«RADAR»: Η πρωτοποριακή ψηφιακή μέθοδος που κάνει τη διάγνωση της δυσλεξίας εφικτή (vid)

Κρήτη
«RADAR»: Η πρωτοποριακή ψηφιακή μέθοδος που κάνει τη διάγνωση της δυσλεξίας εφικτή (vid)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για πρώτη φορά όλοι έχουμε στα χέρια μας ένα εργαλείο, το οποίο μπορεί να μας βοηθήσει για να κατανοήσουμε την αναγνωστική ευχέρεια του παιδιού», σημείωσε ο επικεφαλής της ομάδας και καθηγητής οφθαλμολογίας, Ιωάννης Ασλανίδης, στην εκπομπή «Καλό Μεσημέρι» της ''Κρήτη TV'', κάνοντας σαφές πως όλα ξεκίνησαν από μία προσωπική του εμπειρία - Το «EyeRadar» εγκρίθηκε από το υπουργείο Υγείας Κύπρου και θα εφαρμοστεί σε 17 σχολεία

Για την πρωτοποριακή και επαναστατική μέθοδο RADAR, που δίνει τη δυνατότητα στον γονέα να μάθει εάν το παιδί του είναι δυσλεξικό και σε ποιο βαθμό, μίλησε στην εκπομπή «Καλό Μεσημέρι» της “ΚΡΗΤΗ ΤV” ο επικεφαλής της ομάδας και καθηγητής οφθαλμολογίας, Ιωάννης Ασλανίδης. Όπως είπε, για πρώτη φορά όλοι έχουμε στα χέρια μας ένα εργαλείο, το οποίο μπορεί να μας βοηθήσει για να κατανοήσουμε την αναγνωστική ευχέρεια του παιδιού,  κάνοντας σαφές πως όλα ξεκίνησαν από μία προσωπική του εμπειρία.

«Αυτό ξεκινάει από μια δυσάρεστη προσωπική μου εμπειρία. Το λέω ανοιχτά. Ο γιος μου ο Μηνάς είναι πολυταξιδεμένος, γεννημένος στις Η.Π.Α. , πανέξυπνος και δε μπορούσε να αποδώσει ακαδημαϊκά. Διάβαζε πολύ και την επόμενη ημέρα δε μπορούσε να αποδώσει στο σχολείο. Τι θα κάνουμε; Πρέπει να διαβάσει περισσότερο, να βάλουμε περισσότερα ιδιαίτερα. Κανένας δε μας είπε πως έχει αναγνωστική δυσκολία ή δυσλεξία. Ήταν δυσλεξικός. Έχει 140 Iq. Σήμερα, είναι γιατρός και μένει στο Λονδίνο. Πολλές φορές τον έχω βγάλει στη δημοσιότητα και τονίζω πως εάν το δικό μου παιδί κατάφερε και έγινε ένας ιατρός υψηλού βεληνεκούς, τότε μπορούν και τα δικά σας παιδιά. Αυτό ξεκινάει από μια ιδιωτική κλινική και είναι δύσκολο να το πιστέψει η κοινή γνώμη » είπε. 

Ο ίδιος έκανε σαφές πως μέσω της μεθόδου επιτυγχάνεται μια ποσοτική αποτίμηση της αναγνωστικής διαδικασίας του ατόμου. Πιο συγκεκριμένα υποστήριξε: «Το επίτευγμά μας είναι μοναδικό γιατί για πρώτη φορά  ποσοτικοποιήσαμε την ανάγνωση. Λέμε πολύ απλά πως εσύ μπορείς να διαβάσεις τόσες λέξεις, τόσες συλλαβές σε τόσα λεπτά. Αφού καταλάβαμε εάν είσαι ή όχι προβληματικός, μπορούμε να καταλάβουμε πόσο δυσλεξικό είναι ένα παιδί. Μπορούμε μ΄ένα δεκαπεντάλεπτο τεστ  να πούμε με μεγάλη σιγουριά της τάξης του 99%  πως το παιδί δεν έχει αναγνωστική δυσκολία. Μας έρχονται πολλοί γονείς και πραγματοποιούν τα παιδιά τους το τεστ. Δεν αντικαθιστούμε τους καθ΄ ύλην  αρμόδιους και πιο συγκεκριμένα τους λογοπαθολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς, καθηγητές ειδικής αγωγής. Δεν είμαστε σε αντιπαράθεση μαζί τους. Είμαστε εδώ για λόγους συνέργειας. Είμαστε εδώ για να τους δώσουμε τη μαγνητική τομογραφία της ανάγνωσης και είναι ένα παγκόσμιο επίτευγμα. Είναι μια ομαδική δουλειά που παρήχθη ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα. Είναι η πρώτη φορά που δίνουμε μια ποσοτική αποτίμηση της ανάγνωσης που κάνει ένα παιδί».

Ο κ. Ασλανίδης τόνισε πως είναι σημαντικό να διαγνωστεί όσο γίνεται πιο νωρίς το παιδί ειδάλλως το παιδί θα έρθει ενώπιων κοινωνικών συνεπειών

«Το παιδί που δε θα το πιάσει νωρίς δε θα πάει στο πανεπιστήμιο. Είναι ο πρώτος λόγος σχολικής διαρροής. Θα φύγει από το σχολείο και δε ξέρουμε για ποιο λόγο θα φύγει από το σχολείο. Και είναι και ο πρώτος λόγος φυλάκισης/ παραβατικής συμπεριφοράς καθώς το παιδί από μικρή ηλικία δεν έχει την αποδοχή από τους συμμαθητές του. Δέχεται μια μορφή σχολικού εκφοβισμού, μαλώνει και αυτή η παραβατική συμπεριφορά πάει στην προ- εφηβική ηλικία και συνήθως καταλήγει στις φυλακές. Το 60% των κρατουμένων στις βρετανικές και αμερικανικές φυλακές είναι δυσλεξικοί. Έχουμε κάνει την ίδια έρευνα στις ελληνικές φυλακές και το ποσοστό είναι πάνω από 60%» σημείωσε.

«EyeRadar»: Εγκρίθηκε από το υπουργείο Υγείας Κύπρου - Θα εφαρμοστεί σε 17 σχολεία

Στην τηλεοπτική εκπομπή μίλησε και ο υποψήφιος διδάκτορας και ερευνητής ψηφιακού εργαλείου «EyeRadar», Βασίλης Ανδρεαδάκης ο οποίος βρισκόταν στην Κύπρο. Ο κ. Ανδρεαδάκης ανέφερε πως το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου έχει εγκρίνει το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Όπως είπε, σκοπός είναι να εντοπιστεί εάν τα παιδιά της Δ τάξης δημοτικού έχουν γνωστικά ελλείμματα σε σχέση με άλλες χρονιές. Είναι παιδιά τα οποία έζησαν τα πρώτα χρόνια του δημοτικού στην οθόνη εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης.

«Δημιουργήσαμε ένα ψηφιακό εργαλείο όπως το EyeRadar το οποίο μπορεί εύκολα κα γρήγορα  να ποσοτικοποιήσει την αναγνωστική δυσκολία και να μας δείξει τα σημεία που μπορούμε να βοηθήσουμε. Αυτή τη στιγμή, βρισκόμαστε στην Κύπρο  και πιο συγκεκριμένα στη Λάρνακα με σκοπό να εφαρμόσουμε το συγκεκριμένο ψηφιακό εργαλείο με άδεια  από το Υπουργείο Παιδείας της κυπριακής κυβέρνηση στις 4 μεγάλες πόλεις της Κύπρου που είναι: Πάφος, Λάρνακα, Λεμεσός και Λευκωσία. Σκοπός μας είναι να επισκεφθούμε 17 διαφορετικά σχολεία ώστε να εξασφαλίσουμε και να αξιολογήσουμε με αυτόν τον τρόπο αντιπροσωπευτικό δείγμα μαθητών Δ΄Δημοτικού. Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη έρευνα που έγινε  πραγματικότητα χάρη στην πρωτοβουλία και τη στήριξη του Ασλανίδη και του συνεργάτη μας στην Κύπρου κ. Περικλή Σαυρίδη που στηρίζει όλη την προσπάθεια του κ. Ασλανίδη και της ομάδας μας για την ευαισθητοποίηση στο ζήτημα των αναγνωστικών δυσκολιών. Στόχος μας είναι να τις εντοπίσουμε όσο γίνεται πιο γρήγορα. Έχουμε ένα μικρό παράθυρο ευκαιρίας. Αλλά εάν τις εντοπίσουμε έγκαιρα, τότε δε χάνεται πολύτιμός χρόνος» ανέφερε ο κ. Ανδρεαδάκης.

Ο κ. Ανδρεαδάκης σημείωσε πως τόσο η σχολική κοινότητα όσο και οι γονείς αγκάλιασαν το πρόγραμμα

«Από την πρώτη στιγμή, οι διευθυντές των σχολείων της Κύπρου όταν τους μίλησα για τη συγκεκριμένη έρευνα, το αγκάλιασαν. Επίσης, οι γονείς όταν ενημερώθηκαν για την έρευνα, αμέσως επιβεβαίωσαν την πρόθεσή τους να συμμετάσχουν τα παιδιά τους. Με τον κ. Ασλανίδη, κάναμε έναν υπολογισμό να δούμε 200 παιδιά και οι συμμετοχές που λάβαμε ήταν σχεδόν διπλάσιες. Αυτό είναι το πρώτο μέρος και έχει συνέχεια η έρευνά μας» είπε.

Μεταξύ άλλων τόνισε: «Η τηλεκπαίδευση δε βοήθησε τόσο πολύ όσο περιμέναμε. Η έρευνα έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί σφυγμομετρεί το αναγνωστικό επίπεδο των παιδιών της Δ τάξης δημοτικού. Μιλάμε για παιδιά που έκαναν σχεδόν τρις 3 πρώτες τάξεις του δημοτικού από το σπίτι  τους και όχι από το φυσικό περιβάλλον της μάθησης που είναι το σχολείο. Δεν έχουν την τριβή που έχουν άλλοι μαθητές με το βιβλίο ή το σχολείο κτλ. Δυστυχώς η τηλεκπαίδευση δε μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία. Μια τέτοια έρευνα θα έχει άκρως ενδιαφέροντα ευρήματα και θα έχει επίσης ενδιαφέρον εάν οι μαθητές αυτοί μπορούν να ανταποκριθούν στις τάξεις των μεγαλύτερων τάξεων»

Για ποιο λόγο το πρόγραμμα δεν εφαρμόζεται στα ελληνικά με τα εκπαιδευτικά οφέλη να είναι πολλαπλά;  Αυτό συμβαίνει εξαιτίας των αδυναμιών που έχει το κρατικιστικό μοντέλο το οποίο υποστηρίζεται από τη χώρα μας 

«Η Ελλάδα έχει μία πολύ βασική αδυναμία: έχει κρατικιστικό προσανατολισμό. Εάν είσαι ιδιώτης γιατρός ή εάν υπάρχει ιδιωτική δομή, δε σε εκτιμούν. Πρέπει να κάνεις την έρευνά σου σε δημόσιο πανεπιστήμιο. Υπάρχει κάποιος που θα ήθελε το φάρμακο του καρκίνου του πνεύμονα και να μη το παίρνει γιατί το έχει δημιουργήσει ιδιωτική δομή υγείας; Ανοιχτή ερώτηση σε αρχές. Τι είναι δημόσιο ή ιδιωτικό εάν ωφελεί το κοινωνικό σύνολο; Το 30% των Ελληνοπαίδων δε μπορούν να διαβάσουν ελληνικά. Φύγαμε από το χαρτί και πάμε στην οθόνη. Η ανάγνωση δεν είναι εγγενές όπως η όραση. Διδάσκεται. Πρέπει να το μάθουμε. Και εάν δε το μάθουμε, θα πρέπει να ξεπεράσουμε τα προβλήματα της μάθησης. Η μέθοδος Radar κάνει μια αδρή μελέτη της όρασης και της ακοής και ύστερα πάει στην ανάγνωση. Θέλω να δώσω  τα εύσημα στον δήμαρχο Αγίου Νικολάου, Αντώνη Ζερβό και τον κ. Αντώνη Μαυρή που είναι συνεργάτης του. Ο κ. Ζερβός πάει να «σπάσει» το φαινόμενο αυτό και να μας δώσει την εντολή να εκπαιδεύσουμε 2-3 λογοθεραπευτές. Έχουμε ένα τρομακτικό εργαλείο».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News