Χανιά

Τουριστικό «φρένο» λόγω ραντάρ στο «Ιωάννης Δασκαλογιάννης»

Το αλαλούμ «μπλοκάρει» την περαιτέρω ανάπτυξη της Δυτικής Κρήτης

Είναι δυνατόν να μην μπορούν επί χρόνια να τα βρουν σε μια στοιχειώδη συνεννόηση οι εμπλεκόμενοι από πλευράς ελληνικής Πολιτείας και παραχωρησιούχου εταιρείας των περιφερειακών αεροδρομίων για ένα ραντάρ και να μπλοκάρεται η περαιτέρω ανάπτυξη του αεροδρομίου Χανίων και κατ' επέκταση η περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη της Δυτικής Κρήτης;

Κι όμως, όχι απλά είναι δυνατόν, αλλά κρατά χρόνια τώρα αυτή η... «κολόνια» της ασυνεννοησίας γύρω από την αντικατάσταση του ραντάρ στο αεροδρόμιο «Ιωάννης Δασκαλογιάννης», με συνέπεια, όπως επισημαίνεται και σε κεντρικά δημοσιεύματα, η βασική αυτή πύλη εισόδου της Δυτικής Κρήτης να περιορίζεται περίπου στο μισό αριθμό αεροπορικών αφίξεων από αυτές που μπορεί να “σηκώσει”!

Το απόλυτα εξωφρενικό είναι ότι η ίδια η σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου “Ιωάννης Δασκαλογιάννης” επιβάλλει στην παραχωρησιούχο εταιρεία να επενδύσει σε ένα νέο ραντάρ προσέγγισης. Το ραντάρ αυτό είναι κρίσιμης σημασίας για τον τουρισμό των Χανίων, καθώς δίνει τη δυνατότητα υπερδιπλασιασμού των αφίξεων αεροσκαφών.

Παρ' όλα αυτά, τρία και πλέον χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για το αεροδρόμιο “Ι. Δασκαλογιάννης” και τα άλλα 13 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, το ραντάρ δεν έχει εγκατασταθεί.

Εδώ φαίνεται μάλιστα ότι υπάρχει ένα πινγκ - πονγκ μετάθεσης ευθυνών, με τη μεν Fraport να πετά το “μπαλάκι” στο κράτος αποδίδοντας την καθυστέρηση στον μη καθορισμό των απαιτούμενων προδιαγραφών λόγω ασυμφωνίας Πολεμικής Αεροπορίας και Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και τη δε Πολιτεία να πετά το “μπαλάκι” στην εταιρεία, δίχως όμως οι πιέσεις να έχουν μέχρι τώρα κάποιο απτό αποτέλεσμα.

Το σκηνικό παλινωδίας και τραγέλαφου γύρω από το νέο ραντάρ προσέγγισης στο αεροδρόμιο Χανίων και σε άλλα αεροδρόμια βρέθηκε στο επίκεντρο κεντρικών δημοσιευμάτων, όπως αυτό του euro2day. gr με τον χαρακτηριστικό τίτλο “Πώς τα ραντάρ φρενάρουν τον τουρισμό σε Ιόνιο και Δυτική Κρήτη”.

«Ένα απαρχαιωμένο σύστημα ραντάρ αποδεικνύεται αρκετό για να καταγραφεί, για μια ακόμα φορά, το “στίγμα” της διαχρονικής ανικανότητας της επίσημης Πολιτείας να διασφαλίσει την έγκαιρη ύπαρξη βασικών υποδομών ώστε να μην “ψαλιδίζονται” οι προοπτικές ανάπτυξης.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση το θέμα αφορά στην αντικατάσταση των ραντάρ και την προμήθεια αεροναυτικών βοηθημάτων και εξοπλισμού διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας στα αεροδρόμια Ανδραβίδας, Χανίων, Άραξου, Κεφαλονιάς και Ζακύνθου.

Πρόκειται για αεροδρόμια των οποίων τα συστήματα συνεργάζονται για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας σε ένα μεγάλο τμήμα του ελληνικού εναέριου χώρου, που περιλαμβάνει το Ιόνιο, τα δυτικά παράλια της χώρας (Στερεά, Πελοπόννησο) αλλά και τη Δυτική Κρήτη. Μια εκτεταμένη περιοχή, από την αεροπορική κίνηση της οποίας επηρεάζονται, μεταξύ άλλων, προορισμοί όπως η Ζάκυνθος, η Κεφαλονιά, η Δυτική Πελοπόννησος αλλά και τα Χανιά», αναφέρεται σχετικά στο δημοσίευμα.

ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ ΤΟΥ ΑΛΑΛΟΥΜ

Παραχωρούνται λιγότερα slot απ’ όσα θα μπορούσαν να διαχειριστούν

«Η μεγαλύτερη ζήτηση από το εξωτερικό τα τελευταία χρόνια είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν και τα αιτήματα για slot αεροπορικών δρομολογίων προς την περιοχή. Η άνοδος της ζήτησης, μάλιστα, συνέπεσε χρονικά με το πέρασμα των αεροδρομίων της περιοχής (Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά, Άκτιο, Καλαμάτα, Χανιά) στη διαχείριση της Fraport Greece.

Όπως υποστηρίζουν επιχειρηματίες των περιοχών, υπάρχει ενδιαφέρον για πρόσθετα αεροπορικά δρομολόγια από τουρ οπερέιτορ και αεροπορικές εταιρείες, αλλά καταγράφεται περιορισμένος αριθμός ελεύθερων slot. Από διαφορετικές πηγές προκύπτει πως το θέμα δεν είναι καινούργιο, αλλά μετράει, ήδη, τρία χρόνια... περιπλάνησης στους δαιδαλώδεις διαδρόμους της γραφειοκρατίας, χαμένο κάπου μεταξύ Πολεμικής Αεροπορίας (Π. Α.) και Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Το απίστευτο είναι πως, για την αντικατάσταση των ραντάρ στα αεροδρόμια Ανδραβίδας και Χανίων και την προμήθεια απαραίτητου εξοπλισμού για τα αεροδρόμια Ζακύνθου, Κεφαλονιάς και Άραξου που συνδέονται με αυτά, το ελληνικό Δημόσιο δεν πρόκειται να καταβάλει ούτε ένα ευρώ! Αυτό καθώς τη σχετική δαπάνη μαζί με το κόστος εκπαίδευσης προσωπικού υποχρεούται να καλύψει εξ ολοκλήρου η Fraport Greece, καθώς αποτελεί συμβατική της υποχρέωση, όπως αναφέρεται στη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από το ελληνικό Δημόσιο στην εταιρεία.

Κι αν το θέμα ήταν δαιδαλώδες όσο η διαχείριση των αεροδρομίων της χώρας γινόταν αποκλειστικά από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, έγινε “κουβάρι” με την παραχώρηση των 14 αεροδρομίων στη Fraport.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως στα στρατιωτικά αεροδρόμια που χρησιμοποιούνται και από πολιτικά αεροπλάνα (σ. σ. αεροδρόμια όπως των Χανίων ή της Ανδραβίδας) την ευθύνη του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας αλλά και της διαχείρισης κυκλοφορίας εντός των αεροδρομίων έχει η Πολεμική Αεροπορία, η οποία, όπως ορίζεται, θα εισπράττει τίμημα από το Δημόσιο γι’ αυτό τον λόγο. Την ίδια στιγμή όμως, υπεύθυνη έναντι της Fraport Greece (διαχειρίστρια των 14 περιφερειακών αεροδρομίων) για τα συγκεκριμένα θέματα είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Τα ξεπερασμένα συστήματα που θα πρέπει να αντικατασταθούν δεν επιτρέπουν σε αεροδρόμια όπως των Χανίων, της Κεφαλονιάς και της Ζακύνθου να αξιοποιήσουν το σύνολο της χωρητικότητάς τους, σύμφωνα με αεροπορικές πηγές, με αποτέλεσμα να παραχωρούνται λιγότερα slot απ’ όσα θα μπορούσαν να διαχειριστούν.

Το “κλειδί” για να ανοίξει ο δρόμος της προμήθειας των νέων συστημάτων βρίσκεται κάπου μεταξύ Πολεμικής Αεροπορίας και ΥΠΑ. Η μεν πρώτη είναι αυτή που πρέπει να εκδώσει τις προδιαγραφές των συστημάτων, αλλά η ΥΠΑ είναι εκείνη που θα πρέπει να τις παραδώσει στη Fraport για να “τρέξουν” οι διαδικασίες», καταλήγει το δημοσίευμα.

 

Επιμέλεια: Μπάμπης Σαββίδης

 

 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια