’ όλες τις άλλες, 5 χρόνια (!!!), έφτασε στο τέλος της για να μας ανακοινώσει έναν Οργανισμό που το πρόπλασμά του το βρήκε έτοιμο, από τους προηγούμενους.

Αναζητήσαμε τη νομοθεσία. Απευθυνθήκαμε σε συνδικαλιστές, εκπροσώπους των εργαζομένων στον Δήμο Ηρακλείου, αλλά και Δήμων της ενδοχώρας του νομού μας, οι οποίοι μας έδωσαν κατατοπιστικές απαντήσεις που αναδεικνύουν αθέατες μέχρι τώρα πλευρές.

Αυτό που μας ζήτησαν είναι εχεμύθεια. Γιατί άραγε; Μήπως από τον φόβο των συνεπειών της στοχοποίησης από τη διοίκηση Λαμπρινού;

Παραθέτουμε, για καλύτερη κατανόηση, τα συμπεράσματα από το ρεπορτάζ στο παρακάτω κείμενο, με τη μορφή ερωτημάτων και απαντήσεων:

1. Ο ΟΕΥ που ψηφίστηκε πότε θα αρχίσει να εφαρμόζεται ως απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου;

Ο οδικός χάρτης του ΟΕΥ, για να χρησιμοποιήσουμε τη φρασεολογία της εποχής, έχει ως πρώτη στάση το Υπηρεσιακό Συμβούλιο Εργαζομένων ΟΤΑ Ν. Ηρακλείου. Εκεί πρέπει να εγκριθεί ως προς τη νομιμότητά του. Η απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου είναι δεσμευτική.

Η εύκολη οδός είναι να εγκριθεί και να σταλεί στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης. Εφόσον εγκριθεί και εκεί, στέλνεται για δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Μετά τη δημοσίευση στο ΦΕΚ, αρχίζει η ισχύς του. Επειδή έχουμε δημοτικές εκλογές τον Μάιο, ουσιαστικά στην καλύτερη περίπτωση θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι διατάξεις του από τον Σεπτέμβριο του 2019, από την επόμενη δημοτική περίοδο.

Εφόσον, για όποιους λόγους, δεν εγκριθεί στην επόμενη συνεδρίαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, που μπορεί να γίνει μόνο την Πέμπτη 27 ή την Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου, τελευταία εργάσιμη ημέρα του χρόνου και της θητείας του Υπηρεσιακού Συμβουλίου με τη σημερινή του σύνθεση, θα επιστραφεί στον Δήμο Ηρακλείου προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα θέματα που έκαναν αδύνατη την έγκρισή του.

Να τονιστεί ότι η Τρίτη και η Τέταρτη, λόγω Χριστουγέννων, είναι επίσημα αργίες.

2. Είναι αλήθεια ότι έγινε πολύχρονη διαβούλευση για τον ΟΕΥ στον Δήμο, όπως ειπώθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο;

Ανεξάρτητα από τα λεχθέντα από τον εισηγητή αντιδήμαρχο, οι δημοτικοί υπάλληλοι δεν κλήθηκαν να συμμετάσχουν σε καμιά διαβούλευση του ΟΕΥ.

Ζητήθηκε υπηρεσιακά οι εργαζόμενοι να διατυπώσουν προτάσεις αποκλειστικά για τα τμήματά τους, για τις αρμοδιότητες που προτείνονταν. Δε ζητήθηκε ποτέ οι εργαζόμενοι να διατυπώσουν προτάσεις για άλλα τμήματα, ούτε έμαθαν ποτέ τι αρμοδιότητες προτείνονταν γι’ αυτά.

Ποτέ δε ζητήθηκε οι εργαζόμενοι να εκφράσουν άποψη για τη διαδικασία επιλογής προϊσταμένων. Ζητήθηκε μονάχα η άποψή τους για ποιες ειδικότητες πρέπει να έχουν οι υποψήφιοι προϊστάμενοι στο τμήμα τους, χωρίς να μπορούν να διατυπώσουν άποψη για τα δεκάδες άλλα τμήματα.

Ποτέ δεν έγινε καμιά συζήτηση για την αύξηση των θέσεων ανά ειδικότητα, ούτε σε ποια τμήματα θα γίνει η κατανομή.

Σε μια κουβέντα, όπως η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, οι αναφερόμενες έννοιες είναι σχετικές και το περιεχόμενό τους διαμορφώνεται ανάλογα με την οπτική γωνιά που τις βλέπει ο καθένας. Ο εισηγητής αντιδήμαρχος ανέφερε πολλές φορές ότι έγινε διαβούλευση. Σεβαστή η άποψή του, αφού αυτό πιστεύει ότι έγινε, θεωρώντας ως διαβούλευση τις απαντήσεις των προϊσταμένων στα ερωτηματολόγια, στο πλαίσιο της διαδικασίας που οργάνωσε.

3. Τι έχει γίνει με τους διορισμούς των προϊσταμένων τα τελευταία χρόνια στον Δήμο Ηρακλείου;

Εδώ και 6 χρόνια υπάρχει στον νέο καλλικρατικό Δήμο Ηρακλείου Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας, που προβλέπει όλες τις διαδικασίες. Επίσης, υπάρχει και η σχετική υποχρέωση προκήρυξης της κρίσης προϊσταμένων από τη νομοθεσία.

Η κατάσταση που επικρατεί την τρέχουσα δημοτική περίοδο, με διορισμένους στο σύνολό τους τούς υπαλλήλους που κατέχουν θέσεις ευθύνης, τους προϊσταμένους τμημάτων, δεν επιτρέπει στη δημοτική Αρχή να εμφανίζεται ως τιμητής της νομιμότητας, της ισότητας, της αξιοκρατίας και της διαφάνειας, αφού στα τέσσερα χρόνια της θητείας της αρνείται πεισματικά να προχωρήσει τις νόμιμες διαδικασίες προκήρυξης, κρίσης από το Υπηρεσιακό και τοποθέτησης των επιλεγέντων στις θέσεις ευθύνης, ως προϊσταμένων τμημάτων, όπως έχει νομοθετημένη υποχρέωση.

Όλες οι θέσεις ευθύνης στα τμήματα κατέχονται αποκλειστικά από υπαλλήλους της δικής της επιλογής, χωρίς τη νόμιμη κρίση.

Στην άποψη «μα δεν μπορώ να επιλέγω για συνεργάτες στις θέσεις ευθύνης τούς καλύτερους υπαλλήλους, για να έχω αποτελέσματα» υπάρχει μόνο μία απάντηση.

ΟΧΙ, ο νομοθέτης αποφάσισε ότι η επιλογή αυτή είναι αποκλειστικά ευθύνη του Υπηρεσιακού Συμβουλίου Εργαζομένων, με κρίση των προσόντων τους, με μοριοδότηση και όχι της εκάστοτε δημοτικής Αρχής.

Η αναφορά στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου για δήθεν εγκύκλιο που απαγορεύει έως σήμερα τις κρίσεις δεν ανταποκρίνεται στην αλήθεια και διαστρεβλώνει την πραγματικότητα.

Η εγκύκλιος αφορούσε μια περιορισμένη χρονική περίοδο λίγων μηνών, το πρώτο εξάμηνο του 2016, που είχε ανασταλεί η λειτουργία των Υπηρεσιακών Συμβουλίων με υπουργική απόφαση.

Τρία Υπηρεσιακά Συμβούλια έχουν περάσει στη διάρκεια της θητείας της δημοτικής Αρχής, το 2019 αρχίζει η θητεία του τέταρτου και ακόμα οι εργαζόμενοι στον Δήμο Ηρακλείου περιμένουν την προκήρυξη για τη διεξαγωγή κρίσεων.

Βέβαια, η επιλογή της τακτικής του διορισμού από τη διοίκηση Λαμπρινού εντάσσεται και στην πανάρχαια στρατηγική του “διαίρει και βασίλευε”.

Βάζεις στην αντιπαράθεση τους εργαζόμενους, για να τους έχεις χωρίς φανερές αντιδράσεις, με την προσμονή από μέρους τους ότι ίσως θα έρθει και η δικιά τους σειρά να ενταχθούν στους αρεστούς για διορισμό.

4. Τι κερδίζει ένας μη νόμιμα διορισμένος υπάλληλος σε θέση ευθύνης;

Ο μη νόμιμος διορισμός σε θέση ευθύνης προσδίδει στον υπάλληλο δύο πράγματα: Αρχικά ένα επίδομα 290 ευρώ επιπλέον στον μισθό του, που συμπεριλαμβάνεται και στις συντάξιμες αποδοχές, δηλαδή στον υπολογισμό της σύνταξης, και δευτερεύοντος επιπλέον του προσφέρει μόρια που θα είναι χρήσιμα στην περίπτωση που έρθει η ώρα για κρίσεις.

Έτσι, μια μη νόμιμη τοποθέτηση αλλοιώνει τη νομοθετημένη μοριοδότηση και προικοδοτεί άδικα τους αρεστούς της διοίκησης έναντι των άλλων συναδέλφων τους.

5. Είναι συνηθισμένο στους Δήμους του νομού Ηρακλείου να υπάρχουν μόνο διορισμένοι προϊστάμενοι;

Ο Δήμος Ηρακλείου έχει, δυστυχώς, μια ΑΡΝΗΤΙΚΗ πρωτιά στο θέμα αυτό. Είναι ίσως ο μοναδικός καλλικρατικός Δήμος στον ν. Ηρακλείου και στην Κρήτη που εξακολουθεί, παράνομα και καταχρηστικά από το 2011 που εφαρμόστηκε το πρόγραμμα “Καλλικράτης”, να μην έχει προχωρήσει, όπως προβλέπεται νομοθετικά, στην προκήρυξη των θέσεων προϊσταμένων, αλλά έχει αποκλειστικά σε όλες τις θέσεις ευθύνης τμημάτων υπαλλήλους διορισμένους από τη διοίκηση, αντί κριμένους από το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο, βάσει των προσόντων τους.

Είναι άλλο ο έκτακτος διορισμός σε θέση ευθύνης για προσωρινή αναπλήρωση λόγω συνταξιοδότησης ή μετάταξης προϊσταμένου και η παράλληλη προκήρυξη της θέσης, και άλλο να ακολουθείται αποκλειστικά η μέθοδος του διορισμού για την πλήρωση όλων των θέσεων προϊσταμένων τμημάτων, χωρίς μάλιστα να έχει γίνει καμιά προκήρυξη των θέσεων μέχρι σήμερα.

Να μην ξεχνάμε ακόμα ότι η τελευταία προκήρυξη για κρίση και τοποθέτηση προϊσταμένων τμημάτων στον καποδιστριακό Δήμο Ηρακλείου έγινε το 2004!

Θετικό είναι βέβαια ότι η προηγουμένη δημοτική Αρχή ξεκίνησε το 2013, ένα χρόνο πριν τη λήξη της θητείας της, τη διαδικασία κρίσης για τις 10 περίπου θέσεις διευθυντών, για να μπορέσει η σημερινή δημοτική Αρχή να κάνει νόμιμες τοποθετήσεις διευθυντών ένα χρόνο μετά.

Να επισημάνουμε ότι, ακόμα κι αν σήμερα αρχίσει η διαδικασία, με την έκδοση σχετικής προκήρυξης δε θα μπορέσει, λόγω των επικείμενων δημοτικών εκλογών, να ολοκληρωθεί και να τοποθετηθούν νόμιμα οι δεκάδες προϊστάμενοι τμημάτων εντός του 2019. Βαδίζουμε, δηλαδή, για νόμιμη τοποθέτηση προϊσταμένων στον Δήμο Ηρακλείου, από το 2020 και βλέπουμε.

6. Πώς αντιμετωπίζει η κοινωνία τη στάση του δημάρχου και του αντιδημάρχου Προσωπικού στον Δήμο Ηρακλείου;

«Η αρχή της αριστείας δεν είναι μόνο αρχή προόδου, αλλά είναι μια βαθιά δημοκρατική αρχή, γιατί επιτρέπει... να αναδειχτούν άνθρωποι πέρα από τις οικονομικές τους δυνατότητες και την κοινωνική τους καταγωγή...», ανέφερε ο πρόεδρος της Δημοκρατίας πριν λίγο καιρό.

Για μια οκταετία παραβιάζεται η αρχή της αριστείας και τα δημοκρατικά δικαιώματα των εργαζομένων, και κανένα στέλεχος της διοίκησης Λαμπρινού δεν αισθάνεται την ανάγκη τουλάχιστον να απολογηθεί απέναντι στους υπαλλήλους του Δήμου Ηρακλείου. Έστω με μια συγνώμη.

Το βλέπουμε να συμβαίνει και το εμφανίζουν ως κάτι φυσιολογικό, επειδή απλά αυτή είναι η επιλογή του αντιδημάρχου Προσωπικού ή μήπως του ίδιου του δημάρχου;

Αν το φαινόμενο της ύπαρξης αποκλειστικά διορισμένων προϊσταμένων στα τμήματα του Δήμου Ηρακλείου για το μεγάλο χρονικό διάστημα, μιας οκταετίας περίπου, σηματοδοτεί ένα σοβαρό έλλειμμα δημοκρατικής λειτουργίας του αυτοδιοικητικού θεσμού, τότε ποιος και πού άραγε, εκτός από τους αιρετούς συνδικαλιστές των εργαζομένων, αλλά και τους αιρετούς της Αυτοδιοίκησης μέσω του Δημοτικού Συμβουλίου, θα υπερασπιστεί το συνταγματικό δικαιώματα της δυνατότητας ίσης και αξιοκρατικής κρίσης των εργαζομένων στον Δήμο Ηρακλείου για την ανάληψη μιας θέσης ευθύνης;

Μήπως στα δικαστήρια; Για παράβαση καθήκοντος; Εκεί θα πρέπει να καταφεύγουν οι εργαζόμενοι; Εκεί θα τους οδηγήσει ο πολιτικός πολιτισμός της διοίκησης Λαμπρινού;

Γιατί άραγε η συντονίστρια της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, ως κατά νόμο υπεύθυνη, δεν έχει προβεί στη λήψη των προβλεπόμενων πειθαρχικών μέτρων για παράβαση καθήκοντος, στους κατά νόμο υπεύθυνους λόγω των αρμοδιοτήτων τους δημοτικούς άρχοντες, για την πολύχρονη προαναφερόμενη εκτροπή από τη νομιμότητα;

Η κοινωνία του Ηρακλείου, οι διανοούμενοι της πόλης, τα επιστημονικά και επαγγελματικά σωματεία που προσήλθαν, και όχι μόνο, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ηρακλείου, πώς αντιμετωπίζουν αυτήν την πρακτική, που μειώνει τους επιστήμονες-μέλη τους στον 4ο σε πληθυσμό δήμο της χώρας;

Οι σεβαστές και αξιότιμες φίλες και φίλοι, οι προσωπικότητες της πόλης μας, οι πολιτικές δυνάμεις, που στηρίζουν (και καλώς, κατά τη γνώμη τους) τη διοίκηση Λαμπρινού, νιώθουν δικαιωμένοι από αυτές τις επιλογές;

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News