Ηράκλειο

Σφίγγει... τον κλοιό για τον πολύπαθο δρόμο Ηρακλείου-Μεσαράς

Τον γ.γ. του υπουργείου Υποδομών στέλνει εσπευσμένα μεθαύριο Δευτέρα ο Χρ. Σπίρτζης για να επιθεωρήσει την κατάσταση

«Τρέξτε γιατί χανόμαστε» είναι το ηχηρό... μήνυμα που στέλνει τώρα το υπουργείο Υποδομών προς τους εργολάβους (αλλά και τους εμπλεκόμενους φορείς) σε σχέση με τα μεγάλα εκτελούμενα έργα στην Κρήτη που βρίσκονται στο... “κόκκινο” από πλευράς καθυστερήσεων!

Το μήνυμα αφορά συγκεκριμένα τον πολύπαθο δρόμο Ηρακλείου-Μεσαράς, για τον οποίο ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης στέλνει άρον-άρον μεθαύριο Δευτέρα εδώ τον γ.γ. του υπουργείου, Γιώργο Δέδε, προκειμένου να επιθεωρήσει από κοντά την πορεία των εργασιών και να εντείνει προφανώς την πίεση προς την ανάδοχο εταιρεία να πατήσει το πόδι στο... “γκάζι”!

Ο γενικός γραμματέας, ο οποίος σημειωτέον θα πραγματοποιήσει διήμερη επίσκεψη εδώ, προχωρώντας και σε επαφές με αυτοδιοικητικούς φορείς, θα κάνει αυτοψία στο εργοτάξιο, ώστε να μεταφέρει πλήρη, αναλυτική εικόνα στον Χρήστο Σπίρτζη. Μια κίνηση που δεν προξενεί έκπληξη. Ίσα-ίσα εντάσσεται στο πλάνο ασφυκτικού ελέγχου και παρακολούθησης του συγκεκριμένου έργου εκ μέρους της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, που αγωνιά άρδην για το συγκεκριμένο έργο και το έχει θέσει ως ύψιστη προτεραιότητα.

Ο υπουργός Υποδομών έχει ανακηρύξει ως προσωπικό του “στοίχημα” για την Κρήτη την ολοκλήρωση του κομβικού κάθετου οδικού άξονα Ηρακλείου-Μοιρών, μετά από 25 χρόνια περιπετειών. “Πακέτο” βεβαίως με το έτερο προσωπικό στοίχημα που έχει σπεύσει να οριοθετήσει ο Χρήστος Σπίρτζης απέναντι στον κρητικό λαό, και δεν είναι άλλο από τον ΒΟΑΚ.

Και στο μέτωπο του ΒΟΑΚ, μάλιστα, έχουμε εξελίξεις καθώς το υπουργείο Υποδομών έδωσε μια νέα μικρή παράταση στους διαγωνισμούς για τα τμήματα Χανίων-Χερσονήσου και Χερσονήσου-Νεάπολης Λασιθίου, μεταφέροντας την καταληκτική ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος από υποψήφιους αναδόχους από τα τέλη Σεπτεμβρίου στις 8 Οκτωβρίου.

Ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών, ο οποίος είχε την ευκαιρία να επιθεωρήσει ιδίοις όμμασι το εργοτάξιο τον Ιούνιο, έμεινε θορυβημένος από τα δεδομένα με τους χρόνους των εργασιών, την απορροφητικότητα των κονδυλίων, αλλά και τον όλο συντονισμό των εμπλεκόμενων πλευρών

Η μικρή αυτή παράταση (και εδώ ακριβώς βρίσκεται η είδηση) δόθηκε κατόπιν αιτημάτων των ενδιαφερόμενων τεχνικών εταιρειών, κάτι που πολύ απλά υποδηλώνει πως υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον από τις εταιρείες. Ας τα δούμε όμως αναλυτικά...

Η ολοκλήρωση του κάθετου άξονα Ηρακλείου-Μοιρών, παρόλο που βρίσκεται σε εκκρεμότητα εδώ και καμιά 25αριά χρόνια, συνεχίζει να είναι στον “αέρα”! Ο δρόμος θα πρέπει πάση θυσία να ολοκληρωθεί ως τις 31 Μαρτίου 2019, ειδάλλως το έργο θα απενταχθεί, η χώρα θα αναγκαστεί να επιστρέψει στην Ε.Ε. 71 εκατ. ευρώ και φυσικά το έργο θα περάσει στις καλένδες! Διότι, για να μη γελιόμαστε, για τον πολύπαθο κάθετο οδικό άξονα Ηρακλείου-Μοιρών, που περιμένει εδώ και δεκαετίες η παραγωγική περιοχή της Μεσαράς, ισχύει το “ή τώρα ή ποτέ”.

Τα πράγματα είναι απλά και δεν υπάρχουν... περιτυλίγματα. Είτε το έργο θα προλάβει τη μάχη με το χρόνο και θα τελειώσει μέχρι τις 31 Μαρτίου, κάτι που δε φαίνεται στην παρούσα φάση και πολύ εύκολο, είτε δε θα προλάβει το χρονοδιάγραμμα-τελεσίγραφο και θα μείνει στη μέση, αφού θα καταστεί αδύνατη η ένταξη της κατασκευής του δρόμου σε κάποιο άλλο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.

 

Στενή επιτήρηση

Υπό το βάρος της ασφυκτικής πίεσης του χρόνου, η κυβέρνηση έχει θέσει το έργο του κάθετου οδικού άξονα Ηρακλείου-Μεσαράς σε καθεστώς στενής επιτήρησης. Τόσο το υπουργείο Ενέργειας-Περιβάλλοντος όσο περισσότερο το υπουργείο Υποδομών έχουν απλώσει κλοιό ελέγχου πάνω από το έργο.

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η ολοκλήρωση του δρόμου της Μεσαράς αντιμετωπίζεται όχι σαν έργο δημόσιων επενδύσεων, αλλά σαν έργο ΕΣΠΑ από πλευράς ελέγχων και εποπτείας και από τη Διαχειριστική Αρχή, αλλά και από το υπουργείο Υποδομών, που έχει συγκεκριμένη υπηρεσία η οποία παρακολουθεί τα έργα τα οποία είναι μη λειτουργικά.

 

Η εντολή Σπίρτζη

Στη λογική ακριβώς αυτή, γίνονται πολύ συχνοί έλεγχοι και αυτοψίες από υπηρεσιακά στελέχη, ενώ υπήρξε και ένα συγκεκριμένο αίτημα-εντολή από το υπουργείο στον ανάδοχο εργολάβο. Ποιο ήταν αυτό;

Ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών, ο οποίος είχε την ευκαιρία να επιθεωρήσει ιδίοις όμμασι το εργοτάξιο τον Ιούνιο, έμεινε θορυβημένος από τα δεδομένα με τους χρόνους των εργασιών, την απορροφητικότητα των κονδυλίων αλλά και τον όλο συντονισμό των εμπλεκόμενων πλευρών.

Τότε λοιπόν ο Χρήστος Σπίρτζης είχε ξεκαθαρίσει πως ο ανάδοχος θα πρέπει σε πολύ συχνή βάση, εν προκειμένω ανά 15 ημέρες, να καταθέτει πλήρες χρονοδιάγραμμα εργασιών. Ένα χρονοδιάγραμμα που θα αφορά όχι μόνο τις εργασίες που θα υλοποιεί, αλλά και την απορροφητικότητα των κονδυλίων που θα δαπανηθούν.

Αυτό είναι κάτι που δε συνηθίζεται και καταμαρτυρεί αν μη τι άλλο την ειδική αντιμετώπιση που έχει αποφασίσει το υπουργείο Υποδομών για το εν λόγω έργο. Ένα έργο, άλλωστε, για το οποίο ο κ. Σπίρτζης έχει διαμηνύσει πως θα το παρακολουθεί στενά σε προσωπικό επίπεδο και θα πραγματοποιεί τακτικά αυτοψίες. Είτε ο ίδιος, κατεβαίνοντας εδώ όπως το έκανε τον Ιούνιο, είτε στέλνοντας π.χ. τον γ.γ. του υπουργείου Γιώργο Δέδε, όπως θα συμβεί τη Δευτέρα. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι, παρά την εντολή του υπουργού για συνεχή παρουσίαση (ανά 15νθήμερο) χρονοδιαγραμμάτων εκ μέρους του αναδόχου, αυτό δεν έγινε στην πράξη. Για αυτό και προφανώς ο υπουργός στέλνει τώρα τον γ.γ. για να επιθεωρήσει την όλη κατάσταση.

 

ΖΗΤΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ

Μικρή παράταση στους διαγωνισμούς του ΒΟΑΚ

Εντωμεταξύ, μια δεύτερη, ολιγοήμερη παράταση αποφάσισε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη διπλή δημοπράτηση κατασκευής και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου ΒΟΑΚ στα τμήματα Χανίων-Χερσονήσου και Χερσονήσου-Νεάπολης. Σύμφωνα με την απόφαση αυτή, η νέα ημερομηνία και για τους δύο διαγωνισμούς είναι η 8η Οκτωβρίου, δηλαδή τόσο για τον διαγωνισμό παραχώρησης (Χανιά-Ηράκλειο-Χερσόνησος) όσο και για τον διαγωνισμό μέσω ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη). Θυμίζουμε ότι η προκήρυξη της α’ φάσης των διαγωνισμών, που αφορά τη λεγόμενη πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, είχε ως αρχική ημερομηνία την 6η Αυγούστου.

Στα τέλη Ιουλίου, ο υπουργός αποφάσισε την παράταση της ημερομηνίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τους δύο διαγωνισμούς για τις 24 και 28 Σεπτεμβρίου, ενώ τώρα έχουμε μικρή, δεύτερη παράταση για τις 8 Οκτωβρίου. Όπως γνωστοποίησε το υπουργείο, η ολιγοήμερη αυτή παράταση ζητήθηκε από τις ίδιες τις ενδιαφερόμενες εταιρείες που αιτήθηκαν λίγο περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστούν και να ανταποκριθούν στην εκδήλωση ενδιαφέροντος, επικαλούμενοι τον μεγάλο όγκο εγγράφων που απαιτείται και την ανάγκη για διευκρινίσεις σε ορισμένα σημεία και παραμέτρους των δύο διαγωνισμών που προκήρυξε το ΥΠΟΜΕΔΙ.

Όπως έχουμε γράψει αναλυτικά, ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών για το έργο ανακατασκευής του ΒΟΑΚ περιλαμβάνει τρία διαφορετικά μοντέλα χρηματοδότησης για τρία διαφορετικά τμήματα: Ένα τμήμα (Χανίων-Χερσονήσου) θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, ένα άλλο (Χερσονήσου-Νεάπολης) με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), η οποία θα προβλέπει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τις λεγόμενες “πληρωμές διαθεσιμότητας” και ένα τρίτο τμήμα (Νεάπολης-Αγίου Νικολάου) ως αμιγώς δημόσιο έργο.

 

 

 

 

 

 

 

Σχόλια