Ηράκλειο

Ανδρομέδα: Ξεκίνησε η δίκη για το πλοίο – «βόμβα» που τρομοκράτησε το Ηράκλειο

Το πλοίο είχε "πιαστεί" νότια της Κρήτης με 400 τόνους εκρηκτικά

Στις δικαστικές αίθουσες αναβίωσε χθες η υπόθεση του φορτηγού πλοίου “Ανδρομέδα”, το οποίο στις αρχές του έτους είχε εντοπιστεί βόρεια της Κρήτης, μεταφέροντας τουλάχιστον 400 τόνους εκρηκτικών υλών.

Η εκδίκαση της πολύκροτης υπόθεσης, που είχε προκαλέσει τον Ιανουάριο του 2018 σάλο στην Κρήτη αλλά και το πανελλήνιο, ξεκίνησε χθες. Ωστόσο, μετά την κατάθεση ενός λιμενικού, η δίκη διεκόπη και θα συνεχιστεί στις 25 Οκτωβρίου.

Τόσο το πλήρωμα του πλοίου, όσο και ο φερόμενος πλοιοκτήτης κατηγορούνται ότι είχαν σκοπό να μεταφέρουν το... εκρηκτικό φορτίο στη Μισράτα της Λιβύης, κατά παράβαση του εμπάργκο αναφορικά με την πώληση όπλων που έχει επιβάλει ο ΟΗΕ στη χώρα της Βόρειας Αφρικής.

Η πολύκροτη δίκη ξεκίνησε χθες στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Πειραιά: Στο εδώλιο του δικαστηρίου κάθισε το πλήρωμα του “Ανδρομέδα”, αλλά και ο φερόμενος πλοιοκτήτης. Η εκδίκαση της υπόθεσης ξεκίνησε τελικά λίγο μετά τις 11 το πρωί.

Ειδικότερα, η ακροαματική διαδικασία ξεκίνησε με την κατάθεση στελέχους του Λιμενικού Σώματος. Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κατάθεσης του εν λόγω λιμενικού, η Έδρα διέκοψε τη συνεδρίαση, η οποία θα συνεχιστεί την Πέμπτη 25 Οκτωβρίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στη δικογραφία της υπόθεσης, το “Ανδρομέδα” είχε φορτώσει εκρηκτικά και πυροκροτητές στη Μερσίνη της Τουρκίας, ενώ προορισμός του πλοίου φέρεται να ήταν το Τζιμπουτί. Σύμφωνα, πάντως, με τα επίσημα παραστατικά που είχαν βρεθεί, τελικός παραλήπτης του φορτίου ήταν εταιρεία εξορύξεων στην Αιθιοπία.

 

«Παρατυπίες στις έρευνες των Αρχών»

Με αφορμή την έναρξη της πολύκροτης δίκης, οι δικηγόροι των κατηγορουμένων προέβησαν χθες σε δηλώσεις. Μεταξύ άλλων ο συνήγορος υπεράσπισης του Έλληνα πλοιοκτήτη υποστήριξε ότι δεν προκύπτει από κανένα στοιχείο ότι το πλοίο σκόπευε να μεταβεί στη Λιβύη. Ειδικότερα, ο συνήγορος υπεράσπισης του πλοιοκτήτη, Χρήστος Τσιμπουράκης, τόνισε πως ο πελάτης του αρνείται όλες τις κατηγορίες.

«Το φορτίο ήταν πλήρως νόμιμο. Ποτέ το καράβι δεν πήγε στη Λιβύη, δεν προκύπτει από κανένα στοιχείο ότι σκοπός του καραβιού ήταν αυτός ο προορισμός. Η επιθεώρηση, όπως έγινε από το Λιμενικό, είναι εντελώς παράτυπη και δεν υπακούει σε καμία νομοθεσία, είτε ελληνική είτε ευρωπαϊκή οδηγία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσιμπουράκης.

Με τη σειρά του ο δικηγόρος του καπετάνιου και του υποπλοιάρχου του “Ανδρομέδα” έκανε - και αυτός - λόγο για παρατυπίες που φέρονται να έγιναν από τις Αρχές στο πλαίσιο των ερευνών στο πλοίο.

Συγκεκριμένα, ο Δημήτρης Αγγελάκος, συνήγορος του καπετάνιου και του υποπλοίαρχου, αμφότεροι ουκρανικής καταγωγής, ανέφερε ότι «ακόμα και εάν θέλανε να πάνε στη Μισράτα (Λιβύη), το αδίκημα τελείται όταν πας, ή όταν αποπειραθείς να πας. Εδώ δεν είχαμε καν απόπειρα.

Ερωτήθηκαν οι κατηγορούμενοι από τις λιμενικές Αρχές σχετικά με την πορεία και το είδος του φορτίου. Αυτές οι καταθέσεις που δόθηκαν από τους δύο πελάτες μου, ως καταθέσεις μάρτυρα και όχι ως κατηγορουμένων, δόθηκαν χωρίς να διαπιστωθεί εάν γνωρίζουν αγγλική γλώσσα, εάν ο διερμηνέας προέρχεται από την προβλεπόμενη λίστα. Σας αποκαλύπτω ότι ο διερμηνέας είναι αξιωματικός του Ναυτικού, όχι κάποιο ουδέτερο πρόσωπο».

Από την πλευρά του, ο Γιάννης Γλύκας, συνήγορος των πέντε - ινδικής καταγωγής - μελών του πληρώματος, τόνισε πως είναι βέβαιη η αθωότητα των εντολέων του. «Για ένα ούτως ή άλλως αθώο πλήρωμα - γιατί δεν έχει καμία σχέση με τον καθορισμό του πλου του πλοίου και σε οποιαδήποτε συμφωνία όσον αφορά τα μεταφερόμενα - αναδείχθηκε σήμερα, την πρώτη ημέρα της εκδίκασης, ότι σε καμία περίπτωση δεν υπήρχε σκοπός εφοδιασμού με εκρηκτικές ύλες, οποιασδήποτε ένοπλης ομάδας στη Λιβύη, αλλά και ότι σε καμία περίπτωση δεν υπήρχε διακινδύνευση των θαλάσσιων μεταφορών. Πιστεύουμε ακράδαντα στην αθώωση όλου του πληρώματος», επισήμανε σε δηλώσεις του ο κ. Γλύκας.

 

Το χρονικό

Η πολύκροτη υπόθεση είχε έρθει στο φως της δημοσιότητας στις αρχές του 2018. Αρχικά, το “Ανδρομέδα” προσέγγισε τις νότιες ακτές της Κρήτης. Συγκεκριμένα, το “Ανδρομέδα” προσέγγισε τη θαλάσσια περιοχή των Καλών Λιμένων. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, δεν επετράπη στο πλοίο ο κατάπλους.

Ωστόσο, αυτό που έστρεψε τα μάτια των διωκτικών Αρχών στο “Ανδρομέδα” φαίνεται να ήταν το γεγονός ότι ο καπετάνιος αποφάσισε να κινηθεί αρχικά προς τα ανατολικά και στη συνέχεια βόρεια και δυτικά, χωρίς πάντως να έχει λάβει τη σχετική άδεια από τις λιμενικές Αρχές.

Τελικά, το πλοίο εντοπίστηκε στα ανοικτά του Αγίου Νικολάου: Το πλοίο εγκλωβίστηκε από σκάφη του Λιμενικού Σώματος, κι εν συνεχεία, τις μεσημβρινές ώρες, οδηγήθηκε - συνοδευόμενο από σκάφος του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ηρακλείου - μέχρι το λιμάνι του Ηρακλείου. Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι το 2015 σε παρόμοιο έλεγχο των Αρχών, στο Ιόνιο, το ίδιο πλοίο είχε εντοπιστεί να μεταφέρει σακιά με νιτρική αμμωνία. Ωστόσο, έπειτα από εισαγγελική παραγγελία, το πλοίο είχε τότε αποδεσμευτεί και τα μέλη του πληρώματος είχαν αφεθεί ελεύθερα.

 

 

 

Σχόλια