Συνεχίζονται οι ανατιμήσεις στα σούπερ-μάρκετ - Αχτίδα φωτός από τις μειώσεις στα προϊόντα αγελαδινού γάλακτος

Κρήτη
Συνεχίζονται οι ανατιμήσεις στα σούπερ-μάρκετ - Αχτίδα φωτός από τις μειώσεις στα προϊόντα αγελαδινού γάλακτος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το τελευταίο διάστημα η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων και ειδικά του γιαουρτιού είχε μειωθεί λόγω των ανατιμήσεων

Η άνοδος του πληθωρισμού περιορίζεται, αλλά απέχει πάρα πολύ ακόμη από το να τιθασευτεί, και αυτό σημαίνει ότι οι ανατιμήσεις και ιδιαίτερα στα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, που αποτελούν μέρος των “ανελαστικών” δαπανών των νοικοκυριών, θα συνεχιστούν και στους επόμενους μήνες, πιθανότατα καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς.

Την κατάσταση αυτή την ομολογούν και οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής (σούπερ-μάρκετ). Σε περαιτέρω ανατιμήσεις θα προχωρήσουν τα ελληνικά σούπερ-μάρκετ εντός της φετινής χρονιάς, όπως ανέφεραν σχετικά διευθύνοντες σύμβουλοι από μεγάλα σούπερ-μάρκετ και βιομηχανίες της Ελλάδας.

Πιο συγκεκριμένα, το 68% των ερωτώμενων αναφέρουν ότι έχουν σχεδιάσει ανατιμήσεις σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας. Ειδικότερα, αναφορικά με τυχόν ανησυχίες για την οικονομία, το 68% απαντά ότι και το 2023 θα υπάρχουν περαιτέρω αυξήσεις τιμών. Λένε ότι έχουν ήδη σχεδιάσει ανατιμήσεις, κάτι που εξηγείται από το γεγονός ότι είχαμε ήδη μία σταδιακή ανατίμηση και όχι απότομη (επομένως έχουν συγκρατηθεί τιμές) και απορρόφηση του κόστους χωρίς να μετακυλιστούν την αγορά.

Αυτό που προκύπτει, μεταξύ άλλων, είναι ότι στην αγορά των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, οι Έλληνες CEOs της βιομηχανίας και των σούπερ-μάρκετ απαντούν ότι θα υπάρχει ανάπτυξη από 2% έως και 5% για το 53%, ενώ αύξηση 6-10% “βλέπει” το 28%. Μείωση κατανάλωσης από -2% έως -5% “βλέπουν” το 44% και πάνω από 6% το 5% σε όγκο, ωστόσο κάποιοι - το 38% - περιμένουν αύξηση όγκου από 0 έως 1%.

Αναφορικά με τις επιπλοκές στην αγορά, οι βιομήχανοι “βλέπουν” επιπλοκές στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλαγή στις συμπεριφορές των καταναλωτών λόγω της πανδημίας και όσων προηγήθηκαν, αλλά και λόγω του πληθωριστικού περιβάλλοντος που ακολούθησε. Πολλοί αναφέρονται στα αυξημένα κόστη logistics αλλά και σε κόστη logistics, ενώ θέματα πληρωμών και επάρκειας έρχονται αμέσως μετά, ενώ γίνεται αναφορά και στον κατακερματισμό του λιανεμπορίου, που είναι ακόμα κατακερματισμένο για τους λιανεμπόρους.

Διαφορετικές είναι οι αντιλήψεις των λιανεμπόρων αναφορικά με τη χαμηλή ή μηδενική κερδοφορία του online καναλιού. Ωστόσο, αποτελεί γρίφο πώς θα συνοδευτεί από κέρδος. Ταυτόχρονα οι επικεφαλής των σούπερ-μάρκετ “βλέπουν” μικρή κερδοφορία γενικότερα, αστάθεια προμηθειών από τους βιομηχάνους, πολυδιάσπαση του λιανεμπορίου. Στις ευκαιρίες που παρουσιάζονται, οι βιομήχανοι στέκονται στο λανσάρισμα νέων προϊόντων και στο μάρκετινγκ και οι ιδιοκτήτες σούπερ-μάρκετ στη χρήση των δεδομένων.

Αχτίδα ελπίδας για τα γαλακτοκομικά

Οι πρώτες κινήσεις για τη μείωση τιμών στα ψυγεία των σούπερ-μάρκετ και συγκεκριμένα σε γαλακτοκομικά προϊόντα έχουν ήδη ξεκινήσει να υλοποιούνται, σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται σε δημοσίευμά του το capital.gr. Πιο συγκεκριμένα, σχεδόν το σύνολο των εταιρειών που διαθέτουν γαλακτοκομικά προϊόντα που παράγονται από αγελαδινό γάλα είτε προχώρησαν στην αποστολή νέου τιμοκαταλόγου με μειωμένες τιμές, είτε αύξησαν το ποσοστό έκπτωσης επί τιμολογίου, προκειμένου να μετακυλιστεί και στον καταναλωτή, είτε προχώρησαν σε προσφορές στα ψυγεία των σούπερ-μάρκετ.

Η κάθε γαλακτοβιομηχανία διαφοροποιείται ως προς τη στρατηγική μείωσης τιμών. Έτσι, επιμέρους προϊόντα του ομίλου “Ελληνικά Γαλακτοκομεία” και συγκεκριμένα των δύο εταιρειών συμφερόντων του, “Όλυμπος” και “Ροδόπη”, που παράγονται με πρώτη ύλη το αγελαδινό γάλα, εμφάνισαν ήδη μείωση των τιμών στον τιμοκατάλογο που δόθηκε στα σούπερ-μάρκετ και θα τεθεί σε ισχύ από 1η Απριλίου. Παράλληλα, σε αύξηση του ποσοστού έκπτωσης επί του τιμολογίου προέβη η γαλακτοβιομηχανία “Νεογάλ” με έδρα τη Δράμα. Σε ό,τι αφορά τη “Δέλτα”, κινήθηκε προς μία στρατηγική προσφορών στα ψυγεία των σούπερ-μάρκετ.

Ειδικότερα, στην περίπτωση της “Όλυμπος” η μείωση τιμής αφορά στα αγελαδινά γιαούρτια με εφαρμογή από 1η Απριλίου, ενώ θα ακολουθήσουν όλες οι κατηγορίες, όπως το φρέσκο αγελαδινό γάλα και τα λευκά τυριά, που επίσης παράγονται από αγελαδινό γάλα.

Σύμφωνα με τα σχετικά ρεπορτάζ, το ποσοστό μείωσης των τιμών κυμαίνεται από 5% έως και 15% και διαφοροποιείται από εταιρεία σε εταιρεία και ανά στρατηγική μείωσης τιμής (μείωση τιμών καταλόγου, έκπτωση τιμολογίου, προσφορές στα ράφια). Αντίστροφη παρ’ όλα αυτά είναι η εικόνα που αφορά στα γαλακτοκομικά προϊόντα που παράγονται από αιγοπρόβειο γάλα (π.χ. φέτα), όπου εκεί δε φαίνεται για την ώρα να υπάρχει αποκλιμάκωση. Αντιθέτως οι νέοι τιμοκατάλογοι που θα ισχύσουν από 1η Απριλίου προβλέπουν την εφαρμογή αυξημένων τιμών κατά έως και 8%. Η άνοδος στην τιμή του αιγοπρόβειου γάλακτος, που αποτελεί την πρώτη ύλη για τη φέτα, συνεχίζεται.

Να θυμίσουμε ότι το τελευταίο διάστημα η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων και ειδικά του γιαουρτιού είχε μειωθεί λόγω των ανατιμήσεων. Λόγω συρρίκνωσης της κατανάλωσης, υπήρξαν γαλακτοβιομηχανίες με περίσσευμα γάλακτος, οι οποίες επιδίωξαν να το πουλήσουν σε άλλες εταιρείες, οι οποίες δε συμμετέχουν στην ελληνική ζώνη γάλακτος και επί της ουσίας δεν αγοράζουν γάλα για παραγωγή γιαουρτιού από την ελληνική κτηνοτροφία, αλλά από χώρες του εξωτερικού.

Την πτώση στα προϊόντα από αγελαδινό γάλα προκάλεσε και η μείωση στην τιμή του εισαγόμενου αγελαδινού συμπυκνώματος γάλακτος, το οποίο έφτασε να πωλείται χαμηλότερα από το ελληνικό αγελαδινό γάλα. Το αποτέλεσμα ήταν πολλές από τις εταιρείες που διατηρούσαν πλεόνασμα αγελαδινού να αναγκαστούν να ρίξουν τις τιμές τους σε τέτοιο βαθμό, προκειμένου να φτάσουν στα επίπεδα πώλησης και να ανταγωνιστούν τις τιμές του φθηνότερου συμπυκνώματος προς εταιρείες που το αγοράζουν από το εξωτερικό, προκειμένου να μη μείνουν απούλητες οι πλεονασματικές ποσότητες. Αυτό ήταν, επίσης, ένα γεγονός που επέδρασε καταλυτικά στη διαμόρφωση των τιμών σήμερα σε προϊόντα από αγελαδινό γάλα, διορθώνοντας μερικώς τουλάχιστον τα δεδομένα στην αγορά.

Σε κάθε περίπτωση, η μείωση των τιμών και οι προσφορές αποτελούν και ένα ισχυρό αντίδοτο των βιομηχανιών στην τρέχουσα περίοδο για να αντιμετωπίσουν τη μείωση της κατανάλωσης, ενισχύοντας τις πωλήσεις τους με εκπτώσεις και προσφορές, καθότι, λόγω μείωσης και της πρώτης ύλης, έχουν πλέον μεγαλύτερο περιθώριο να προβούν σε τέτοιας μορφής πρωτοβουλίες, ενώ και η πτώση στο κόστος της ενέργειας συντείνει καθοριστικά προς την ίδια κατεύθυνση.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News