Ηράκλειο: Επί τάπητος η προοπτική για την εγκατάσταση τρένου προς Καστέλι - Ποια είναι τα πολλαπλά οφέλη του έργου

Κρήτη
Ηράκλειο: Επί τάπητος η προοπτική για την εγκατάσταση τρένου προς Καστέλι - Ποια είναι τα πολλαπλά οφέλη του έργου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στην ατζέντα του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου θα μπει μεθαύριο Δευτέρα η επιστολή της Παγκρήτιας Ανοιχτής Επιτροπής για την Εγκατάσταση Μέσων Σταθερής Τροχιάς στην Κρήτη

Στο “μικροσκόπιο” του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου θα μπει μεθαύριο Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου, η προοπτική για μέσο σταθερής τροχιάς στον τόπο μας. Προοπτική η οποία έχει βρεθεί ψηλά στην επικαιρότητα τους τελευταίους μήνες και έχει αναδειχθεί μέσα από κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις, συζητήσεις, ημερίδες και παρουσιάσεις ως άξια - το λιγότερο - μιας σοβαρής διερεύνησης, με το βλέμμα στραμμένο φυσικά και στα νέα αναπτυξιακά- τουριστικά- μεταφορικά δεδομένα που θα φέρει σε λίγα χρόνια η έναρξη λειτουργίας του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδας.

Στη συνεδρίασή του, που έχει προγραμματιστεί τη γνωστή ώρα, δηλαδή στις 6 παρά 5 το απόγευμα μεθαύριο Δευτέρας, το Δημοτικό Συμβούλιο θα συζητήσει εκτός ημερήσιας διάταξης την επιστολή που έχει αποστείλει προς όλους τους φορείς η Παγκρήτια Ανοιχτή Επιτροπή για την Εγκατάσταση Μέσων Σταθερής Τροχιάς στην Κρήτη.

Η Επιτροπή ουσιαστικά έχει ζητήσει από τα Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων της Βόρειας Κρήτης και από το Περιφερειακό Συμβούλιο να εκφράσουν πολιτικά τη στήριξή τους στον διεκδικητικό αγώνα για τη δρομολόγηση τρένου στην Κρήτη, ώστε - όπως σημειώνει με νόημα - να μην κινδυνεύσει η Κρήτη να χάσει το... τρένο των μεταφορών της νέας εποχής.

«Η Αυτοδιοίκηση πρέπει συντεταγμένα να αναλάβει την πρωτοβουλία και να πιέσει το κεντρικό κράτος. Ξεκινάμε από το Περιφερειακό Συμβούλιο και τα Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων της Βόρειας Κρήτης - σαν από σταθμό σε σταθμό του τρένου - και ζητάμε τη στήριξή τους και τη συνεργασία τους. Η ευκαιρία είναι μπροστά μας και δεν πρέπει να χαθεί. Μια υπερσύγχρονη γραμμή τρένου πράσινης τεχνολογίας είναι η απαραίτητη υποδομή, ώστε η Κρήτη “να μη χάσει το τρένο” και να μπει στην ευρωπαϊκή πρωτοπορία των μεταφορών του 21ου αιώνα.

Οι χαμένες δεκαετίες για τον ΒΟΑΚ ας λειτουργήσουν ως αντιπαράδειγμα, γιατί οι ευκαιρίες δεν περιμένουν και πρέπει να αξιοποιούνται όσο υπάρχουν» είναι η χαρακτηριστική προτροπή της Παγκρήτιας Ανοιχτής Επιτροπής προς τους αυτοδιοικητικούς και πολιτικούς φορείς και μένει με ενδιαφέρον να δούμε τις τοποθετήσεις και την τελική πολιτική θέση που θα εκφράσει μεθαύριο Δευτέρα το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου, για να πάρουν “σκυτάλη” και οι υπόλοιποι ΟΤΑ.

Η επιστολή

«Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η ανάπτυξη δικτύων σταθερής τροχιάς είναι το κυρίαρχο μοντέλο στις συγκοινωνίες τις τελευταίες δεκαετίες, καθώς θεωρείται ότι υπερτερούν σημαντικά έναντι των άλλων επιλογών. Τα οφέλη και τα πλεονεκτήματα είναι πολυδιάστατα τόσο για τις μετακινήσεις ανθρώπων και αγαθών, όσο και για την αστική ανάπτυξη, το δομημένο περιβάλλον και την οικονομία. Αυτή είναι η κοινή διαπίστωση επιστημόνων και διεθνών οργανισμών παγκόσμιας εμβέλειας και κύρους.

Ο ρόλος των μέσων σταθερής τροχιάς αναδεικνύεται ιδιαίτερα κρίσιμος στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική αλλαγή. Γι’ αυτόν τον λόγο και η Ε.Ε. με την Πράσινη Συμφωνία έχει τοποθετήσει τις πράσινες μετακινήσεις στην κορυφή στρατηγικών για την άμβλυνση των περιφερειακών και αστικών προβλημάτων που σχετίζονται με την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, της κοινωνίας και της ποιότητας ζωής.

Ταυτόχρονα, η μεταφορική ικανότητα των μέσων σταθερής τροχιάς είναι πολλαπλάσια των λοιπών μέσων και ανταποκρίνεται στην αναμενόμενη κατακόρυφη αύξηση των αναγκών ειδικά μετά τη λειτουργία και του νέου αεροδρομίου.

Ενδεικτικά σημειώνουμε ότι σε μια λωρίδα κίνησης πλάτους 3,5 μ. μπορούν να μετακινηθούν σε μία ώρα περίπου 2.000 άνθρωποι με αυτοκίνητο, περίπου 9.000 με λεωφορείο, 14.000 άνθρωποι με ποδήλατο, ενώ με ένα μέσο σταθερής τροχιάς μπορούν να μετακινηθούν από 22.000 έως και 80.000 κατά περίπτωση. Την ίδια στιγμή, τα μέσα σταθερής τροχιάς διασφαλίζουν και τη μείωση του κόστους των μεταφορών και επιπλέον βελτιώνουν σημαντικά τους δείκτες της οδικής ασφάλειας, πλησιάζοντας το όραμα ΜΗΔΕΝ - δηλαδή ΜΗΔΕΝ νεκρούς από τροχαία συμβάντα», αναφέρει χαρακτηριστικά στην επιστολή της προς τους τοπικούς φορείς η Παγκρήτια Ανοιχτή Επιτροπή για Εγκατάσταση Μέσων Σταθερής Τροχιάς στην Κρήτη.

Τα πολλαπλά οφέλη - Μείωση χρόνου, ρύπανσης και ασφάλεια!

Σύμφωνα με την Επιτροπή, συνοπτικά τα οφέλη ενός μέσου σταθερής τροχιάς σε αστικό και υπεραστικό επίπεδο για την Κρήτη και τις πόλεις της θα είναι:

  • «* Μείωση του χρόνου προσέγγισης των προορισμών και ειδικότερα μείωση του χρόνου εξυπηρέτησης των μεγάλων πόλεων και της σύνδεσής τους με το αεροδρόμιο,
  • Μείωση της ανάγκης για εκτός σχεδίου δόμηση,
  • Αύξηση ελκυστικότητας της ευρύτερης περιοχής και των ειδικότερων περιοχών που θα έχουν αφετηρία, προορισμό και στάσεις ΜΣΤ,
  • Μείωση της ρύπανσης και του θορύβου από τις οδικές μεταφορές ιδιαίτερα εφόσον το ΜΣΤ χρησιμοποιεί φιλοπεριβαλλοντικές μορφές ενέργειας (ηλεκτρισμός, υδρογόνο),
  • Εφαρμογή συνδυασμένων μεταφορών και ενίσχυση της αστικής εφοδιαστικής (λιμάνι- τρένο- αεροδρόμιο), με παράλληλα αμοιβαία οφέλη για την κρουαζιέρα και τις θαλάσσιες συνδέσεις με τα άλλα νησιά,
  • Ασφαλέστερη λύση μεταφοράς των καυσίμων του αεροδρομίου σε σχέση με τη μεταφορά τους μέσω αυτοκινητόδρομου δίπλα σε τυπικές καθημερινές μετακινήσεις πληθυσμού,
  • Μείωση του απαιτούμενου χώρου για στάθμευση στην ευρύτερη περιοχή του νέου αερολιμένα».

«Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις στρέφονται πλέον αποκλειστικά σε επενδύσεις μέσων σταθερής τροχιάς που περιορίζουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση, την ατμοσφαιρική ρύπανση, τον θόρυβο και βελτιώνουν τη δημόσια υγεία, το περιβάλλον και την οδική ασφάλεια. Το έργο επομένως της σιδηροδρομικής σύνδεσης των πόλεων της Κρήτης βρίσκεται από τη φύση του στο επίκεντρο των χρηματοδοτικών προτεραιοτήτων της Ε.Ε. στον κλάδο των μεταφορών και θα πρέπει αυτό να το αξιοποιήσουμε.

Έως τώρα στην Κρήτη σχεδιάζαμε αποκλειστικά με επίκεντρο το αυτοκίνητο, αγνοώντας κάθε σύγχρονη μορφή μετακίνησης, που θα μας έφερνε πιο κοντά στην ποιότητα ζωής που απολαμβάνουν άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Κι όμως, στην προοπτική σιδηροδρόμου στην Κρήτη δεν υπάρχει κάτι παράδοξο, καθώς έχουμε τα επιτυχημένα παραδείγματα άλλων μεγάλων νησιών της Μεσογείου, της Σικελίας, της Σαρδηνίας και της Κορσικής, ακόμη και της μικρής Μαγιόρκας.

Η σύγκριση με την Κορσική έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καταρχήν, λόγω του σχεδόν ταυτόσημου μεγέθους της με την Κρήτη (8.680 τ.χλ. έναντι 8.303 τ.χλμ.).Ο πληθυσμός της Κορσικής είναι υποδιπλάσιος της Κρήτης και το ίδιο περίπου ισχύει για τον τουρισμό που δέχεται ετήσια, κι άρα η πρόταση για τη δημιουργία ανάλογης έκτασης δικτύου στην Κρήτη δείχνει ότι όχι απλώς πατάει στο έδαφος, αλλά έχει και πολύ καλύτερες προοπτικές», σημειώνεται ακόμα στην επιστολή της Παγκρήτιας Επιτροπής, που καταλήγει:

«“Οι καιροί ου μενετοί” κατά την αρχαία ρήση, που είναι επίκαιρη και για το σύγχρονο τρένο.

Οι Κρήτες ενωμένοι απαιτούμε από την Πολιτεία να προχωρήσει στα αναγκαία βήματα και πρώτα απ’ όλα στην εκπόνηση μελέτης για την αναγκαιότητα χρήσης των Μέσων Σταθερής Τροχιάς (ΜΣΤ) συνολικά της Κρήτης, με προτεραιότητα τη σύνδεση Ηράκλειο νέο αεροδρόμιο Καστελίου. Καλούμε, επίσης, το σύνολο του πολιτικού κόσμου να λάβει θέση και να πράξει τα δέοντα ώστε να ξεπεραστούν τυχόν εμπόδια χρηματοδότησης και γραφειοκρατικοί σκόπελοι για να μπει σε τροχιά υλοποίησης ένα μέσο σταθερής τροχιάς στο νησί μας.

Η Παγκρήτια Ανοιχτή Επιτροπή για την εγκατάσταση μέσων σταθερής τροχιάς στην Κρήτη διαμηνύει ότι “θα συνεχίσει αταλάντευτα την προσπάθεια τούτη με όραμα ένα διαφορετικό τρόπο μετακίνησης στην Κρήτη στις πόλεις και τα χωριά της, που θα υπηρετεί την οδική ασφάλεια, τη δημόσια μεταφορά, την οικονομία και το περιβάλλον”».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News