ΒΟΑΚ: Αγώνας δρόμου για τις αναθέσεις πριν από τις εκλογές

Κρήτη
ΒΟΑΚ: Αγώνας δρόμου για τις αναθέσεις πριν από τις εκλογές

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσπαθεί να κλείσει τις εκκρεμότητες αναφορικά με τους δύο ανοιχτούς διαγωνισμούς του νέου ΒΟΑΚ πριν από τις... κάλπες και προβληματισμός για τις χρονοβόρες διαδικασίες εν μέσω ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης

Σε αγώνα δρόμου έχει επιδοθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να κλείσουν οι εκκρεμότητες με τους δύο ανοιχτούς ακόμα διαγωνισμούς του νέου ΒΟΑΚ πριν πάμε σε εθνικές κάλπες και κατέβουν προσώρας - ως είθισται σε τέτοιες περιπτώσεις - οι ρυθμοί...

Το ένα βασικό “στοίχημα” είναι να υποβληθούν στις 31 Μαρτίου οι δεσμευτικές προσφορές για το μεγάλο τμήμα του νέου ΒΟΑΚ από τα Χανιά ως τη Χερσόνησο, που είναι και το πλέον δύσκολο έργο, λόγω αφενός του μεγέθους και αφετέρου της φόρμουλας υλοποίησης που αφορά σε σύμβαση παραχώρησης.

Το έτερο “στοίχημα” του υπουργείου Υποδομών είναι να υπογραφεί πριν το Πάσχα η σύμβαση για το ενδιάμεσο τμήμα Χερσονήσου-Νεάπολης... Κάτι που ομολογουμένως έχει καθυστερήσει αισθητά, καθώς η δημοπράτηση του εν λόγω έργου ΣΔΙΤ έγινε πριν από ένα χρόνο, ενώ ο ανάδοχος εργολάβος, εν προκειμένω η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ- “ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις” -ΙΝΤΡΑΚΑΤ ανακηρύχθηκε τον περσινό Μάιο, δηλαδή πριν από 9 μήνες!

Πέραν του διπλού αυτού αγώνα δρόμου, με το βλέμμα στραμμένο και στα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, στενά παρακολουθούνται την ίδια ώρα οι διεργασίες-ανακατατάξεις στην εταιρεία ΑΚΤΩΡ, όπου φαίνεται να “κυοφορείται” συμφωνία εξαγοράς...

Η ΑΚΤΩΡ και γενικώς ο ευρύτερος όμιλος “Ελλάκτωρ” έχει - θυμίζουμε - ευρεία και κομβική εμπλοκή στον νέο ΒΟΑΚ: Η ΑΚΤΩΡ (ο αμιγώς εκτελεστικός βραχίονας του ομίλου) είναι ο ανάδοχος εργολάβος στο τμήμα Νεάπολης-Αγίου Νικολάου, ενώ η “ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις” (για την οποία επί του παρόντος διαψεύδονται, πάντως, επισήμως φήμες και σενάρια περί συζητήσεων πώλησης) είναι η μία εκ των τριών εταιρειών που έχουν πάρει ως ενιαία κοινοπραξία το έργο ΣΔΙΤ “Χερσόνησος-Νεάπολη”...

Οι εξελίξεις αναμένονται με μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς έχει ήδη αρχίσει να καθίσταται πολύ δύσκολη η εκπλήρωση των ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων και για τα τρία έργα του νέου ΒΟΑΚ που έχουν τεθεί από πλευράς Ταμείου Ανάκαμψης, από όπου και έχει εξασφαλιστεί ένα σημαντικό κομμάτι χρηματοδότησης του όλου έργου - συγκεκριμένα 427 εκατομμύρια ευρώ από τα 2 δισ. ευρώ στα οποία εκτιμάται το συνολικό κόστος.

Διαπιστώνοντας κανείς ότι στην πράξη οι διαδικασίες αποδεικνύονται εξαιρετικά χρονοβόρες, με χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι ένα χρόνο μετά την πετυχημένη δημοπράτηση δεν έχουν πέσει ακόμα υπογραφές για το μεσαίο τμήμα Χερσονήσου-Νεάπολης Λασιθίου, η αλήθεια είναι απομακρύνονται από το να είναι ρεαλιστικοί οι στόχοι-χρόνοι του Ταμείου Ανάκαμψης, που συνοπτικά έχουν ως εξής:

Στο 4ο τρίμηνο του 2025:

  • Το έργο “Χερσόνησος-Νεάπολη” και το έργο “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος” θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και τεθεί σε λειτουργία.
  • Στο μεγαλύτερο έργο “Χανιά-Ηράκλειο” θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εργασίες που αντιστοιχούν στο 15% του κόστους του έργου.

Ψάχνει ανάδοχο το τμήμα Χανίων-Χερσονήσου

Τον ανάδοχο παραχωρησιούχο που θα το κατασκευάσει μέσω σύμβασης παραχώρησης αναζητά το μεγαλύτερο εκ των τριών προωθούμενων έργων του νέου ΒΟΑΚ, δηλαδή το έργο “Χανιά-Χερσόνησος”.

Το υπουργείο Υποδομών παρέτεινε πρόσφατα την προθεσμία υποβολής σχολίων από τους διαγωνιζόμενους επί των όρων του σχεδίου σύμβασης παραχώρησης έως τις 13 Φεβρουαρίου, ενώ επόμενο βήμα είναι η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών.

Με βάση τα όσα έχουν γίνει επισήμως γνωστά, η καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών στο υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών έχει οριστεί για τις 31 Μαρτίου.

Ο προϋπολογισμός του τμήματος Χανίων-Χερσονήσου εκτιμάται στο 1,3 δισ. ευρώ, ποσό που ανεβαίνει στο 1,5 δισ. ευρώ μαζί με την ενεργοποίηση της προαίρεσης για την κατασκευή του τμήματος Κισσάμου-Χανίων. Οι όμιλοι που έχουν προεπιλεγεί μετά την αξιολόγηση της αρχικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το έργο είναι οι εξής: ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Vinci και “Μυτιληναίος” μαζί με την Intertoll. Βεβαίως δεν αποκλείεται - αντιθέτως θεωρείται αρκετά πιθανό από παράγοντες της αγοράς - να έχουμε συμπράξεις και συμμαχίες, με ανακατανομή των εταιρειών και των σχημάτων που θα υποβάλουν τις τελικές προσφορές.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου έχουν συνοπτικά ως εξής:

  • Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
  • Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
  • 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.
  • 26 σήραγγες μονού κλάδου, συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
  • 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος.
  • 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.

Εργο ΣΔΙΤ - Αναμένουμε ακόμα τις υπογραφές για το τμήμα Χερσονήσου-Νεάπολης

Για το έργο ΣΔΙΤ “Χερσόνησος-Νεάπολη” του νέου ΒΟΑΚ είχαν τη δυνατότητα να υποβάλουν προσφορά κατά τη β’ φάση του διαγωνισμού 4 σχήματα, ενώ τελικά είχαμε μία προσφορά από μια ισχυρή κοινοπραξία, την ΤΕΡΝΑ- “Άκτωρ Παραχωρήσεις” -ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Η προσφορά υποβλήθηκε στα τέλη Ιανουαρίου 2022, ενώ η κοινοπραξία αναδείχθηκε ανάδοχος του έργου τον περσινό Μάιο, και έκτοτε είμαστε εν αναμονή της υπογραφής της σύμβασης. Το τμήμα Χερσονήσου-Νεάπολης είναι μήκους 22,44 χλμ., προβλέπεται να έχει τετράιχνη διατομή πλάτους 21,50 μ., χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις, ενώ συνοδεύεται από την κατασκευή παράπλευρου/κάθετου δικτύου 9,65 χλμ. Το συνολικό κόστος, με βάση τα όσα έχουν γνωστοποιηθεί από την κυβέρνηση, εκτιμάται στα 290 εκατομμύρια ευρώ. Τα κυριότερα τεχνικά έργα που προβλέπεται να κατασκευαστούν συνολικά έχουν ως εξής:

  • 5 ανισόπεδοι κόμβοι,
  • 12 γέφυρες μονού κλάδου, συνολικού μήκους 1,695 χλμ.,
  • 7 σήραγγες μονού κλάδου, συνολικού μήκους 7,186 χλμ. και
  • 23 ανισόπεδες διαβάσεις
ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News