Κρήτη: Καθησυχάζει για τον ΒΟΑΚ η κυβέρνηση - Εκτιμήσεις για νέες καθυστερήσεις

Κρήτη
Κρήτη: Καθησυχάζει για τον ΒΟΑΚ η κυβέρνηση - Εκτιμήσεις για νέες καθυστερήσεις

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν πως είναι δύσκολο να πάμε στην υποβολή προσφορών όχι τώρα, στις 20 Απριλίου, αλλά ούτε καν μέσα στο καλοκαίρι

Καθησυχαστικά μηνύματα σε σχέση με τις διαγωνιστικές διαδικασίες του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης θέλησε να στείλει χθες η κυβέρνηση, διά του αρμόδιου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Γιώργου Γεραπετρίτη, αν και η κοινή εκτίμηση είναι πως θα υπάρξουν νέες παρατάσεις και καθυστερήσεις. Όπως έχουμε γράψει εδώ στη “Ν.Κ.”, η νέα παράταση που δόθηκε από την κυβέρνηση για το έργο παραχώρησης του μεγάλου τμήματος “Χανιά-Χερσόνησος” για τις 20 Απριλίου δεν αναμένεται να είναι η τελευταία, καθώς τόσο για πρακτικούς λόγους (που έχουν να κάνουν με τις σημαντικές εκκρεμότητες σε επίπεδο μελετητικό) όσο και για λόγους συγκυρίας (μιας και μετά θα βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο) εκτιμάται από τους καλά γνωρίζοντες ότι η υποβολή προσφορών θα πάει πιο πίσω.

Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν πως είναι δύσκολο να πάμε στην υποβολή προσφορών όχι τώρα, στις 20 Απριλίου, αλλά ούτε καν μέσα στο καλοκαίρι.

Εκτίμηση που αν μη τι άλλο πυροδοτεί έντονη αγωνία σε σχέση με το κατά πόσον θα είναι τελικά δυνατόν να τηρηθούν τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, ώστε να μην υπάρξει κίνδυνος απώλειας των σημαντικών κονδυλίων, ύψους 427 εκατομμυρίων ευρώ που έχουν ήδη εξασφαλιστεί. 

Θυμίζουμε ότι τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης προβλέπουν ότι μέσα στο 2ο τρίμηνο του 2023 θα πρέπει να γίνει από πλευράς ελληνικού Δημοσίου η κοινοποίηση ανάθεσης όσον αφορά α) στη σύμβαση παραχώρησης, β) τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και γ) το δημόσιο έργο. Κοινώς, δηλαδή, θα πρέπει να έχουν συμβασιοποιηθεί και ανατεθεί και τα τρία προωθούμενα έργα του νέου ΒΟΑΚ, κάτι που μέχρι στιγμής έχει γίνει μόνο για το τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”.

Από τη πλευρά του, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πάντως επιχειρεί να καθησυχάσει τις επιφυλάξεις και την αγωνία για νέο γύρο καθυστερήσεων επί των διαδικασιών δρομολόγησης του μεγάλου αναπτυξιακού έργου της Κρήτης.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, αναφερόμενος σε μεγάλα οδικά έργα, πρόθεση της κυβέρνησης είναι να εξελιχθεί κανονικά η διαδικασία για την εκ νέου 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού (διαγωνισμός ΤΑΙΠΕΔ), καθώς και ο διαγωνισμός για το έργο παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

Απαντώντας επίσης σε σχετικά ερωτήματα, ανέφερε πως θα υπογραφούν με τους αναδόχους όποιες από τις συμβάσεις έργων είναι ώριμες και εκκρεμούν.

Τόσο πάντως σε σχέση με την υποβολή προσφορών για τον ΒΟΑΚ, που έχει μετατεθεί για τις 20 Απριλίου, όσο και σε σχέση με την υποβολή προσφορών για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής οδού, που έχει οριστεί για τις 29 Μαΐου, η αγορά έχει προεξοφλήσει ότι οι προαναφερόμενες ημερομηνίες και για τους δύο αυτούς διαγωνισμούς θα μετατεθούν, αν και, όπως λένε τα στελέχη τους, η προετοιμασία των κατασκευαστικών εταιρειών για να καταθέσουν προσφορές συνεχίζεται.

Ειδικά για το έργο παραχώρησης “Χανιά-Χερσόνησος” του νέου ΒΟΑΚ, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, μοιάζει εξαιρετικά δύσκολο να προσέλθουν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες-κοινοπραξίες για να υποβάλουν προσφορές πριν από τα τέλη του καλοκαιριού.

Δεν ήταν τυχαίο άλλωστε το γεγονός, όπως γνωστοποίησε το ίδιο το υπουργείο Υποδομών, πως ενδιαφερόμενος ανάδοχος αιτήθηκε παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής προσφορών για τις 31 Ιουλίου.

Ενδεικτικά και μόνο να θυμίζουμε ότι είναι σε εκκρεμότητα η μελέτη των λεγόμενων παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων, όπου μάλιστα θα πρέπει να διερευνηθούν και νέα επιμέρους τεχνικά έργα, όπως η σήραγγα στο Κακό Όρος και η μελέτη για τα διόδια. Δεδομένου μάλιστα ότι μια σειρά μελετών και αναθέσεων σε τεχνικούς συμβούλους έχουν πάρει πολύμηνες παρατάσεις για το καλοκαίρι, είναι απορίας άξιον πώς θα προσέλθουν οι ενδιαφερόμενοι για να υποβάλουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές αμέσως μετά το Πάσχα, λίγο πριν τις εκλογές, και με μη οριστικοποιημένο το ακριβές αντικείμενο και άρα το κόστος του έργου.

Το προφίλ του έργου “Χανιά-Χερσόνησος”

Το προωθούμενο έργο, μήκους περί τα 155 χλμ., με παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο περί τα 80 χλμ., συνιστά το αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης που αφορά στη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) από Χανιά έως Ηράκλειο, ενώ σε προαίρεση τελεί η ένταξη στη σύμβαση παραχώρησης του οδικού τμήματος “Κίσσαμος-Χανιά”. Το υπό μελέτη έργο περιλαμβάνει 4 οδικά τμήματα και 3 παρακάμψεις.

H διατομή του Οδικού Άξονα είναι τετράιχνη, πλάτους 21,50 μ., χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις και τα τεχνικά έργα που περιλαμβάνει είναι:

α) 17 ανισόπεδοι κόμβοι/ημικόμβοι,

β) 75 γέφυρες συνολικού μήκους (2 κλάδων) περί τα 13,2 χλμ.,

γ) 21 σήραγγες συνολικού μήκους (2 κλάδων) περί τα 31,5 χλμ.,

δ) 18 σήραγγες ανοικτής εκσκαφής (cut & cover) συνολικού μήκους (2 κλάδων) περί τα 9,6 χλμ.,

ε) 58 ανισόπεδες διαβάσεις (53 κάτω διαβάσεις και 5 άνω),

στ) 136 οχετοί (σωληνωτοί και κιβωτοειδούς διατομής) διαφόρων διαστάσεων, συμπεριλαμβανομένων των υδραυλικών τεχνικών στους κόμβους, τα ΣΕΑ, τις παράπλευρες οδούς και το υφιστάμενο τμήμα της εθνικής οδού, και

ζ) 266 έργα αντιστήριξης (τοίχοι/ πασσαλότοιχοι) συνολικού μήκους περί τα 46,5 χλμ.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News