Ηράκλειο

Πού και γιατί «κολλάει» η δημιουργία αποτεφρωτηρίου στο Ηράκλειο;

Παρότι η απόφαση για τη δημιουργία αποτεφρωτηρίου νεκρών έχει ληφθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου, η υλοποίηση του έργου θα καθυστερήσει πολύ ακόμη. Πάρα πολύ, αφού μάλλον μιλάμε για... πέραν των τριών ετών.

Το ζήτημα απασχόλησε έντονα την τοπική κοινωνία του Ηρακλείου τα προηγούμενα χρόνια. Την ερχόμενη εβδομάδα θα βγει οικονομοτεχνική μελέτη, η οποία θα αναδείξει το κόστος και τον τρόπο λειτουργίας του αποτεφρωτηρίου.

Η δημιουργία ενός αποτεφρωτηρίου μόνο εύκολη υπόθεση δεν μπορεί να θεωρηθεί, καθώς συναντάει την αντίδραση της Εκκλησίας. Η εφημερίδα “Νέα Κρήτη” επικαιροποιεί το διάλογο για το σημαντικό αυτό θέμα, συνομιλώντας με πολιτικούς παράγοντες του νησιού, αλλά και με το Μητροπολίτη Αρκαλοχωρίου, Καστελίου και Βιάννου, κ.κ. Ανδρέα.

«Η πολιτική βούληση εκφράστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο μέσα από τη σύσταση διαπαραταξιακής επιτροπής, η οποία έχει συνεδριάσει δύο ή τρεις φορές για το συγκεκριμένο θέμα. Το εγχείρημα είναι καινούργιο. Οι δυσκολίες ήταν αφενός η χωροθέτηση, η οποία ολοκληρώνεται, και αφετέρου η ολοκλήρωση μιας οικονομοτεχνικής μελέτης η οποία θα δείξει το κόστος και το πώς μπορεί να υλοποιηθεί.

Αυτή η μελέτη θα μας δείξει πόσο κοστολογείται μια σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, πόσο κοστολογείται με το δανεισμό παρακαταθηκών και δανείων, ή από οποιοδήποτε χρηματοπιστωτικό ίδρυμα μπορούμε να βρούμε χρηματοδότηση, και τρίτον από τους δικούς μας πόρους. Αυτές είναι οι δυσκολίες που συνέβαλαν στην καθυστέρηση υλοποίησης του έργου», δήλωσε στη “Ν.Κ.” ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Γεώργιος Καραντινός.

Όσον αφορά στις αντιρρήσεις από την πλευρά της Εκκλησίας, ο κ. Καραντινός ανέφερε «δικαιούται και επιβάλλεται να εκφράσει τις αντιρρήσεις της, παρόλο που η τοποθέτηση του Αρχιεπισκόπου στο Δημοτικό Συμβούλιο ήταν από τις πιο ήπιες τοποθετήσεις ιεραρχών που έχουν γίνει ανά την επικράτεια. Η μόνη “ευχή” που είπε ο Αρχιεπίσκοπος ήταν να μη γίνει στο ίδιο νεκροταφείο. Φαντάζομαι, όμως, πως ουσιαστικά δεν πρέπει να συμφωνεί με το εγχείρημα. Οι όποιες αντιρρήσεις δεν αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα και εκφράζονται από μεμονωμένους ιεράρχες».

Σχετικά με το εάν όντως υλοποιηθεί το εγχείρημα, όπως δεσμεύτηκε η δημοτική Αρχή πριν μερικά χρόνια, είπε: «Το έργο θα γίνει. Απλώς η υλοποίησή του δεν είναι εύκολη και δεν μπορεί να προσδιορίσει κανείς εάν δε βγει η μελέτη. Οι διαδικασίες λόγω της γραφειοκρατίας δεν είναι εύκολες, αλλά η βούληση παραμένει και εξακολουθούμε να εργαζόμαστε προς την κατεύθυνση αυτή».
Όσον αφορά στο χρόνο δημιουργίας, ο κ. Καραντινός είπε πως, «εάν δε βγει η οικονομοτεχνική μελέτη, δεν μπορώ να πω τίποτα. Το έργο σίγουρα δεν μπορεί να υλοποιηθεί πριν την παρέλευση δύο ή τριών ετών».

«Η Ορθόδοξη Εκκλησία, για λόγους βαθύτατα πνευματικούς, ιστορικούς και θεολογικούς, είναι προσηλωμένη και πιστεύει στον ενταφιασμό των νεκρών. Βλέπει με κατ’ οικονομία συγκατάβαση την καύση σωμάτων σε περιπτώσεις πολέμων ή λοιμωδών ασθενειών. Η Ορθόδοξη Εκκλησία τοποθετείται κριτικά σε μεμονωμένες περιπτώσεις αυτόβουλης υιοθέτησης της καύσης του σώματος σε περιπτώσεις ειρήνης. Η διαφοροποίηση έχει να κάνει με το γεγονός τής κατ’ ανάγκην ομαδικής διάστασης του φαινομένου, αλλά και εθελούσιας επιλογής από μεμονωμένα άτομα. Η Ορθόδοξη Εκκλησία, για λόγους βαθύτατα πνευματικούς-αναστάσιμους, μέσα στην πορεία μιας αναστάσιμης προοπτικής του ανθρώπου, αλλά και για λόγους πολιτισμικούς, αντιτάσσεται στο ζήτημα της καύσης των σωμάτων», δήλωσε στη “Ν.Κ.” ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Αρκαλοχωρίου, Καστελίου και Βιάννου κ.κ. Ανδρέας, ενώ συνέχισε λέγοντας: «Σήμερα, στην εποχή της Ενωμένης Ευρώπης, της πολυπολιτισμικότητας και της παγκοσμιοποίησης, το στοιχείο που διαφοροποιεί τις κοινότητες και τα έθνη είναι η πολιτιστική μας ταυτότητα. Δεν είναι δόκιμο να αρνούμεθα την πνευματική μας παρακαταθήκη, πολιτιστική ταυτότητα και κληρονομιά. Η χριστιανική μας ταυτότητα υποδεικνύει το σεβασμό στο σώμα, το οποίο θεωρεί και είναι ιερό, γιατί μέσα σε αυτό κατοικεί η ψυχή».

Σχετικά με το αν η αποτέφρωση συνιστά αμαρτία, ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης απάντησε πως «ο λόγος της Εκκλησίας απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους, αλλά δεν είναι δεσμευτικός παρά μόνο σε εκείνους που πιστεύουν στον Τριαδικό Θεό. Είναι δηλαδή βαπτισμένοι στο όνομα του Πατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, και οι άνθρωποι αυτοί, έχοντας μια σταυροαναστάσιμη πορεία, έχουν αποδεχτεί και υιοθετήσει αυτή τη μέθοδο ταφής και όχι την καύση. Το ζήτημα δεν τίθεται στη βάση της αμαρτίας, ει μη αλλά στο πώς ο καθένας από εμάς προσλαμβάνει το σώμα του, πόσο θεωρεί ότι είναι το μέσο για να φύγουμε από την επίγεια πραγματικότητα και να μεταβούμε στην ουράνια. Όταν ο άνθρωπος δεν αποδέχεται την ιερότητα του σώματός του και δεν αποδέχεται την προοπτική της αναστάσεώς του, τότε δεν έχει καμία δέσμευση να συνταχθεί με αυτήν την ορθόδοξη, πνευματική, πολιτισμική ταυτότητα και προοπτική».

Όσον αφορά στην πολυέξοδη διαδικασία, όπως ακολουθείται από εκείνους που επιθυμούν οι οικείοι τους να αποτεφρωθούν στο εξωτερικό, ο Μητροπολίτης Ανδρέας απαντάει: «Δεν είναι κάτι που πρέπει να μας απασχολεί σε συλλογικό επίπεδο, δεδομένου ότι είναι ζήτημα προσωπικής ή οικογενειακής επιλογής». Τέλος, έθεσε το ερώτημα: «Πιστεύουμε τελικά στο μυστήριο της Εκκλησίας; Η πίστη μας αυτή καθορίζει και τη στάση μας για το ποια θα είναι η θέση του σώματός μας όταν φύγουμε από αυτόν τον κόσμο».

Η άλλη άποψη: «Είναι θέμα επιλογής»

«Καταρχήν δεν είναι θέμα θρησκευόμενου ή μη. Νομίζω ότι οι περισσότεροι είναι θρησκευόμενοι που επιθυμούν την αποτέφρωση και όχι την ταφή, για λόγους δικής τους επιλογής. Εγώ δε συνδέω τη βαθιά πίστη και το σεβασμό της θρησκείας με τη βούληση του καθενός να αυτοδιαχειριστεί το σώμα του και μετά το θάνατο του. Είναι θέμα αξιοπρέπειας, σεβασμού στην άποψη του καθενός με ποιο τρόπο θα επιλέξει την εξόδιό του διαδικασία. Αυτό είναι υποκριτικό και πρέπει να το δει ευθέως η Εκκλησία και δεν πρέπει να επιβάλει στους πιστούς το δίλημμα αυτό», δήλωσε στην εφημερίδα “Ν.Κ.” ο βουλευτής του Ποταμιού Σπύρος Δανέλλης.

Ο κ. Δανέλλης δήλωσε πως «η Εκκλησία οφείλει να σεβαστεί την επιλογή του καθενός. Δε θα επιβάλλεται σε κανένα και νομίζω πως έχει πολλούς λόγους να αναθεωρήσει την άποψη αυτή. Σεβόμενη το ζήτημα της οριοθέτησης του Κράτους και της Εκκλησίας, εάν δεν είναι θέμα δογματικό, τότε θεωρώ ότι πρέπει να αφήσει το δικαίωμα της επιλογής, την αυτοδιάθεση, την αυτοδιαχείριση τού μετά το θάνατο σώματός μας στον καθένα από εμάς».

Καταλήγοντας ο βουλευτής του Ποταμιού λέει ότι «είναι θέμα αποδοχής μιας βασικής αρχής του πολιτικού φιλελευθερισμού το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση του σώματός μας και μετά το θάνατό μας. Εάν θέλουμε να ανήκουμε στις φιλελεύθερες δυτικές δημοκρατίες, όπου τα δικαιώματα των επιλογών μας είναι δεδομένα και θέμα αρχής της λειτουργίας του Κράτους, νομίζω ότι θα πρέπει να παύσει να υπάρχει κάτι που μας κρατάει σε αναχρονισμό και περιβάλλεται από μια γενικότερη υποκρισία. Υπάρχει και οικονομική διάσταση, καθώς συντηρείται μια ολόκληρη αγορά από αυτήν την πρακτική. Αυτοί που επιλέγουν για το δικό τους λόγο να έχουν μια τέτοια έξοδο από τη ζωή, έχουν υποχρέωση να διασφαλίσουν τους όρους που θα το κάνουν. Είναι θέμα σεβασμού της βαθύτερης επιθυμίας του καθενός μας για το πώς θέλει να φύγει από τη ζωή».

Σχόλια