ΒΟΑΚ: Εδώ θα μπουν τα διόδια – Πόσο θα καταβάλλει ο χρήστης του αυτοκινητόδρομου

Κρήτη
ΒΟΑΚ: Εδώ θα μπουν τα διόδια – Πόσο θα καταβάλλει ο χρήστης του αυτοκινητόδρομου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όπως τουλάχιστον προκύπτει από κεντρικά δημοσιεύματα, διόδια, σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, θα έχουμε μονάχα στο βασικό τμήμα "Χανιά-Χερσόνησος", που θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης, ενώ θα εξαιρεθούν τα αστικά τμήματα, δηλαδή οι λεγόμενες παρακάμψεις των μεγάλων πόλεων

Με διπλά διόδια, ηλεκτρονικά, που θα χρεώνονται αναλογικά βάσει χιλιομετρικής απόστασης οι διερχόμενοι οδηγοί, και σκιώδη διόδια, που θα πληρώνει σαν επιδότηση το κράτος προς τον παραχωρησιούχο, θα λειτουργήσει τελικά το μοντέλο κατασκευής-παραχώρησης του νέου ΒΟΑΚ στο μεγάλο του κομμάτι από τη Κίσσαμο Χανίων ως τη Χερσόνησο. Ουσιαστικά, το Δημόσιο θα καταβάλλει συμπληρωματικά διόδια από τον κρατικό κορβανά, ώστε να καλύψει το οικονομικό κενό που εκτιμάται ότι θα έχει ο ανάδοχος παραχωρησιούχος σε επίπεδο εσόδων, λόγω των χαμηλών κυκλοφοριακών διελεύσεων, όπως αποτυπώνεται στα μοντέλα-αναλύσεις κυκλοφοριακού φόρτου που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Υποδομών.

Με τον τρόπο αυτόν, μέσω δηλαδή κρατικής επιδότησης, το υπουργείο θέλει να δώσει και ένα επιπλέον κίνητρο στους υποψήφιους αναδόχους, ενόψει της επικείμενης υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για το έργο παραχώρησης “Χανιά-Χερσόνησος” του νέου ΒΟΑΚ, που έχει προγραμματιστεί, θυμίζουμε, μετά από παράταση, για την ερχόμενη Δευτέρα 8 Μαΐου. Προσφορές που θα κριθούν με βάση τα όσα θα προτείνει ο κάθε υποψήφιος παραχωρησιούχος για τη συμβολή του Δημοσίου στα διόδια και εν γένει για τη συμβολή του Δημοσίου στο κόστος του έργου.

Παράλληλα με την οριστικοποίηση του σύνθετου μοντέλου ηλεκτρονικών και σκιωδών διοδίων, η ενημέρωση που έκανε ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, στους δημοσιογράφους έβγαλε μία ακόμα σημαντική είδηση.

Όπως τουλάχιστον προκύπτει από κεντρικά δημοσιεύματα, διόδια, σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, θα έχουμε μονάχα στο βασικό τμήμα “Χανιά-Χερσόνησος” που θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης, ενώ θα εξαιρεθούν τα αστικά τμήματα, δηλαδή οι λεγόμενες παρακάμψεις των μεγάλων πόλεων. Στο ενδιάμεσο τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη”, που συμβασιοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και θα υλοποιηθεί με ΣΔΤ, δε θα υπάρχει καταβολή διοδίων, καθώς η αποπληρωμή θα γίνεται με τις λεγόμενες πληρωμές διαθεσιμότητας από το Δημόσιο. Ομοίως, δε θα υπάρχει φυσικά καταβολή διοδίων και στο ανατολικό τμήμα του νέου ΒΟΑΚ, δηλαδή στο τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”, το οποίο έχει συμβασιοποιηθεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο και θα κατασκευαστεί ως αμιγώς δημόσιο έργο.

Αναλογικά διόδια με χρέωση έως 0,063 ευρώ/χλμ. και σκιώδη διόδια

Σε ό,τι αφορά στο μεγάλο τμήμα του νέου ΒΟΑΚ, δηλαδή το “Κίσσαμος Χανίων(με προαίρεση) -Χερσόνησος”, ένα έργο με εκτιμώμενο κόστος κοντά στα 1,7 δισ. ευρώ, οριστικοποιήθηκε ότι ο όποιος παραχωρησιούχος προκύψει θα κινητροδοτηθεί με ένα σχήμα διπλών διοδίων. Θα εισπράττει δηλαδή τα γνωστά, κλασικά διόδια που θα πληρώνουν οι διερχόμενοι οδηγοί και θα εισπράττει μια ειδική επιδότηση διοδίου από το Δημόσιο.

Όπως εξήγησε ο υφυπουργός Υποδομών, τα διόδια για τους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου θα είναι ηλεκτρονικά, ενώ αναμένεται να απλωθούν σε όλο το μήκος του τμήματος “Κίσσαμος-Χερσόνησος”, πλην όμως των αμιγώς αστικών κομματιών όπου υπάρχουν υποχρεωτικές - λόγω εργασίας π.χ. - καθημερινές τοπικές διελεύσεις.

Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός δε θα σταματά σε μετωπικούς σταθμούς διοδίων που δε θα υπάρχουν, αλλά θα καταγράφεται στην είσοδο και την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο, προκειμένου να χρεώνεται ηλεκτρονικά για να πληρώσει το ανάλογο αντίτιμο.

Η τιμή του διοδίου θα είναι αυτή που ισχύει για το υπόλοιπο οδικό δίκτυο της χώρας και ανέρχεται μέχρι σε 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Με βάση αυτήν την τιμή, το κόστος μετάβασης π.χ. σε μία απόσταση 140 χιλιομέτρων, όπως είναι το “Χανιά-Ηράκλειο”, ο οδηγός θα πληρώνει 8,82 ευρώ.

Όσο για το ποσοστό του σκιώδους διοδίου, που θα αναλάβει το Δημόσιο, αυτό, σύμφωνα με τον υφυπουργό, δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμα, αφού θα προκύψει στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού.

Επιδότηση διοδίων λόγω μικρής κυκλοφορίας

Γιατί όμως θα έχουμε και σκιώδη διόδια μαζί με τα κλασικά διόδια;

Ο κ. Καραγιάννης απέδωσε την αναγκαιότητά τους στους χαμηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους και στην ανάγκη εξισορρόπησης των χαμηλών εσόδων, που θα έχει από τα κλασικά διόδια ο παραχωρησιούχος.

Όπως συγκεκριμένα εξήγησε, οι μετακινήσεις μεταξύ Χανίων και Ηρακλείου είναι κυρίως τοπικού χαρακτήρα, καθώς οι δύο πόλεις προσεγγίζονται χωριστά είτε με πλοίο ή με αεροπλάνο. «Ως εκ τούτου οι μετακινήσεις είναι λίγες. Εάν ήταν περισσότερες, δε θα χρειαζόμασταν σκιώδη διόδια», είπε.

Επειδή επομένως τα έσοδα από τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης δεν επαρκούν για την πληρωμή των δανείων και τη συντήρηση του έργου, υπάρχει η πρόβλεψη το Δημόσιο να καταβάλλει ένα επιπλέον διόδιο πάνω σε αυτό που πληρώνει ο χρήστης και αυτό είναι το σκιώδες.

Από τα λεγόμενα του υφυπουργού, προέκυψε και το εξής σημαντικό:

Εφόσον όντως γίνει κανονικά η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών στις 8 Μαΐου(και δε δοθεί δηλαδή νέα παράταση ) ή όποτε γίνει αυτή, στην αξιολόγηση των οικονομικών προσφορών των υποψηφίων σχημάτων θα δοθεί μεγάλο βάρος σε 2 στοιχεία:

Στο επίπεδο που θα ορίσουν τη συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου και στο επίπεδο που θα ορίσουν το επιθυμητό από τους ίδιους ποσοστό των σκιωδών διοδίων που θα λαμβάνουν ως επιδότηση από το Δημόσιο.

Είναι προφανές ότι όσο μικρότερο θα είναι το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου και όσο μικρότερο το ποσοστό των σκιωδών διοδίων, θα προσμετρήσει θετικά για τους υποψήφιους “μνηστήρες” του έργου “Χανιά-Χερσόνησος”.

Εδώ βεβαίως υπάρχει μία σημαντική λεπτομέρεια. Το μικτό αυτό σχήμα διοδίων θα αφορά μόνο στους χρήστες που θα διέρχονται από τον αυτοκινητόδρομο. Δε θα ισχύσει δηλαδή το καθεστώς που ισχύει σε άλλες συμβάσεις παραχώρησης, όπου η επιδότηση καλύπτει ακόμα και μηδενικές διελεύσεις.

Αυτό σημαίνει ότι, αν οι διελεύσεις είναι μικρές, θα είναι ανάλογα μικρά και τα ποσά των σκιωδών διοδίων.

Εδώ συνεπώς υπάρχει και ένα σχετικό... ρίσκο για τον ιδιώτη παραχωρησιούχο που θα πρέπει να βρει μια ισορροπία, ώστε να μην αποτρέπει τους οδηγούς από τη χρήση του νέου ΒΟΑΚ, διότι σε αυτήν την περίπτωση δε θα εισπράττει σκιώδη διόδια…

Ανακατατάξεις στα σχήματα μια “ανάσα” πριν τις προσφορές

Εντωμεταξύ, ανακατατάξεις της τελευταίας στιγμής φαίνεται ότι έχουμε στο επίπεδο των υποψηφίων σχημάτων, μία “ανάσα” πριν την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για το έργο παραχώρησης “Χανιά-Χερσόνησος” του νέου ΒΟΑΚ.

Σύμφωνα με το newmoney.gr, εκτός του διαγωνισμού για τη σύμβαση παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, ύψους 1,75 δισεκατομμυρίων ευρώ, βγαίνει οριστικά η γαλλική Vinci.

Ο γαλλικός όμιλος φέρεται να αποφάσισε να μη συμμετάσχει στο έργο, θεωρώντας ότι ήταν πολύ ασφυκτικοί οι χρόνοι της υποβολής των προσφορών. Υπενθυμίζεται ότι η Vinci σε συνεργασία με την ΑΚΤΩΡ είχε χάσει στο παρελθόν και τον διαγωνισμό για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, αφού η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε απορρίψει το αίτημά τους για άλλη μία αναβολή, από τις πολλές αναβολές που είχαν δοθεί μέχρι τότε για τον διαγωνισμό.

Αντίθετα, στον διαγωνισμό σε συζητήσεις με την ΑVAX φαίνεται να βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, η επίσης γαλλική Egis Project. Επειδή η εταιρεία δε συνηθίζει να κατεβαίνει σε διαγωνισμούς στην Ελλάδα με κατασκευαστικό αντικείμενο, πιθανολογείται ότι όποια συμφωνία υπάρξει θα αφορά στο κομμάτι της λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου. Υπενθυμίζεται ότι η Egis Project συμμετέχει με 25% στην παραχώρηση της Εγνατίας με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και με ένα πολύ μικρό ποσοστό στην Αττική Οδό (0,04%).

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News