ΒΟΑΚ: Έρχονται οι υπογραφές για το τμήμα «Χερσόνησος - Νεάπολη»

Κρήτη
ΒΟΑΚ: Έρχονται οι υπογραφές για το τμήμα «Χερσόνησος - Νεάπολη»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αυτή θα είναι η 2η σύμβαση για το έργο του νέου ΒΟΑΚ, καθώς, ως γνωστόν, στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2022 υπογράφτηκε η σύμβαση για το τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”, που υλοποιείται ως αμιγώς δημόσιο έργο και βρίσκεται στη φάση των πρόδρομων εργασιών

Προ των πυλών, έστω και με αξιοσημείωτη καθυστέρηση, είναι η 2η κατά σειρά συμβασιοποίηση για το μεγάλο έργο του νέου ΒΟΑΚ. Μετά από πολύμηνη αναμονή, επισημοποιήθηκε ως ανάδοχος για το λεγόμενο ενδιάμεσο τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη Λασιθίου”, ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ (μαζί με τον ΦΠΑ), το κοινοπρακτικό σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις- ΙΝΤΡΑΚΑΤ και το σχέδιο της σύμβασης θα αποσταλεί τώρα στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον απαραίτητο έλεγχο.

Εφόσον το Ελεγκτικό Συνέδριο ανάψει το “πράσινο φως”, τότε θα ακολουθήσει η υπογραφή της σύμβασης για το έργο ΣΔΙΤ, κάτι που στο υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών ευελπιστούν να γίνει μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού.

Αυτή θα είναι η 2η σύμβαση για το έργο του νέου ΒΟΑΚ, καθώς, ως γνωστόν, στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2022 υπογράφτηκε η σύμβαση για το τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”, που υλοποιείται ως αμιγώς δημόσιο έργο και βρίσκεται στη φάση των πρόδρομων εργασιών.

Εφόσον όλα πάνε καλά και “πέσουν” οι τζίφρες προσεχώς για το ενδιάμεσο τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη”, τότε θα εκκρεμεί η συμβασιοποίηση μόνο για το έργο “Χανιά-Χερσόνησος”, που βεβαίως είναι και το μεγαλύτερο (και πιο δύσκολο από κάθε πλευρά) από τα τρία επιμέρους έργα του νέου ΒΟΑΚ.

Για το έργο παραχώρησης για το τμήμα “Χανιά-Χερσόνησος”, πάντως, θα πρέπει να περιμένουμε αρκετά ακόμα. Όπως έχουμε γράψει εδώ στη “Ν.Κ.”, αν και αρχικά είχε οριστεί για τις 31 Μαρτίου, η υποβολή προσφορών παρατάθηκε επισήμως, όπως θεωρούταν δεδομένο, από το υπουργείο Υποδομών για τις 20 Απριλίου, ενώ εκτιμάται, με βάση τις μεγάλες εκκρεμότητες που υπάρχουν σε επίπεδο αντικειμένου μελετών, πως θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές όχι τώρα τον Απρίλιο, αλλά ούτε καν το καλοκαίρι!

Μακρά αναμονή...

Το έργο ΣΔΙΤ για το τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη Λασιθίου” του νέου ΒΟΑΚ είχε δημοπρατηθεί με επιτυχία στις 24 Ιανουαρίου του 2022. Στη β’ διαγωνιστική φάση για το ενδιάμεσο αυτό τμήμα του νέου αυτοκινητοδρόμου, έχοντας τη δυνατότητα να υποβάλουν προσφορά, είχαν προκριθεί - θυμίζουμε - τέσσερα σχήματα, εκ των πέντε που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον κατά την προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού. Συγκεκριμένα επρόκειτο για τα σχήματα:

- “ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις”,

- ΤΕΡΝΑ,

- ΑΒΑΞ (με το Fund Marguerite) και

- Κ/Ξ “Μυτιληναίος- INTERTOLL”.

Τελικά για το εν λόγω έργο του νέου ΒΟΑΚ, που είναι με τη μορφή της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (το γνωστό ΣΔΙΤ δηλαδή), είχαμε συνένωση δυνάμενων μεταξύ των κατασκευαστικών ομίλων και μία προσφορά από μια ισχυρή κοινοπραξία, την ΤΕΡΝΑ- “ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις” -ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

Μάλιστα, η είδηση της σύμπραξης ΤΕΡΝΑ, “ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις” και ΙΝΤΡΑΚΑΤ προκάλεσε αίσθηση, αφού πρόκειται πιθανώς για ένα κοινοπρακτικό σχήμα που δεν έχουμε ξαναδεί μαζί, τουλάχιστον εδώ και πολλά χρόνια.

Λίγους μήνες μετά τη δημοπράτηση, το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών προχώρησε στην ανακήρυξη του σχήματος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- “ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις” -ΙΝΤΡΑΚΑΤ ως προσωρινού αναδόχου. Ωστόσο, παραδόξως χρειάστηκε σχεδόν ένας ολόκληρος χρόνος για να φτάσουμε στην οριστικοποίηση του αναδόχου και στην αποστολή, όπως γίνεται τώρα, του σχεδίου της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ώστε να ακολουθήσουν οι υπογραφές...

Η απόφαση του Υποδομών

  1. Την έγκριση του από 11- 04-2023 συνταχθέντος Πρακτικού 3 της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού.
  2. Την έγκριση της ολοκλήρωσης της διαδικασίας Οριστικοποίησης Σύμβασης Σύμπραξης, σύμφωνα με το άρθρο 25 της Πρόσκλησης Υποβολής Προσφορών.
  3. Την ανάδειξη της “Ένωση Προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.- ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις Α.Ε.- ΙΝΤΡΑΚΑΤ” ως αναδόχου του έργου.
  4. Την έγκριση και την αποστολή στο Ελεγκτικό Συνέδριο όλων των συμβατικών εγγράφων», αναφέρει η σχετική απόφαση του υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών, στην οποία επισημαίνεται επίσης πως «κατά της εν λόγω απόφασης χωρεί προδικαστική προσφυγή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 360 και επόμενα του Ν. 4412/2016, εντός 10 ημερών».

Το προφίλ του έργου - Τα στενά χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης

Το τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη” είναι μήκους 22,44 χλμ., προβλέπεται να έχει τετράιχνη διατομή πλάτους 21,50 μ., χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις, ενώ συνοδεύεται από την κατασκευή παράπλευρου/κάθετου δικτύου 9,65 χλμ. Το συνολικό κόστος, με βάση τα όσα έχουν γνωστοποιήσει από την κυβέρνηση, εκτιμάται στα 290 εκατομμύρια ευρώ.

Τα κυριότερα τεχνικά έργα που προβλέπεται να κατασκευαστούν συνολικά έχουν ως εξής:

- 5 ανισόπεδοι κόμβοι,

- 12 γέφυρες μονού κλάδου, συνολικού μήκους 1,695 χλμ.,

- 7 σήραγγες μονού κλάδου, συνολικού μήκους 7,186 χλμ. και

- 23 ανισόπεδες διαβάσεις.

Οι διαδικασίες και για τα επιμέρους έργα του νέου ΒΟΑΚ προχωρούν υπό την πίεση του χρόνου, καθώς τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, απ’ όπου έχουν εξασφαλιστεί 427 εκατομμύρια ευρώ για το έργο, είναι πραγματικά ασφυκτικά:

- «Στο 2ο τρίμηνο του 2023 θα πρέπει να γίνει από πλευράς ελληνικού Δημοσίου η κοινοποίηση ανάθεσης όσον αφορά α) στη σύμβαση παραχώρησης, β) τη Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και γ) το δημόσιο έργο. Κοινώς, δηλαδή, θα πρέπει να έχουν συμβασιοποιηθεί και ανατεθεί και τα τρία προωθούμενα έργα του νέου ΒΟΑΚ, κάτι μέχρι στιγμής που έχει γίνει μόνο για το τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”.

- Στο 4ο τρίμηνο του 2025 το υποέργο 2 “Χερσόνησος-Νεάπολη” και το υποέργο 3 “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος” θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και τεθεί σε λειτουργία.

Όσον αφορά στο υποέργο 1 “Χανιά-Ηράκλειο”, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εργασίες που αντιστοιχούν στο 15% του κόστους του έργου...».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News