Ηράκλειο

Κομπίνα: Πως υπάλληλος «τσέπωνε» 1.500€ το μήνα από τα απογευματινά

ΕΔΕ για το θέμα στο ΠΑΓΝΗ

Σάλος έχει ξεσπάσει με την υπόθεση υπεξαίρεσης ποσών που αφαιρούσε διοικητική υπάλληλος των απογευματινών ιατρείων του ΠΑΓΝΗ.

Με συστηματικό τρόπο είχε στήσει επιχείρηση, όπου, όποτε είχε απογευματινή βάρδια (περίπου 7 με 8 φορές το μήνα), αφαιρούσε αμοιβές από γιατρούς τις οποίες είχαν πληρώσει ασθενείς, (2-3 περίπου σε κάθε βάρδιά της) και τα έβαζε στην τσέπη της, απ’ ό,τι δείχνουν τα μέχρι σήμερα στοιχεία. Είναι δε χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι μόνο το μήνα Ιανουάριο του 2018 είχε εκδώσει περίπου 30 πιστωτικά.

Στο ίδιο γραφείο (στην είσπραξη χρημάτων για επισκέψεις σε ιατρούς) απασχολούνταν άλλα 6 άτομα. Από τον έλεγχο που έγινε για το μήνα Ιανουάριο, τα υπόλοιπα 6 άτομα είχαν πιστώσει μόλις 20 περιστατικά και με απόλυτα σύννομη διαδικασία.

Πώς στήθηκε η “κομπίνα”

Πώς γινόταν, όμως, ακριβώς η “κομπίνα”, που απ’ ό,τι φαίνεται απέφερε περίπου 1.500 ευρώ ανά μήνα και πώς κατάφερνε για μεγάλο χρονικό διάστημα κάτω από τη μύτη των υπευθύνων και των γιατρών να αφαιρεί σημαντικά ποσά κάθε μήνα χωρίς κανένας να αντιληφθεί τη λαθροχειρία;
Η διαδικασία που εφάρμοζε η υπάλληλος είχε ως εξής: Όταν ο ασθενής επισκέπτεται τη γραμματεία των απογευματινών ιατρείων για να πληρώσει την επίσκεψη που έχει κλείσει με τον ιατρό της επιλογής του, προσέρχεται στον γκισέ, πληρώνει το αντίτιμο της επίσκεψης, π.χ. 72 ευρώ για καθηγητή (στον ιατρό αποδίδεται περίπου το 40%), και παραλαμβάνει το τιμολόγιο για τον ίδιο και ένα αντίγραφο τιμολογίου το οποίο παραδίδει στον ιατρό, ο οποίος τηρεί αρχείο ώστε κάθε μήνα να ελέγχει το ποσό που του αποδίδεται από τα απογευματινά ιατρεία σε σχέση με τους ασθενείς που έχει εξετάσει.


Αν ο γιατρός για κάποια επίσκεψη θεωρήσει ότι πρέπει να επιστρέψει τα χρήματα στον ασθενή διότι π.χ. ο ασθενής πρέπει να εξεταστεί από άλλη ειδικότητα ή επειδή τον έχει εξετάσει ξανά σε σύντομο χρόνο ή για κάποιο άλλο λόγο, τότε γράφει αιτιολογία στο αντίγραφο του τιμολογίου που του έχει προσκομίσει ο ασθενής, με υπογραφή και σφραγίδα του, και ο ασθενής το πηγαίνει στη γραμματεία, όπου ο υπάλληλος, έχοντας στα χέρια του την εντολή του ιατρού για επιστροφή χρημάτων, εκδίδει πιστωτικό, επιστρέφοντας τα χρήματα στον ασθενή, ο οποίος επίσης υπογράφει και λαμβάνει τα χρήματα.


Αυτό τηρούταν με ευλάβεια από όλους τους υπαλλήλους, πλην της συγκεκριμένης, η οποία εξέδιδε, όπως φαίνεται, διπλό τιμολόγιο και διπλό αντίγραφο, και σε δεύτερο χρόνο, χωρίς ο γιατρός να ζητήσει την επιστροφή χρημάτων, εκείνη εξέδιδε πιστωτικό για μία επίσκεψη που είχε πραγματοποιηθεί και για την οποία ούτε ο γιατρός είχε ζητήσει να γίνει επιστροφή χρημάτων ούτε ο ασθενής λάμβανε τα χρήματά του πίσω. Ταυτόχρονα με δική της πρωτοβουλία έγραφε πάνω στα πιστωτικά που εξέδιδε “επανεξέταση” και έβαζε σφραγίδα του νοσοκομείου.

Είχε διαπιστώσει προφανώς ότι, λόγω φόρτου εργασίας και λόγω της ποσότητας “χαρτούρας” που κάθε απόγευμα συγκεντρώνεται από την εισροή 300-350 περιστατικών στη γραμματεία, κανένας από τους ανωτέρους της δε θα έπαιρνε χαμπάρι τα 2-3 πιστωτικά που εξέδιδε εκείνη χωρίς να έχουν υπογραφή ιατρού και ασθενούς.

Επίσης προφανώς είχε τσεκάρει και ποιοι γιατροί έκαναν στο τέλος κάθε μήνα εξονυχιστικό έλεγχο και αντιπαρέβαλαν τις αμοιβές τους με τις επισκέψεις τους μία προς μία και ποιοι όχι, και προφανώς “χτυπούσε” εκεί που εκτιμούσε ότι δε γινόταν διασταύρωση στοιχείων.
Αυτό είναι κατανοητό αν λάβει κανείς υπόψη του ότι οι γιατροί που κάνουν ιατρεία είναι πάρα πολλοί: υπερβαίνουν τους 100. Άρα, αν από κάθε έναν αφαιρεθεί μία επίσκεψη που στοιχίζει 36, 48, 60 ή 72 ευρώ (ο γιατρός εισπράττει περίπου το 40%), μία φορά το μήνα, είναι δύσκολο να το εντοπίσει. Και αυτό είναι εύλογο γιατί ένας γιατρός που παίρνει κάθε μήνα 1.200, 1.300, 1.500 ευρώ από τα απογευματινά δε θα καταλάβει γιατί είναι π.χ. 1.300 και όχι 1.340 ευρώ.

Εντοπισμός από ανώνυμη καταγγελία

Το γεγονός έγινε αντιληπτό πρόσφατα μετά από ανώνυμη καταγγελία στο διοικητικό διευθυντή. Στο νοσοκομείο σήμανε συναγερμός και ξεκίνησε άμεσα εσωτερικός έλεγχος από ειδικά στελεχωμένο γραφείο που λειτουργεί τον τελευταίο χρόνο στο ΠΑΓΝΗ. Για το μήνα Ιανουάριο 2018, που ελέγχθηκε πρώτα, επιχειρήθηκε επικοινωνία με 14 από τους ασθενείς που φαίνονταν ότι τους είχαν επιστραφεί χρήματα. Εκείνοι στο σύνολό τους απάντησαν ότι δεν τους έχουν επιστραφεί χρήματα.


Η διοίκηση άμεσα ανέστειλε την άσκηση των καθηκόντων της υπαλλήλου και έδωσε εντολή για Ένορκη Διοικητική Εξέταση. Την ΕΔΕ, μάλιστα, αυτή ανέλαβε μέλος του Δ.Σ. του νοσοκομείου με επαγγελματική ειδικότητα του οικονομολόγου.
Οι εργαζόμενοι στο σύνολό τους είναι αγανακτισμένοι και αναστατωμένοι με τη συγκεκριμένη υπάλληλο. Όλοι ζητούν πλήρη διαφάνεια και να εφαρμοστούν τα δέοντα.
Είναι χαρακτηριστικό το σχόλιο διοικητικού υπαλλήλου: «Χρόνια τώρα, ειδικά από το 2010, δουλεύουμε με μειωμένο προσωπικό, με μειωμένους μισθούς και δύσκολα τα βγάζουμε πέρα, όμως προσπαθούμε κάθε μέρα να δίνουμε τον καλύτερό μας εαυτό για το νοσοκομείο και για τους ασθενείς. Τέτοιοι υπάλληλοι και τέτοιες πράξεις μάς εξοργίζουν και δυστυχώς προσβάλλουν το σύνολο των εργαζομένων που πραγματικά δεν έχουν σχέση με τέτοιες τακτικές».

Τι λένε διοικητής και εργαζόμενοι

Όπως δήλωσε ο διοικητής του ΠΑΓΝΗ ΓιάννηςΤασσόπουλος, «η διοίκηση του νοσοκομείου, στο πλαίσιο του εσωτερικού ελέγχου, σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας του νοσοκομείου, εφαρμόζει όλα τα απαιτούμενα διοικητικά και νομικά μέτρα, προκειμένου να διασφαλίζει τη διαφάνεια, όπως απαιτεί η αρχή της χρηστής διοίκησης, η αρχή εκείνη, δηλαδή, που αποτελεί τη δικλίδα ασφαλείας και το μέσο προστασίας των δικαιωμάτων των διοικούμενων προσώπων.
Για το εν λόγω θέμα έχει διαταχθεί ΕΔΕ (Ένορκη Διοικητική Εξέταση) και έχει επιβληθεί το μέτρο της αναστολής καθηκόντων σε υπάλληλο. Αναμένεται η ολοκλήρωση της διερεύνησης της υπόθεσης και η απόδοση ευθυνών.


Σημειώνουμε, τέλος, ότι η διοίκηση του νοσοκομείου ερευνά κάθε καταγγελία, με απόλυτα διαφανείς και οριζόμενες από το νόμο διαδικασίες, με στόχο τόσο την ασφάλεια και το σεβασμό των ασθενών και των εργαζομένων (το εν λόγω περιστατικό δε χαρακτηρίζει τη συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων, που επιτελούν καθημερινά το έργο τους με ευσυνειδησία και υπευθυνότητα), όσο και τη διατήρηση της εύρυθμης λειτουργίας και του δημόσιου χαρακτήρα του ιδρύματος».


Ποια είναι όμως ή θέση του Σωματείου των εργαζομένων; Ο πρόεδρός του, Δημήτρης Βρύσαλης, απαντά: «Η θέση του Σωματείου είναι ότι πρέπει να λάμψει η αλήθεια και βέβαια αν υπάρχουν ευθύνες να αποδοθούν. Νομίζω ότι σε αυτό το υγειονομικό κίνημα έλεγε πάντα με θάρρος τη γνώμη του σε τέτοια ζητήματα, αν υπάρχουν».

Σχόλια