Το ενετικό λιμάνι των Χανίων αλλάζει εικόνα

Κρήτη
Το ενετικό λιμάνι των Χανίων αλλάζει εικόνα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παρουσιάστηκε η μελέτη αποκατάστασης του πλακόστρωτου από την πλατεία Τάλω μέχρι το Νεώριο του Μόρο

Στοχευμένες παρεμβάσεις κατά μήκος του πλακόστρωτου στο ενετικό λιμάνι των Χανίων, από την πλατεία Τάλω μέχρι και το Νεώριο του Μόρο, που περιλαμβάνουν ακόμη και συντήρηση των πλακών που είχαν τοποθετηθεί την περίοδο της Κρητικής Πολιτείας αλλά και του λιμενοβραχίονα, περιλαμβάνει η μελέτη που εκπόνησε το Τμήμα Προγραμματικής Σύμβασης Παλιάς Πόλης της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Χανίων και το Τεχνικό Τμήμα του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου σε συνεργασία με τη ΔΕΥΑΧ και τον ΟΤΕ. Η παρουσίαση της μελέτης έγινε χθες, με τον δήμαρχο κ. Παναγιώτη Σημανδηράκη να μιλά για την πρώτη ολοκληρωμένη παρέμβαση για την αποκατάσταση και αναβάθμιση όλης της ζώνης του ενετικού λιμανιού, που σήμερα παρουσιάζει εκτεταμένες φθορές.

Το συνολικό κόστος της μελέτης ανέρχεται σε 10 εκατομμύρια ευρώ, έχει ήδη κατατεθεί στην Αρχαιολογική Υπηρεσία για να λάβει τις απαραίτητες εγκρίσεις, και εκτιμάται ότι μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2022 θα αρχίσει να υλοποιείται. Σύμφωνα με τον προϊστάμενο του Τμήματος Προγραμματικής Σύμβασης της Παλιάς Πόλης κ. Αντώνη Μυλωνά, «η συνολική επιφάνεια της περιοχής παρέμβασης, συμπεριλαμβανομένου και του τμήματος του λιμενοβραχίονα, προσεγγίζει τα 28.000 τετραγωνικά μέτρα, αποτελώντας ουσιαστικά τη μεγαλύτερη σε έκταση οργανωμένη μελέτη πλακόστρωσης και διαμόρφωσης κοινόχρηστου χώρου στην ιστορία του δήμου Χανίων.

Στόχος είναι να αποδοθεί ένας ανοικτός, φιλόξενος και ευέλικτος κοινόχρηστος χώρος, ο οποίος, εξυπηρετώντας σύγχρονες ανάγκες, θα αναδείξει ταυτόχρονα και το εξαιρετικά σημαντικό ιστορικό του πλαίσιο. Επιπλέον, να εξυπηρετηθεί και να βελτιωθεί η προσβασιμότητα συνανθρώπων μας με αναπηρίες, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να φτάσουν ακόμη και σε σημεία του ενετικού μνημείου που σήμερα είναι απαγορευτικά γι’ αυτούς.

Η περιοχή επέμβασης, η οποία είναι χαρακτηρισμένη ως χερσαία λιμενική ζώνη, ξεκινά από το τέλος του υφιστάμενου διαμορφωμένου χώρου της πλατείας Τάλω και το φρούριο Φιρκά, προχωρά σε όλο το μήκος της Ακτής Κουντουριώτη, φτάνει και περιλαμβάνει την πλατεία Ελευθερίου Βενιζέλου, γνωστή ως πλατεία Σιντριβανίου, συνεχίζει κατά μήκος της οδού Σουρμελή, όλου του μήκους της Ακτής Τομπάζη και της οδού Αφεντούλιεφ και εισέρχεται στην Ανατολική Λεκάνη του ενετικού λιμένα, ξεκινώντας από τη πλατεία Κατεχάκη και όλο το μήκος της Ακτής Ενώσεως έως και το Συγκρότημα των Νεωρίων του Μόρο. Στην περιοχή επέμβασης συμπεριλαμβάνεται και η ενοποίηση πλακόστρωσης του αδιάστρωτου διαδρόμου τού κάτω διαζώματος του ανατολικού λιμενοβραχίονα του φάρου, που ξεκινά από το τέλος του συγκροτήματος των Νεωρίων του Moro έως και το Καρνάγιο, καθώς και της υφιστάμενης προβλήτας.

Οι παρεμβάσεις δεν περιορίζονται στην αντικατάσταση και βελτίωση του πλακόστρωτου, αλλά αφορούν σε ένα πλέγμα εργασιών. Προβλέπεται να δημιουργηθεί νέο δίκτυο υποδομής δημοτικού φωτισμού και συμπλήρωσή του με φωτιστικά σώματα, καθώς επίσης να συμπληρωθεί ο αστικός εξοπλισμός. Σε όλο το μήκος του κρηπιδώματος θα κατασκευαστεί λωρίδα όδευσης τυφλών, ενώ θα εξασφαλιστεί η προσβασιμότητα σε όλα τα δημόσια κτήρια. Τα δίκτυα της ΔΕΥΑΧ θα εκσυγχρονιστούν, ενώ θα γίνει αντικατάσταση τμήματος του δικτύου αποχέτευσης. Με πόρους του ΟΤΕ θα τοποθετηθεί νέο κεντρικό δίκτυο τηλεφωνίας και ίντερνετ. Όσον αφορά στην υπογειοποίηση του δικτύου της ΔΕΗ, έχει ήδη ολοκληρωθεί και απομένει μόνο να απομακρυνθεί ένας στύλος. Τέλος, η μελέτη προβλέπει την ανάδειξη έξι σωζόμενων κανονιοθυρίδων της βόρειας όψης του φρουρίου Φιρκά.

Νεώρια και σκιάδια

Στην τοποθέτησή του κατά την παρουσίαση της μελέτης, ο δήμαρχος Χανίων κ. Παναγιώτης Σημανδηράκης επισήμανε ότι «με την ολοκλήρωση του έργου θα προκύψει μια αναβαθμισμένη εικόνα και λειτουργία για το ενετικό λιμάνι, η οποία θα συνδυαστεί με τα υπόλοιπα μεγάλα έργα παρέμβασης, τα οποία δρομολογούνται και μπαίνουν σταδιακά σε φάση υλοποίησης». Για την αποκατάσταση των Νεωρίων, ο κ. Σημανδηράκης είπε ότι «η σχετική προγραμματική σύμβαση προχωρά, όπως επίσης το κομμάτι των νέων σκιαδίων αλλά και οι παρεμβάσεις, που εκτείνονται πέραν του ενετικού λιμένα, ώστε συνολικά μετά από λίγα χρόνια να έχουμε μια τελείως διαφορετική εικόνα». Ο ίδιος, υπογραμμίζοντας την αξία του έργου, τόνισε ότι «το λιμάνι των Χανίων αποτελεί ένα από τα κεντρικότερα σημεία αναφοράς, όχι μόνο για τους Χανιώτες, με μια υπερτοπική αναφορά, γι’ αυτό και θεωρούμε ότι οι παρεμβάσεις αναβάθμισης θα πρέπει να είναι σε προτεραιότητα».

Ταυτόχρονα με τις παρεμβάσεις στη χερσαία ζώνη του λιμανιού σχεδιάζεται να “τρέξει” και η παρέμβαση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλεί κάθε χειμώνα ο κυματισμός. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Χανίων κ. Μανόλη Κοτσιφάκη, έχει ήδη αρχίσει η διαδικασία ανάθεσης για την τοποθέτηση κυματοθραυστών που θα εξασφαλίσουν την προστασία του μνημείου και των επιχειρήσεων.

Όσον αφορά στην κύρια παρέμβαση, αυτή δηλαδή στο πλακόστρωτο, ενδιαφέρον παρουσιάζει η επισήμανση του προϊσταμένου του Γραφείου Προγραμματικής Σύμβασης Παλιάς Πόλης κ. Αντώνη Μυλωνά: «Το υφιστάμενο υλικό επίστρωσης δαπέδου της περιοχής από διάφορες παρεμβάσεις, που έγιναν κατά το παρελθόν και σε διάφορες χρονικές περιόδους, ποικίλλει ανάμεσα σε έντεκα διαφορετικές δαπεδοστρώσεις, τόσο ως προς το υλικό, όσο και ως προς τις διαστάσεις αλλά και τον χρωματισμό, συνθέτοντας εικόνα άστοχης και αρνητικής συνολικής δαπεδόστρωσης».

ΑΣΥΜΒΑΤΑ... ΥΛΙΚΑ

Από την περίοδο της Κρητικής Πολιτείας οι πλάκες!

Η παρουσίαση της μελέτης αποκατάστασης του πλακόστρωτου στο ενετικό λιμάνι αποκάλυψε εντυπωσιακά στοιχεία για τα υλικά που σήμερα συναντά κανείς στο σημαντικότερο μνημείο των Χανίων. Εκτός από ασύμβατα με τον χαρακτήρα του μνημείου υλικά, το πλακόστρωτο αποτελείται από παραδοσιακούς κυβόλιθους Βεζούβιου, που είχαν τοποθετηθεί επί Κρητικής Πολιτείας (1897-1913), καθώς και παραδοσιακούς κυβόλιθους από γρανίτη που είχαν τοποθετηθεί τη δεκαετία του 1930 (1934-36). Περιλαμβάνει ακόμη νέες πλακοστρώσεις με φυσικές ορθογωνισμένες πλάκες και κυβόλιθους παρόμοιων χαρακτηριστικών σε μέγεθος, σχήμα, αντοχές και χρωματισμό.

(Φωτογραφία Αρχείου IN TIME) 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News