«Ανοίγει» ο δρόμος για την αποκατάσταση της ιστορικής γέφυρας του Κερίτη 

Χανιά
«Ανοίγει» ο δρόμος για την αποκατάσταση της ιστορικής γέφυρας του Κερίτη 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπεγράφη στην αντιπεριφέρεια Χανίων η προγραμματική σύμβαση μεταξύ Περιφέρειας και Δήμου Πλατανιά, Πολυτεχνείου και του ΤΕΕ Δυτικής Κρήτης

Περίπου δύο χρόνια μετά την κατάρρευση της ιστορικής γέφυρας του Κερίτη στον Αλικιανό, από τα πρωτοφανούς έντασης καιρικά φαινόμενα που έπληξαν τότε τα Χανιά, δρομολογείται η αποκατάσταση της.

Χθες, υπεγράφη στην αντιπεριφέρεια Χανίων η προγραμματική σύμβαση μεταξύ της Περιφέρειας Κρήτης, του δήμου Πλατανιά, του Πολυτεχνείου Κρήτης και του ΤΕΕ Δυτικής Κρήτης. Στη σύμβαση συμμετέχουν επίσης το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός της φτάνει τα 8 εκατομμύρια ευρώ με διάρκεια σαράντα δύο μήνες.

Από την προγραμματική σύμβαση προβλέπεται κατ’ αρχήν η υλοποίηση των εργασιών άρσης της ετοιμορροπίας, δηλαδή εργασίες για τη διατήρηση-αποκατάσταση του εναπομείναντος τμήματος της γέφυρας, την αποτύπωση του μνημείου και της παθολογίας του, τον έλεγχο και την παρακολούθησή του. Επίσης προβλέπεται ενίσχυση των πρανών εκατέρωθεν του δυτικού ακρόβαθρου, στερέωση της δυτικής καμάρας του σωζόμενου μεσόβαθρου με έλεγχο και ενίσχυση της θεμελίωσής του. Οι εργασίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων, τοπική διαμόρφωση της κοίτης του ποταμού.

Σε δεύτερη φάση απαιτείται η ωρίμανση και υλοποίηση του έργου. Ερευνητικά προγράμματα θα υποδείξουν τις τεχνικές λεπτομέρειες, αναμένεται η σύνταξη των μελετών και των τευχών δημοπράτησης, η έγκρισή τους και η διακήρυξη του διαγωνισμού μέσα σε δώδεκα μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, δηλαδή σε ένα χρόνο από σήμερα. Ο δε ανάδοχος θα πρέπει να εγκατασταθεί μέσα  στους επόμενους δεκαοκτώ μήνες και από τη στιγμή που θα εγκατασταθεί, θα πρέπει και να ολοκληρώσει το έργο μέσα σε διάστημα δύο ετών.

Λόγω του μνημειακού χαρακτήρα της γέφυρας, και της εξαιρετικά μεγάλης δυσκολίας του έργου αποκατάστασής της σε ότι αφορά στα επιστημονικά, τεχνικά και διαδικαστικά θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν, η συνεργασία μεταξύ των συμβαλλόμενων της Προγραμματικής Σύμβασης θα είναι συνεχής και η αρτιότητα υλοποίησής της θα παρακολουθείται από εννεαμελή Κοινή Επιτροπή Παρακολούθησης αποτελούμενη από εκπροσώπους της Περιφέρειας, του ΤΕΕ Δυτικής Κρήτης, του δήμου Πλατανιά, του Πολυτεχνείου Κρήτης, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου καθώς και από εκπροσώπους των Υπουργείων που συμμετέχουν.

Ήταν 25 Φεβρουαρίου του 2019 όταν η ιστορική γέφυρα κατέρρευσε, ενώ λίγες ώρες πριν, ιδιώτης εργολάβος με εντολή της περιφέρειας είχε προβεί σε παρεμβάσεις στην κοίτη αλλάζοντας τη ροή του ποταμού Κερίτη για να μην επιβαρύνονται τα βάθρα της από την επικίνδυνη ορμή των νερών. Ο νομός Χανίων είχε ήδη κηρυχτεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης με δεκάδες χωριά να έχουν αποκλειστεί εξ αιτίας εκτεταμένων καταστροφών σχεδόν στο 80% του επαρχιακού οδικού δικτύου. Ήταν γύρω στις τρεις μετά το μεσημέρι όταν κάτοικοι του Αλικιανού έγιναν μάρτυρες μιας απίστευτης καταστροφής που θα σήμαινε αυτόματα και τον αποκλεισμό ολόκληρου του ορεινού τμήματος του δήμου Πλατανιά. Θα ακολουθήσουν το παράνομο άνοιγμα ,εν μια νυχτί, δρόμου που συνέδεε τον Αλικιανό με τον κύριο οδικό άξονα προς Χανιά, οι επι μακρόν διαδικασίες για την τοποθέτηση και παράδοση στην κυκλοφορία της στρατιωτικής γέφυρας τύπου Belley καθώς και η έγκριση μιας προγραμματικής σύμβασης για την κατασκευή μιας σύγχρονης γέφυρας σε σημείο κοντά στην ιστορική. 

Χτισμένη το 1908, η γέφυρα του Κερίτη αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα αρχιτεκτονικά και ιστορικά μνημεία της ευρύτερης περιοχής. Έχει ανακηρυχθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού ως νεότερο μνημείο και έχει ενταχθεί στον διαρκή κατάλογο των κηρυγμένων αρχαιολογικών χώρων και μνημείων της Ελλάδας ως «αξιόλογο δείγμα ειδικού τεχνικού έργου των αρχών του 20ου αιώνα, που συνδυάζει άριστη γνώση της τεχνικής κατασκευών και υψηλή αισθητική αντίληψη».

Υπενθυμίζεται ότι λίγες ημέρες μετά την κατάρρευση της γέφυρας, ο τότε Υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης, είχε επισημάνει από τα Χανιά, ότι η αποκατάσταση θα πρέπει να γίνει στα πρότυπα της αναστήλωσης του γεφυριού της Πλάκας, που επίσης είχε πέσει από κακοκαιρία. Πρόκειται για το μεγαλύτερο τοξωτό γεφύρι των Βαλκανίων που ενώνει τα Τζουμέρκα με τα Καστανοχώρια.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News