Ηράκλειο

Είχε τελικά σιδηροδρομική γραμμή το Ηράκλειο;

Που χρησίμευσε η σιδηροδρομική γραμμή εντός των Τειχών;

Κι όμως, για 15 περίπου χρόνια ο σιδηρόδρομος... είχε πιάσει δουλειά!

Πόσοι από εσάς γνωρίζετε ότι στο Ηράκλειο λειτούργησε πριν από πολλά χρόνια βιομηχανική σιδηροδρομική γραμμή;

Κι όμως, κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου και για σχεδόν 15 χρόνια, οι Ηρακλειώτες είχαν εντός των Τειχών ένα σιδηρόδρομο που λειτουργούσε για όλη την Κρήτη. Φέρεται να ξεκίνησε τις… διαδρομές το 1922 έως και το 1937. Χρησίμευε για τη μεταφορά λίθων προκειμένου να κατασκευαστεί ο μεγάλος μόλος στο λιμάνι του Ηρακλείου.

Όπως είχε γράψει και παλιότερα η εφημερίδα "Νέα Κρήτη", το τρενάκι που μετέφερε τα υλικά ξεκινούσε από την περιοχή Χαλέπα Κεφαλογιάννη και κατέληγε στο φρούριο του Κούλε, στο λιμάνι. Η σιδηροδρομική γραμμή ήταν μήκους συνολικά 6 χιλιομέτρων και ήταν μετρικού εύρους.

Η ιδέα για τη δημιουργία και λειτουργία του σιδηροδρόμου, του λεγόμενου «ντεκοβίλ», ανήκει στον πολιτικό μηχανικό και πρύτανη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Νικόλαο Κιτσίκη, ο οποίος ήταν εκείνος που επέβλεψε την κατασκευή του λιμανιού.

Όπως αναφέρει ο πολιτικός μηχανικός Λ. Δρανδάκης σε άρθρο του στο "ΤΑΥ" (Ιούλιος 1996), ο Κιτσίκης φρόντισε, με το που έφτασε στο Ηράκλειο από την πρωτεύουσα, να βρει την πιο κατάλληλη πέτρα για τα έργα στο λιμάνι.

Τελικά, ο επιβλέπων μηχανικός βρήκε αυτό που έψαχνε στην περιοχή της Χαλέπας Κεφαλογιάννη.

Παρά το γεγονός ότι η λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής έχει σταματήσει εδώ και πολλές δεκαετίες, απομεινάρια διασώζονται ακόμη σε πολλά σημεία της παραλίας του Ηρακλείου.

 

(Την κεντρική φωτογραφία αλιεύσαμε από τον κ. Μιχάλη Ναλετάκη)

Σχόλια