Ηράκλειο

Ακήρυχτος «πόλεμος» μεταξύ ΟΑΚ και Σπίρτζη

Το τι έχει πράξει για τους κόμβους της Αγίας Πελαγίας δημοσιοποίησε ο Οργανισμός, απαντώντας σε υπουργικές «βολές».

Συνεχίζει να μαίνεται ο ιδιότυπος, ακήρυχτος... «πόλεμος» μεταξύ ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης!

Ένα 24ωρο μετά τη συζήτηση στη Βουλή της νέας επερώτησης του Βασίλη Κεγκέρογλου για τους κόμβους της Αγίας Πελαγίας και τα νέα «καρφιά» της ηγεσίας του ΥΠΟΜΕΔΙ κατά του ΟΑΚ Α.Ε. για τις καθυστερήσεις στην πορεία δημοπράτησης του έργου (που είναι να δημοπρατηθεί εντός Ιουνίου), η διοίκηση του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης έβγαλε ανακοίνωση, στην οποία παραθέτει αναλυτικά το τι έχει γίνει μέχρι τώρα αναφορικά με τους κόμβους της Αγίας Πελαγίας.

Η ανακοίνωση είναι γραμμένη σε προσεκτικό ύφος. Φαινομενικά έχει ενημερωτική –καθαρά- χροιά. Κάτι σαν απολογισμός πεπραγμένων για τους κόμβους. Είναι, όμως, ηλίου φαεινότερον ότι η ανακοίνωση βγήκε ως... απάντηση του ΟΑΚ προς το υπουργείο Υποδομών!

Ουσιαστικά ο Οργανισμός, διά του απολογισμού, σπεύδει να ενημερώσει το κοινό της Κρήτης - και όχι μόνο - για το τι έχει πράξει για τους κόμβους, ώστε να «σβήσει» τις αιχμές που αφήνει εις βάρος του η ίδια η ηγεσία του υπουργείου!

Άκρως χαρακτηριστική είναι μια αναφορά μέσα στην ανακοίνωση, που λέει ότι, «εξ όσων γνωρίζουμε, τη δημοπράτηση του έργου θα τη διενεργήσει το αμέσως προσεχές διάστημα η υπηρεσία «Σταθερής τροχιάς και οδικής ασφάλειας» του υπουργείου ΥΠΟΜΕ». Η χαρακτηριστική αυτή αναφορά από τη μια καταδεικνύει την προβληματική σχέση ΟΑΚ και κυβέρνησης, και από την άλλη «καρφώνει» την κυβέρνηση και το υπουργείο κεντρικά ότι αυτοί έχουν «το μαχαίρι και το καρπούζι» για το έργο και ότι δε θα πρέπει να πετούν το «μπαλάκι» της ευθύνης για τις μεγάλες καθυστερήσεις στη δημοπράτηση των κόμβων στην πλευρά του ΟΑΚ.

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που, έστω και σε πολύ προσεκτικό ύφος, ο ΟΑΚ βάλλει και αυτός, ανταποδίδει - για να είμαστε ακριβείς - τις «βολές» της ηγεσίας του υπουργείο Υποδομών, που κατά καιρούς έχει αφήσει ευθείες «αιχμές» κατά της λειτουργίας του Οργανισμού και κατά μερίδας στελεχών του.

Νωπές άλλωστε στις μνήμες είναι οι πρόσφατες «μπηχτές» του ίδιου του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη, εδώ από το Ηράκλειο, και στα εγκαίνια στο αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης», ακόμα και για λογικές... σαμποτάζ εντός του ΟΑΚ λόγω πολιτικών σχέσεων με τη Ν.Δ.!

Είναι φανερό πως η όλη αυτή προβληματική, έως τραγελαφική κατάσταση μεταξύ δύο πλευρών, που είναι στο ίδιο στρατόπεδο και θα έπρεπε να συνεργάζονται αρμονικά για το καλό της Κρήτης, δεν μπορεί να συνεχιστεί επ' άπειρον.

Η ανακοίνωση του ΟΑΚ

Τι αναφέρει όμως, δίκην απολογισμού, ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης για το έργο «Επεμβάσεις στους κόμβους Αγίας Πελαγίας και Αχλάδας του ΒΟΑΚ για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας»;

«Από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε. σχετικά με το θέμα ανακοινώνονται τα εξής:

1) Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΑΚ εγκρίθηκε η οριστική μελέτη του έργου “Κατασκευή δύο ασφαλών εισόδων-εξόδων στην εθνική οδό αρ. 90 ΒΟΑΚ, στις περιοχές των συμβολών προς Αγία Πελαγία και προς Αχλάδα” και αφού είχαν εκδοθεί οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου (ΑΕΠΟ) με τη με αρ. πρ. 1789/13.6.2016 απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης. Η σύνταξη της οριστικής μελέτης των κόμβων πραγματοποιήθηκε από τον τεχνικό σύμβουλο της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ, η δε Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από το Τμήμα Περιβάλλοντος του ΟΑΚ. Οι συγκεκριμένες μελέτες και τα αρχικά συμβατικά τεύχη δημοπράτησης (εκτός από τη διακήρυξη και την Ειδική Συγγραφή Υποχρεώσεων) εκπονήθηκαν με ίδια μέσα και αποτέλεσαν για τον ΟΑΚ το έναυσμα προκειμένου να διεκδικηθεί με αξιώσεις η ένταξη του έργου σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.

2) Με σχετικό έγγραφο στις 28/2/2017 ζητήθηκε η ανάληψη δέσμευσης υποχρέωσης - διάθεση πίστωσης - για την εκτέλεση του έργου “Επιχορήγηση ΟΑΚ για την κατασκευή του έργου δύο ασφαλών εισόδων-εξόδων στην εθνική οδό αρ. 90 (ΒΟΑΚ) στις περιοχές των συμβολών προς Αγία Πελαγία και προς Αχλάδα” σε βάρος της ΣΑΕ 071 2015ΣΕ07100003, με προϋπολογισμό 3,5 εκατ. ευρώ. Με νεότερο έγγραφο στις 10/5/2017, στάλθηκε εκ νέου το τεχνικό δελτίο του έργου για την ένταξη και χρηματοδότησή του από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Τέλος, στις 26/10/2017 ζητήθηκε εκ νέου η πίστωση ποσού 3,24 εκατ. ευρώ σε βάρος του προϋπολογισμού του εναρίθμου έργου 2017ΣΕ07100003 “Παρεμβάσεις βελτίωσης οδικής ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ)” της ΣΑΕ 071, με επιχορήγηση του ΟΑΚ Α.Ε., για την υλοποίηση του έργου “Επεμβάσεις στους κόμβους Άγιας Πελαγίας-Αχλάδας του ΒΟΑΚ για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας”, προκειμένου να προχωρήσει η δημοπράτησή του.

3) Στις 12/1/2018 απεστάλησαν στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ, κατόπιν αιτήματός του, όλα τα στοιχεία που αφορούν στο έργο σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή. Με το με αρ. πρωτ. Δ14/Β/93/18.1.2018 έγγραφο, το υπουργείο ΥΠΟΜΕ ζήτησε συμπληρωματικά στοιχεία και διευκρινίσεις για το έργο, τα οποία και απεστάλησαν στις 29/1/2018.

4) Εξ όσων γνωρίζουμε, τη δημοπράτηση του έργου θα τη διενεργήσει το αμέσως προσεχές διάστημα η υπηρεσία “Σταθερής τροχιάς και οδικής ασφάλειας” του υπουργείου ΥΠΟΜΕ, της οποίας υπηρεσιακά στελέχη επισκέφτηκαν τη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ Α.Ε. στις 15/2/2018 για ενημέρωση και λήψη συμπληρωματικών τεχνικών στοιχείων.

5) Ο ΟΑΚ Α.Ε. επιθυμεί να συνδράμει τις κεντρικές υπηρεσίες του υπουργείου ΥΠΟΜΕ με παροχή επιπλέον πληροφοριών ή διευκρινίσεων που ενδεχομένως απαιτούνται, προκειμένου τα έργα αυτά να δημοπρατηθούν και να υλοποιηθούν το ταχύτερο δυνατό. Στο πλαίσιο αυτό, στο επόμενο διάστημα θα συζητηθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΚ η λήψη απόφασης για την έγκριση της μελέτης ηλεκτροφωτισμού των κόμβων, που επίσης εκπονήθηκε από τον τεχνικό σύμβουλο της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ. Επιπλέον ο ΟΑΚ Α.Ε., διά των υπηρεσιών του, δύναται να διεκπεραιώσει και να επιλύσει όλα τα επιμέρους τεχνικά και άλλης φύσης προβλήματα, εφόσον του ανατεθούν τα καθήκοντα του φορέα υλοποίησης, και συγκεκριμένα της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, και προκειμένου το έργο να κατασκευαστεί έντεχνα και να παραδοθεί σε χρήση στο συντομότερο χρόνο».

(φωτογραφία αρχείου) 

Σχόλια