Ακριβό μου πτυχίο…: Θα χάσουν τις σπουδές λόγω οικονομικής δυσχέρειας - Οι 3 στους 10 εκτός πανεπιστημίων

Κρήτη
Ακριβό μου πτυχίο…: Θα χάσουν τις σπουδές λόγω οικονομικής δυσχέρειας - Οι 3 στους 10 εκτός πανεπιστημίων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το 10% των επιτυχόντων στις φετινές πανελλαδικές δεν θα φοιτήσει στα ΑΕΙ που θα εισαχθεί εξαιτίας της έλλειψης πόρων των οικογενειών τους - Το 20% των φετινών υποψηφίων υπολογίζεται ότι δεν θα περάσει στις εξετάσεις λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής

Το 30% των υποψηφίων στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις αναμένεται να μείνουν εκτός ΑΕΙ, όπως εκτίμησε στο neakriti.gr το μέλος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης, Μάνος Καζαντζάκης.

Όπως υποστήριξε, από το 30% που θα μείνει εκτός ΑΕΙ, το 20% θα μείνει λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, ενώ το 10% θα μείνει εξαιτίας των οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει η οικογένειά του. Αποτυπώνεται με τον πλέον έμπρακτο τρόπο πως τελικά η δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση θα βάλει ταξικούς φραγμούς.

Ειδικότερα, λίγες εβδομάδες έμειναν πριν την έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων, με τους μαθητές και τις μαθήτριες να κάνουν τις τελευταίες τους επαναλήψεις για μια θέση στα ΑΕΙ της χώρας μας. Το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζεται, έχοντας ανακοινώσει πως φέτος οι εισακτέοι στα ΑΕΙ θα είναι 68.574. Ουσιαστικά το υπουργείο Παιδείας έδωσε 180 περισσότερες θέσεις σε σχέση με πέρυσι (2022), που ο αριθμός των εισακτέων ήταν 68.394, από τους 70.660 υποψήφιους που προσήλθαν στην εξεταστική διαδικασία. Από τον αριθμό αυτό των εισακτέων, φοιτητές έγιναν μόνο οι 61.682. Ο αριθμός ήταν μικρότερος, καθώς τόσο οι συντελεστές όσο και η μη προτίμηση των μαθητών σε κάποια συγκεκριμένα πανεπιστημιακά τμήματα άφησε κενές θέσεις.

Φέτος, ο αριθμός των θέσεων στα πανεπιστήμια είναι 68.574, ενώ εύλογα τίθεται το ερώτημα πόσοι τελικά θα καταφέρουν να μπουν, με τον κ. Καζαντζάκη να εκτιμάει πως ο αριθμός θα είναι μικρότερος.

Όπως υποστήριξε, «από τους υποψήφιους των πανελλαδικών εξετάσεων, το 30% δε θα μπει στο πανεπιστήμιο. Αυτό θα συμβεί για δύο λόγους: Ο πρώτος λόγος, που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ποσοστό, δηλαδή 2 στους 3 μαθητές, είναι γιατί δε θα έχουν προετοιμαστεί σωστά για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Δε θα έχουν κάνει σωστή προετοιμασία, με άμεση συνέπεια να μην μπουν. Θα υπάρξει ένα ποσοστό μαθητών που θα έχει καταφέρει να περάσει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, που είναι το 10, αλλά δε θα περάσει, παρά το γεγονός πως θα έχει βγάλει τα μόρια για να περάσει σ’ ένα τμήμα της περιφέρειας. Δηλαδή, ένας μαθητής που έβγαλε έναν αριθμό μορίων 12.000-13.000 και κατάγεται από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και “πιάνει” ένα πανεπιστημιακό τμήμα της περιφέρειας (π.χ. Ηράκλειο, Λάρισα, Πάτρα) και δεν “πιάνει” της Αθήνας, απ’ όπου είναι η καταγωγή του, δε θα έρθει να σπουδάσει στην περιφέρεια. Και οι λόγοι είναι οικονομικοί. Δεν ανταποκρίνονται τα νοικοκυριά στις αυξημένες ανάγκες. Άρα, σίγουρα όποιοι δε βγάλουν πάνω από το 10, δε θα περάσουν σε ΑΕΙ.

Υπάρχει όμως και ένα ποσοστό, που αντιστοιχεί σε 1 στους 10 συνολικά μαθητές, με τον αριθμό να είναι αυξημένος σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που δε θα έρθει να σπουδάσει στην περιφέρεια για οικονομικούς λόγους».

Απαντώντας στο ερώτημα εάν οι περισσότερες θέσεις κατά 180 των εισακτέων φέτος είναι ένας καλός οιωνός για μείωση των βάσεων ή για διατύπωση θεμάτων ελαφριάς δυσκολίας, ο κ. Καζαντζάκης υποστήριξε: «Σίγουρα οι εκλογές προοιωνίζονται πως ενδεχομένως οι όποιοι χειρισμοί θα είναι πιο ευνοϊκοί στα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων, σε σχέση με μια περίοδο μη πολιτική. Ενδεχομένως τα θέματα να είναι λίγο πιο “μαλακά” στις απαντήσεις τους. Από εκεί και πέρα, θεωρώ πως η ΕΒΕ παίζει σημαντικό ρόλο και όχι τόσο το επίπεδο δυσκολίας των θεμάτων. Η δυσκολία των θεμάτων επηρεάζει την ψυχολογία των μαθητών και είναι σοβαρή παράμετρος».

Ευρωπαϊκό σύστημα εξετάσεων

Η αλήθεια είναι πως οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι επιφορτισμένες ως εξεταστική διαδικασία ήδη με παραπανίσιο άγχος και αυτό σχετίζεται με το γεγονός πως είναι η μοναδική εξεταστική διαδικασία με την οποία ένας 18χρονος μαθητής μπορεί να μπει σ’ ένα δημόσιο και Ανώτερο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. Αρκετές φορές οι πανελλαδικές εξετάσεις και κυρίως από πριν το 2014 είχαν μεγάλο βαθμό δυσκολίας. Ιδιαιτέρως σε μαθήματα όπως η Φυσική, η Χημεία και τα Μαθηματικά έμπαιναν θέματα τα οποία δεν ήταν μόνο απαιτητικά ως προς τη φύση τους, αλλά απαιτούσαν και ιδιαίτερες διανοητικές ικανότητες από τον υποψήφιο.

Ο κ. Καζαντζάκης μίλησε για ένα νέο σύστημα εξετάσεων, που κάνει την εμφάνισή του, σημειώνοντας: «Αυτή τη στιγμή έχει αλλάξει η υφή των μαθημάτων. Η σχολική ύλη της Φυσικής στη Γ’ λυκείου έχει αυξηθεί κατά 20-25% μέσα σ’ έναν χρόνο, ενώ πέρυσι αυξήθηκε σημαντικά η ύλη της Χημείας. Παλαιότερα, το μάθημα των Μαθηματικών. Θεωρώ, λοιπόν, πως έχει φύγει το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων όπου η ύλη είναι πιο περιορισμένη και την ίδια στιγμή υπήρχε η πιθανότητα, και το βλέπαμε στην πράξη, να μπαίνουν θέματα που ήταν ιδιαιτέρως απαιτητικά. Θεωρώ, ωστόσο, πως το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων στη χώρα μας γίνεται ίδιο με το ευρωπαϊκό σύστημα, δηλαδή αρκετή σχολική ύλη, με τα θέματα να μην είναι τόσο περίπλοκα όσο θέματα που είχαμε δει κυρίως από πριν το 2014, σε μαθήματα όπως η Φυσική, η Χημεία και τα Μαθηματικά».

Αντίστροφη μέτρηση για τις πανελλαδικές

Οι πανελλαδικές εξετάσεις θα διεξαχθούν 2-12 Ιουνίου για τα ΓΕ.Λ. (ημερήσια και εσπερινά Γενικά Λύκεια) και 1-16 Ιουνίου για τα ΕΠΑ.Λ. (ημερήσια και εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια).

Αναλυτικότερα, οι εξετάσεις των ΓΕ.Λ.:

* Παρασκευή 2 Ιουνίου: Αρχή με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας (Γενικής Παιδείας) και στη συνέχεια θα ακολουθήσουν τρεις ημέρες εξετάσεων των μαθημάτων Προσανατολισμού:

* Τρίτη 6 Ιουνίου: Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής), Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας).

* Πέμπτη 8 Ιουνίου: Λατινικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Χημεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας), Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).

* Δευτέρα 12 Ιουνίου: Ιστορία (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας), Οικονομία (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).

Η ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται στις 8:30 π.μ., κοινή για τους υποψήφιους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων.

Η εξεταστέα ύλη και τα θέματα των εξετάσεων είναι κοινά για όλους τους υποψήφιους ημερησίων και εσπερινών ΓΕ.Λ.

Όσον αφορά στα ΕΠΑ.Λ., η πρώτη ημέρα των εξετάσεων θα αφορά επίσης στο μάθημα Γενικής Παιδείας των Νέων Ελληνικών και οι υπόλοιπες επτά (3, 7, 9, 10, 13, 15 και 16 Ιουνίου) σε μαθήματα ειδικότητας.

Αναλυτικότερα, οι εξετάσεις των ΕΠΑ.Λ.:

* Πέμπτη 1 Ιουνίου: Νέα Ελληνικά.

* Σάββατο 3 Ιουνίου: Μαθηματικά (Άλγεβρα).

* Τετάρτη 7 Ιουνίου: Ανατομία-Φυσιολογία ΙΙ, Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (ΑΟΘ), Δίκτυα Υπολογιστών, Αρχές Βιολογικής Γεωργίας.

* Παρασκευή 9 Ιουνίου: Ηλεκτροτεχνία 2, Αρχιτεκτονικό Σχέδιο, Ναυτικό Δίκαιο-Διεθνείς Κανονισμοί στη Ναυτιλία - Εφαρμογές, Ιστορία Σύγχρονης Τέχνης.

* Σάββατο 10 Ιουνίου: Υγιεινή, Προγραμματισμός Υπολογιστών, Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης (ΑΟΔ), Στοιχεία Μηχανών.

* Τρίτη 13 Ιουνίου: Ηλεκτρικές Μηχανές, Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις, Ναυσιπλοΐα ΙΙ, Ναυτικές Μηχανές.

* Πέμπτη 15 Ιουνίου: Τεχνολογία Υλικών, Οικοδομική, Μηχανές Εσωτερικής Καύσης (ΜΕΚ ΙΙ), Ψηφιακά Συστήματα.

* Παρασκευή 16 Ιουνίου: Στοιχεία Ψύξης-Κλιματισμού, Κινητήρες Αεροσκαφών, Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News