Ηράκλειο

Πως θα έπρεπε να λειτουργεί το Πολιτιστικό Κέντρο

Τις θέσεις-προτάσεις της για το μεγάλο αυτό σχέδιο κατέθεσε η παράταξη “Ηράκλεια Πρωτοβουλία”

Μια ανοιχτή σε όλους πολιτιστική στέγη, χωρίς μόνιμους καλλιτεχνικούς “ενοίκους”, με έμφαση στη στήριξη των τοπικών καλλιτεχνών και με πολύπλευρες συνεργασίες με τα τοπικά εκπαιδευτικά Ιδρύματα, τα μουσεία, τους οργανωμένους συλλόγους και βεβαίως το υπουργείο Πολιτισμού οραματίζεται η “Ηράκλεια Πρωτοβουλία” για το Πολιτιστικό-Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου... Πολιτιστικό Κέντρο, όπως υπογραμμίζει την ίδια ώρα με νόημα η ανεξάρτητη δημοτική παράταξη, που θα πρέπει να παραμείνει ένας αμιγώς δημοτικός οργανισμός.

Αναλυτικότερα, συμμετέχοντας στη δημόσια διαβούλευση για τη λειτουργία του Πολιτιστικού-Συνεδριακού Κέντρου, η “Ηράκλεια Πρωτοβουλία”, διά της προέδρου της Άννας Παπαχρονάκη, κατέθεσε τις δικές της προτάσεις, που έχουν, μεταξύ άλλων, ως εξής, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση:

* «Οργάνωση και λειτουργία: Το Πολιτιστικό-Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου πρέπει, κατά την άποψή μας, να παραμείνει ένας αμιγώς δημοτικός οργανισμός. Ένας ευέλικτος οργανισμός, που θα παρουσιάζει ανά τακτά διαστήματα, π.χ. ανά 3 ή 6 μήνες, τα πεπραγμένα και τον προγραμματισμό του στο Δημοτικό Συμβούλιο. Το μέγεθός του καθώς και αυτό της πόλης του Ηρακλείου επιβάλλουν να είναι ένα ίδρυμα πανελλήνιας εμβέλειας. Αυτό πρέπει να ληφθεί υπόψη στη σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου, στην επιλογή των συνεργασιών και των παραστάσεων, αλλά και στη χρηματοδότηση, στην οποία θα αναφερθούμε στην επόμενη παράγραφο.

Η ίδρυση ενός Συλλόγου Φίλων του Πολιτιστικού Κέντρου, που θα στηρίζει τη λειτουργία του χωρίς να έχει ανάμειξη στα διοικητικά του, είναι επιθυμητή. Υπάρχει ήδη η θετική εμπειρία από τη λειτουργία της Βικελείου Μορφωτικής Εταιρείας, η οποία στηρίζει το έργο της Βικελαίας Βιβλιοθήκης.

* Χρηματοδότηση: Εφόσον το Πολιτιστικό-Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου θα είναι πανελλήνιας εμβέλειας, ο Δήμος Ηρακλείου θα πρέπει να διεκδικήσει η χρηματοδότησή του να είναι τριμερής, δηλαδή από το υπουργείο Πολιτισμού, την Περιφέρεια και τον Δήμο.

Σημαντική πηγή εσόδων μπορεί να είναι η συνεδριακή λειτουργία. Πρέπει όμως να ληφθεί μέριμνα ώστε να υπάρχει ισορροπία μεταξύ πολιτιστικής και συνεδριακής λειτουργίας και να μη φτάσουμε στο σημείο η συνεδριακή λειτουργία να εκτοπίσει τις πολιτιστικές δραστηριότητες».

Οι δράσεις του Πολιτιστικού Κέντρου

Σε ό,τι αφορά τις πολιτιστικές εκδηλώσεις η “Ηράκλεια Πρωτοβοβουλία” προτείνει:

- «Εκδηλώσεις κάθε είδους ανεξαρτήτως τόπου προέλευσης, κλασικές ή σύγχρονες, με μοναδικό κριτήριο την ποιότητα.

- Στήριξη των τοπικών καλλιτεχνών με παραχώρηση χώρων για πρόβες και παραστάσεις, με συμπερίληψή τους στις εκδηλώσεις του Δήμου, όπως ορθώς γίνεται σήμερα. Οι αίθουσες, σε αντίθεση με τα ισχύοντα σήμερα, πρέπει να παραχωρούνται δωρεάν όταν οι παραστάσεις γίνονται χωρίς εισιτήριο. Θα ήταν επίσης καλό ο Δήμος να αμείβει με ένα, μικρό έστω, ποσό τα συγκροτήματα που καλεί να συμμετάσχουν στις εκδηλώσεις του, παρέχοντάς τους μια οικονομική ανάσα μία φορά τον χρόνο. Θα ήταν επίσης σημαντικό ο Δήμος να αναθέτει τη σύνθεση μουσικών, τη συγγραφή θεατρικών ή τη δημιουργία εικαστικών έργων σε ταλαντούχους καλλιτέχνες, πρακτική που εφαρμόστηκε από τον αείμνηστο Μανόλη Καρέλλη.

- Το Πολιτιστικό Κέντρο δε διαθέτει χώρους για να παραχωρήσει μόνιμη στέγη σε πολιτιστικούς και καλλιτεχνικούς συλλόγους και αυτό πρέπει να γίνει σαφές από την αρχή.

- Μέριμνα ώστε το Πολιτιστικό Κέντρο να αποκτήσει τους “καλογέρους” του. Από αυτή την άποψη είναι πολύ σημαντικό ότι το Δημοτικό Ωδείο στεγάζεται ήδη σ’ αυτό. Καλό θα είναι να ακολουθήσουν οι δημοτικές χορωδίες, η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων και να ιδρυθούν δημοτική θεατρική ομάδα, συμφωνική ορχήστρα και άλλες δομές, που θα στεγαστούν επίσης στο Πολιτιστικό Κέντρο.

- Οι βραβευμένοι μελετητές οραματίστηκαν το Πολιτιστικό Κέντρο ως χώρο ανοιχτό, με τον στεγασμένο αύλειο χώρο να αποτελεί τόπο συνάντησης των δημοτών κατά τα πρότυπα της αρχαίας αγοράς και γι’ αυτό δεν προέβλεψαν τοιχίο περίφραξης.

- Η επιτυχής λειτουργία του Πολιτιστικού Κέντρου θα κριθεί, σε μεγάλο βαθμό, από την επιλογή του καλλιτεχνικού διευθυντή. Υπάρχει ένας σπουδαίος Ηρακλειώτης με περγαμηνές από τη θητεία του σε γερμανικά λυρικά θέατρα, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και την Εθνική Λυρική Σκηνή, ο οποίος αγαπά τη γενέτειρά του και έχει δώσει ήδη πολύτιμες συμβουλές στην προηγούμενη και τη σημερινή δημοτική Αρχή. Πρόκειται για τον Μύρωνα Μιχαηλίδη. Θα είναι ευχής έργον να είναι αυτός ο πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, πρέπει να αξιοποιηθεί ο ίδιος, τόσο στην επιλογή του καλλιτεχνικού διευθυντή, όσο και στη δρομολόγηση της λειτουργίας του Πολιτιστικού Κέντρου.

* Οι συνεργασίες: Το Πολιτιστικό Κέντρο οφείλει να αναπτύξει ένα μεγάλο δίκτυο συνεργασιών, προς όφελος του κοινωνικού συνόλου αλλά και του ιδίου. Σημαντικοί συνεργάτες πρέπει, κατά την άποψή μας, να είναι:

- Το Πανεπιστήμιο, το Πολυτεχνείο και το ΤΕΙ Κρήτης και βέβαια το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ), η δευτεροβάθμια και η πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στόχος το Πολιτιστικό Κέντρο να συμβάλει στην επιμόρφωση φοιτητών και μαθητών, να επωφεληθεί από τις σπουδαίες δυνατότητες των εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και να στεγάζει συνέδριά τους.

- Η Εταιρεία Κρητικών Ιστορικών Μελετών (ΕΚΙΜ), με πληθώρα σημαντικών δραστηριοτήτων, που προσφέρονται για συνεργασία. Η ΕΚΙΜ πρώτη τόλμησε, τον Σεπτέμβριο του 2016, τη διοργάνωση ενός μεγάλου συνεδρίου, του 12ου Διεθνούς Κρητολογικού, στο Πολιτιστικό-Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου. Το συνέδριο αξιοποίησε επί 4 ημέρες το σύνολο των αιθουσών, που είχαν ολοκληρωθεί κατά την Α’ φάση, ενώ ακόμα και το επίσημο δείπνο δόθηκε στους χώρους εστίασης του κτηρίου.

- Το υπουργείο Πολιτισμού και οι Αρχαιολογικές Υπηρεσίες.

- Τα Μουσεία του Ηρακλείου (Αρχαιολογικό, Ιστορικό, Χριστιανικής Τέχνης και Φυσικής Ιστορίας) και άλλων κρητικών πόλεων.

- Ανάλογα ιδρύματα της χώρας και ενδεχομένως του εξωτερικού, όπως η Εθνική Λυρική Σκηνή, οι Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, τα Μέγαρα Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης και τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα.

- Η Παγκρήτια Ένωση των Κρητικών Συλλόγων της Αθήνας, οι αντίστοιχες Ενώσεις άλλων μεγάλων πόλεων, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Κρητών και η Ομοσπονδία των Πολιτιστικών Συλλόγων της Κρήτης.

- Σύλλογοι μουσικών, εικαστικών καλλιτεχνών και φιλολογικά σωματεία, όπως ο Σύλλογος “Χρυσόστομος” των Χανίων, η Ιστορική & Λαογραφική Εταιρεία Ρεθύμνου, το Κέντρο Κρητικής Λογοτεχνίας, και η Εταιρεία Γραμμάτων και Τεχνών Ανατολικής Κρήτης».

Προτάσεις για την ονοματοθεσία αιθουσών

Και η “Ηράκλεια Πρωτοβουλία” συνεχίζει με τις προτάσεις της για την ονοματοθεσία αιθουσών: «Ύστερα απ’ όσα εκτέθηκαν παραπάνω είναι προφανές ότι η μεγάλη αίθουσα πολλαπλών χρήσεων θα λάβει το όνομα “Καλοκαιρίνειο”. Εκτός από τις προτομές του Ανδρέα Λ. Καλοκαιρινού και της συζύγου του Μαρίας, σε μία μαρμάρινη πινακίδα θα πρέπει να γίνει αναφορά και στον Ανδρέα Γ. Καλοκαιρινό, τον εμπνευστή της ίδρυσης του Πολιτιστικού-Συνεδριακού Κέντρου. Η ονοματοθεσία θα μπορούσε να συνδυασθεί με την απονομή του βραβείου ηθικής τάξεως του Δήμου Ηρακλείου στα Ιδρύματα Καλοκαιρινού, που εκκρεμεί μετά από σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, τη 1055/2006, που ελήφθη από την προηγούμενη δημοτική Αρχή.

Η αίθουσα συναυλιών θα μπορούσε να ονομαστεί “Αίθουσα Μίκη Θεοδωράκη”. Επαναφέρουμε, μάλιστα, την πρόταση του Νίκου Ματζαπετάκη, επί σειρά ετών προέδρου της Πολιτιστικής Επιτροπής του Δήμου Ηρακλείου, να ζητηθεί από τον διάσημο συνθέτη να συνθέσει ένα έργο για τα εγκαίνια του Πολιτιστικού Κέντρου.

Ο Δήμος Ηρακλείου οφείλει να τιμήσει ακόμα με ονοματοθεσία ενός κηποθεάτρου ή μιας αίθουσας τον Βιτσέντζο Κορνάρο, τον Οδυσσέα Ελύτη, που γεννήθηκε στην πόλη μας και κηρύχθηκε επίτιμος δημότης αυτής, τον Γιώργο και τη Μαρώ Σεφέρη, η βιβλιοθήκη των οποίων έχει δωριστεί στη Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη».

Σχόλια