ΤΕΕ/ΤΑΚ: «Πάσχει» από την έλλειψη σημαντικών οδικών έργων το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι

Κρήτη
ΤΕΕ/ΤΑΚ: «Πάσχει» από την έλλειψη σημαντικών οδικών έργων το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ενστάσεις και “κόκκινες γραμμές” εκφράζει το ΤΕΕ/ΤΑΚ ως προς την τροποποιημένη μελέτη του έργου του νέου αερολιμένα στο Καστέλι, εστιάζοντας στο συγκοινωνιακό κομμάτι

Με το αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” των Αθηνών να εξυπηρετείται συγκοινωνιακά με έναν αυτοκινητόδρομο (την Αττική οδό), με τη γραμμή 3 του Μετρό, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και λεωφορεία του ΟΑΣΑ, πώς γίνεται αλήθεια το εφάμιλλο ως υποδομή νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος να σχεδιάζεται να εξυπηρετείται συγκοινωνιακά τόσο “φτωχά”;

Εν προκειμένω με έναν μονάχα βασικό οδικό συνδετήριο άξονα και αυτόν μάλιστα χωρίς καν ΛΕΑ, με προδιαγραφές και ταχύτητα αντίστοιχα με της οδού Καζαντζίδη (!), και δίχως καμία πρόβλεψη για μέσα σταθερής τροχιάς ή άλλη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των επιβατών;

Το καίριο αυτό ερώτημα, μεταξύ πολλών άλλων, θέτει ενώπιον κάθε εμπλεκομένου και ενδιαφερομένου το Τεχνικό Επιμελητήριο Ανατολικής Κρήτης, που κατέθεσε υπόμνημα με τις απόψεις του σχετικά με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τον νέο αερολιμένα Καστελίου στην Π.Ε. Ηρακλείου Κρήτης και την οδική του σύνδεση με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και την οδό Ηρακλείου-Βιάννου, λόγω της επικαιροποίησης του τελικού σχεδιασμού του έργου», η οποία είναι σε διαβούλευση με φορέα έργου την Ανώνυμη Εταιρεία με την επωνυμία “Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Ανώνυμη Εταιρεία Παραχώρησης” έως τις 29 Μαΐου.

Στην επιστολή του προέδρου Γιώργου Ταβερναράκη εκ μέρους της Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ, που απευθύνεται στον πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου κ. Ευάγγελο Ζάχαρη και τον αντιπεριφερειάρχη, αρμόδιο για το Περιβάλλον κ. Νίκο Ξυλούρη, παρατίθενται αναλυτικά οι προβληματισμοί, οι ενστάσεις και οι “κόκκινες γραμμές” για το περιεχόμενο της ΜΠΕ, πρωτίστως για το κομμάτι των οδικών συνδέσεων του νέου διεθνούς αερολιμένα. Μάλιστα, γίνεται ειδική μνεία και στη γνωστή πρόταση των τοπικών φορέων για μετατόπιση της χάραξης του συνδετήριου δρόμου προς τα δυτικά και για την κατασκευή μιας σήραγγας.

Παράλληλα, εκφράζεται μια έντονη δυσαρέσκεια και ενόχληση για την έλλειψη ενημέρωσης.

«Για μια ακόμη φορά καλούμαστε να καταθέσουμε απόψεις αφενός στο στάδιο της ΜΠΕ και όχι στο στάδιο της αρχικής μελέτης χάραξης του έργου και αφετέρου καλούμαστε να καταθέσουμε απόψεις σε ένα έργο που από πλευράς οδικών συνδέσεων είναι σε εξέλιξη, με την κατασκευή́ της οδικής αρτηρίας σύνδεσης του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ να βρίσκεται σήμερα σε εξέλιξη με ποσοστό́ προόδου 26,7%, ενώ και η κατασκευή́ στο οδικό́ τμήμα “αεροδρόμιο-κόμβος Αρκαλοχωρίου” βρίσκεται σε ποσοστό́ προόδου 47,2%.

Στο ασφυκτικό χρονικό διάστημα που μας διατέθηκε επιχειρήσαμε να μελετήσουμε συνοπτικά την υπό διαβούλευση ΜΠΕ, κυρίως αναφορικά με τις οδικές συνδέσεις εξαιτίας της πίεσης χρόνου. Επισημαίνουμε, ωστόσο, ότι η όποια προσπάθειά μας για την κατανόηση και αξιολόγηση ενός τέτοιου εγχειρήματος-έργου, που αλλάζει εκ θεμελίων τόσο την περιοχή παρέμβασης και τον δήμο Μινώα Πεδιάδος, αλλά και εν γένει την Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου, δεν ήταν δυνατόν να μας δώσει πλήρη γνώση και κατανόηση των υπό διαβούλευση θεμάτων, πολλά εκ των οποίων ξεφεύγουν εντελώς του γνωστικού-επιστημονικού μας αντικειμένου.

Κατά τη γνώμη μας, επίσης, η δημόσια διαβούλευση κρίσιμων θεμάτων, τα οποία χρειάστηκαν χρονικό διάστημα άνω του έτους εσωτερικών διαδικασιών και συζητήσεων των υπηρεσιών της κεντρικής διοίκησης για να αποφασίσουν απλά και μόνο “περιορισμένου μεγέθους” αλλαγές στα ήδη εγκεκριμένα έργα, δεν κρίνουμε ότι είναι ορθό και σκόπιμο να πραγματοποιείται σε προεκλογική περίοδο, καθώς οι όποιοι προβληματισμοί αναπτυχθούν ευκόλως μπορούν να δημιουργήσουν παρεξηγήσεις και καχυποψία», αναφέρει σε αιχμηρό τόνο η Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ.

Τι επισημαίνουν οι μηχανικοί - Οι προβληματισμοί και οι ενστάσεις του ΤΕΕ/ΤΑΚ

Στην επιστολή-υπόμνημά του το Παράρτημα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος εκφράζει μια σειρά προβληματισμών για την τροποποιημένη ΜΠΕ του έργου του νέου αεροδρομίου, επισημαίνοντας τα εξής:

«- Πρόκειται για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο στη νοτιοανατολική Μεσόγειο και το 2ο μεγαλύτερο στην Ελλάδα, με εκτιμώμενο ετήσιο φόρτο επιβατών στο 20ό έτος λειτουργίας του 11,7 εκατ. επιβάτες (λίγο λιγότεροι από τους επιβάτες το 2021 στο αεροδρόμιο “Ελ. Βενιζέλος” της Αθήνας - 12,3 εκατ. επιβάτες) και η συγκοινωνιακή του εξυπηρέτηση παρουσιάζεται εξαιρετικά φτωχή και μονοδιάστατη με μόλις έναν κύριο οδικό άξονα σύνδεσης τύπου ΑΙΙ με το πρωτεύον εθνικό δίκτυο και τα μεγάλα αστικά κέντρα, με 2+2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και ταχύτητα σχεδιασμού μόλις 80 χλμ./ώρα. Αναμένουμε, δηλαδή, σε βάθος χρόνου να φιλοξενήσουμε μια υποδομή «επιπέδου “Ελ. Βενιζέλος”», που σήμερα προσεγγίζεται με την Αττική οδό (3+3), με τη γραμμή 3 του Μετρό, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και λεωφορεία του ΟΑΣΑ, με ένα μόλις δρόμο που θα έχει χαρακτηριστικά και ταχύτητα ανάλογα με την οδό Καζαντζίδη; Δεν εντοπίζεται κάποια πρόβλεψη για ολοκληρωμένη υπηρεσία ΜΜΜ, που θα αφορά επισκέπτες και εργαζόμενους, Μέσο Σταθερής Τροχιάς ή έστω εξυπηρέτηση μέσω συστήματος BRT με τους ανάλογους χώρους εξυπηρέτησης εντός του χώρου του αεροδρομίου (χαρακτηριστικά δεν εντοπίζεται η οποιαδήποτε πρόβλεψη για θέσεις στάθμευσης αστικών λεωφορείων εντός των επιμέρους χώρων στ. του Α, ενώ ανάλογα υπάρχουν προβλέψεις για ακριβή αριθμό θέσεων ταξί, τουριστικών λεωφορείων, ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων κ.ά.).

- Η πρόβλεψη για μία βασική συνδετήρια με τον ΒΟΑΚ τύπου ΑΙΙ και ταχύτητα σχεδιασμού 80 χλμ./ώρα για εξυπηρέτηση σε κοινό κατάστρωμα οδού Ι.Χ. αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών, τουριστικών λεωφορείων, αστικών λεωφορείων, βαρέων οχημάτων και δη βαρέων οχημάτων μεταφοράς εμπορευμάτων κυρίως, αλλά και καυσίμων (βυτιοφόρων), σε ένα έργο τέτοιου μεγέθους και προβλέψεων 20ετίας, φαίνεται εκ πρώτης μη ικανοποιητική και επισφαλής με όρους οδικής ασφάλειας και επιδιωκόμενης κυκλοφοριακής ικανότητας, λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη και την περιβαλλοντική όχληση στην ευρύτερη περιοχή, το μέγεθος των παρεμβάσεων που προβλέπονται (εκσκαφές, επιχώσεις, τεχνικά έργα κ.ά.).

- Με ποιο σκεπτικό διατηρείται στην παρούσα η άμεση κατασκευή ενός μόνο διαδρόμου (3.200 μ., 45 μ.); Και μάλιστα ενώ στην παρούσα φάση γίνεται προσαύξηση του μεγέθους του συνόλου των λοιπών υποδομών (κτήριο του αεροσταθμού, επιφάνεια κατάληψης, περιοχή εμπορικών χρήσεων κ.ά.).

- Εφόσον - παρά τις ανωτέρω επιφυλάξεις μας - η πρόβλεψη για διατήρηση της συνδετήριας οδικής σύνδεσης παραμείνει με τα λειτουργικά χαρακτηριστικά που προβλέπονται στην παρούσα, κρίνουμε σκόπιμο να αξιολογηθεί και η εναλλακτική λύση της κατασκευής σήραγγας μήκους περί τα 2,5 χλμ. του τμήματος περίπου μεταξύ των θέσεων 5+200 και 7+500, μετατοπίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη χάραξη στον ορεινό όγκο προς τα δυτικά, με ενδεχόμενη προέκτασή της προς Βορρά.

- Η ανάπτυξη ενός τέτοιου έργου υποδομής θα πρέπει να συνοδεύεται προφανώς από Μελέτη Κυκλοφοριακών Επιπτώσεων του έργου στην ευρύτερη περιοχή παρέμβασης και στους περιφερειακούς οικισμούς, η οποία θα λαμβάνει υπόψη ΚΑΙ τις πολεοδομικές αλλοιώσεις που θα λάβουν χώρα τόσο στον δήμο Μινώα Πεδιάδος, όσο και στους γειτνιάζοντες δήμους και στο αστικό τους δίκτυο, καθώς και στο επαρχιακό δίκτυο εντός της περιοχής επιρροής του έργου. Εφόσον έχει ήδη εκπονηθεί, θα πρέπει να μας κοινοποιηθεί για την ανάλυση παράλληλα με τη μελέτη οδοποιίας των προτεινόμενων συνδέσεων. Μια τέτοια μελέτη, που θα λάβει μάλιστα υπόψη και την αύξηση των κυκλοφοριακών φόρτων στο τοπικό δίκτυο, που θα επιφέρει η επιβολή διοδίων στον ΒΟΑΚ, πιστεύουμε δε ότι θα αναδείξει την ανάγκη αναβάθμισης τμημάτων του τοπικού οδικού δικτύου, αλλά και της οδικής σύνδεσης Ηρακλείου-Βιάννου.

- Σε συνέχεια του ανωτέρω, σημειώνουμε ότι ο δρόμος σύνδεσης Ηρακλείου-Βιάννου αναμένεται να λάβει περαιτέρω κυκλοφορία, με δεδομένη την εγγύτητά του με το βασικό αστικό κέντρο και τη ΒΙ.ΠΕ., και είναι κρίσιμο να εκτιμηθούν οι σχετικές επιπτώσεις στον άξονα αυτό, αλλά και οι απαιτούμενες παρεμβάσεις σε αυτόν, αξιολογώντας αφενός τη χρονοαπόσταση “κόμβος Αλικαρνασσού-νέο αεροδρόμιο” μέσω ΒΟΑΚ και νέου άξονα, και τη χρονοαπόσταση “κόμβος Αλικαρνασσού-νέο αεροδρόμιο” μέσω του άξονα Ηρακλείου-Βιάννου, και αφετέρου τη δυνητική επίπτωση που θα επιφέρει η ενδεχόμενη παραχώρηση του νέου άξονα προς το αεροδρόμιο».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News