Αυτοκίνητο: Τι είναι το «φαινόμενο του ελέφαντα» - Πώς μετατρέπεται ένα κουτάκι αναψυκτικού σε «φονικό όπλο»

Κρήτη
Αυτοκίνητο: Τι είναι το «φαινόμενο του ελέφαντα» - Πώς μετατρέπεται ένα κουτάκι αναψυκτικού σε «φονικό όπλο»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι είναι το “φαινόμενο του ελέφαντα” και τι προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας - Ένα αντικείμενο το οποίο δεν υπερβαίνει σε βάρος τα 500 γραμμάρια θεωρείται από τους περισσότερους αθώο, ωστόσο στην περίπτωση που το όχημα συγκρουστεί με την ταχύτητα των 50 χλμ./ώρα, το πραγματικό του βάρος αυξάνεται σχεδόν στα 22 κιλά, ενώ αν η ταχύτητα της πρόσκρουσης αγγίξει τα 90 χλμ./ώρα, τότε το βάρος εκτινάσσεται πάνω από τα 70 κιλά!

Ένα κουτί με αναψυκτικό μπορεί στο αυτοκίνητό μας να μετατραπεί σε... “φονικό όπλο” και μας τραυματίσει ή και να μας σκοτώσει, στην περίπτωση ενός τροχαίου ατυχήματος. Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Λέγεται “το φαινόμενο του ελέφαντα”. Ένα αθώο ελαφρύ αντικείμενο δηλαδή, μπορεί να αποκτήσει σε μια ενδεχόμενη σύγκρουση το βάρος ενός… “ελέφαντα”. Κι όμως, ο περισσότερος κόσμος ή σίγουρα πολλοί άνθρωποι στην Κρήτη και σε ολόκληρη τη χώρα, μετά από την επίσκεψή τους στο σούπερ μάρκετ συνηθίζουν να έχουν τα πράγματα που αγόρασαν στον χώρο της καμπίνας και όχι στον χώρο των αποσκευών. Μάλιστα, υπάρχει και σχετικό πρόστιμο στην περίπτωση αυτή -80 ευρώ- από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, για τους παραβάτες στην εν λόγω περίπτωση, που όσο κι αν δε φαίνεται να είναι σοβαρή παράβαση, στην πραγματικότητα εγκυμονεί κινδύνους που δε θα πρέπει να μας αφήνουν αδιάφορους.

Συγκεκριμένα, πάρα πολλές φορές, μεταφέρουμε προϊόντα από το σούπερ μάρκετ στο σπίτι με το αυτοκίνητο, κάτι που συμβαίνει τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Και αυτό που γίνεται από πολύ κόσμο είναι να τοποθετούν τα ψώνια στον θάλαμο των επιβατών και όχι στον χώρο των αποσκευών, δηλαδή πίσω στο πορτμπαγκάζ.

Μιλώντας στο neakriti.gr χθες, ο γενικός γραμματέας στον Πανελλήνιο Σύλλογο Εκπαιδευτών Οδήγησης, Λευτέρης Μιχελάκης, τονίζει ότι «ακόμα και ένα κουτάκι με αναψυκτικό σε περίπτωση σύγκρουσης μπορεί να γίνει “δολοφόνος”. Εγώ θα έλεγα ότι σε ό,τι αφορά τα αυτοκίνητα στο Ηράκλειο, οι περισσότεροι βάζουν τα ψώνια τους στο πορτμπαγκάζ. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, όμως, το εντοπίζω εγώ στα μηχανάκια που πάνε στη λαϊκή και μεταφέρουν μετά τις τσάντες κρεμασμένες από το τιμόνι με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλειά τους»...

Το “φαινόμενο του ελέφαντα”

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το “φαινόμενο του ελέφαντα”, σε μια ενδεχόμενη σύγκρουση τα αντικείμενα που βρίσκονται ελεύθερα στην καμπίνα ενός αυτοκινήτου είναι πολύ πιθανόν να εκσφενδονιστούν προς όλες τις κατευθύνσεις, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο εξαιρετικά επικίνδυνες συνθήκες για τον οδηγό και τους επιβάτες.

Ειδικότερα, ένα αντικείμενο το οποίο δεν υπερβαίνει σε βάρος τα 500 γραμμάρια θεωρείται από τους περισσότερους αθώο, ωστόσο στην περίπτωση που το όχημα συγκρουστεί με την ταχύτητα των 50 χλμ./ώρα, το πραγματικό του βάρος αυξάνεται σχεδόν στα 22 κιλά, ενώ αν η ταχύτητα της πρόσκρουσης αγγίξει τα 90 χλμ./ώρα, τότε το βάρος εκτινάσσεται πάνω από τα 70 κιλά.

Και λέγεται “φαινόμενο του ελέφαντα”, γιατί μπορεί ένα τόσο ελαφρύ αντικείμενο, μέσα από αυτή τη συγκυρία να αποκτήσει το βάρος... ενός “ελέφαντα”, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των ανθρώπων που βρίσκονται μέσα στο όχημα.

Πάντως, σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ του in.gr, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στη χώρα μας προβλέπει πως η φόρτωση αντικειμένων στο αυτοκίνητο θα πρέπει να γίνεται με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην περιορίζεται ή παρεμποδίζεται η ορατότητα του οδηγού, να μην εμποδίζεται η οδήγηση του οχήματος και να μη μειώνεται η σταθερότητα αυτού.

Το πρόστιμο το οποίο προβλέπεται για εκείνους τους οδηγούς που θα παραβιάσουν τη συγκεκριμένη διάταξη του άρθρου 32 του ΚΟΚ είναι 80 ευρώ και μολονότι δεν είναι υψηλό, ο κίνδυνος από αντικείμενα τα οποία δε βρίσκονται σωστά αποθηκευμένα είναι μεγάλος.

«Γι’ αυτό λέμε ότι πρέπει να “δένονται” οι επιβάτες»

Καταλήγοντας, ο Λευτέρης Μιχελάκης εξηγεί επίσης ότι πίσω από το ίδιο φαινόμενο υπάρχουν και απαντήσεις σχετικά με το «γιατί θα πρέπει να χρησιμοποιούμε τη ζώνη ασφαλείας. Και φυσικά γιατί θα πρέπει μικροί και μεγάλοι να είναι “δεμένοι”, όχι μόνο στα μπροστινά καθίσματα, αλλά και στα πίσω. Ενώ τα μικρά παιδιά θα πρέπει να είναι πάντοτε “δεμένα” σε παιδικά καθίσματα, για να αποφύγουμε τις δυσάρεστες συνέπειες σε περίπτωση ατυχήματος»...

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News