Χανιά: Ανακοινώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη για τον ΒΟΑΚ - 26 σήραγγες, όριο 120 χλμ. και διόδια

Χανιά
Χανιά: Ανακοινώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη για τον ΒΟΑΚ - 26 σήραγγες, όριο 120 χλμ. και διόδια

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στον τεράστιο αριθμό τροχαίων αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός

Με αγωνία παρακολούθησαν στην Κρήτη τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού για τον πολύπαθο ΒΟΑΚ.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο μεγάλο έργο μιλώντας στην εκδήλωση για την παρουσίαση του σχεδίου για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η οποία πραγματοποιήθηκε στο Μεγάλο Αρσενάλι, στο Παλιό Λιμάνι Χανίων. Όπως είπε ο πρωθυπουργός πρόκειται για έργο 2 δισ. ευρώ για το οποίο είχε ο ίδιος δεσμευτεί προσωπικά. Όπως τόνισε "ξέρω ως γονιός την αγωνία των γονέων όποτε παίρνουν τα παιδιά τους το αυτοκίνητο στην Κρήτη". 

Επισήμανε δε ότι "δεν μπορώ να μην θυμηθώ τις συζητήσεις με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη για το μεγάλο αυτό έργο" τονίζοντας ότι "έβαλε τη δική σφραγίδα όσο μπορούσε για το έργο αυτό".

Στην παρουσίαση των στοιχείων του σχεδίου προχώρησε νωρίτερα ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιαννίδης. Όπως τόνισε ο ΒΟΑΚ θα διατρέχει 8 δήμους στο βόρειο κομμάτι, το λειτουργικό όριο ταχύτητας θα είναι 120 - 130 χιλιομέτρων και θα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. 

Το έργο περιλαμβάνει όπως είπε 26 σήραγγες, 10,8 χιλιόμετρα νέες γέφυρες, 20 ανισόπεδους κόμβους και 150 χιλιόμετρα παράπλευρου δικτύου.

Ο κ. Καραγιαννίδης σημείωσε ότι απαράδεκτο ότι στην Κρήτη καταγράφονται 4πλάσια ποσοστά θανατηφόρων ατυχημάτων. 

ΒΟΑΚ με διόδια

Όπως τόνισε ο υπουργός Μεταφορών κ. Καραμανλής "όποιος έλεγε μέχρι σήμερα το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί χωρίς διόδια είτε αγνοούσε την πραγματικότητα είτε έλεγε ψέματα". Επίσης επισήμανε ότι όποιος έλεγε ότι θα πληρώνουν διόδια μόνο οι τουρίστες κορόιδευε τον κόσμο. Σημείωσε ότι ο ΒΟΑΚ είναι το μεγαλύτερο έργο που χρηματοδοτεί η Ε.Ε.

Για μέρα που πρέπει να αποτελέσει ιστορική μέρα για τον νησί μας μίλησε ο Περιφερειάρχης Κρήτης.

Παρόντες ήταν μεταξύ άλλων ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών  Κώστας Καραμανλής, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, δήμαρχοι και εκπρόσωποι τοπικών φορέων.

Τα στοιχεία του έργου όπως ανακοινώθηκαν:

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης θα ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία. Συνολικού μήκους σχεδόν 300 χιλιομέτρων. Εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.

Πρόκειται για το τελευταίο και πλέον δύσκολο μεγάλου μήκους αυτοκινητόδρομο, που θα κατασκευαστεί στην Ελλάδα. Ένα έργο που θα διευκολύνει τις μετακινήσεις των κατοίκων της Κρήτης, θα μειώσει το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων και θα συμβάλλει στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη. Αλλά κυρίως θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια.

Τα πρώτα εργοτάξια εκτιμάται ότι θα αρχίσουν να στήνονται στα τέλη του 2022 και στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου.

Τα βασικά βήματα που έχουν γίνει και τι έχει δρομολογηθεί 

«Ένα έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου, τόσα χρόνια συζητιόταν αλλά κανείς δεν πίστευε πια ότι θα πραγματοποιηθεί, με συγκεκριμένα βήματα το κάνουμε πραγματικότητα. Κάνοντας άλματα στη μελετητική ωριμότητά του και εξασφαλίζοντάς του τα τρία Χ: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.

·       Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη κατατέθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ξεκίνησε η δεύτερη φάση του διαγωνισμού.

·       Οριστικοποιήθηκε επίσης η χάραξη και κατατέθηκε στο ΥΠΕΝ η ΜΠΕ για το τμήμα Χανιά - Ηράκλειο.

·       «Κλείδωσε» η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.

·       Από το καλοκαίρι του 2019 έχουν ανατεθεί 16 μελέτες για τη συνολική ωρίμανση του έργου.

·       Ανατέθηκαν οι μελέτες για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, που θα αποτελέσει προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης.

·       Το τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος, μήκους 15 χλμ, θα δημοπρατηθεί ως τις αρχές του 2022, ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

·       Μελετάται πλέον ενιαία το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, με προδιαγραφές σύγχρονου δρόμου.

Το ιστορικό

Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παρέλαβε μια απλή μολυβιά στο χάρτη. Χωρίς χάραξη, χωρίς πλάνο χρηματοδότησης, και με πολύ μικρή έως ανύπαρκτη μελετητική ωριμότητα. Με λίγες αποσπασματικές παρεμβάσεις, διάσπαρτες κατά μήκος του άξονα, χωρίς συνοχή και χωρίς τις απαιτούμενες προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου. Δεν υπήρχαν καν επαρκή γεωτεχνικά στοιχεία, για να μπορεί να εξαχθεί ένα ασφαλές συμπέρασμα ποια έργα μπορούν και ποια έργα δεν μπορούν να υλοποιηθούν στη περιοχή.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διατήρησε την επιλογή για τμηματική δημοπράτηση του έργου - με Σύμβαση Παραχώρησης, ΣΔΙΤ και Δημόσιο έργο - με σεβασμό στη συνέχεια του κράτους. Αλλά και για να μη χαθεί και άλλος χρόνος και υπάρξουν επιπλέον δικαστικές εμπλοκές με την ακύρωση των δύο διαγωνισμών που είχαν ήδη ξεκινήσει.

Η πραγματικότητα όμως είναι ότι το έργο που παρουσιάστηκε σήμερα από τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή, στήθηκε σχεδόν από το μηδέν. «Η απόσταση που διανύσαμε αυτούς τους 22 μήνες είναι τεράστια», επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Καραμανλής.

«Το έργο αυτό αποτελεί μεγάλο στοίχημα για τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή και με μεγάλη ικανοποίηση βλέπουμε σήμερα την πρόοδο που έχουμε επιτύχει. Αλλά θα είναι ακόμη μεγαλύτερη η ικανοποίηση όταν δούμε μια μέρα τους κόπους μας να ανταμείβονται και τον ΒΟΑΚ να παραδίδεται σε κυκλοφορία. Αυτή η ημέρα δε θα αργήσει με τη στήριξη του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, που από την πρώτη στιγμή ήταν δίπλα μας, αλλά και με τη σύμπλευση όλης της κοινωνίας της Κρήτης», τόνισε από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης. 

Η χρηματοδότηση

 Ο κυριότερος λόγος για τον οποίο δεν είχε προχωρήσει ο ΒΟΑΚ μέχρι σήμερα, ήταν ότι δεν υπήρχε χρηματοδότηση για ένα τόσο μεγάλο έργο. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αφού εξέτασε όλα τα εναλλακτικά σενάρια, έχει καταλήξει σε ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό χρηματοδοτικό μοντέλο, που αξιοποιεί την ευκαιρία που προσφέρει το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και πόρους του ΕΣΠΑ. Ειδικότερα, θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης τα δύο ανατολικά τμήματα του ΒΟΑΚ από το Ηράκλειο έως τον Άγιο Νικόλαο, καθώς και ένα τμήμα της παραχώρησης, με το υπόλοιπο να καλύπτεται από το ΕΣΠΑ.

 Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επίσης δεν κοροϊδεύει τους πολίτες, αλλά λέει ξεκάθαρα ότι ο ΒΟΑΚ όπως και όλα τα αντίστοιχα έργα σε όλη τη χώρα, θα έχει διόδια. Σημειωτέον, το ύψος των διοδίων έχει υπολογιστεί έως 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους της χώρας.

Τα επόμενα βήματα 

 Αφού το έργο πλέον έχει χάραξη, θα ακολουθήσουν οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων και η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στις αρχές του επόμενου έτους ως δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό που θα αγγίξει 145 εκ. ευρώ.

Για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά έχουν ανατεθεί και εκπονούνται ήδη οι μελέτες ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης. Ενώ τα τμήματα μετά τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία, μελετώνται ήδη προκειμένου να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα. Ταυτόχρονα, μελετάται και το κομμάτι Σούδα – Αεροδρόμιο.

Το χρονοδιάγραμμα του έργου 

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Με πρώτα τα Δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης.

Με βάση αυτό το πλάνο, στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης, στο οποίο όμως θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο.

Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου 

Κίσσαμος - Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης)

·       Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ.

·       Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.

·       2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα

·       Εκτιμώμενο κόστος 180 εκ. ευρώ

Χανιά – Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)

·       Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.

·       Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.

·       2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ 

·       26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.

·       10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος

·       20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου

·       Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ ευρώ.

Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ)

·       Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ

·       Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.

·       2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ 

·       12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)

·       5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)

·       1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ)

·       5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους

·       Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος

·       Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β’ Φάση του διαγωνισμού

·       Εκτιμώμενο κόστος 290 εκ. ευρώ.

Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος

·       Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 14,0 χλμ. 

·       Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα

·       2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ

·       Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022 

·       Εκτιμώμενο κόστος 145 εκ. ευρώ.

Άγιος Νικόλαος - Σητεία

·       Θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό - Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου

·       Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.

Άλλα έργα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην Κρήτη 

·       Ξεμπλόκαρε και προχωρά το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Άλλο ένα έργο με τεράστια αναπτυξιακή διάσταση για την Κρήτη και για τον τουρισμό μας συνολικά.

·       Η αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου Ηρακλείου. Για να προχωρήσει γρήγορα και να μην έχουμε «νέο Ελληνικό», έχει καταστρωθεί συγκεκριμένος οδικός χάρτη και έχει συνδεθεί η υλοποίησή του με την καταβολή των δόσεων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

·       Θα ξεκινήσει μέχρι τις αρχές του 2022 η κατασκευή κρίσιμων συμπληρωματικών έργων σε φράγματα στο Νομό Λασιθίου, η κατασκευή φράγματος στο Πλατύ του Νομού Ρεθύμνου και δικτύων άρδευσης στην περιοχή, καθώς και έργα αξιοποίησης του Υδατικού Δυναμικού του Ταυρωνίτη Ποταμού στο Νομό Χανίων.

Υπενθυμίζεται ότι η οικογένεια Μητσοτάκη βρίσκεται στην Κρήτη για το τρισάγιο που τελέστηκε για τη συμπλήρωση τεσσάρων ετών από τον θάνατο του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη και στη συνέχεια αναχωρεί από το νησί για τη συνάντησή του με τον Μεβλέτ Τσαβούσογλου.

 κεντρική φωτογραφία ΙΝΤΙΜΕ

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News