«Εφιάλτης» στις κουζίνες: Οι πρώτες καταγγελίες από τον τουριστικό κλάδο της Κρήτης για ψυχολογική βία

Κρήτη
«Εφιάλτης» στις κουζίνες: Οι πρώτες καταγγελίες από τον τουριστικό κλάδο της Κρήτης για ψυχολογική βία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αποχώρησε μάγειρας γιατί δεχόταν… καθημερινό bullying από τον επίσης σεφ προϊστάμενό του - Εξαναγκάστηκε σε παραίτηση επί χρόνια υπάλληλος τουριστικής επιχείρησης από την κακή συμπεριφορά του αφεντικού του - Οι 6 στις 10 γυναίκες εργαζόμενες θύματα λεκτικής βίας

Με το καλημέρα... ξεκίνησε ο ψυχολογικός εκβιασμός σε τουριστικά μαγαζιά και ξενοδοχεία της Κρήτης είτε από προϊστάμενους τμημάτων, είτε από εργοδότες. Είναι περιστατικά απροκάλυπτης ψυχολογικής και λεκτικής βίας με θύματα μισθωτούς εργαζόμενους που παλεύουν για τα προς το ζην.

Ψυχολογικός εκβιασμός σημαίνει αφόρητη πίεση, που καθιστά το άτομο μη λειτουργικό. Οι ψυχολογικές συνέπειες μιας άγριας λεκτικής αντιπαράθεσης δίχως λόγο και αφορμή επηρεάζουν το ψυχολογικό και συναισθηματικό κόσμο του ατόμου. Πρόκειται για μια κατάσταση όχι αποκλειστικά θεωρητική, αλλά για μια απτή πραγματικότητα, αφού από τώρα έχουν ξεκινήσει οι καταγγελίες για ψυχολογικό εκβιασμό.

Μάλιστα, ο πρόεδρος του Σωματείου Μαγείρων και Ζαχαροπλαστών ν. Ηρακλείου και γενικός γραμματέας του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου κ. Νεκτάριος Μωυσάκης μίλησε στο neakriti.gr για το γεγονός πως τη δεδομένη στιγμή υπάρχουν δύο σοβαρές καταγγελίες.

«Το φαινόμενο είναι διαχρονικό, αλλά αναμένεται να είναι υπαρκτό και φέτος», είπε ο κ. Μωυσάκης.

Τα δύο περιστατικά

Ο κ. Μωυσάκης μίλησε για τα δύο περιστατικά όπου στην πρώτη περίπτωση το θύμα είναι ένας μάγειρας, ενώ στη δεύτερη περίπτωση θύμα είναι υπάλληλος τουριστικού μαγαζιού.

«Το προσεχές χρονικό διάστημα, τόσο ως Σωματείο Μαγείρων και Ζαχαροπλαστών, όσο και ως Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου αναμένεται να προβούμε σε δύο καταγγελίες που σχετίζονται με το εργασιακό προσωπικό της Κρήτης. Στην πρώτη περίπτωση, ο ιδιοκτήτης ενός τουριστικού μαγαζιού ασκούσε έντονη ψυχολογική βία σε εργαζόμενο, με σκοπό να τον διώξει από τη δουλειά. Ο εργαζόμενος δούλευε επί πολλά χρόνια στην επιχείρηση. Και ο εργοδότης ήθελε να τον ωθήσει σε παραίτηση, ώστε να μην είναι υποχρεωμένος του δώσει την αποζημίωση. Ο εργαζόμενος, δεχόμενος προσβλητικά σχόλια και κατακριτέες συμπεριφορές, αποχώρησε», είπε ο κ. Μωυσάκης.

Αναφερόμενος στο δεύτερο περιστατικό, σημείωσε: «Υπάρχει και ένα δεύτερο περιστατικό, που πρέπει να τονιστεί. Και τα δύο περιστατικά αφορούν την Κρήτη και πιο συγκεκριμένα την τουριστική πλευρά του Ηρακλείου. Εργαζόμενος μάγειρας λάμβανε χυδαία σχόλια και κακή συμπεριφορά από προϊστάμενό του, ο οποίος ήταν εργαζόμενος και μάλιστα μάγειρας. Το αποτέλεσμα ήταν να αποχωρήσει από την εργασία. Και τα δύο περιστατικά έχουν να κάνουν με τη λεκτική και ψυχολογική βία».

Υπενθυμίζεται πως και πέρυσι το καλοκαίρι είχε βγει ανακοίνωση, που έκανε σαφές πως τόσο ξενοδοχοϋπάλληλοι όσο και εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία αποτελούν αντικείμενο προσβλητικών σχολίων. Η συγκεκριμένη ανακοίνωση καυτηρίαζε τέτοιες συμπεριφορές, ενώ καλούσε τους ίδιους τους εργαζομένους να μη μένουν απαθείς και να καταγγέλλουν συμπεριφορές που προσβάλλουν την αξιοπρέπειά τους. Φαίνεται όμως πως η πρακτική αυτή συνεχίζεται και φέτος. Δεν έχει σταματήσει, ενώ, όπως υποστήριξε ο κ. Μωυσάκης, «θα γίνει πιο ορατή φέτος».

Σε κάθε περίπτωση, ο γενικός γραμματέας του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, μιλώντας αποκλειστικά στο neakriti.gr, έκανε σαφές πως η πλειοψηφία των θυμάτων λεκτικής και ψυχολογικής βίας είναι γυναίκες και πιο συγκεκριμένα 6 στα 10 θύματα ψυχολογικής και λεκτικής βίας είναι γυναίκες.

Ο κ. Μωυσάκης, επίσης, τόνισε: «Όποιος εργαζόμενος του Ηρακλείου πέφτει θύμα βίας, ανεξαρτήτως είδους, θα πρέπει να προβαίνει είτε σε διά ζώσης καταγγελία σε κάποιον εκπρόσωπο του κλάδου που ανήκει, είτε σε ανώνυμη καταγγελία. Δε θα αναφέρεται το όνομά του. Κανένας εργαζόμενος δεν πρέπει να δέχεται συμπεριφορές που προσβάλλουν την προσωπικότητα και την αξιοπρέπειά του. Οι εργαζόμενοι είναι μισθωτοί, που παλεύουν για να βγάλουν τα προς το ζην και κανένας δε θα πρέπει να τους εμπαίζει».

«Ο εργασιακός εκφοβισμός υπάρχει, ζει, αναπνέει και αυξάνεται»

Παρέμβαση για τη λεκτική και ψυχολογική βία που ασκείται στους χώρους εργασίας έκανε ο κλινικός ψυχολόγος Νίκος Παπανικολάου.

«Μιλάμε για mobbing, που ουσιαστικά είναι το bullying στον χώρο εργασίας, όταν αναφερόμαστε σε χώρους εργασίας με έντονη ψυχολογική και λεκτική βία. Είναι εργασιακός εκφοβισμός. Ο εργασιακός εκφοβισμός υπάρχει, ζει, αναπνέει και αυξάνεται όσο εξελισσόμαστε. Τη βλέπουμε και θα συνεχίζουμε να τη βλέπουμε από ’δω και πέρα ολοένα και περισσότερο. Ο εργασιακός εκφοβισμός είναι ένα φαινόμενο που υπάρχει στις εργασιακές συνθήκες και είναι η άλλη όψη της βίας. Η βία δεν έχει πρόσωπα. Η βία εξελίσσεται. Έχει πολλά πρόσωπα. Μεταλλάσσεται. Η βία μπορεί να υπάρχει στην οικογένεια, έπειτα στο σχολείο. Αμέσως μετά, μπορεί να γίνει οπαδική βία και έπειτα να γίνει εργασιακή βία. Το αποτύπωμα της βίας είναι δύσκολο και κακό στο άτομο, το οποίο περνάει τις περισσότερες φορές στην ανεργία. Επίσης, δυσκολίες υπάρχουν και στην οικογένεια του ατόμου, αφού βλέπουμε τις προεκτάσεις του εργασιακού εκφοβισμού να τις αντιμετωπίζει και η ίδια η οικογένεια», υπογράμμισε.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Παπανικολάου επισήμανε: «Αξίζει να σημειωθεί πως υπάρχει μεγάλη συνάφεια θυτών και θυμάτων του ενδοσχολικού με τον εργασιακό εκφοβισμό. Ο θύτης του ενδοσχολικού εκφοβισμού γίνεται ο θύτης του εργασιακού εκφοβισμού, ενώ το θύμα του ενδοσχολικού εκφοβισμού γίνεται το θύμα του εργασιακού εκφοβισμού. Οι θύτες παραμένουν θύτες και τα θύματα παραμένουν θύματα».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News