ΑΔΜΗΕ: «Μάχη»… μνηστήρων με φόντο το «μεγάλο» καλώδιο Κρήτης-Αττικής - Πότε θα ολοκληρωθεί η κατασκευή της

Κρήτη
ΑΔΜΗΕ: «Μάχη»… μνηστήρων με φόντο το «μεγάλο» καλώδιο Κρήτης-Αττικής - Πότε θα ολοκληρωθεί η κατασκευή της

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τις αποφάσεις πιστοποίησης καταλληλότητας αναμένουν 4 υποψήφιοι “μνηστήρες”, που διεκδικούν να αποκτήσουν το 20% της θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ, που υλοποιεί την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής

Στην κορύφωσή της περνά σιγά-σιγά η διαγωνιστική διαδικασία για την επενδυτική διεύρυνση της θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ “Αριάδνη Interconnection”, που υλοποιεί το έργο της λεγόμενης μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, με το ενδιαφέρον να έχει χτυπήσει “κόκκινο”, αφού για την απόκτηση του 20% της εταιρείας ερίζουν 4 ισχυροί “μνηστήρες”.

Με τους φακέλους και των τεσσάρων επίδοξων επενδυτών να έχουν εγκριθεί ως προς την πληρότητά τους, αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε εν αναμονή των επίσημων αποφάσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ή για την ακρίβεια της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων- Ενέργειας- Υδάτων, όπως είναι η νέα της διευρυμένη μορφή) ως προς τη θεσμική “καταλληλότητα” των 4 υποψήφιων σχημάτων που διεκδικούν να μπουν μετοχικά στη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ και συνεπώς στο εμβληματικό για την Κρήτη έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσής της με την Αττική. Η ΡΑΕ ουσιαστικά έχει κληθεί να πιστοποιήσει τα επενδυτικά που πληρούν τους όρους του διαγωνισμού παραχώρησης του 20% της “Αριάδνη Interconnection”, με βάση και το σχετικό ρυθμιστικό πλαίσιο. Όσοι λάβουν το “πράσινο φως” από τη Ρυθμιστική Αρχή, θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές, στο πλαίσιο της β', κύριας φάσης του διεθνούς διαγωνισμού...

“Μάχη” ανάμεσα σε μια ισχυρή 4άδα

Η επίσημη απόφαση πιστοποίησης καταλληλότητας από τη ΡΑΑΕΥ αναμένεται με εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς ο ανταγωνισμός είναι πολύ έντονος ανάμεσα σε πολύ ισχυρούς “παίκτες”. Εδώ σκιαγραφείται μια γερή επενδυτική μάχη ανάμεσα σε μια πολύ ισχυρή τετράδα, και συγκεκριμένα ανάμεσα σε δύο ισχυρές επενδυτικές συμπράξεις και σε δύο ισχυρές εταιρείες. Έχουμε και λέμε...

Τον έναν ισχυρό επενδυτικό πόλο συνθέτουν ο αυστραλιανός κολοσσός των υποδομών Macquarie Super Core Infrastructure Fund SCSp (με δυναμική ήδη παρουσία στην Ελλάδα) μαζί με την Phaethon Holdings Single Member S/Α, συμφερόντων του Ομίλου Κοπελούζου.

Στον έτερο επενδυτικό πόλο βρίσκουμε την κρατική κινεζική State Grid of China (που κατέχει σημαντικό μετοχικό μερίδιο στον ΑΔΜΗΕ), που κατεβαίνει σε συνεργασία με τον Βελγικό Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας ELIA, ο οποίος, σημειωτέον, θεωρείται ένας από τους πέντε κορυφαίους Διαχειριστές στην Ευρώπη.

Την είσοδό της επενδυτικά στην “Αριάδνη Interconnection”, που υλοποιεί το λεγόμενο “μεγάλο” καλώδιο της Κρήτης διεκδικεί, επίσης, ο ισχυρός ελληνικός κατασκευαστικός όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που καταγράφει ως γνωστόν δυναμική, πολύπλευρή ήδη παρουσία και αποτύπωμα στην Κρήτη, με σημεία αναφοράς το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδας, τον νέο ΒΟΑΚ αλλά και ενεργειακά έργα.

Το 20% της θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ διεκδικεί, τέλος, ο Διαχειριστής Συστήματος της Ιταλίας TERNA (που είχε συμμετάσχει στον διαγωνισμό για τον ΑΔΜΗΕ το 2016 και τώρα συνεργάζεται στενά μαζί του για τη δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας 1.000 MW, που μπήκε στις “ράγες”).

Μόλις ξεκαθαρίσει το τοπίο ως προς τη λεγόμενη πιστοποίηση καταλληλότητας, δηλαδή μόλις δοθεί η έγκριση για το ποια εκ των τεσσάρων (ή και τα 4) σχημάτων έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν στον διαγωνισμό, η “μπάλα” θα περάσει στο “τερέν” του ΑΔΜΗΕ, που ορίσει προθεσμία για την υποβολή των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.

Έτοιμη το 2024 - Τα χρονοδιαγράμματα

Όπως γνωστοποίησε ο ΑΔΜΗΕ στην πρόσφατη ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2022, η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής προχωρά στο θαλάσσιο και στο χερσαίο τμήμα της, με τις εργασίες μελέτης-κατασκευής από τους αναδόχους να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Συγκεκριμένα, όσον αφορά στους Σταθμούς Μετατροπής, έχει ολοκληρωθεί η παραγωγή του μεγαλύτερου μέρους του εξοπλισμού τους, ενώ έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι εργασίες θεμελίωσης των κτηρίων και έχει ξεκινήσει η ανέγερσή τους.

Αναφορικά με την πρόοδο του καλωδιακού τμήματος, έχει ολοκληρωθεί η παραγωγή όλων των τμημάτων των καλωδίων (υποβρύχιων και υπόγειων). Επίσης, έχει ολοκληρωθεί η πόντιση των δύο πόλων (ανατολικού και δυτικού, 2x336 χλμ.) βάσει χρονοδιαγράμματος, καθώς και η πόντιση των οπτικών ινών στο σύνολό της.

Η προστασία των υποβρύχιων καλωδίων αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2ο τρίμηνο του 2023. Τέλος, βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή του υπόγειου τμήματος της όδευσης από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς το σημείο προσαιγιάλωσης στην Αττική, όπου έχει ολοκληρωθεί περίπου το 80% της υποδομής, καθώς και το 40% της τοποθέτησης καλωδίων. Στην περίπτωση της Κρήτης, οι εργασίες οδοποιίας βρίσκονται σε εξέλιξη.

Θυμίζουμε ότι η κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024, ενώ προχωρά απρόσκοπτα, έχοντας εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση του έργου, ύψους 1 δισ. ευρώ, μέσα από τις εξής χρηματοδοτικές πηγές: Τα 200 εκατ. ευρώ προέρχονται από ίδια κεφάλαια της θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ, περίπου 400 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, άλλα 200 εκατ. ευρώ από το ομολογιακό δάνειο της Eurobank και άλλα τόσα από χρηματοδότηση της ΕΤΕπ.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News