Χανιά

Χανιά: Ανοίγει ο δρόμος για την αποκατάσταση του φράγματος Βαλσαμιώτη

Μέχρι σήμερα, το μεγαλύτερο αρδευτικό έργο της Δυτικής Κρήτης είναι μη λειτουργικό, λόγω των διαρροών που παρουσιάζει και οι οποίες αποδίδονται στο γεγονός ότι το φράγμα είναι κατασκευασμένο σε εδάφη μη υδατοστεγανά

Οι αναγκαίες παρεμβάσεις που θα καταδείξουν τις κατάλληλες λύσεις για την στεγάνωση του Φράγματος Βαλσαμιώτη στα Χανιά, δρομολογούνται όπως όλα δείχνουν μέσα στο 2022.

Μεθαύριο Παρασκευή 7 Ιανουαρίου, στις 11:00 το πρωί, στα γραφεία του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης στην Αγιά αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση μεταξύ της διοίκησης του Ο.Α.Κ. Α.Ε. και της αναδόχου εταιρίας για το έργο «Γεωτρήσεις και Δοκιμές Εισπίεσης για τον καθορισμό των εργασιών στεγάνωσης του Φράγματος Βαλσαμιώτη».

Μέχρι σήμερα,το μεγαλύτερο αρδευτικό έργο της Δυτικής Κρήτης είναι μη λειτουργικό, λόγω των διαρροών που παρουσιάζει και οι οποίες αποδίδονται στο γεγονός ότι το φράγμα είναι κατασκευασμένο σε εδάφη μη υδατοστεγανά. Γι’ αυτό και λειτουργεί μόλις στο 20% της χωρητικότητας του, σύμφωνα με τις υποδείξεις των πραγματογνωμόνων. Για να λειτουργήσει πλήρως το Φράγμα, απαιτούνται παρεμβάσεις που θα περιορίσουν στο ελάχιστο τις διαρροές.

Τον Σεπτέμβριο του 2020 η έγκριση της μελέτης αποκατάστασης του Φράγματος δημιούργησε για πρώτη φορά μετά από χρόνια, ελπίδες πως το Φράγμα επιτέλους θα λειτουργήσει σύμφωνα με τις προδιαγραφές του. Μάλιστα ο διευθύνων σύμβουλος του Ο.Α.Κ. κ. Άρης Παπαδογιάννης είχε δηλώσει στη Νέα Κρήτη πως «η αποκατάσταση του Φράγματος Βαλσαμιώτη, αποτελεί θέμα πρώτης προτεραιότητας. Παράλληλα όμως είναι και ένα πολύ δύσκολο τεχνικό ζήτημα που δεν χωρά  κινήσεις εντυπωσιασμού αλλά ουσίας. Με την υλοποίηση αυτής της μελέτης, γίνεται το πρώτο αποφασιστικό βήμα, προκειμένου να διαπιστωθούν με επιστημονικό τρόπο, τα σημεία εκείνα στα οποία επιβάλλεται να παρέμβουμε». Ο προϋπολογισμός της μελέτης έφτασε τις εξήντα χιλιάδες ευρώ .

Ο εκπρόσωπος της κοινοπραξίας που κατασκεύασε το Φράγμα, κ. Μανόλης Μαθιουλάκης σε παλαιότερη δήλωση του στη «ΝΚ» είχε ξεκαθαρίσει ότι το έργο μπορεί να καταστεί λειτουργικό, με παρεμβάσεις που δεν ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο ευρώ. Μάλιστα είχε τονίσει ότι ο σκοπός της στοάς τσιμεντενέσεων που υπάρχει στο φράγμα είναι ακριβώς αυτός. Να γίνονται πρόσθετες τσιμεντενέσεις για τη στεγανοποίηση του. «Γενεσιουργός αιτία των διαρροών είναι ο μανδύας των τσιμεντενέσεων ο οποίος για τα συγκεκριμένα εδάφη δεν επαρκούσε» είχε πει χαρακτηριστικά ο κ. Μαθιουλάκης.

Το Φράγμα Βαλσαμιώτη είναι σκληρού επιχώματος ενώ όπως έχουν διαπιστώσει πραγματογνώμονες θα έπρεπε να είναι χωμάτινο, να έχει δηλαδή τον τύπο κατασκευής του Φράγματος των Ποταμών Αμαρίου. Εξ αιτίας της γεωλογίας της περιοχής, τις δύο και μοναδικές φορές που έγινε ελεγχόμενη υπερχείλιση του Φράγματος, στις 26 Μαρτίου του 2015 και στις 26 Μαρτίου του 2017, τα νερά βγήκαν στον οικισμό Τσιγκούνια του Βατολάκου.

Το Φράγμα του Βαλσαμιώτη άρχισε να κατασκευάζεται το 2005, χρηματοδοτήθηκε από δύο κοινοτικά πλαίσια στήριξης και στοίχισε συνολικά σαράντα εκατομμύρια ευρώ. Μετά από πολύχρονες διακοπές των εργασιών λόγω προβλημάτων χρηματοδότησης, ολοκληρώθηκε το 2014. Ένα χρόνο μετά, γέμισε για πρώτη φορά και εμφανίσθηκαν και οι πρώτες διαρροές που ήταν της τάξης των 700 κυβικών ανά ώρα.

Αποκαλυπτικά ήταν τα στοιχεία που προέκυψαν από έρευνα της ΚΡΗΤΗ TV για την κατασκευή του μεγαλύτερου αρδευτικού έργου των Χανίων το οποίο ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης αρνείτο να παραλάβει και να λειτουργήσει εξ αιτίας των διαρροών που εμφανίζει. Ο εκπρόσωπος της αναδόχου κοινοπραξίας μάλιστα έχει καταστήσει σαφές πως αν δεν δοθεί η περίφημη βεβαίωση περαίωσης και αν δεν κλείσει η πρώτη εργολαβία, δεν είναι δυνατόν να ξεκινήσει μια νέα που θα αφορά στις επισκευές του φράγματος.

 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια